Hur sjuka ungar finns det?

Vinnibruna

Trådstartare
Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara...
Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead:

Igår efter gympan när min dotter skulle duscha och byta om så har en tjej i klassen slitit ner hennes kläder från kroken och slängt runt dem på golvet i omklädningsrummet och hängt upp sina egna kläder där dotterns hängt innan! Varför gör man en sån grej??? :crazy:

Sedan hade dottern glömt sin nya (som tur var billiga) mobil i byxfickan, och den var nu borta så hon misstänkte givetvis den här tjejen som varit på hennes kläder...

Dottern fick mobilen i födelsedagspresent i onsdags och var så glad och lycklig (över en billig tjockmobil :) ) Och nu var hon förstås väldigt ledsen...men lärde sig en viktig läxa, att hålla koll på sin mobil!!!

Vi föräldrar har under dagen idag ringt runt och forskat lite kring detta som hänt och om vart mobilen tagit vägen. Nu har vi hittat ett vittne (en annan klasskompis), som varit väldigt ledsen i morse och berättat för sin mamma att hennes kompis tagit min dotters mobil i omklädningsrummet och KASTAT UT DEN GENOM FÖNSTRET UT PÅ ASFALTEN UTANFÖR och att mobilen gått sönder och tjejerna lämnat den därute i regnet!!!!! :rage:
VARFÖR gör en högstadietjej nåt sånt???
Lite mognad ska man väl ha hunnit få vid den åldern?

Vi är naturligtvis väldigt upprörda och dottern är helt knäckt, känner sig utsatt.
Jag tycker beteendet är sjukt, den här flickan kan väl inte vara riktigt frisk, för jag tycker inte det verkar vara ett normalt beteende....?

Min man åkte till skolan ikväll efter jobbet och mycket riktigt hittade han dotterns trasig och blöta mobil utanför omklädningsrummets fönster.
Han la den i en påse och åkte hem till tjejens familj och frågade tjejen om hon tagit mobilen och kastat ut den genom fönstret.
Tjejen nekar och föräldrarna väljer att genast tro henne och skäller ut min man för att han kommer hem till dem och anklagar deras dotter!!!
Taggarna utåt direkt.

Min man säger att eftersom flickan inte vill erkänna vad hon gjort trots att vi har ett vittne som berättat, och eftersom föräldrarna inte vill lyssna, så kommer vi att polisanmäla händelsen och att det finns fingeravtryck på
mobilen (vilket det säkert inte finns efter allt regn).

Då blir mamman vansinnig och skickar ut min man med orden att han minsann inte ska komma hem till dem och hota deras dotter...

Polisen kommer naturligtvis inte att göra något åt en mobil som kostar 500 kr och tjejen som kastat den är bara 13 år.

Men just nu känns det som vi vill göra en anmälan i alla fall, om inte annat för vår dotters skull - så att hon ser att vi gör nåt.

Usch, jag vet inte alls vad i ska göra. Har kontaktat skolan och hoppas att de tar tag i det här på måndag, men det har hänt saker förr utan att skolan gjort mer än pratat med de inblandade. Dotterns nya fina gympaskor har tagits (ena skon har hittats uppe på skolans tak, den andra är fortfarande försvunnen) vi vet inte av vem...

Dotterns sparkcykel har förstörts... vi vet inte av vem...

Men detta som hände igår - VARFÖR tar man och slänger ut någons nya mobil genom fönstret rakt ner i asfalten och lämnar den där? :(

Har ni några råd?
Vad skulle ni ha gjort?
Vad tror ni flickan har för problem?
Hur kan hon få hjälp?

Ursäkta den provokativa rubriken på min tråd, om nån tar illa upp, men jag är sååå arg... :rage:
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Jag förstår att du är arg.
Men jag är inte ett dugg förvånad och jag skulle nog inte dra så stora växlar av det och säga att barnet som gjort detta är sjukt.
Jag var själv mobbad större delen av grundskolan och liknande händelser inträffade då och då. Jag försvarar det inte på något sätt, utan bara konstaterar att det är så mobbarna gör. Mekanismerna runt mobbning är mer komplexa än man kan tro.

Om detta är en början på något eller en engångsföreteelse för din dotter, så tror jag att det är bättre att gå via klassläraren. Man behöver inte peka ut någon, men man kan tala om att det finns vittnen till att "någon" gjort detta. Och sen vara tydlig med att det verkligen inte är okej att göra så. En bra klasslärare vet hur detta ska hanteras.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Självklart ska ni polisanmäla händelsen och inte ge er förren skolan ändrar sina rutiner så att det inte kan hända igen. Dessutom ska ni kräva skolan både på gymnastikskorna och mobilen och även på kläderna om några av dem gick sönder.

Vad gäller flickan som gjorde detta så skulle hon må dåligt på något sätt så är det inte din uppgift att hjälpa henne utan det får skolan och i förekommande fall socialen göra. Akta dig för att säga högt så att din dotter hör att det på något vis är synd om flickan som kränkte henne så. Tänk dig själv vad du hade känt om den som skulle beskydda dig och värna om dig tog vad hon kommer tycka, hennes antagonisters parti. Du ska stå på din dotters sida i det här och det tror jag inget annat än att du gör men du behöver som sagt var inte bry dig om ifall flickan mår dåligt utan koncentrera dig på din dotter istället. Jag förstår att du vill visa att du bryr dig om alla barn men i det här fallet så blir det bara fel. Dessutom tror jag inte att det är något som helst fel på flickan. Hon är bara elak, vill ha uppmärksamhet eller tycker att det hon gör är tufft på något sätt. Varför skulle inte flickan kunna vara riktigt frisk menar du? Människor gör bra mycket värre saker av ren elakhet eller för att klättra socialt.

Varför de kastade ut mobilen och kläderna ner på golvet var förmodligen för att de tyckte att det var roligt. För att få uppmärksamhet eller rent av för att vara elak.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Ja, jag tycker själv det är en "väldigt stor grej" att förstöra andras egendom så där...

Därför som jag tänkte att hon nog inte är frisk, typ en sjuk handling, icke normal - men det är väl tyvärr som du säger att tjejen bara ville vara elak. :(

Hur gör man rent praktiskt för att kräva ersättning från skolan?
Kan man ens det, det var ju vår dotter som var slarvig och lämnade mobilen i omklädningsrummet i stället för att ta in den i gymnastiksalen.
När jag ringde skolan om detta i fredags så sa de att "det inte är lämpligt att förvara mobilen i omklädningsrummet."

Kan jag kräva skolan på 600 kr för de nya gympaskorna? Trots att ingen vet vem som tagit dem, eller ingen berättar i alla fall vad de möjligen vet?
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Ja, föräldrarna gick uppenbarligen inte att prata med - de gick i försvar direkt och blev upprörda, på oss!

Så vi får gå via en av lärarna (mentor till vår dotter). Ska faktiskt ringa henne idag, trots att det är söndag - detta ska tas på allvar.

Maken skrev ett sms till rektorn igårkväll också!
Där han krävde att skolan tar tag i detta direkt på måndagmorgon!!!

Jag ringde rektorn i fredags men han svarade inte. Så jag ringde mentorn, men det var innan vi visste var telefonen fanns och vad som hänt, mer än detta med kläderna och stulen mobil.
Klasslärarens svar var då "Oj, men det hände typ en miljooon saker den dagen med våldsamma incidenter på skolan, så fokus från alla var ju på det - därför hann det hända massa kringgrejer också..."

DET lät verkligen INTE betryggande för oss föräldrar! :(

Varför tycker du inte man ska peka ut den som gjort det Ameo?
Varför ska man smyga med elakheter och mobbing?
Jag tänker snarare att man ska säga ifrån, högt och ljudligt så att så många som möjligt i klassen/skolan hör. Jag tror inte det är bra att smyga med sånt, när någon gjort något elakt så ska den få veta det.

Och jag tror att i fall av mobbing så är det allra bästa om den mobbade/utsatta själv kan sträcka på sig "bli stor" både inom sig och fysiskt/psykiskt, ta plats, och bli HÖGLJUDD, sätta ORD tydligt och klart på det som händer.

Och om inte den utsatta själv orkar/vågar/kan så att någon eller helst flera andra runt omkring gör det.

Jag tänker lite hästpsykologi här - ta plats, bli stor och stark (psykiskt) "flytta på" mobbaren (dens inre balans) genom att högljutt sätta ord på det den sysslar med.

I detta fall då att genast gå fram till tjejen och högljutt konfrontera henne med vad hon gjort: "Hörrödudu, VARFÖR har du slängt mina kläder på golvet? Det är INTE okej!!! Varför har du tagit min mobil? Det är STÖLD!!!! Du kommer att få betala den, bara så du vet, så det är lika bra du tar tag i det på en gång!"

Jag förstår ju att en 13-åring som är utsatt inte vågar det. Men jag önskar hon vågade. Min dotter vågade i alla fall ta ner tjejens kläder och slänga dem också på golvet, varav hon fick en iskall blick av tjejen och kommentaren: "Du är störd."

Men ärligt, jag vill inte smussla med detta och säga "någon" har förstört x:s mobil. Jag vill att det lyfts så alla vet. Och att man gör så i alla mobbingfall på alla skolor/arbetsplatser. Är det helt fel att göra så? varför?
Känns som man håller mobbarna om ryggen genom att inte prata öppet om det.

Ta fram trollen, prata om dem, så spricker de i solen!

Tänk vad mycket jobbigt som händer för att ingen vågar säga ifrån? Ex om en man tafsar på en tjej/kvinna i en trång fullsatt buss, tar denne på rumpan. Tjejen blir tyst och skäms och vågar inte säga nåt. Tänk om hon i stället, högt och ljudligt "tagit plats" och sagt ifrån så alla i hela bussen hörde: Halldå där, du tog på min rumpa, det är INTE okej, lägg genast av med sånt beteende!!!"
Då är det mannen som får stå där och skämmas och förhoppningsvis må dåligt, han som gjorde fel. Inte, som det normalt sker, att hon som är utsatt, står där på bussen och skäms och mår dåligt... Kanske tänker han sig för nästa gång.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

De tre händelser du beskriver - mobilen, gympaskorna, sparkcykeln - i mina ögon tyder på att din dotter har börjat bli mobbad.

Och det tror jag inte att du kan kriga bort med raseri, polisanmälningar eller krav på ersättning. För dotterns skull, lugna ner dig och prata med henne istället, försök få henne att berätta vad som pågår, hur hon behandlas i klassen, hur hon mår.

Därefter kan du ta ett snack med skolan i konstruktiv anda om hur de tänkt lösa det här. Hur hanterar de mobbning? Vad tänker de göra för din dotter? osv. Där skulle jag inte ge mig förrän de faktiskt presenterar åtgärder, men du får nog försöka behärska ditt raseri och vara enveten på ett konstruktivt sätt.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Snälla, hjälp mig alla kloka bukefalister!

Jag vill följa med dottern till skolan på måndagmorgon för att verkligen se till att skolan tar tag i detta.

Jag är fullt beredd att vara en riktigt jobbig och dryg (för skolan) förälder och det är även dotterns pappa, min make.

Jag är beredd att prata med varenda unge i klassen, med varenda lärare och personal på skolan, med kuratorn och skolsköterskan, med alla andra föräldrar, med rektorn, med styrelsen (det är en friskola), ja - med vem som helst! Givetvis även med tjejen som gjort detta (Z) mot min dotter (X).

Men jag vet inte hur jag ska agera...vill att det ska bli bra.
Vad är bäst?
Vilka bör jag prata med och i vilken ordning?
Vad ska jag säga när jag kommer dit? Att "jag tänker vara med i klassen idag för att se till att du Z sköter dig eftersom du var så elak mot X i fredags"?

Hmmm, känns som att min kära dotter kanske kommer att tycka att jag är allra jobbigast? Men VAD ska jag annars göra?

Jag vägrar sitta hemma och se på när dottern havererar! Hon har mått tillräckligt dåligt under höstterminen och delar av vårterminen. Har fått stanna hemma ett par dagar i två omgångar då jag meddelat rektorn att jag INTE skickar henne till skolan om hon blir trakasserad. X har varit utsatt av ett jobbigt gäng på 3-4 tjejer (i vilken Z ingår). Men det är alls inte bara X som varit utsatt, utan X kompis och även några andra i klassen har varit riktigt illa åtsatta (verbalt) med uppmaningar från tjejerna som att "Du är så sjukt ful så du borde inte få leva" osv. :(

Det har gått så långt tidigare att jag tagit min dotter till skolkuratorn för samtal (jag var själv också närvarande, dottern ville inte gå själv), att jag ringt rektorn otaliga gånger, att jag lämnat in ett antal "kränkningsblanketter" till skolan, att jag gjorde en kupp nu i februari när skolan skulle ha "Skolråd" där föräldrar är välkomna med synpunkter.

Det brukar vanligtvis komma 2-3 föräldrar på dessa skolråd som hålls en gång varje termin. Nu ringde jag runt till flera föräldrar i klassen, vars barn jag vet mått dåligt av det här tjejgänget - och de kom allihop - så vi chockade rektorn med att vara ett helt gäng föräldrar som krävde omedelbara åtgärder. (Min man blev så upprörd under mötet så han drämde näven i bordet vid ett tillfälle, oturligt så var bordet lite skrangligt och hans kaffekopp stod där - så bordet vickade till och kaffekoppen flög iväg och rann ut över heltäckningsmattan. ALLA vid hela bordet hoppade till, inklusive en styrelsemedlem som var där.)

De närvarande föräldrarna valde mig som sekreterare för mötet och jag skrev verkligen ett protokoll som hette duga och som inte skrädde orden, där står klart och tydligt hur dåligt våra barn mår och vad de utsätts för... :(
Vi förhörde oss om vad det skulle bli av protokollet efter mötet och hur skolan skulle ta tag i detta.
Protokollet kopierades och delades ut veckan därpå till all personal på skolan. :) En assistent (vakt) anställdes som går med klassen, och hon har verkligen varit duktig och styrt upp saker och ting. Men hon kan ju inte alltid vara överallt, hon är där det "brinner" mest. Och hon har inte varit där varje dag.

Jag blir så trööööött.... :(

Har ni några kloka råd om vad jag ska göra på måndag?
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Pratar med vår dotter gör vi, hon är väldigt öppen och berättar för oss vad som händer på skolan. Men hon tycker ju inte jag ska dit förstås och "skämma ut henne" för hon tror att tjejerna blir värre då. :(
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Jag tror också att det blir värre om du kommer till skolan. Då kommer det heta; -måste du ha mamma med dig? osv. Jag förstår mycket väl att du vill riva upp himmel och jord men det bästa du kan göra är att kräva utav rektorn att de gör något. Gör de inget så skulle jag flytta henne till en lugnare skola för om det är som rektorn sa att de hade miljoner saker som hände i fredags, ja, då är det faktiskt ingen skola jag hade velat skicka mina barn till. Jag höll min son hemma i flera månader när han gick i femman eftersom skolan inte kunde garantera hans säkerhet och efter det så blev det bättre. Rektorn avgick och tjänsten delades på två och två kvinnor tog över och det blev så mycket bättre. Gå inte till skolan på måndag. De andra eleverna kommer skratta åt både dig och din dotter. Gör inte din dotter så illa utan gå andra vägar.

Det där du skriver om att ta plats är för längesedan förbi. Nu hade de bara skrattat om din dotter hade sagt att det inte är okej att de slänger hennes kläder på golvet. Så kan man säga första gången någon gör en något men inte när det har pågått ett tag. Då lägger man istället bränsle på elden.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Att försöka tiga ihjäl problemet har man ju försökt med i alla tider. Av någon outgrundlig anledning är det offret man gör något åt. Det är denne man pratar med, det är denne som får skämmas, det är dennes namn som läraren nämner i klassen och till slut är det denne som får flytta på sig. Det är den som mobbar det är så synd om, denne har det säkert svårt hemma osv

Det blir bara värre för den mobbade om man gör något. Det är väl ändå på tiden att man sättet fokus på den som mobbar istället. Nu blir det ingen negativ konsekvens för den som mobbar. Föräldrarna till mobbarna behöver inte göra något. De kan bara rycka på axlarna och strunta i allt, "Det är inget fel på mitt barn det är det andra barnet som inte tål skämt". Och min absoluta favorit "Barn har gjort så i alla tider".

Tyvärr tror jag att enda sättet att ändra på dessa snedvridna attityder är att dra fram allt i ljuset och ställa hårda krav på skolan. Polisanmäl flickan även om det inte leder någonstans.

Risken är ju stor att det blir värre för eran dotter. Men det visar ju bara att det är dom som mobbar som har makten. Kommer det verkligen bli bättre för din dotter om man låtsas som inget hänt? Slutar mobbningen då?

Jag själv blev mobbad i högstadiet och det slutade inte förrän jag totalt lackade ur och blev totalt galen och sa att jag skulle mörda den mobbandes kanin och i detalj beskrev vad jag skulle göra med kaninen innan den fick dö.

Skolan var fruktansvärt slapphänt och gjorde i princip inget.

Tyvärr sker inga förändringar på egen hand utan det krävs alltid att någon gör något. Problemet är att det aldrig är lätt att vara först. Frågan är om du och din dotter orkar vara dom som blir först?

Jag tror ärligt att det kommer bli tufft för er. Finns ju inga bra eller enkla lösningar. Som systemet är gjort idag så ger det inte mycket stöd för den som mobbas, tyvärr.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

För det första skulle jag råda dig till att lugna ner dig.
Sen skulle jag också rek dig att prata med skolan och inte åka hem till elever på det där sättet. Blir folk upprörda så kommer ni aldrig lösa några problem utan mest troligt kommer mobbarna att använda även det mot din dotter.
Får ni inget vettigt gehör från skolan så ta det vidare, det är deras ansvar att ta tag i problemen. Men att gå till skolan och va en jobbig och dryg förälder är knappast en vettig inställning om man vill lösa problem. Gå dit, prata med dem, förklara att ni ser väldigt allvarligt på detta och att ni kommer kräva att skolan agerar på en gång, men var trevliga och behandla inte lärarna som idioter, då kommer dom bara tycka att ni är idioter och det är verkligen ingen bra start för att ni ska kunna samarbeta och få problemet löst!
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Tufft absolut, men alla andra sätt är lika tuffa för den som är drabbad, då tycker jag det är bättre att agera på det sätt som man själv mår bäst av. Eller i det här fallet, agera på det sätt som kan ge dottern självförtroende och att hon känner sig värdefull.

Min erfarenhet är att ingenting man som mobbad gör hjälper, eftersom allting hela tiden vänds emot en. Jag har aldrig hört om ett fall där mobbarna självmant slutat mobba. Varken samtal, polisanmälningar eller föräldraengagemang har gjort skillnad.

Det enda är om skolan kan öka vuxennärvaron i utsatta lägen, typ att en lärare är närvarande i omklädningsrummet medan de byter om, och att det är låst däremellan. Just omklädningsrummet är väldigt tacksamma för mobbare att husera i.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Jag skulle sätta mig ner med min dotter och prata om vad som händer i skolan och hur hon mår. Sedan skulle jag prata/vilja ha ett möte med ansvarig lärare och rektor. Hänvisa till skolans likabehandlingsplan ang åtgärder och uppföljning. Har det skrivits incidentsrapporter på det som hänt din dotter tidigare, så skulle jag veta hur skolan väljer att återkoppla och hantera dom. Däremot skulle jag inte följa med till skolan, inte mycket som skulle bli bättre av det, kanske bara förvärra situationen för din dotter.

Skolan bör/ska ha en plan för hur dom hanterar sådana här situationer så det du bör göra är att prata med ansvariga på skolan sen är det mycket upp till dom att hur dom vill arbeta vidare med det som har hänt.

Flickan som gör det här vill nog helt enkelt vara elak, hon mår kanske dåligt själv. Det är svårt att spekulera i.

Hoppas det löser sig till det bästa för din dotter och att det finns bra vuxna på skolan som tar det på allvar.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Håller med, det är skolan som har arbetsmiljöansvar för elevernas skoltid, inte föräldrarna.

Viktigt med att tjejen som faktiskt berättade inte hamnar i kläm med! Med andra ord att fara ut kan göra mycket skada.

Det är den miljön som faktiskt många har har som sin vardag i skolan. Det är förjävligt jag vet, och det ska inte accepteras.

Problemet är att problemet säkert kan vara än värre. Min upplevelse är att det sällan är de som pissar på jympapåsen som är de som ligger bakom, de som utför saker är bara löpare som är ofringsbara målvakter för en nog så organiserat trakasseri.

På det sättet kan en utkastad mobil vara ett liten flisa av toppen på ett isberg, och att skyffla undan den hjälper ganska lite.

Ptr, själv utsatt i många år.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Har ni några råd?
Vad skulle ni ha gjort?
Vad tror ni flickan har för problem?
Hur kan hon få hjälp?
Det vet jag inte om jag har.
Jag skulle ha riktat in mig på den flicka som blev vittne till detta. Istället för att åka hem till gärningsmannen, skulle jag kontaktat ansvarig rektor, berättat historien, kräva att rektor direkt efter detta samtal ringer till vittnet, pratar med vittnets föräldrar och sen även med vittnet. Om tillfredsställande uppgifter kommer fram skall rektor omedelbart ringa till gärningsmannens föräldrar delge händelsen, uppmana att de pratar igenom situationen med sitt barn och dagen efter skall möte ske alla föräldrar emellan där detta skall redas ut. Det är möjligt att mobilen inte kommer att ersättas och som jag ser det är inte det som är det viktigta. Det är att gärningsmannen inser allvaret i det som hänt, och att din dotter får bekräftelse på det orätta som skett. Vittnet ska få stöd och uppmuntran över modet att berätta. Det är inte att skvallra att berätta.
gulan
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Så är det!

Men där kan vara bra med anmälningar, så att där är torrt på fötterna om ungarna helt enkelt behöver hållas hemma för att miljön i skolan är för dålig.

Sen ska de veta att det blir jobbigt att vara personal och skolledare om de inte tar i problemen. Några fåniga mobbningsgrupper blir bara löjligt.

På min tid så fick de för sig att de skulle ha "kamratstödare", men vilka valdes till detta då? Och vilka hjälpte de.

Jag fattar idag inte hur jag orkade gå till skolan!

Ptr
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Det är nog en väg att gå.

Men hur hindrar man att vittnet får stryk sen?

Ptr
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Men hur hindrar man att vittnet får stryk sen?

Ptr
Vittnet skall få det berättat för sig att det inte handlar om skvaller, utan om att inte bara hjälpa till att reda ut en tråkig händelse utan även hjälpa gärningsmannen att förstå att en sådan handling inte kan accepteras. Är det så att vittnet är bästa vän med gärningsmannen involverar man denne så lite som möjligt istället ska vittnets föräldrar funka som en ventil så mycket det bara går. De ska hjälpa till med stöttning. Från skolans håll ska man hålla sig informerad om hur dagsläge är. "Snackas " det? Utfrysning? Repressalier? Detta för ske försiktigt och lite i "skymundan".
Ibland kan det ju bli så känsligt att vittnet helt och hållet bör lämnas utanför, efter att den berättat.
gulan
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Men det är väl klart att vittnet ska lämnas utanför efter att hon har återgett det hon såg!! Effekten lär ju bli att vittnet får skit för att hon skvallrade, och kommer hon då någonsin vittna om något hon ser igen?!?! Nej det kommer hon med största sannolikhet inte. Den ultimata belöningen för vittnet är att ingen får veta att hon berättat någonting.
 
Sv: Hur sjuka ungar finns det?

Och jag tror att i fall av mobbing så är det allra bästa om den mobbade/utsatta själv kan sträcka på sig "bli stor" både inom sig och fysiskt/psykiskt, ta plats, och bli HÖGLJUDD, sätta ORD tydligt och klart på det som händer.

Och om inte den utsatta själv orkar/vågar/kan så att någon eller helst flera andra runt omkring gör det.

Jag tänker lite hästpsykologi här - ta plats, bli stor och stark (psykiskt) "flytta på" mobbaren (dens inre balans) genom att högljutt sätta ord på det den sysslar med.

Nu har jag läst hela tråden och inte bara det jag klippt ur ;) och jag har full förståelse för din ilska - jag skulle bli lika arg och riva upp himmel och helvete om det hände mitt barn.
Det jag klippt ur är för att belysa att det sättet att tänka tycker jag också är rätt sätt (mitt sätt och troligen ditt sätt) att agera.
MEN den stora frågan är vad din dotter tycker är en Ok reaktion?! Om hon inte har den kraften själv så kanske det bli dubbelt skämmit om mamma bråkar åt henne, det brukar bli negativ effekt i skolan av sånt.

Däremot ska du och maken slå med stora släggan på skola och rektor att det här tas tag i och inte accepteras på skolan. Självklart ska ni polisanmäla, så att det belyses ut i samhället vad som pågår innanför skolväggarna. Här ska ni använda den psykologi jag klippt ur, så att det händer något.
Eftersom ni är fler föräldrar som har barn som råkat ut, så gå ihop och kräv åtgärder!!

Tillbaka till reflektioner om din dotter. Vad kan du göra för att hjälpa henne att bli "tuffare"? När hon kan börja använda det sätt du beskriver så kommer sådana här saker inte att hända henne, det är jag övertygad om ;) Din fokus måste bli att hjälpa henne med inre styrka. Inte helt lätt med en nybliven tonåring där hormonerna spökar runt åt alla håll, vissa dagar vuxen andra dagar litet barn...
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 203
Senast: MML
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 345
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp