Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag säger precis som Nafayette, låt båda åka iväg samtidigt, blir minst dramatiskt för dom båda.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Många ston ändrar temperament och blir mildare efter fölning, man kan inte veta vilka som inte gör det.

Till TS, mitt sto var extremt mammig med fjolårsfölet, vilket var hennes tredje. Jag kunde inte göra som jag gjort med de två första, lämna kvar fölet i flocken och ta in mamma. Både sto och föl sprang runt, runt, stressade och skrek, jag var orolig över att de skulle skada sig själva.
I mitten av mars när fölet var tio månader flyttade hon till en kompis gård många mil hemifrån. Mamma skrek efter henne en dag, lillan gick så gott som rakt in i transporten och åkte själv i en timme och skrek förvånansvärt nog inte alls. Jag trodde att hon skulle resa sig och inte vilja gå in men blev väldigt positivt överraskad.

Ha lite is i magen, försök vänta ut tills det lugnar ner sig. Är hästen mer orolig när du är med? Har sett att mitt sto lugnar sig snabbare när jag inte är i närheten.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

rörigt. men en liten fråga: varför tar man föl på ett sånt sto med dålig mentalitet? :confused:
Har det inte gått att separera dom så pass att de kan gå i hagar brevid varandra åtminstånde, som del i avvänjningen?

Detta var ju inte min frågeställning i tråden.............

Kanske jag borde skriva en bok om hennes livsödé :)Hon är ett gravt vanvårdsfall som jag tog mig an för 3½ år sedan.
Hade fått uppgift att hon varit hur lugn som helst hos den uppfödaren som importerat henne till Sverige. Därför tog jag föl på henne med en hingst med bra temperament (för säkerhets skull)för att se om hon kunde landa mentalt & komma till ro, då jag inte vet vad hon utsatts för då hon såldes runt bland hästhandlare här i Sverige. Efteråt har jag fått reda på att hon bara var i hennes ägo i någon månad. Kontaktade även försäljningstallet & uppfödaren i Tyskland som oxå bekräftade att hennes föräldrar var stabila i temperamentet.

Eftersom hon är enastående vacker enl. mitt tycke & andra med, bra stam så var det ett alternativ. Är premierad både i Tyska förbundet (innan hon betäcktes) & ASVH (vid fölvisning) av mig. Hade hon inte varit det så hade jag fått ta till andra alternativ, själv har jag ingen nytta av fölet alls, utan hon är till salu. Gjorde detta enbart för stoets skull.
Jag har inte gjort detta för skoj skull. Har erfarenhet av unghästar, men inte föl från början. Utan då köpt in åringar som jag fött upp, då är dom redan avvanda från stoet.Sedan har jag inte hanterat fölet mer än in & ut i hagen då jag läst massor här på Buke att föl blir odrägliga om man hanterar dom för mycket. Så jag har låtit henne vara. Nu har jag dock börjat att hantera henne mer, då jag upptäckt detta problem.
Därför startade jag denna tråd för att få vägledning av andra som har ston som blivit oroliga då man separerar föl/sto, inte för att bli dömd & ifrågasatt. Klandrar mig sjäv så det räcker & blir över.
Men hade det lyckats så hade jag fått ett sto som varit mer harmonskt i livet. Sedan att hon fått ett vackert föl är ju inte fy skam heller. Sedan kunde jag veta inte veta hur hästmarknadern såg ut.Har gjort mitt yttersta för att få henne såld, åkt på fölvisnin & riksföl, premierat mamman för fölis skull, valt hingt med omsorg utifrån mina låga kunskaper, lagt upp en sida på henne med jättefina bilder & historik, video. Men ändå inte såld, så nu sitter jag i denna situation. Så jag måste lösa detta på bästa sätt genom kunskap & erfarenhet av andra här på forumet.

Ett tips till dig är att läsa hela tråden så får du bättre uppfattning om varför saker & ting har gjorts, då blir det inte så rörigt.

Hon har varit lugn under dräktigheten & första 6 månaderna av fölets liv. Nu när brunsterna kom tillbaks i våras så såg jag att hon blev som vanligt i hagen & vid ridning.
Vi bor vid en hårt trafikerad väg så jag kan inte laborera med avdelade hagar, & vad gör det för skillnad om dom bara går med en tråd emellan sig ?

Tack för ett informativt svar Görel.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag vet att det inte var din fråga, men min fråga var inte avsedd som en anklagelse utan bara en fråga hur resonemanget gick. Jag har ingen bakgrund annat än den du redogjorde för i ursprungsinlägget där du beskrev stoets mentala aspekt som mycket problematiska och då undrade jag hur du tänkte när du ville avla, det tror jag de flesta skulle undra om.
därmed inte ngn anklagelse utan frågan var helt ärlig, för jag tror vi är överrens om att ingen vill ha en avkomma från ett sto med etablerat dåligt temperament, inga vidare konstigheter ang. detta.

ang. skillnad om de går med en tråd emellan sig så är den ändå rätt vesäntlig. jag antar att ditt föl inte är hundra avvant än, om den aldrig särskilts från mamman sen födseln?
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Flytta både sto och åring dit stoet ska, låt dom gå tillsammans med dom andra hästarna på bete en vecka, och flytta sen åringen till det nya betet kanske?Då har mamma några andra att gå med.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Vart säger dom att föl som blir mycket hanterade blir odrägliga? Låter ju helt knasigt..
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Det handlar om hur man hanterar dem, det finns de som gullar och daltar så mycket med sina föl att de inte har respekt för människan och blir helt odrägliga.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag vet att det inte var din fråga, men min fråga var inte avsedd som en anklagelse utan bara en fråga hur resonemanget gick. Jag har ingen bakgrund annat än den du redogjorde för i ursprungsinlägget där du beskrev stoets mentala aspekt som mycket problematiska och då undrade jag hur du tänkte när du ville avla, det tror jag de flesta skulle undra om.
därmed inte ngn anklagelse utan frågan var helt ärlig, för jag tror vi är överrens om att ingen vill ha en avkomma från ett sto med etablerat dåligt temperament, inga vidare konstigheter ang. detta.

ang. skillnad om de går med en tråd emellan sig så är den ändå rätt vesäntlig. jag antar att ditt föl inte är hundra avvant än, om den aldrig särskilts från mamman sen födseln?
Tog inte ditt inlägg som en anklagelse heller. Men blir trött på att man kommenterar i en tråd utan att ha läst allt från början, du är inte den enda som gör det.
Orkar jag inte läsa igenom allt i en tråd så skulle jag själv inte svara, utan gå vidare efter konstaterade att det är för mycket att läsa.

Det går inte att backa i tiden, det är som det är. Vill bara lösa det så smidigt som möjligt för stoet. Fick mail att mitt "Eq.Serenity Calming" är på väg , så jag hoppas få det till slutet av veckan. Har någon testat det ?
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

För mig är hantering och "gullning och daltning" två helt olika saker. Man tjänar på att hantera en fölunge, leda, lyfta hovar, binda fast osv. Låter farligt att gå ut och rekommendera folk att inte hantera sina fölungar, bättre att bara säga att man inte ska DALTA med dom.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Tycker du ska lasta båda samtidigt och köra dem dit respektive häst ska. Är du orolig för stoet kan du väl hyra in någon med en hästbuss, brukar vara lite mer rejäla än vanliga transporter. Hon kommer nog vara lite skrikig och hispig i början, men ibland måste man låta dem genomgå lite jobbiga saker för att det ska bli bättre senare.
Tror det är bättre för henne att åka iväg till ett nytt ställe med nya hästar och ny miljö, så har hon något att tänka på istället för att hon ska gå hemma och fundera på var bebisen är någonstans.
Om du befarar att det är riktigt illa kan du väl be vet ordinera lugnande under transporten.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag hade ett sto för flera år sedan som var väldigt stressad precis som din. Hon var väldigt trasig mentalt när jag fick henne, blev dock lite bättre med tiden. Jag tog föl på henne av olika anledningar, och jag oroade mig precis som du för avvänjningen. Stoet blev hysterisk när jag tog ut fölet ur boxen även om hon kunde se honom utanför, olika hagar var inte att tänka på.

Fölet såldes när han var ett par månader, och hämtades vid sex månader ungefär. Stoet var då väldigt stressad, sprang runt runt i boxen och skrek. Jag hade inte mycket att välja på utan släppte ut stoet i hagen när han precis hade åkt. Hon sprang ett varv och gnäggade en gång, sedan började hon äta och det var som om fölet aldrig funnits:confused:

Så man vet aldrig, det blev mycket lättare än jag trott.
 
Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???

Jag hade ett sto för flera år sedan som var väldigt stressad precis som din. Hon var väldigt trasig mentalt när jag fick henne, blev dock lite bättre med tiden. Jag tog föl på henne av olika anledningar, och jag oroade mig precis som du för avvänjningen. Stoet blev hysterisk när jag tog ut fölet ur boxen även om hon kunde se honom utanför, olika hagar var inte att tänka på.

Fölet såldes när han var ett par månader, och hämtades vid sex månader ungefär. Stoet var då väldigt stressad, sprang runt runt i boxen och skrek. Jag hade inte mycket att välja på utan släppte ut stoet i hagen när han precis hade åkt. Hon sprang ett varv och gnäggade en gång, sedan började hon äta och det var som om fölet aldrig funnits:confused:

Så man vet aldrig, det blev mycket lättare än jag trott.

Gud så skönt, precis sådana historier vill jag höra :banana: Hoppas det blir en lika fin solskens historia för min fröken med. Mitt sto var oxå trasig mentalt, utöver allt det medicinska. Ska prata med veterinären på Torsdag, som kommer för att besikta valacken som ska åka snart. Då kan jag visa henne hur hon beter sig när fölis lämnar byggnaden.
Vill gärna höra fler erfarenheter med ston separeras från sina föl.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 516
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp