hur ska det sluta för honom nu?

busigdemon

Trådstartare
känner jag måste skriva av mig lite...
lite historia först... för 2 år sedan så fick min varmblodstravare på 20 år en hälta höger frram som avvisades om vrickning och vet. envisades med att det var det i 3 månader och vi inte bättre vetande beslöt att han hade rätt då han ska veta och kunna det bra. 4 månader efter hältans uppkomst så bestämde vi oss efter otaliga konversationer med första vet. att strunta i honom och åka in med hästen på klinik o få det utrett, vi behövde inte ens trava i gången utan vi fick komma in på ultraljudet, han var ju tydligt halt så, u-ludet visade grav senskada på ytliga böjsenan höger fram, efter den nya vet. konsulterat med annan vet. så pratade han med oss och berättade att om vi kommit in tidigare hade vi nog sluppit operera, men nu för att kunna fixa detta var det enda utvägen. men då vi inte stod som ägare på hästenutan endast fodervärdar o ägaren hade lagt ALLT ansvar på oss i denna fråga, så beslöt vi att ta bort honom, först och främst pga hans ålder samt för att det var en häst som inte stod i box med än 3 sekunder än han tyckte var nödvändigt...nu har han varit borta i lite över ett år.
samma höst som vi tog bort denna häst så fick min mammas häst på 18 år en senskada vänste bak, denna var ej så komplex och den läkte fint under tiden vi skrittade honom i skogen på vet. inrådan.
vi fick i höstas/vintras klarteckan att det var friskt och vi kunde sakt sätta igång honom, hade redan då på vet. inrådan skrittat och travat, vi forstsatte med detta för att bygga kondis innan vi började med galoppen nu 19 år, dock en morgon för 2 veckor sedan, när jag skulel släppa ut hästarna så var han jätte halt höger bak. vet. kom ut samma dag, finadyne 5 dagar o stödbandage båda bak, var ute igen efter de 5 dagarna o kollade på honom, bokade tid på klinik, var där i förgår, o fick reda på att det fanns lindriga senskador i höger bak, men problemet var ringbandet...så nu står han på butta, o vi väntar på vet. bestult och vårat, antingen en operation eller avlivning...
sen har jag en fölunge på 10 månader som går med ett svullet bakben sen 3 veckor sedan, vet. har varit ute 6 ggr o tittat på henne, om svullnaden inte går ner så ska vi in o röntga o ultraljuda nästa vecka...
hur ska man ta sig till med det här, både i "verkligeheten" och pshykiskt...lite jobbiagt just nu kan jag säga.
har ni varit med om liknande? solskenshistorier? eller mörka historier? kan så här mycket hända på samma gång?

Om tråden ligger fel, flytta på den då, viste inte vart jag skulle lägga den, men den handlar ju om vård så...
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

Jag har tyvärr inge historier att dela med mig gumman men
vill att du ska veta att jag finns här för dig!:heart
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

Det verkar vara ett helvette för vissa att ha häst.

Vi har inom familjen 3 hästar. 1 äldre sällskapshäst som är "frisk" borsett från kvickdrag och att han är väldigt svår att hantera.

Vi har en kallblodstravare som är halt och dålig och ingen hittar felet. Hon har varit inne akut på strömsholm 2 gånger och stått inskriven för blockhälta men dem hittar inge fel. Imorgon åker vi till en ny klinik för att se om dom kan hjälpa oss. Annars vet jag inte vad som händer med henne. Hon kan ju inte gå och ha så ont hela tiden.:(

Sen hare vi också en arab som vi kämpat med broskskada på nu en längre tid, han opererades i oktober 07. Nu håller vi på och sätter igång och det verkar gå rätt bra så jag håller tummarna och hoppas att det blir en solskenshistoria av honom.

Nu vill jag bara att båda hästarna ska bli friska.

Hoppas verkligen att det går bra för dig med dina hästar. Håller tummarna!
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

Har nog tyvärr ingen solskenshistoria men kan alltid vara här och stötta. Ibland är det bara så jäkla tungt och allt går bara fel. :(

Hoppas det blir bättre för dig snart!
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

Tyvärr har inte jag heller någon solskens-historia att komma med:(.
*tröstkramar*.
Efter regn kommer solsken!!! För er kan det inte vara långt borta!!!
Lycka till med "gammel-gubben" och "bebisen"!!!
Mvh Jenny!!
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

jo ibland är det ju orättsvist. vi har bara haft 4 hästar varav vihar 3 just nu, o en väldans massa dumma skador hit o dit o veterinärer som inte kan hitta nått fel hit elelr veretinärer som hittar ett fel o alla kämpar o tror o behandlar där o så visar det isg itne vara där...
men en bekant till mig har just nu 24 hästar, har väl haft en 50 stycken (stuteri) de sensaste åren, o itne mycket otäckligheter har hänt där inte...tänk om man var lika lyckligt lottad...

nej svårt det här...
men hur skulle ni göra?
skulle ni välja att operera eller avliva i den här situationen med våran arab man? motivera...
 
Sv: hur ska det sluta för honom nu?

Hur går det för er? Har ni bestämt er och vad säger veterinärerna?
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 225
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 536
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp