Jag tror att man för att bli riktigt bra på att "se" saker måste veta en hel del anatomi, både häst och ryttare

Om man vet vilka muskler som skall jobba i en viss fas, och vilka som inte skall jobba, så underlättar det. Om man vet hur skelettet sitter i hästen kropp och hur de olika sambanden mellan lederna är så har man ännu mer gratis. Dessutom så måste man ju verkligen veta vad samling innebär, i alla steg! Detta kan man ju tyvärr inte lära ut via internet bara sådär, men det finns några saker som man kan titta på; genvägar

T.ex. titta om hästens ser framtung ut. Lutar hästar framåt? Går hästens framben in under hästen i en halt (skall de inte göra)? Är hästens framkotor mer belastade än bakkotorna, eller är det lika eller rent av mer bak? faller hästens rygg igenom? Ser hästen svankig ut eller ser det ut som om revbenshyllan har kommit "upp"? Hur lång trampar hästen in och har den bäckenet me sig? För att kunna svara på detta måste man förstås veta hur bäckenet sitter (och eg. också hur det sitter på just den hästen). Enkelt kan man ju titta på korsets lutning, men det ljuger ibland... Angående huvudet så måste man först ha klart för sig vart halskotpelaren går, den går lågt ned i hästen hals, inte vid mankammen eller mitten av halsen som många tror. Titta på om hästens ganascher ser ihoptryckta ut. Titta på om kurvan genom halsen känna mjuk och jämn. Titta sedan på om kurvan i halsen stämmer ihop med resten av hästen!!! Halsen skall inte vara "mer" samlad än resten av hästen. Detta sista är viktigt. För om man "samlar" halsen mer än hästen så har man lurat sig själv och stängt av hästens rygg. Titta på hästens mungipor, hur hårt är trycket av bettet? Bär hästen upp sig själv eller är det ryttaren som håller den uppe? tygeln skall heller inte slänga alltför mycket, då följer inte hästen bettet.
Vad det gäller ryttaren kan man titta på om låren ligger avslappnat intill hästen (insidan emot). man kan titta på om knäna ser uppdragna ut, eller fotleden spänd. Om fotleden inte är spänd så hänger du ju bara ned... Man kan titta på om ryttaren sitter lodrät eller inte, om den svankar eller är kutryggig. O.s.v.
Det handlar om att se samband! En anledning till att det känns så svårt att se detta (tror jag) är att man ser det på nästan alla ryttare (även sig själv

) och hästar. Och även om det faktiskt är jobbigt ibland att inte kunna hitta riktigt bra ekipage så är det lärorikt att förstå sambandet. Det viktigaste är ju inte att säga om det är bra eller inte, utan att kunna säga "eftersom ryttaren vinklar sitt bäcken på det sättet, så blir handen stel"... Då kan man lära sig att undvika att sitta på det sättet
Hoppas jag inte bara har förvirrat er ännu mer. Jämfört med Djurjouren så är även jag en nybörjare.
Mvh/Marie