Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hur ser man storleken på sadeln?

F

furreburre

Har en Frank Baines hoppsadel som jag fick med min gamla häst som jag tänkte sälja nu. Men jag vet inte vilken storlek det är. Kan man se det på sadeln någonstans eller måste man lämna in den till affär eller liknande? :confused:

Mvh Lotta

Hej!
I de flesta fall kan man mäta sitsstorleken med måttband eller måttstock från sadelspiken (metallknappen framtill på sadeln, där ofta sadelmärket står) och till mitten på bakvalvet. Vanliga mått är 16-18".

Bomvidden brukar i de flesta fall vara märkt någonstans på sadeln, på den undre kåpan eller på den lösa skinnbiten som sitter över sadelgjordsstropparna. Bomviddsmåttet skiljer mellan olika märken, och är som jag har lärt mig, måttet i cm mellan ortspetsarna. En del märken anger måttet i siffror t ex 29-33, andra anger i bokstäver t ex NM (Narrow-Medium), M (medium) eller XW (extravid), sedan finns det även sadelmärken som anger bomvidd på andra vis. (Att ange bomvidd i grader skulle underlätta för sadelköpare tror jag!)

Om du ska sälja sadeln till någon som inte kan prova på plats så kan du lägga sadeln på ett papper och rita av framvalvet och skicka papperet till köparen så kan h*n mäta hästen och se om bomvidden skulle kunna stämma.

Mvh San

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6455 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
1 154
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
1 069
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
1 086
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spara pengar
  • Vegetarisk midsommargrill!
  • Vad gör vi CXXXII

Hund, Katt, Andra Djur

• Vill jag ha två hundar?