Hur sjutton fodrar jag med detta hö? :(

Leeelot

Trådstartare
Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val nu....
Hur fasen ska jag fodra med det? Kan inte ge mer än 11 kg/dag, men har tillgång till havrehalm.
Om hästen: Snart 11 årigt sto. ca 630 kg. Gör ett normalt, omväxlande arbete. Är ganska svårfödd, hennes normala energibehov brukar vara ca 115 MJ och ca 650 Smrp. Jag utelämnar alla mineraler för enkelhetens skull (det är ju hyfsat lätt att balansera). Tycker hon mår bäst av låg stärkelse, så rent korn o havre går bort. Kräsen. Gillar inte betfor så värst.
Hö nr 1 : MJ: 6,2 Smrp: 29 (denna analys fick jag först, lite energi o lite protein, men visst det går ju att få upp med olika foder)
Hö nr 2: MJ: 5,6 Smrp: 127 (Ännu lägre energi o massor av protein...)

Ville eg fodra med hö nr 2 först, pga att det ligger väl lågt i fuktighet, rädd att det möglar... Men lär ju få blanda nu. För att få upp energin måste jag ge henne ett foder med hög energi och för att kunna blanda i olja i det. Betfiber Mash äter hon, så det kan jag ge med olja. Men alla foder innhåller ju även protein... Protein från grovfoder är ju inte farligt sägs det, men nu kommer jag ju spä på det ännu mer.... Skulle jag ge 10 kg av hö nr 2 och låt säga 3 kg halm, så är mängden Smrp 1270 men energin bara ca 71 :banghead:
Måste ju då ge henne ännu mer protein för att få i henne mer energi... Blandar jag hö nr 1 o 2 så blir det ju mindre protein, men ff för mycket. Eller ska jag ge henne ännu mindre hö och mer halm?
 
Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val nu....
Hur fasen ska jag fodra med det? Kan inte ge mer än 11 kg/dag, men har tillgång till havrehalm.
Om hästen: Snart 11 årigt sto. ca 630 kg. Gör ett normalt, omväxlande arbete. Är ganska svårfödd, hennes normala energibehov brukar vara ca 115 MJ och ca 650 Smrp. Jag utelämnar alla mineraler för enkelhetens skull (det är ju hyfsat lätt att balansera). Tycker hon mår bäst av låg stärkelse, så rent korn o havre går bort. Kräsen. Gillar inte betfor så värst.
Hö nr 1 : MJ: 6,2 Smrp: 29 (denna analys fick jag först, lite energi o lite protein, men visst det går ju att få upp med olika foder)
Hö nr 2: MJ: 5,6 Smrp: 127 (Ännu lägre energi o massor av protein...)

Ville eg fodra med hö nr 2 först, pga att det ligger väl lågt i fuktighet, rädd att det möglar... Men lär ju få blanda nu. För att få upp energin måste jag ge henne ett foder med hög energi och för att kunna blanda i olja i det. Betfiber Mash äter hon, så det kan jag ge med olja. Men alla foder innhåller ju även protein... Protein från grovfoder är ju inte farligt sägs det, men nu kommer jag ju spä på det ännu mer.... Skulle jag ge 10 kg av hö nr 2 och låt säga 3 kg halm, så är mängden Smrp 1270 men energin bara ca 71 :banghead:
Måste ju då ge henne ännu mer protein för att få i henne mer energi... Blandar jag hö nr 1 o 2 så blir det ju mindre protein, men ff för mycket. Eller ska jag ge henne ännu mindre hö och mer halm?
protein från grovfoder är ofarligt att överdosera, bara ge så mycket som behövs för att täcka energibehovet, så blir det nog bra.
(varför kan du inte ge mer än 11 kg/dag?)
 
protein från grovfoder är ofarligt att överdosera, bara ge så mycket som behövs för att täcka energibehovet, så blir det nog bra.
(varför kan du inte ge mer än 11 kg/dag?)
Får inte köpa mer av bonden.....och går inte att få tag i småbal häromkring. Så måste ge kraftfoder för att få upp energin. O då blir det ju ännu mer protein också... Ff ofarligt? Tänkte prova betforpellets om hon äter det, det är lågt i protein, o blanda i olja. O Maxi Rice, som ligger på 18 i MJ. O lite Struktur E, hoppas det kan funka.
 
När du säger mkt fukt i, menar du att det är ett oplastat småbalshö med lågt ts?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: warg
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp