Hur ser man storleken på sadeln?

F

furreburre

Har en Frank Baines hoppsadel som jag fick med min gamla häst som jag tänkte sälja nu. Men jag vet inte vilken storlek det är. Kan man se det på sadeln någonstans eller måste man lämna in den till affär eller liknande? :confused:

Mvh Lotta
 
Hej!
I de flesta fall kan man mäta sitsstorleken med måttband eller måttstock från sadelspiken (metallknappen framtill på sadeln, där ofta sadelmärket står) och till mitten på bakvalvet. Vanliga mått är 16-18".

Bomvidden brukar i de flesta fall vara märkt någonstans på sadeln, på den undre kåpan eller på den lösa skinnbiten som sitter över sadelgjordsstropparna. Bomviddsmåttet skiljer mellan olika märken, och är som jag har lärt mig, måttet i cm mellan ortspetsarna. En del märken anger måttet i siffror t ex 29-33, andra anger i bokstäver t ex NM (Narrow-Medium), M (medium) eller XW (extravid), sedan finns det även sadelmärken som anger bomvidd på andra vis. (Att ange bomvidd i grader skulle underlätta för sadelköpare tror jag!)

Om du ska sälja sadeln till någon som inte kan prova på plats så kan du lägga sadeln på ett papper och rita av framvalvet och skicka papperet till köparen så kan h*n mäta hästen och se om bomvidden skulle kunna stämma.

Mvh San
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 539
Senast: jemeni
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 931
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp