Hur sjutton är det tänkt att man ska klara sig som sjukpensionär??

Uttern

Trådstartare
Vad jag önskar att jag inte behövde tänka i dom banorna, men när psykiska problem inte bli varken bättre av mediciner eller kbt. Vad gör man då? Jag har panik, hur blir jag sjukpensionär? Inget jag vill egentligen men vad ska man göra.

- hur går man tillväga för att bli det? ( är sjukskriven sedan många år tillbaks.
- vad får man göra och inte göra?

oj vad jag skäms för att skriva detta. Tacksam för svar!
 
Vad jag önskar att jag inte behövde tänka i dom banorna, men när psykiska problem inte bli varken bättre av mediciner eller kbt. Vad gör man då? Jag har panik, hur blir jag sjukpensionär? Inget jag vill egentligen men vad ska man göra.

- hur går man tillväga för att bli det? ( är sjukskriven sedan många år tillbaks.
- vad får man göra och inte göra?

oj vad jag skäms för att skriva detta. Tacksam för svar!
Du ska inte skämmas. Vi har välfärdssystem för att hjälpa dem som inte kan arbeta. Det är ett gemensamt åtagande att hjälpa varann.
 
Tack tanten för ditt svar! Jag är uppfostrad till att tänka att man ska jobba och görarätt för sig, så det är svårt! har haft olika jobb under åren för länge sedan, men har alltid kraschatpga. Psykiska problem. Värst vsr det när jag fick min första psykos pga. Troligtvis djup deppperiod. Och svår stress. Är stresskänslig som tusan och jämträdd för bli så sjuk igen!
 
Tack tanten för ditt svar! Jag är uppfostrad till att tänka att man ska jobba och görarätt för sig, så det är svårt! har haft olika jobb under åren för länge sedan, men har alltid kraschatpga. Psykiska problem. Värst vsr det när jag fick min första psykos pga. Troligtvis djup deppperiod. Och svår stress. Är stresskänslig som tusan och jämträdd för bli så sjuk igen!
Att göra rätt för sig är inte synonymt med att jobba!
Det låter som du bränt dig själv i båda ändar, var inte så hård mot dig själv. Var rädd om dig!
 
Tack Eloise för ditt svar!
Jag önskar att jag kunde tänka så men det är med mycket värdelöskänslor som upppstår av det hela. Önska så att jag vore frisk ihuvudet! Tack för din omtanke!
 
Inget fel alls alla klarar inte av att jobba och jag är förvånad över att så många ändå klarar av vissa jobb i dagens samhälle sån otrolig press och stress.
 
Tack Eloise för ditt svar!
Jag önskar att jag kunde tänka så men det är med mycket värdelöskänslor som upppstår av det hela. Önska så att jag vore frisk ihuvudet! Tack för din omtanke!
Jag skäms fortfarande. Det är svårt att släppa. Speciellt när man fungerar bra men när det gäller så fungerar man inte alls. Då kommer dom där skuldkänslorna över att man inte klarar nått. Det bästa är att omge sig med förstående människor. Det gör det lite lättare
 
Note; tack för ditt svar! Ja, det är konstigt att folk klarar det. Ni ska ha ha en medalj som fixar de! önsksr jag vore en av er!
 
Nightcrawler: tach för ditt svar! Jag förstår vad du menar, utåt sett ser man ut att vara frisk o klar i skallen. Men sedan när Man börjar prata Och gör enkla saker så tappar man bort sig osv. Ja, som turer har man en bra mamma❤️som förstår en.
 
Det är hemskt att du ska må så dåligt, fruktansvärt. Vad säger psykiatrin? Kan du få annan terapi än just KBT?
Vet inte vilka problem du har, men kanske finns det mer att göra?
Jag tror inte på att alla klarar av ett arbetsliv och det är okej. Dock är det svårt att få sjukersättning för psykiatriska problem.

Jag har mått dåligt och varit sjukskriven stora delar av mitt vuxna liv. Är sjukskriven nu sedan länge och mediciner och terapi har inte fungerat för mig. Legat inlagd mycket osv. Nu har dock psykiatrin bytt strategi för mig och det verkar ha fungerat.
 
Vad jag önskar att jag inte behövde tänka i dom banorna, men när psykiska problem inte bli varken bättre av mediciner eller kbt. Vad gör man då? Jag har panik, hur blir jag sjukpensionär? Inget jag vill egentligen men vad ska man göra.

- hur går man tillväga för att bli det? ( är sjukskriven sedan många år tillbaks.
- vad får man göra och inte göra?

oj vad jag skäms för att skriva detta. Tacksam för svar!
Det är svårt att få sjukersättning (det kallades sjukpension förut).
Här finns info Länk till försäkringskassans info
 
Parelliikusken: tack för ditt svar, mycket tråkigt att du har det jobbigt också. Hoppas den nya stratagi fungerar bra för dig, får man fråga vad du/ni har gjort?

Är inskriven på öppenppsyk sedan länge och får mediciner och läkarkontakt när det är dads att förlänga sjukintygen ( brukar vara några månader i taget) väldans stress är det över det! Har haft regelbunden psykologkontakt under låängre tid inriktad på kbt. Fungerar till viss del men inte helt. Blir inte bra, har ångest Varje dag. Har panikångest, social fobi och depprissioner.
 
Rosett: tack för ditt svar! Ska försöka kolla upp det. Rörig i huvudet svårt att ta till mig info. Men tack ändå!
 
Parelliikusken: tack för ditt svar, mycket tråkigt att du har det jobbigt också. Hoppas den nya stratagi fungerar bra för dig, får man fråga vad du/ni har gjort?

Är inskriven på öppenppsyk sedan länge och får mediciner och läkarkontakt när det är dads att förlänga sjukintygen ( brukar vara några månader i taget) väldans stress är det över det! Har haft regelbunden psykologkontakt under låängre tid inriktad på kbt. Fungerar till viss del men inte helt. Blir inte bra, har ångest Varje dag. Har panikångest, social fobi och depprissioner.
Vill inte skriva öppet om min behandling. Men en av sakerna är att jag ätit rejäla mängder medicin sedan tonåren, nu har vi tagit bort all medicin utom sämnmedicinen. Det har gjort skillnad för hur jag tar till mig terapi bland annat.

Känns inte som att du får den hjälp du behöver. Kan du ta upp med din läkare att du behöver mer insatser för att du ska kunna må bättre?
Kanske även kommunen kan komma med insatser, boendestöd kan ge mycket hjälp.
 
Vill inte skriva öppet om min behandling. Men en av sakerna är att jag ätit rejäla mängder medicin sedan tonåren, nu har vi tagit bort all medicin utom sämnmedicinen. Det har gjort skillnad för hur jag tar till mig terapi bland annat.

Känns inte som att du får den hjälp du behöver. Kan du ta upp med din läkare att du behöver mer insatser för att du ska kunna må bättre?
Kanske även kommunen kan komma med insatser, boendestöd kan ge mycket hjälp.
Tack för ditt svar! Har full förståelse att du inte vill ta upp din behandling här så öppet.

Boendestöd har jag haft nät jag försökte bo själv för några år sedan, men inte nu när jag bor hos föräldrsrns, sedan några år tillbaka. Pinsamt attman inte klarar av att bo själv men nu har vi löst det så. Dessutom skulle jag inte klara mig så bra ekonomiskt en längre tid om Min sjukpenning försvann.
 
Tack tanten för ditt svar! Jag är uppfostrad till att tänka att man ska jobba och görarätt för sig, så det är svårt! har haft olika jobb under åren för länge sedan, men har alltid kraschatpga. Psykiska problem. Värst vsr det när jag fick min första psykos pga. Troligtvis djup deppperiod. Och svår stress. Är stresskänslig som tusan och jämträdd för bli så sjuk igen!
Ha! tala inte om det. :cry:
Jag matades ända sedan jag var liten med att "den som inte arbetar ska inte äta, eller ens dricka rent vatten". Så jo, det har varit perioder i livet när jag känt mig skapligt värdelös.
Men trots sjukdom och krångel har jag lyckats göra en del samhällsnytta. Och jag har försökt vara en god vän till dem jag håller av. Det räcker långt.

Det är ju inte ditt fel att din hälsa vacklat. INTE ditt fel!
 
Vad jag önskar att jag inte behövde tänka i dom banorna, men när psykiska problem inte bli varken bättre av mediciner eller kbt. Vad gör man då? Jag har panik, hur blir jag sjukpensionär? Inget jag vill egentligen men vad ska man göra.

- hur går man tillväga för att bli det? ( är sjukskriven sedan många år tillbaks.
- vad får man göra och inte göra?

oj vad jag skäms för att skriva detta. Tacksam för svar!
Du har inte något underliggande problem som autism eller så? Det är lättare att få sjukpension om man har något sådant, kan jag tänka mig. För min del var det aldrig tal om annat.

Och om det är så att du inte svarar på behandlingen som du får nu så kan det mycket väl bero på något underliggande, då kan du få hur mycket behandling som helst utan att må bättre.
 
Du har inte något underliggande problem som autism eller så? Det är lättare att få sjukpension om man har något sådant, kan jag tänka mig. För min del var det aldrig tal om annat.

Och om det är så att du inte svarar på behandlingen som du får nu så kan det mycket väl bero på något underliggande, då kan du få hur mycket behandling som helst utan att må bättre.
@Uttern Jag tänkte också på det här, speciellt med tanke på att du har social fobi. Det kanske inte är social fobi utan autism. Det finns en bok som heter ”Aspergers syndrom - har jag verkligen det?”, den fick jag läsa innan utredningen och kände igen mig i mycket. Den är tunn och lättläst.

Autism är ett stort spektra (Aspergers syndrom ingår i det, tror de kallar även det för autism numera), ingen autist är precis likadan som någon annan. Så det behövs en ordentlig neuropsykiatrisk utredning för att kunna veta. När du orkar kan du ju läsa om autism på nätet och/eller den där boken och se om du känner igen dig.
:heart
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 952
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 202
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp