Hur ska du fira jul?

Andromedae

Trådstartare
(Om du ska fira jul, förstås.)

I morgon är det andra advent och jag tänker att det kan vara kul att höra hur ni andra bukefalister hade tänkt fira jul. Skulle det vara så att det är någon som vill ha sällskap på jul och som inte har det så kanske det finns någon annan bukefalist som har tänkt samma sak? Vill du spy galla över din fasters hiskeliga julhatt eller råkar du vara bäst på att göra knäck? Välkommen in i värmen!

Jag ska för första gången fira jul i min egen lägenhet :o Flyttade förvisso hemifrån för fyra år sedan, men har åkt hem till föräldrarna varje år. I år kom vi fram till att vi ville starta en egen jultradition, så i år har vi istället inbjudit alla som känner för det att komma förbi oss för att käka julgodis :D Vi får se hur många det blir i slutändan. Jag tror att mina föräldrar kommer förbi i alla fall, de brukar ha svårt att hålla sig borta från sitt barnbarn :p
 
Jag och sambon kommer fara till vår hemstad över jul!
På julafton kommer vi att spendera hela dagen hos mina föräldrar, jag vägrar att fara runt på julafton så dagarna innan och efter träffar vi hans familj ( föräldrarna är skilda).
Men den dagen vi har ett hus kommer vi nog istället bjuda in alla till oss och så får de som vill komma , men i dagsläget är det lite svårt att få plats med alla i en trea när alla behöver stanna över natten :D
 
Jag firar jul precis som vanligt, hemma hos mina föräldrar! Jag bor vanligtvis 3 timmar från dem men då jag påbörjar min praktik på måndag och flyttar tillfälligt hem så kommer jag vara hos dem hela julen. Så på julafton kommer ungefär halva släkten hem till oss för lite gött häng och julbord. Juldagen går vi på julotta, äter rester och slappar framför TVn precis hela dagen. Annandagen är julafton #2, då med mina kusiner. En skön och avslappnad jul helt enkelt! :love:
 
Jag ska jobba på timjobbet i fängelset julafton och juldagen (och sedan 27-28 med), det blir faktiskt första julen nånsin jag jobbar på julafton. Min syster är i Thailand och kommer hem 23e, och sen skulle hon också jobba så planen är väl att vi helt enkelt firar jul ett par dagar senare. Och då blir det som vanligt: hos mina föräldrar och så kommer min mormor, moster och farmor dit. Väldigt lugnt och avslappnat.
Sambon åker till sina föräldrar i Skåne över juldagarna så iår kanske han är med oss då eftersom vi firar lite senare.
 
Jag ska spendera julen i fängelset. Är schemalagd 7.15-17.45 på julafton men det lär förlängas till åtminstone 6.45-17.45, ev. 6.45-19.00. Efter jobbet ska jag till stallet och sen är dagen nästan slut. Kvällen tillbringar jag hemma i mitt hus tillsammans med hunden.
Jobbar även juldagen och annandagen, 10.00-19.00 resp. 8.00-16.30. Enda skillnaden är väl att jag på juldagen är i stallet på morgonen :p

Dottern firar jul hos sin pappa. Hon kommer hit på lördagen, precis som mina föräldrar, och på söndagen flyger vi till solen :cool:
 
Jag ska nog fira jul med min pappa och hans släkt. Det blir inget extraordinärt - julbord, julklappar, TV och umgänge. :)

Om det finns snö tänker jag också inleda julaftonen med att sätta tomteluva på hästen och rida på långtur i ottan.
 
Jag jobbar 13-21.30 så det blir förmodligen grötfrukost och pussa på hästen innan jobbet drar igång. Börjar jobba 06.45 på juldagen så det blir inte så mycket firande på julaftonskvällen heller.
 
Jag ska fira hela julaftons-förmiddagen själv (eller snarare inte uppbokad) och det känns faktiskt rätt skönt! Kanske åker jag och hälsar på pappa en sväng (helst inte, men om jag måste så håller jag det under en timme!) eller åker till kusinens torp och bakar kakor och julgodis till kvällen! Sen blir det bara julmiddag med närmsta familjen och allmänt mys :) På juldagen samlas vi hela tjocka släkten och dricker glögg, pratar och delar ut den största delen av julklapparna :) Jag brukar anmäla mig frivilligt till att ta hand om grannarnas hästar på julafton så det kanske jag gör i år med :) Åker dit och mockar och pysslar och väger höpåsar, det är julefrid det hehe.
 
Ska sitta hemma med hunden och inte göra något annat än det vanliga. Har inte firat jul på... i år blir det tre år.
 
Jag kommer att fira med familjen och syrrans sambo i Sverige, vi har ganska nerskalat julfirande nu för tiden med litet julbord och presenter men med hög mysfaktor. Min sambo drar ner till sin familj i Spanien så vi kommer att ha minifirande tillsammans ett par dagar tidigare.
 
(Om du ska fira jul, förstås.)

I morgon är det andra advent och jag tänker att det kan vara kul att höra hur ni andra bukefalister hade tänkt fira jul. Skulle det vara så att det är någon som vill ha sällskap på jul och som inte har det så kanske det finns någon annan bukefalist som har tänkt samma sak? Vill du spy galla över din fasters hiskeliga julhatt eller råkar du vara bäst på att göra knäck? Välkommen in i värmen!

Jag ska för första gången fira jul i min egen lägenhet :o Flyttade förvisso hemifrån för fyra år sedan, men har åkt hem till föräldrarna varje år. I år kom vi fram till att vi ville starta en egen jultradition, så i år har vi istället inbjudit alla som känner för det att komma förbi oss för att käka julgodis :D Vi får se hur många det blir i slutändan. Jag tror att mina föräldrar kommer förbi i alla fall, de brukar ha svårt att hålla sig borta från sitt barnbarn :p

I år ska jag och mannen fira jul med min familj, vi är 7 pers plus 6 djur som bor inne :-) så lite lagom! På annandagen åker vi upp till Norrland tillsammans med mannens familj o bor på hotell och träffar diverse släkt till han :) åker ev lite skidor!
 
Jag flyger hem den 22 och har sedan långlov hemma hos föräldrarna - 2 veckor är jag hemma!

Julfirandet i sig blir en stillsam, traditionell affär - Kalle Anka med efterföljande julmiddag och presentöppning med närmaste familjen.
Ser mest fram emot total avkoppling, mycket uteliv, många julfilmer och massa lediga stunder stt göra vad jag vill!
 
Jag firar hemma hos mina föräldrar med mamma, pappa, mormor, syster och hennes sambo. Vi har en väldigt lugn jultradition med jullunch vid halv två-två, kalle anka (mormor 88 år skrattar gott :love: ), lite julklappsutdelning och julgodis. Sen päser vi hela kvällen ;)

Något jag saknar med att ha häst är traditionen att ta en barbackatur med tjejerna i stallet på morgonen, speciellt om det var snö var det så himla mysigt!
 
Jag ska kasta in djuren i bilen och köra de 75 milen hem till Dalarna. Kommer fira med min mamma + man, systrar, svåger och systerdotter. Har dock inte riktigt uppskattat julfirande på flera år, tycker det är ganska överskattat.. :o Är även rätt trött på hela grejen med julklappar. Fattar inte riktigt vitsen längre när man är vuxen. Men resten av familjen är mer juliga än jag, så julklappar it is.
Kommer dock ge alla klappar som är välgörenhet. Typ olika armband som stödjer olika organisationer. Så tråkig är jag. Men det känns bättre för mig att lägga 7-8oo på välgörenhet än på dåligt uttänkta julklappar.

Kommer dock förmodligen dra på mig Leksandsdräkt och gå på juldagsottan med en kompis. Det är tradition och det närmaste jag kommer julkänsla, trots att jag är ateist.
 
Jag firar hemma med mina föräldrar och syskon, vi brukar även träffa mormor och morfar en liten stund mitt på dagen. Stallet brukar jag ta direkt på morgonen på julafton. Vi firar bara själva julaftonen, juldagen/annandagen är inte mer än vilken lördag-söndag som helst i vår familj. Oftast brukar vi vara hemma hos mormor och morfar tillsammans med mina mostrar och deras familjer på middag några dagar innan julafton, vi brukar varken äta julmat eller ha julklappar vid det tillfället, utan det är mer att alla träffas och umgås. Tills jag var åtta år brukade vi fira först hos farmor, sen hos mormor, men när mina kusiner kom blev det så tidspressat för att alla skulle hinna vara på alla ställen (helst samtidigt) att vi valde att fira själva.
 
Detta är första året jag inte firar med min familj utan jag ska fira med min sambos familj!

Tror det kommer bli supermysigt! Vi ska vara hos hans föräldrar hela dagen och bara äta, prata, titta på tv, kanske läsa lite, äta lite mer och dela ut julklappar. En sån där lugn, mysig och skön dag förväntar jag mig :)
 
Sambon och jag firar först med min ena lillebror och hans mamma på kvällen den 23e. Sen åker vi till min mamma och sover där och den 24e blir det julfrukost/brunch och julklappar hos mamma. På eftermiddagen ska vi åka till min moster och kusiner och äta julmiddag, spela spel och umgås. Hem till oss på kvällen. Den 25e blir vi hemma och tar det lugnt, kanske har vi julmustprovning som förra året :D Den 26e firar vi jul hemma hos oss tillsammans med sambons mamma och hennes man. Pappa ska vi träffa före eller efter jul, han ska vara hos sin mamma över jul (70 mil uppåt i landet).

Lite flängigt tyvärr men det får bli så i år. Vill ju ändå träffa alla :)
 
I år jobbar jag hela julveckan utom annandagen så det blir inte mycket till julfirande faktiskt. Ska hem till familjen den 19-21 men mamma och pappa har 25-årig bröllopsdag då så julandet får nog stå tillbaka lite.
På julafton jobbar jag 13-2130, ska äta någon trevlig frukost (typ...julskinka haha) och sen åka till stallet. Hinner inte mycket mer än så innan jobbet.
 
Jag ska spendera julen i fängelset. Är schemalagd 7.15-17.45 på julafton men det lär förlängas till åtminstone 6.45-17.45, ev. 6.45-19.00. Efter jobbet ska jag till stallet och sen är dagen nästan slut. Kvällen tillbringar jag hemma i mitt hus tillsammans med hunden.
Jobbar även juldagen och annandagen, 10.00-19.00 resp. 8.00-16.30. Enda skillnaden är väl att jag på juldagen är i stallet på morgonen :p

Dottern firar jul hos sin pappa. Hon kommer hit på lördagen, precis som mina föräldrar, och på söndagen flyger vi till solen :cool:

Måste fråga då jag själv aldrig behövt jobba under julhelgen, får man (du) extra betalt för att jobba pass under storhelger som jul eller är det vanlig OB (som om det vore vilken helg som helst)? Nyfiken i en strut :o
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 044
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 945
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp