Hur ska en BRA chef vara??

Texaz

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur anser ni att en BRA chef ska vara??? Helt ok att även beskriva hur en DÅLIG chef är :D
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Min chef är kass. Konflikträdd, bryter mot arbetstidslagen, smörig, inställsam och förvirrad. Tack och lov så behöver jobbet mig mer än vad jag behöver det så numera säger jag precis vad som stör mig. Risken är obefintlig att jag får sparken.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Som rubriken lyder, hur anser ni att en BRA chef ska vara??? Helt ok att även beskriva hur en DÅLIG chef är :D

En bra chef ger mig frihet och hyser förtroende för mig. Men jag är också en medarbetare som många chefer önskar sig. Lojal och gillar att jobba!
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En bra chef för mig är en tydlig kravställare, bra kommunikatör och en säker beslutsfattare. Vågar ta beslut, men kan också delegera och se potentialen i sina medarbetare. Lita på sina anställdas kompetens är också viktigt.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En bra chef brukar väl beskrivas som närvarande, handlingskraftig, kunnig, rättvis, gärna förstående och ha lite humor.

Vilket är skitsvårt att vara. Jag arbetar som chef, som tur är känner jag min personal ganska väl. Men jag skäms de veckor mina dagar enbart består av massa möten, jag inte hinner se dem knappt, bara mellan flängandet... Men jag försöker iaf. Vilket jag hoppas de flesta chefer gör, försöker.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En bra chef ger mig frihet och hyser förtroende för mig. Men jag är också en medarbetare som många chefer önskar sig. Lojal och gillar att jobba!

Exakt så.

förtroende och tillit att man är kompetent och sköter sitt jobb.

Jag har en väldigt bra chef just nu. Han litar på sina medarbetare och vill inte bli tillfrågad om småsaker. Vi löser bekymren och meddelar honom hur vi gjort. Han är rak och klar och det uppskattar jag särskilt.

Just detta att inte lägga sig i småsaker är viktigt. Vi hade en landshövding en gång som bestämde om pappershanddukarna på toaletterna och om p-platserna utanför. Som om hon inte hade bättre att göra... Tyvärr var/är hon inte ensam om den inställningen.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Min chef jag har nu är toppen! Man respekterar honom och hans kunskap men man kan samtidigt prata med honom om allting. På lunchen är vi "på samma nivå" men ute på golvet så är han ju den som "bestämmer".
Och det känns som att han leder oss arbetet - inte styr över oss!

Hade en chef förut däremot som var hemsk! Det var hon som bestämde - punk! Hade vi några förslag , överhuvudtaget, så skrattade hon bort det. Hon kunde spänna ögonen i oss och säga: nu har jag bestämt att det ska vara så här!
Att hon var ny i branchen och vi jobbat där i 2-10 år spelade ingen roll alls!
(hon fick sparken efter ett par månader).
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En bra chef ger mig frihet och hyser förtroende för mig.

Men jag är också en medarbetare som många chefer önskar sig. Lojal och gillar att jobba!


Instämmer både med första meningen och det avslutande påpekandet.
En motsträvig medarbetare får mer sällan det härliga nöjet att uppleva att hen har en bra chef.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

1557494_10201101714613127_510000673_n_zps8a504c66.jpg
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Talande bild! Jag skulle nog alla gånger föredra en chef framför en ledare, alltså hellre nån som talar om vad målet är och när det ska vara klart, och sen lämnar åt mig att lösa uppgiften, än nån som går före och så ska jag bara följa efter, utan att kunna bestämma upplägg och väg själv.

Jag har just nu ingen chef, och trivs rätt bra med det. Tycker om att få prioritera och välja mina arbetsuppgifter själv, och har blivit väldigt ovan vid att nån har åsikter om vad jag gör eller borde göra.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Jag tycker en bra chef ska ha empati, lyssna och vara inkännande utan att bli mesig, för mkt kompis och för känslosam.
Engagera och coacha sina medarbetare att ta ansvar och arbeta självständigt.
Hen ska stå upp för sina medarbetare när det krävs och sätta ned foten när det behövs. Vara rak och tydlig, ge svar på tal och inte jamsa med.
O självklart inte använda en massa härskartekniker.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Talande bild! Jag skulle nog alla gånger föredra en chef framför en ledare, alltså hellre nån som talar om vad målet är och när det ska vara klart, och sen lämnar åt mig att lösa uppgiften, än nån som går före och så ska jag bara följa efter, utan att kunna bestämma upplägg och väg själv.

Fast en bra ledare låter ju sina arbetare gemensamt lösa uppgiften, även om någon måste hålla i rodret också.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra...
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Jag skulle säga att den bästa chefen är den som även är en god ledare.
Med en sådan chef har du troligen säkrat största tänkbara möjlighet att få arbeta fritt och utvecklande dvs så länge du kan axla ansvaret under frihet och levererar/presterar.

Det sorgliga är att det finns betydligt fler chefer än vad det finns ledare.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Jag har två chefer, en rakt över mej och en till som jag arbetar med. Båda är MKT bra chefer.
Tydliga med sina krav och förväntningar och ger mej frihet att utföra mitt jobb samtidigt som jag får den hjälp och det stöd jag kan behöva. :)

Men nu är den chef jag arbetar med sjukskriven och hennes vikarie är en dålig chef! :(
Jag får flera ggr varje dag tala om hur hon ska göra sitt jobb, idag så ringde hon mej 8 ggr på mindre än en timme och då talade jag vänligt men bestämt om för henne att nu får det vara nog! Hon kan samla på sej alla funderingar och ringa en gång eller fråga ngn annan. :meh:

De andra cheferna har år med erfarenhet mot för denna men jag ligger efter i mitt jobb tack vare henne och en chef ska väl inte hämma sin personal?:cautious:
Hoppas det blir bättre imorgon!:)
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En som kan ställa krav och vågar ta diskussioner istället för att undvika konflikter. En om också är engagerad i sina medarbetare och låter alla bli sedda och hörda. Inte om på mitt förra jobb där en fick allt han pekade på och där det bara var han som räknades.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Jag tycker det är viktigt att min chef klarar av att fatta beslut, att vederbörande klarar av att delegera och känna tillit till sina medarbetares kompetens.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

En bra chef är för mig en person som är trevlig, ger frihet under ansvar utifrån tydliga direktiv, personen ska ha god kännedom om sitt område/vara kompetent, kunna lyssna och ta emot kritik denne också, vara ett bra stöd, vara delaktig i arbetet och gärna en som är en naturlig ledare, peppande osv.
En person som också är mänsklig. Som chef behöver man inte vara otrevlig eller ha en översittarattityd för att leda en grupp.
En i gänget helt enkelt som brinner för sina arbetsuppgifter.

En dålig chef är en chef som inte kan sin roll utan blir just otrevlig och vrång mot alla andra ..varför vet jag inte, för att inge "respekt"? Har dålig insikt och dåliga kunskaper över sina uppgifter, dålig översyn om arbete och arbetsplatsen, har inte tid, passar frågor vidare jämt, kan inte ta kritik, bedömer ofta fel i olika situationer, särbehandlar, hjälper sällan till i arbetsuppgifter utan håller sig på strikt avstånd. En person som satt sig på för höga hästar helt enkelt..har jobbet för lönen typ thats it
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Fast en bra ledare låter ju sina arbetare gemensamt lösa uppgiften, även om någon måste hålla i rodret också.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra...

Ska man jobba tillsammans så jobbar jag hellre med kollegor, där allas ord väger lika tungt. Det är ju en smaksak, men för min del skulle jag tycka det var extremt demotiverande om nån höll i rodret, det räcker att visa på kartan vart båten ska, sen kan chefen lika bra gå därifrån och lämna åt os andra att segla båten dit.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Jag skulle säga att den bästa chefen är den som även är en god ledare.
Med en sådan chef har du troligen säkrat största tänkbara möjlighet att få arbeta fritt och utvecklande dvs så länge du kan axla ansvaret under frihet och levererar/presterar.

Det sorgliga är att det finns betydligt fler chefer än vad det finns ledare.

Jag har haft utmärkta chefer som inte varit ledare, utan tvärtom låtit alla göra sin grej. Huvuduppgiften för en bra chef för mig är framförallt att vara buffert uppifrån, att se till att medarbetarna får arbetsro och de resurser de behöver för att lösa uppgiften. Skapa förutsättningarna, helt enkelt, och sen låta medarbetarna vara ifred så att de kan jobba.

Men det där är ju väldigt olika, i mitt jobb jobbar de flesta extremt självständigt, och man skulle se det som ett skämt ifall chefen t ex hade synpunkter på när man ska vara på jobbet, eller vilka projekt man ska jobba med. Så det är ju lite extremt.
 
Sv: Hur ska en BRA chef vara??

Och min chef ringer mig 10 ggr per dag hem, på min lediga tid. :meh:
Hon har även ringt hem till mig klockan 22 på kvällen för att jag ska hjälpa henne med sonens matte-läxa....Lite lätt gränslöst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 722
Samhälle Efter att en kompis var med om en grej frågade jag chefen om hjärtstartare idag och det visade sig att det inte finns någon på mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 415
Senast: lingonben
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp