Hur ser man hältan?

S

solomato

Jag undrar hur man kan se VAR hältan sitter när den inte är så kraftig.??

Ngn har sagt att hästen "nickar" med huvud/hals i traven om den är halt i bak? (eller var det fram?) och att det INTE är det ben som ser halt ut som verkligen är det??? :confused: :confused:

Hur ser jag vilket ben som hästen är halt på?

Min ena pålle är nämligen halt (men bara lite ... så lite att man bara märker att rörelsemönstret inte är som vanligt, men kan inte sätta fingret exakt VAR hältan sitter då det är så lite) och därför undrar jag hur man ska titta för att se var hältan sitter. :crazy:

Tacksam för svar. :) :bow:
 
Det är ganska svårt att se en liten hälta som "amatör". Är hästen dubbelsidigt halt (båda fram t ex) så är det snudd på omöjligt.

Men en frambenshälta gör att huvudet nickar när det FRISKA benet sätts i marken ja. Men det ska vara enkelsidig och ganska klar hälta för att se. Bakbenshälta ser man bäst genom att kolla korset och höftbensknölarna rakt bakifrån och se om man ser ojämnhet (ena korshalvan/höftbensknölen) sänks mer, att kola hasen etc. Men ju högre upp man tittar dessto lättare brukar det vara att se bakbenshälta. Böjt spår kan underlätta med.

Och om man LYSSNAR (och hästen är skodd och travas upp på t ex asfalt) så kan man HÖRA hälta fast man inte ser den ibland (fast det krävs lite träning och klurande för att höra vilket ben det är).

men enklast är att överlåta det åt vet. Dessutom är det inte alltid de är initialhalta (dvs innan böjprov) alls, men kan vara ganska rejält halt efter böjprov ändå. och som sagt, dubbelsidig hälta "jämnar ut" så det blir än svårare att se hälta (men om man bedövar bort det ena hlta frambenet av två ser man ofta hälta även initialt på det andra).

Så, säger din känsla att hästen är halt så kolla med vet.
 
Är det inte bättre att överlåta det på veterinären...?
Kan ge ett exempel med min ena häst som drog det ena bakbenet litegranna i traven.
Väl inne på kliniken så var hon halt på alla fyra benen... :crazy:
 
Precis.

Som ex så när min valack hade erlichios och var halt på 3 ben, 5 infl leder så var han bara aaaaningens segare än vanligt. Varken jag elelr vet såg något vid upptravning, longering på mjukt underlag, longering på hårt underlag eller vid ridprov. Vid böjning var han 2.5 grader halt bägge fram och nästan 4 grader halt v.b...

Samma sak de andra gångerna. Det som synts tydligast var nu sist, när han faktiskt "bara" var halt på ett ben (bak) och dessutom väldigt liten böjprovsreaktion. Men det syntes tydligt att han sparade vänster bak vid longering. Inget annat.

Så, som jag sa - anser du hästen vara halt/oren/ofräsch - ta ut vet och låt denna hitta och diagnosticera hälta/n.
 
Självklart skall jag ta ut veterinären (tänkte vänta ca 5-7 dgr då det ev kan vara en sträckning), men jag ville höra hur man såg hälta iaf.
Han är inte svullen eller varm någonstans och har inga sår som kan orsaka hältan. Hältan förrästen ... skulle inte kalla det hälta tror jag, utan mer rörelsestörning, då det är så lite så lite att bara jag som känner hästen ser att det är ngt som inte stämmer.

Håller det i sig så ska veterinären ut ögonabums!
Tack för svaren! :)
 
Hur länge kan man / bör man vänta för att kunna utesluta en lättare sträckning vrickning eller dyl som går läker bort av sig själv? när tycker ni att det blir aktuellt att ta ut vet?? Jag brukar låta det vara en vecka eller så länge som jag ser en förbättring varje dag. :confused: :confused: :confused:
 
Nej nu väntar jag inte längre .... såg rörelsestörningen i torsdags förra veckan och det har varken blivit sämre eller bättre av att bara gå i flocken, så i morgon blir det hältutredning hos veterinär. :(
Ska bli skönt att en vet. tittar. Håll tummarna! :crazy:
 
Jag har åsså beställt tid hos veterinären, på måndag håll tummarna du med...
har inte tittat på hältan idag så jag hoppas ändå att den är borta tills dess...
:crazy: :crazy:
 
En vet sa till mej en gånng att vid lättare hälta villa hästen tre dagar sedan rider du om hästen fortfarande inte går rent vänta tre dagar till om hästen fortfarande inte går rent ring en klinik.

Men deta bara vid lättare hälta är man osäker kan man ringa och prata med dom.

Kram
 
Ibland blir man ju bara för trött :rofl:
Vet. hittade "bara" ½ grads hälta vid hältutredningen, mao 1 veckas vila hade gjort susen. Men med tanke på att han (hästen alltså) inte rör sig som vanligt (jag är ju den som bäst känner hästens rörelsemönster) så gjorde de en ordentligt genomgång, sen fick vi åka hem med antiinflammatoriskt och "ridschema" som vi skall träna en tid framöver, mao lugn ridning och medicinering och återbesök. :banana:

Håller tummarna för dig Buzz! :banana:
 
:rofl:Tjoho... :rofl:
Frisk som en nötkärna bara att köra på..
ibland älskar jag faktiskt hästar,,
det känns skönt att det är en vet som har sagt att han är frisk dessutom.
:bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 170
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp