Bukefalos 28 år!

Hur ska den sitta??

R

RebeckaKihlberg

Alla dom rockarder jag har kört med har haft fästen i själva skakeln till skakelremmarna...typ som en fast svetsad ögla, nu är det så att jag köpt en rockard till pållen som ska köras in, och lika så en sele.

Rockarden har fästen till bakselen,men inga skakelremmsfästen (långtord), har sett sådana vagnar innan,men har nu börjat fundera på hur f*n får jag "fast" vagnen på hästen :confused:...selen har typ "inbyggda" skakelremmar i bukgjorden (tror det heter så :confused:)

Hur bär man sig åt?!?....kommer att ha hjälp av en duktig kille när det är dax,men är mest nyfiken hur den ska sitta...om någon har bild så hade jag blivit glad!! :bump:
 
Du skall inte "ha fast" vagnen på hästen.

Skalmarna skall löpa fritt i en ögla, vanligen under däckeln (styrningen).
Skalmarna fästs (som du skriver) i bakselen (bromsen).
Från selen skall gå draglinor till svängeln på rockarden (draget).

Kolla fö tidigare trådar om samma sak.

LIA
 
För det första - är det en travrockard eller en rockard för tävlingskörning du har?

Är det det förstnända så måste du få ett stopp påsvetsat som ska sitta bakom skakelremmen, annars kan du inte köra med något annat än travsele.

Vitsen med en giggsele, som jag antar att du har, är att hästen ska dra med draglinorna, därför ska skakelremmen sitta lös runt skakeln i stället för i en ögla. Draglinorna ska vara avpassade så att skakelremmarna inte kan åka fram så långt på skakeln att de kan hoppa ur. Och stoppet hindrar skakelremmarna från att glida bakåt (och vagnen från att glida fram mot hästen).
 
Okej tror jag fattar nu, bakselen fäster jag öglorna på skakeln och har "resten" av skakeln ska INTE fästas utan sen ska bara löpa igenom "öglan" som finns på själva bukgjoden....sen draglinorna fästa i svängeln....(lite kasst förklarat kanske,men jag tror jag fattat det hela nu!!!

SUUUPER tack!!!! :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 175
Senast: Mezcal
·
Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 895
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 931
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp