Hur ser man om hästen går rätt?

Marvin

Trådstartare
Nu vill jag också lära mig! Vad tittar ni efter, och hur skiljer ni det som är "rätt" från det som är "fel"? (Är medveten om att definitionerna är olika.)
Jag läser bild- och filmtrådar och ser kommentarer som att hästen har "hängmatterygg" eller går i en "rollkur-form" med bakbenen under sig men med statisk rygg. Eller att ryttaren viker sig i sidan eller spänner sig i höfterna. Osv. Jag tittar på bilderna och ser ut som: :confused: :confused: och sen: :crazy:.
Jag har lärt mig massor av dessa trådar men nu vill jag lära mig ännu mer! Fram med era bästa tips, visa gärna med bilder!

Framförallt är jag nyfiken på hur ett ekipage som Djurjouren inte kan klaga på ser ut! :angel:
 
Jag vill först och främst påpeka att jag inte är vidare bra på detta, men jag tycker tråden är värd att diskutera så jag försöker.

Jag tror att det viktigaste man ska titta på när man ska se om ett ekipage är "bra eller inte" är om man kan se några spänningar i hästens eller ryttarens kropp. Gör det det är det inte en så bra bild man ser.

Tyvärr är det ju så att foton är ögonblicksbilder och i just den millisekunden som bilden knäpps så kanske häst och/eller ryttare genomför en rörelse som de inte är helt vana vid och då kan man se spänningar i ekipage som annars är väldigt avspända.

Men det är intressant att veta vad det finns mer för kännetecken på bra respektive dåliga ekipage.

mvh Jessica
 
HUR ser man dessa spänningar då? Vilka muskler ska man titta på? Kan man se om ryttaren håller andan?

Jag vill lära mig se i verkligheten också, inte bara bilder. Tömkörde/longerade hästen igår. Hur vet jag när han går rätt? JAG tyckte det såg bra ut, men det kanske inte säger så mkt?

Den där "randen" på magen som blir när hästen jobbar med magmusklerna, syns den bara från när hästen jobbar rätt? Vad händer med den när hästen rör sig? Hur skiljer den sig från ev fettvalkar? :angel:
Jag har tusen frågor!!
 
Ojdå, nu blev det för komplicerat för mig :crazy:

Vi får hoppas att någon vänlig själ vill förklara för oss :o :D.

Men vad gäller spänningar så ser man det till exempel på om häst och ryttare ser nöjda ut. Titta på hästs och ryttares ansiktsuttryck. Ser de avslappnade ut, eller har ryttaren ett sammanbitet grin på läpparna och ser hästen rent av förskräckt eller sur ut? Då kan du räkna med att det inte är vidare bra.

mvh Jessica
 
Jag tror att man för att bli riktigt bra på att "se" saker måste veta en hel del anatomi, både häst och ryttare :crazy: Om man vet vilka muskler som skall jobba i en viss fas, och vilka som inte skall jobba, så underlättar det. Om man vet hur skelettet sitter i hästen kropp och hur de olika sambanden mellan lederna är så har man ännu mer gratis. Dessutom så måste man ju verkligen veta vad samling innebär, i alla steg! Detta kan man ju tyvärr inte lära ut via internet bara sådär, men det finns några saker som man kan titta på; genvägar :D
T.ex. titta om hästens ser framtung ut. Lutar hästar framåt? Går hästens framben in under hästen i en halt (skall de inte göra)? Är hästens framkotor mer belastade än bakkotorna, eller är det lika eller rent av mer bak? faller hästens rygg igenom? Ser hästen svankig ut eller ser det ut som om revbenshyllan har kommit "upp"? Hur lång trampar hästen in och har den bäckenet me sig? För att kunna svara på detta måste man förstås veta hur bäckenet sitter (och eg. också hur det sitter på just den hästen). Enkelt kan man ju titta på korsets lutning, men det ljuger ibland... Angående huvudet så måste man först ha klart för sig vart halskotpelaren går, den går lågt ned i hästen hals, inte vid mankammen eller mitten av halsen som många tror. Titta på om hästens ganascher ser ihoptryckta ut. Titta på om kurvan genom halsen känna mjuk och jämn. Titta sedan på om kurvan i halsen stämmer ihop med resten av hästen!!! Halsen skall inte vara "mer" samlad än resten av hästen. Detta sista är viktigt. För om man "samlar" halsen mer än hästen så har man lurat sig själv och stängt av hästens rygg. Titta på hästens mungipor, hur hårt är trycket av bettet? Bär hästen upp sig själv eller är det ryttaren som håller den uppe? tygeln skall heller inte slänga alltför mycket, då följer inte hästen bettet.

Vad det gäller ryttaren kan man titta på om låren ligger avslappnat intill hästen (insidan emot). man kan titta på om knäna ser uppdragna ut, eller fotleden spänd. Om fotleden inte är spänd så hänger du ju bara ned... Man kan titta på om ryttaren sitter lodrät eller inte, om den svankar eller är kutryggig. O.s.v.
Det handlar om att se samband! En anledning till att det känns så svårt att se detta (tror jag) är att man ser det på nästan alla ryttare (även sig själv :crazy:) och hästar. Och även om det faktiskt är jobbigt ibland att inte kunna hitta riktigt bra ekipage så är det lärorikt att förstå sambandet. Det viktigaste är ju inte att säga om det är bra eller inte, utan att kunna säga "eftersom ryttaren vinklar sitt bäcken på det sättet, så blir handen stel"... Då kan man lära sig att undvika att sitta på det sättet :)

Hoppas jag inte bara har förvirrat er ännu mer. Jämfört med Djurjouren så är även jag en nybörjare.
Mvh/Marie
 
"framförallt skulle jag vilja se hur ett ekipage som djurjoren inte klagar på ser ut"

den var go...skulle jag också vilja se...kanske på ngn av sin egna hästar :smirk:
 
Bra tråd! :rofl:ett ämne i min smak. Jag håller också på och funderar och funderar, och har alltid svårt att avgöra om en häst går bkom hand eller om den är samlad. Ibland kan man ju tydligt se att en häst är spänd, men ibland är det jättesvårt. Jag läst någonstans att man kan titta på hästens svansföring. En svans som är dragen in mot skinkorna på hästen skvallrar om en oangegerad häst som tappat bakdelen och som mer lullar på. En svans som vispar runt talar om en oerhört spänd häst som inte alls är harmonisk eller i samklang med ryttaren. Svensen ska flyta ut rakt bakom hästen och vid tex böjning till höger i öppnna, också hamna på höger sida om hästen, inte vänster för då har hästen släppt ut bakdelen åt fel håll. Detta var svansteorin. Sedan är det väl helhetsintrycket.

Sen kan man kanske inte komma ifrån att det kan bli en viss spänning i början när man ska försöka få en häst att börja trampa under sej bättre, det är ju jobbigt. Men så fort det går rätt så ska ju spänningen upphöra, och då är det ju viktigt att man som ryttare är lyhörd, och inte fortsätter med aktiva hjälper, och tar samlingen i lagom stora portiner. Med min pålla så funkar det några steg korrekt, och sedan kan det gå sämre i några steg (förmodligen för att matte hänger kvar i tygeln) det är ju bara att sträva mot den dahgen när det är mer korekt än inkorrekt så att säga. Så svårt så svårt .... :angel:
 
Hehe, ett ekipage som jag inte kan klaga på :-) Inte är det jag själv på mina egna hästar iallafall. Jag är en urusel´ryttare ( men jag jobbar hårt för att bli bättre) och jag klgara värre på mig själv än på andra :-)
Nirak är en ryttare som på många bilder är oklagbara.
 
Hade gärna visat vad jag ser på när jag kommenterar, men har inga bilder att kommentera! Vill helst inte ta andras bilder utan att veta att det är okej!
Jag har lärt mig att "se" genom att titta på många ryttare, se filmer, kolla på bilder och förkovra mig i massor med material. Dock så behöver man ju inte ha rätt alltid bara för det! ;)
Sen så är det ju inte så att bara för att jag kan kommentera en bild så kan jag utföra allting i praktiken! :o :D Jag är i själva verket bara en glad amatörryttare, som de flesta härinne! ;)

Nirak
 
Fler bilder för kommentarer, och dessa har varit uppe förut så jag vet att det är mycket att kommentera, både min sits, div spänningar, hästens form och takten.. :)

Tölt 1

Tölt 2

Trav

Galopp

Minen i tölten kommer av djup koncentraion. :D

Som vanligt med Geocitiesbilder MÅSTE du antagligen ta bort http:// i adress fönstret för att se bilderna. Det läggs automatiskt till.
 
Las bra litteratur for att satta dig in i vad akta form ar, leta sen upp en bra forebild ute i verkligheten som du kan studera for att lara dig mer. Ord ar alltid bara ord, du maste se och forsta for att kunskapen ska vara vard nagonting. Leta efter glada hastar, det ar ett bra tecken pa bra ridning.

good luck /Frida
 
Hej Frida som praktiserar cowboydressyr, att betona hästens glädje som indikator på bra ridning eller tillfredsställande form bör inte överbetonas. Jag såg att du gjorde det som ett inte så informativt svar på en inte så trevlig fråga tidigare och därför reagerar jag nu.

Först och främst är det ibland svårt att se eller veta om hästen verkligen är glad eller om den är vaksam, hungrig, stressad eller till och med otrygg. Mycket kan leda till symptom som ryttaren orätt men allt för gärna tolkar som glädje hos sin häst.

Sedan kan hästar finna stor tillfredsställelse av att vara klart inordnade i en hierarki, av att ha en klar men inte dominant ledare eller av att få utlopp för inbygd stress. Om sedan hästen går i en för långsiktig god träning anpassad form eller bara i en för ögat fungerande form är för hästen själv sekundärt just då, hästar kan gå i besynnerliga former av sig själva utan att de är lämpliga att träna ur, speciellt med en ryttare på ryggen.

Din tidigare kommentar gällde vad jag förstår delvis en filmad uppvisning, i det fallet har jag stor förståelse för sämre form. Uppvisning är inte träning utan snarare en modern variant av tillämpning.
 
På tal om det där med magmusklerna och "randen"... Den syns nog när hästen jobbar mycket med sin magmuskulatur, vilket inte alltid betyder att den jobbar i "rätt" form.. Såg för några dagar sen en travhäst som sprang ett lopp, där "magranden" syntes väldigt tydligt, men som jag inte skulle säga jobbade i en för ridning rätt form... :) Det är nog mer en indikator på att just magmusklerna får jobba och sen får man sätta in det i rätt sammanhang.
Mvh
 
Vill börja med att betona att jag själv är en glad amatörryttare, som inte själv besitter de talanger eller har den sits och mjuka händer som jag skulle önska. Din häst liknar min rätt mkt i gångarterna och hållningen, och din sits liknar min :smirk: Tycker också att du är modig som visar bilder, för det är så lätt för oss som kommenterar att vara besservissers, jag menar att jag klarar ju inte att rida min häst bättre än vad du gör, så det känns lite konstigt att kommentera ngt som man inte själv klarar. Men du ville ju, så jag kör väl på :o
Så generellt om bilderna skulle jag väl säga att din häst inte riktigt bär sig på bakdelen, och inte formar sig eller samlar sej. Töltbild 2 ser dock bättre ut(mer avslappnad) än töltbild 1. Sedan tycker jag också att det är bättre att rida med lite lösare tyglar (som du gör)än att hålla händerna på halsen i ett krampaktigt försök till samling genom tyglarna (som en del andra gör). Det jag har börjat med för min Pålla är att försöka länga ut och stärka överlinjen, så att hon söker sig mer framåt nedåt. För att träna detta så jobbar vi mer med övningar i skritt så att hon klarar att bära sig i den gångarten, medan jag rider med ganska lösa tyglar i de andra gångarterna. Din sits tycker jag ser ok ut, möjligtvis skjuter du fram axlarna en del, men jag vet att det är väldigt svårt detta med sits, det är också svårt att se på en bild. Lycka till med fortsatt ridning! :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp