Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

moon

Trådstartare
Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar.
Vårat sto har ett års föl som inom en månad ska skickas på unghäst bete, måste i samma veva transportera stoet till ett annat bete, då hon annars blir ensam.
Tanken var ju att fölis skulle bli sålt innan detta, men nu är det som det är.

Stoet i fråga går från o-100 på 1 sekund om något oroar henne :devil: Mycket hormonstyrd:devil:.
Börjat jobba stoet varannan dag i paddocken, hon är mkt upprörd då dom skiljs, & det är svårt att jobba med henne, & att nå henne mentalt.Det går bra en kvart till tjugo minuter, sedan exploderar hon & vill tillbaks till sitt föl.Har naturligtvis provat tidigare då fölet var yngre men då blev mor & dotter så upprörda på varsitt håll så jag gav upp, då stoet ej var kontaktbart :angel: & stirrig.Observera att hon blir HELT blockerad i dessa stunder.

Idag när jag lasttränade valacken, stoet & föl för sig utanför stallet, så såg jag vad som jag varit rädd för.
Stoet gick bra att lasta, men när det kom till valacken & speciellt fölet så gick hon i taket, trotts att hon ser transporten utanför i sitt fönster:(

Dom få sekunderna stoet hämtade andan var det inga problem att träna fölis, hon gick snällt in. Men då mamma gick upp i varv igen så stegrade hon sig, blev bråkig osv..................efter en halvtimme så fick det vara bra, stoet var då sjöblöt & totallt nervvrak.

Har beställt Equimins Serenity Calming i flytande form, men frågan är om det kommer att fungera?

Hon fick lugnande förra året via recept inför en transportåkning med fölet, fall i fall. Vi provade kvällen innan med preparatet, hon blev lugn, väl i transporten (utan föl) blev hon svettig som hon brukar bli. När vi kom fram till provmålet blev hon uppblåst som en hingst & orolig, vilket hon brukar bli när vi kommer till ny miljöer.
Så var hon lika stressad som vanligt:( brukar ta mellan 30-60 min att få henne lugn. Så när adrenalinet kickar in så tycks inget preparat hjälpa, hon är inte kontaktbar i dessa stunder.Har varit ute förut då hon inte hade föl, & då marktränar jag med henne tills hon lugnar sig, hon blir då kontaktbar men totallt uppstressad.

Dagen efter inför fölvisningen fick hon inget lugnande & hon var acceptablet uppstressad med fölet vid sin sida


Hur sjutton ska jag "våga" släppa ut henne på det nya stället, tror inte ens jag vågar det hemma då fölis har åkt ? Blir inga mer föl för henne iaf.
Ska man be veterinären skriva ut lugnande i en vecka ?vad sjutton gör man ? Vågar inte chansa om hon är så uppjagad & blockerad att släppa ut henne i en hage. Springer hon igenom så får jag ALDRIG tag på henne.

Hur många dagar kan det ta att får ett sådant hormonstint sto innan hon glömmer av fölis ?
Sedan ska dom gå ihop igen om 2-3 månader, får stoet samma starka band igen till sitt föl ?
Det optimala hade varit att våran valack som troligtivs är såld, att han gick kvar hemma med stoet. Då hade separationen blivit mindre ångestfyllt då hon är kvar i sin trygga miljö. Men det är inte säkert att det blir så, så jag måste förbereda mig på det värsta.
Hade örter liggande, sedan en vecka tillbaks ger jag henne ett avkok morgon & kväll (ligger i blöt 1-2 h i kokhett vatten) på Johannesört, Järnört, Munkpeppar, Hallonblad, & Valerina ca 1 näve till 3 dl vatten. Men det lär dröja 2-3 veckor innan jag får respons på det.

Snälla hjälp i vilken ordning ska jag flytta dom ?
tips på superpreparat ?
Kan tilläggas att då man stänger in henne ensam i en box så blir hon lika spärrad & lever rövare i timmar ! oftast lyckas hon skada sig själv ofrivilligt.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Inte för att vara elak, men du är säker på att du vill ha en sån här häst?
Jag jobbar med hästar för att det är roligt, och såna här individer, som inte har skalle för att klara nåt, brukar jag rekommendera att slakta.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Nej du är inte elak :devil:
Jag köpte henne gravt vanvårdad för 3½ år sedan, hon har haft detta problem hela tiden , passiv stress ! Har tagit mig 2½ år att få ordning på henne, medicinskt menar jag då & massor av fysioterapet behandlingar. Tog föl på henne som en sista utväg för att se om hon kanske kunde landa mentalt, vilket bara skedde under dräktigheten & fölets första 6 månader. Nu är hon som vanligt igen. Vet att jag kunde misslyckas, men jag ville ge henne en chans iaf innan vidare beslut tas.
Har gjort samma sak med ett sto för 25 år sedan, & då funkade det.
Hon funkar till 50% om hon rids varje dag, dock lämnar vi aldrig stallet då det blir för traumatiskt för henne, & hon behöver behandling av fysioterapet för att få loss alla låsningar i kroppen som hon får då. Vi har åkt MYCKET transport, tränat miljöträning, blir bättre, men det går ett steg fram & ett steg tillbaks. Därför har vi konstaterat att det är hormonerna som styr henne.
Om vi tar en veckas paus från miljöträningen så är det som att hon aldrig varit på det stället.........ja, jag kan ge hur många exempel som helst. MEN HON ÄR FANTASTISK ATT RIDA.
Men nu sitter jag i detta dilemma & vill ha tips & råd över hur jag lättast ska lösa det för sto & föl ?
Tror inte veterinären avlivar hästen bara så där, man måste väl ha bra anledningar till att ta bort henne.
Sterilicerar man ston ? Har aldrig hört något fall. Vi gör det med våra husdjur, vore en lösning för hästar med. Har läst om massor av PMS ston här på forumet, så jag vet att hon inte är ensam.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Lite OT, men självklart behöver du inte ha någon anledning till att ta bort en häst. Det är ägarens privilegium, att själv bestämma. Och personligen hade jag inte tyckt att det var något att avla på, föl lär sig av sin mor, och att återigen sätta ihop dessa två om några månader känns inte som någon lämplig idé.

Jag hade börjat med att frakta bort fölet, låtit stoet landa några dagar i gamla miljön men utan fölet. Därefter tagit stoet till nya stället. Men med tanke på hur du beskriver hästen verkar det nästan onödigt elakt att försätta henne i den stress det innebär med en flytt. Kan du inte ta emot en annan häst hemma istället, och låta stoet gå hemma?
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag tror inte stressen handlar om att hon är sto, utan om helt andra saker.
Sen det där med PMS, det är nåt folk bara säger. De som har stora stuterier har då aldrig märkt av nåt sånt på ston.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Kan inte låta henne stå själv i stallet då fölis åker, vilket vore optimalt. Det är en av orsakerna att hon åker iväg, för att få sällskap.
Problemet är att få hit en häst då vi inte kommer från trakten & inte har det kontakt nätet. Då vi annonserat ut stallplatser har aldrig någon svarat då det inte går bussar hit.
Naturligtvis kan jag avliva henne som jag vill, lynnesfel går inte på försäkringen ändå, det vet jag.Men jag vill inte göra det för bekvämlighetens skull, för att senare få höra att jag kunde gjort något, då jag gillar henne.

Att det skulle vara myt om PMS problem på ston har jag inga fack kunniga kunskaperom, då jag har nästan obefintlig kunskap om stons hormon cykler.......
Gränsen kan nog vara hårfin på hormonproblem/psykisk sjukdom , kanske lider hon av båda :confused: I hennes fall så är hon varierat lugn/stressad beroende på brunstperioden, därför trodde jag att det kan vara hormonrelaterat+ att hon har alla symptom på detta syndrom då man läser om det på Internet el. fackböcker.

Hört att nu på våren med fällning & brunster så är många ston lite galna......................är inte detta sant då ? (läst det på Buke)

Men om hon skulle få gå runt på ett stuteri med föl vid sidan av för jämnan, ingen ridning el miljöträning med transport så är hon lugn & harmonisk :angel:..............med undantag av om en älg kommer gående *ler*. Hon är jättesnäll i hanteringen.
Då skulle man aldrig upptäcka dessa egenheter. Så nog finns det ston med liknande problem som det aldrig upptäcks på,då dom nästan aldrig rids el miljötränas.

Hon var stressad när hon åkte till semistationen, var kvar där i flera veckor då hon kom av sig i brunsten. Personalen sa att hon varit jättesnäll & att dom tyckte om henne mkt :love:
Men jag skulle aldrig kunna sälja henne som avels sto om jag vet att hennes problem inte går att lösa, så det är inget alternativ. Kan tilläggas att hennes föl är lätt att ha att göra med & mycket kramgo.

Sedan så måste jag påpeka att hon ÄR inget avelsto, aldrig varit. Utan orsaken är beskrivet enl. 1:a inlägget.

Åsikter är mkt. välkommet, men förslag på lösningar vore ännu bättre:)
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Erbjuder du gratis bete mot sällskap tror jag nog inte att det är omöjligt att få dit en häst och därmed få hela problemet löst.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Normalt sett brukar stona lugna ner sig betydligt efter några dagar, högst en vecka efter att avskiljning skett. Man kan ju verkligen känna sig grym när man skiljer dom åt och stoet springer sig löddrig och skriker förtvivlat, men som sagt så lugnar det ju ner sig snart. Smidigast vore väl att försöka få hem en sällskapshäst så hon slipper åka iväg själv i samma veva. Det kan ju bli problem att transportera henne i det tillståndet. Finns ingen ridskola eller stuteri i närheten som du kan fråga? Det brukar ju alltid finnas någon snäll ponny eller så som kan avvaras en stund om det är gratis :) Någon som du kan få ha hemma några dagar innan avskiljningen så de har lärt känna varandra lite och inte släppa ihop efter att fölet åkt.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Knapplån

Jag skulle säga motsatt, när fölet åker så får mamman åka (drogad kanske?) och släppas ut någon annanstans, då hon inte har ett hem att gå igenom trådarna för på samma sätt och att hon har andra hästar att bekymra sig för. Att ha henne kvar samma samma, så blir det ju så tydligt att fölet är borta, men går hon i ny hage, ny flock så måste hon tänka på annat.

Jag hade heller inte släppt ihop dom igen så snart! senare, kanske vid 1,5 års ålder, då det inte längre är 'hennes' alls på samma sätt. Bekant kanske.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Undrar mest varför du inte skiljt dem åt tidigare? :confused:
Mina uppfödningar har skiljts från stona och fått gå på lösdrifter med andra unghästar + att de även gått i avelsflockar tillsammans med andra fölston under den första sommaren. Personligen tycker jag det är både enklare och bättre att låta föl ha jämnåriga att leka med än bli så starkt präglade på en eller ett par hästar och människor.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Att det skulle vara myt om PMS problem på ston har jag inga fack kunniga kunskaperom, då jag har nästan obefintlig kunskap om stons hormon cykler.

PMS: PreMenstruellt Syndrom. Så visserligen kan ston ha hormontrassel, men de har ingen menstruationscykel, så just PMS kan de inte ha.;)
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

kl

Ett sånt sto behöver ju nåt att tänka på i stället för att trassla.

Går hon hemma, själv, och just missat fölet så kommer hon nog att hitta på diverse saker.

Själv skulle jag nog gjort så här:

Två transporter/två chaufförer samtidigt. Plus extra personal som lasthjälp om ni inte kan fixa det själva.

Lasta båda och åk dit dom ska. Åt var sitt håll. Samma dag.

Men förvarna dom som tar emot fölungen!
Dom måste få veta att den inte är avvand.

AM
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Det värsta som finns är att få hit unghästar som inte är avvanda.

Ett år när vi hade unghingstsläpp (då är det viktigt att alla släpps samtidigt för att undvika mobbing), så hade några stollar tagit med 1-årshingstens mamma som "stöd".
Det tog inte många sekunder förrens den fölungen forcerade staket efter staket, för att komma till sin mor som stod i transporten och skrek några hundra meter bort.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Ja det är alltid lätt att vara efterklok, så är det med allt. Detta är ingen optimal situation, men så är det när man har häst till salu, allt hänger löst......

* Hade valacken varit kvar, så hade stoet inte behövt flytta, & fölis kunde åka iväg.
* Hade fölet blivit såld, hade dom skiljts åt tidigare. Svårt att ha fölet till salu om man skickar bort henne. Dessutom när skulle hon skickas iväg, i vintras då när hon var 6 månader (född i April):confused:

Nu ska hon iväg på UNGHÄST bete i 2-3 månader beroende på hur det går med mamman. Jag får ta en dag i taget. Dom som har det är uppfödare av halvblod & är införstådda med att hon fortfarande diar.

* Min veterinär (som oxå är uppfödare) sa att om hon blir kvar kan hon gott gå med mamman i samma hage i 10 månader, då dom gör det i vilt tillstånd.

När man bara har 3 hästar, så har man inte så mycket att bolla med, vi har bara en uppfödare i närheten & dom fick inga föl förra året, annars hade det varit ett alternativ , att fråga om hon kunde gå där. Finns inga andra med föl/åring där jag bor i det närmaste.


* PMS skrev jag för att alla skulle förstå vad jag menade, vet inte vad det kallas inom hästkretsar.Även karlarna kallas oss för PMS kossor, monster osv. då vi har mens (kvinnor allmänt).

* Har inte tänkt att köra henne med mamman, utan jag har börjat last tränar henne varje dag nu & det går jättebra. Så hon ska nog klara att åka i 1 km utan mamma:banana:

Det är mamman som är min största oron, har ju ingen erfarenhet av att skilja sto & föl, & hur länge ett normal sto är orolig då fölet lämnar.

Tackar för alla inlägg både possitivt & negativt :bow:. Har stor självinsikt & klandrar mig själv så det räcker & blir över. Men jag kan inte vrida tillbaks klockan, utan jag vill bara lösa det så bra som möjligt för stoet. Blir det för traumatiskt för henne är jag orolig att hon skadar sig illa, då hon inte känner någon smärta då adrenalinet flödar. Kanske oroar jag mig i onödan, men jag vill gardera mig. Då man aldrig vet med henne, en back upp plan är ett måste.
Vill ju inte behöva köra hem fölis igen för att mamman slår halvt ihjäl sig...........
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Det stora problemet ligger tyvärr tror jag i att du inte övat och övat och övat under en väldigt lång tid. Står dom isär på natten? Jag tycker att du ska börja nöta nu, öva på att ha dom isär längre och längre stunder, låna ngt sällskap hem istället så en utav dom alltid har sällskap, eller erbjud gratis bete tex. ÖVA. Skjut på unghästbetet ett litet tag så dom hinner vänja sig. Eller skicka iväg åringen och låna hem sällskap till mamman. Alternativet är att lasta båda samtidigt i varsin kärra, köra mamma till nya stället och boxa henne några dagar med något sällskap inne (kanske kan de andra stå inne i skift några dagar? ) Och släpp sen ut henne med en annan häst först, och se till att ha rejäla staket.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Då man aldrig vet med henne, en back upp plan är ett måste.
Vill ju inte behöva köra hem fölis igen för att mamman slår halvt ihjäl sig...........

Alltså ursäkta mig, men nu är du lite tramsig :D

Du måste tillåta ungen att skaffa sig ett eget liv.
Att köra tillbaka henne till stirriga morsan är i så fall det mest korkade i hela historien.

Du målar f-n på väggen långt innan saker hänt.

Kan förstå det, då du inte har rutin.

MEN!

Ta dig i kragen, och ge dig f-n på att du ska klara alltihop.
Säg åt märra att hon får skärpa sig. Kör iväg ungen till dom, som nu är förvarnade. KAnske nu på en gång? HAr dom nån box att låna ut till dig?

Märra skulle jag definitivt köra iväg till annan flock så hon får både springa rejält för juvrets skull och få nåt annat att fundera på.

Låter du sto med föl gå ihop i evigheter typ så blir det inte bra.

Folk drar gärna upp vildhästar om det känns bekvämt.

Men vi har inga vildhästar, och du har ingen normalt funtad fölmärr så den jämförelsen blir kass i sammanhanget.


"om man tar ut bekymren i förskott så kan man få lida två gånger"
(kinesiskt ordspråk)


Upp med hakan! :D

AM
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Det stora problemet ligger tyvärr tror jag i att du inte övat och övat och övat under en väldigt lång tid. Står dom isär på natten? Jag tycker att du ska börja nöta nu, öva på att ha dom isär längre och längre stunder, låna ngt sällskap hem istället så en utav dom alltid har sällskap, eller erbjud gratis bete tex. ÖVA. Skjut på unghästbetet ett litet tag så dom hinner vänja sig. Eller skicka iväg åringen och låna hem sällskap till mamman. Alternativet är att lasta båda samtidigt i varsin kärra, köra mamma till nya stället och boxa henne några dagar med något sällskap inne (kanske kan de andra stå inne i skift några dagar? ) Och släpp sen ut henne med en annan häst först, och se till att ha rejäla staket.

Dom har stått i separat box sedan fölis var 6 månader gammal. Däremot kan jag inte sätta dom i olika hagar, då jag bara har 3 hästar (inkl.föl), som snart bara blir 2.
Stoet har jag försökt jobba med tidigare, men inte gått då hon inte varit kontaktbar av oro. Läs första inlägget.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Alltså ursäkta mig, men nu är du lite tramsig :D

Du måste tillåta ungen att skaffa sig ett eget liv.
Att köra tillbaka henne till stirriga morsan är i så fall det mest korkade i hela historien.

Du målar f-n på väggen långt innan saker hänt.Kan förstå det, då du inte har rutin.MEN!
Ta dig i kragen, och ge dig f-n på att du ska klara alltihop.
Säg åt märra att hon får skärpa sig. Kör iväg ungen till dom, som nu är förvarnade. KAnske nu på en gång? HAr dom nån box att låna ut till dig?
Märra skulle jag definitivt köra iväg till annan flock så hon får både springa rejält för juvrets skull och få nåt annat att fundera på.
Låter du sto med föl gå ihop i evigheter typ så blir det inte bra.
Folk drar gärna upp vildhästar om det känns bekvämt.
Men vi har inga vildhästar, och du har ingen normalt funtad fölmärr så den jämförelsen blir kass i sammanhanget.
"om man tar ut bekymren i förskott så kan man få lida två gånger"
(kinesiskt ordspråk)
Upp med hakan! :D
AM
Jag må vara tramsig, det bjuder jag på............men jag vet hur hon kan bli. Det är ju inte så att hon är sådan här jämt, utan när något händer runt henne som hon blir rädd/orolig för. Hon håller på tills hon stupar, om ingen tar ur hennes oro.

Bästa idén hittentills att köra dit fölis nu då valacken är kvar. Men tyvärr så har dom inga föl nu, utan hon åker så snart unghästarna kommer till betet. Det går väl inte att sätta ihop henne med deras vuxna avelston, då blir hon mobbad, då hon är en utomstående :confused:

Hoppas att ägarna går med på att låta sin häst stå sällskap med stoet i uteboxarna, tills hon lugnar ner sig.Känner ingen av dom då hon åker till nytt ställe isf.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Det går väl inte att sätta ihop henne med deras vuxna avelston, då blir hon mobbad, då hon är en utomstående :confused:

Varför skulle hon bli det? Vuxna avelsston brukar vara skickliga på att lära småglin "veta hut" och rätta in sig i sin plats i flocken, men annars har i alla fall inte jag upplevt några större problem.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

rörigt. men en liten fråga: varför tar man föl på ett sånt sto med dålig mentalitet? :confused:
Har det inte gått att separera dom så pass att de kan gå i hagar brevid varandra åtminstånde, som del i avvänjningen?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 514
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 626
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp