Hur sjutton funkar FedEx?

Tokyo

Trådstartare
Jag beställde något från USA som levereras av FedEx och är helt förvirrad. Enligt spårningslänken jag fick så var paketet på FedEx kontor kl 5 imorse, sen står det "Leveransundantag, kunden är inte tillgänglig eller så är verksamheten stängd" kl 11, och nu står det att paketet är på FedEx kontor igen och att det för tillfället inte finns någon schemalagd leveransdag. Betyder det här att de försökt leverera paketet till mig under dagen? Jag har dock varit hemma precis hela dagen och har varken fått SMS/samtal, mail eller något i brevlådan. Jag bor för övrigt i ett enormt hus, med typ 5 ytterportar och byggt som en labyrint så leverans till dörren är en total mardröm här hur som helst... Någon som vet vad som händer härnäst? Lämnas paketet över till typ Postnord? Skickas det tillbaka? Kommer de "försöka" igen? Jag är som sagt totalt clueless i detta! Tänker att jag ska ha is i magen, men är så rädd att paketet ska försvinna/skickas tillbaka om jag inte gör rätt. Finns det någon här som har mer koll?
 
Jag beställde något från USA som levereras av FedEx och är helt förvirrad. Enligt spårningslänken jag fick så var paketet på FedEx kontor kl 5 imorse, sen står det "Leveransundantag, kunden är inte tillgänglig eller så är verksamheten stängd" kl 11, och nu står det att paketet är på FedEx kontor igen och att det för tillfället inte finns någon schemalagd leveransdag. Betyder det här att de försökt leverera paketet till mig under dagen? Jag har dock varit hemma precis hela dagen och har varken fått SMS/samtal, mail eller något i brevlådan. Jag bor för övrigt i ett enormt hus, med typ 5 ytterportar och byggt som en labyrint så leverans till dörren är en total mardröm här hur som helst... Någon som vet vad som händer härnäst? Lämnas paketet över till typ Postnord? Skickas det tillbaka? Kommer de "försöka" igen? Jag är som sagt totalt clueless i detta! Tänker att jag ska ha is i magen, men är så rädd att paketet ska försvinna/skickas tillbaka om jag inte gör rätt. Finns det någon här som har mer koll?

Tror att de anser sig ha försökt leverera utan att lyckas. Intensiteten i försöket varierar mellan personer. En från PostNord sa att vi inte existerade för att vårt kontor ligger några trappor upp. Jag försökte insistera på att jag visst existerar även inne på kontoret som jag ringde kundservice från. Lönlöst. Vi var kvar på spökvåningen även dagen efter och det var en viktig leverans. Till slut fick jag hämta det på terminalen. (Till försvar inträffade det under sommarvikarieperioden.)

Ring dem så ordnar det sig.

(Annars är FedEx prislistor så roliga att det är snäppet billigare att skicka ett paket från Linköping via Arlanda med flyg till Los Angeles och tillbaka till Stockholm, än direkt från Linköping till Stockholm. Trots att det lilla paketet passerar ute på Essingeleden på sin weekendresa mot sköna Kalifornien.)
 
Senast ändrad:
Jag beställde något från USA som levereras av FedEx och är helt förvirrad. Enligt spårningslänken jag fick så var paketet på FedEx kontor kl 5 imorse, sen står det "Leveransundantag, kunden är inte tillgänglig eller så är verksamheten stängd" kl 11, och nu står det att paketet är på FedEx kontor igen och att det för tillfället inte finns någon schemalagd leveransdag. Betyder det här att de försökt leverera paketet till mig under dagen? Jag har dock varit hemma precis hela dagen och har varken fått SMS/samtal, mail eller något i brevlådan. Jag bor för övrigt i ett enormt hus, med typ 5 ytterportar och byggt som en labyrint så leverans till dörren är en total mardröm här hur som helst... Någon som vet vad som händer härnäst? Lämnas paketet över till typ Postnord? Skickas det tillbaka? Kommer de "försöka" igen? Jag är som sagt totalt clueless i detta! Tänker att jag ska ha is i magen, men är så rädd att paketet ska försvinna/skickas tillbaka om jag inte gör rätt. Finns det någon här som har mer koll?
Ring och hör med dem. När jag fått från FedEx har jag fått välja vilken tid de kommer. Köper mycket från USA.
 
(Annars är FedEx prislistor så roliga att det är snäppet billigare att skicka ett paket från Linköping via Arlanda med flyg till Los Angeles och tillbaka till Stockholm, än direkt från Linköping till Stockholm. Trots att det lilla paketet passerar ute på Essingeleden på sin weekendresa mot sköna Kalifornien.)
(Det är helt logiskt. Direkttransport till Stockholm är en betydligt snabbare leverans, och går därför efter bolagets premiumtabell.)
 
(Det är helt logiskt. Direkttransport till Stockholm är en betydligt snabbare leverans, och går därför efter bolagets premiumtabell.)
Hmm så det är billigare att låta paketet transporteras över halva jordklotet fram och tillbaka än att låta det ligga stilla i en hylla i Sverige?
 
Jag beställde något från USA som levereras av FedEx och är helt förvirrad. Enligt spårningslänken jag fick så var paketet på FedEx kontor kl 5 imorse, sen står det "Leveransundantag, kunden är inte tillgänglig eller så är verksamheten stängd" kl 11, och nu står det att paketet är på FedEx kontor igen och att det för tillfället inte finns någon schemalagd leveransdag. Betyder det här att de försökt leverera paketet till mig under dagen? Jag har dock varit hemma precis hela dagen och har varken fått SMS/samtal, mail eller något i brevlådan. Jag bor för övrigt i ett enormt hus, med typ 5 ytterportar och byggt som en labyrint så leverans till dörren är en total mardröm här hur som helst... Någon som vet vad som händer härnäst? Lämnas paketet över till typ Postnord? Skickas det tillbaka? Kommer de "försöka" igen? Jag är som sagt totalt clueless i detta! Tänker att jag ska ha is i magen, men är så rädd att paketet ska försvinna/skickas tillbaka om jag inte gör rätt. Finns det någon här som har mer koll?
Ring till dom och fråga eller maila kundtjänst de borde kunna hjälpa dig.
Vet jag gjorde likadant när jag hade ett paket som skulle levereras med DHL eller om det vartill och med var FedEx som var på villovägar, var inga problem.
 
Någon som vet vad som händer härnäst? Lämnas paketet över till typ Postnord? Skickas det tillbaka? Kommer de "försöka" igen? Jag är som sagt totalt clueless i detta! Tänker att jag ska ha is i magen, men är så rädd att paketet ska försvinna/skickas tillbaka om jag inte gör rätt. Finns det någon här som har mer koll?
Hör av dig till kundtjänst så kommer de att lösa detta problem åt dig.

https://www.fedex.com/sv-se/customer-support.html
 
En från PostNord sa att vi inte existerade för att vårt kontor ligger några trappor upp. Jag försökte insistera på att jag visst existerar även inne på kontoret som jag ringde kundservice från. Lönlöst. Vi var kvar på spökvåningen även dagen efter och det var en viktig leverans.

Ett företag jag jobbade på skulle få leverans av 15st mkt specialiserade, mkt dyra datorer. De dök inte upp. Vid efterfrågan så sa leveransbolaget att "vi kunde inte hitta er by* på en karta så vi bestämde att det hela var ett skämt och kommer inte köra saker till er" (nej, det här var inte före internets tid)

* byn har ca 3000 invånare så stort är det inte, men vi existerar....
 
Tack för svar! Jag avvaktade idag, för att se om något hände, men det står fortfarande att de har paketet på deras kontor så jag tänker att jag hör av mig till kundservice imorgon :)
 
FedEx-sagan fortsätter... jag hörde av mig till kundservice och meddelade dem om min underliga byggnad. De sa att det inte skulle vara något problem så länge de har tillgång till mitt telefonnummer och kan ringa när leveransen kommer. Toppen, tänkte jag. Meeen så går jag in och spårar paketet idag då de förväntades dyka upp på förmiddagen och så står det IGEN att de försökt leverera paketet men att kunden inte var tillgänglig... :banghead: Alltså jag blir TOKIG. Att åka till Arlanda och hämta ut det känns inte riktigt som ett alternativ heller, jag vet inte ens hur jag skulle ta mig dit. Påminn mig att undvika FedEx i framtiden.
 
Hmm så det är billigare att låta paketet transporteras över halva jordklotet fram och tillbaka än att låta det ligga stilla i en hylla i Sverige?
Javisst! För företaget kan det vara det, i strömlinjeformade logistikprocesser, där det liksom inte finns en direkt förbindelse mellan Linköping och Stockholm, utan där alla leveranser till Sverige, måste passera en logistikcentral i t.ex. Los Angeles.

Skulle företaget göra ett avsteg från standardprocessen, skulle det leda till manuell hantering, och kosta multum.

Det här är egentligen vidrigt, eftersom det är en del av de verkligt superonödiga transporterna som kostar planeten, alltså klimatet och miljön (inte alltid samma sak), enormt mycket.

FedEx (liksom många multinationella bolag) är bara intresserade av att maximera sina (aktieägares) inkomster. Egentligen struntar dom i allt annat.
 
Nu tycker de bestämt att jag ska byta leveransadress, annars får jag åka till Arlanda. Alltså det här är så bökigt...
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 000
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 058
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 523
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp