Bukefalos 28 år!

Hur ska en sele sitta?

T

Thuja

Jag har fått en sele av en bekant men förstår inte hur den ska sitta riktigt. Vad jag har förstått är det en "gjord" som går runt magen, en runt bringan och två "överliggare" över rumpan. Vad jag är ute efter (eftersom jag tror att själva selen sitter som den ska som jag beskrev) är hur jag sätter fast vagnen i "draglinorna" (vilka jag tror att jag hittat) :confused:

Ett foto på en korrekt selning med vagn skulle vara alldeles utmärkt! Det är lite ont om folk där jag bor som ägnar sig åt körning och jag har bara kört med andra sorters selar tidigare.
 
Du hitter en bra bild som är tagen på nära håll på www.kuskringen.nu Klicka på om körning sedan på seldon.
Där ser du en korekt anspänd häst och tillpassad sele.
Var noga med att passa in längden på draglinorna!
Lycka till
:)
 
Tackar för snabbt och bra svar!! Nu ska jag ut i stallet och klura med hjälp av utskriften från sidan. Bra sida
 
Obs obs obs!!! Det skall vara två gjordar för att det skall vara en bra sele, en bukgjord och en däckelgjord. Däckelgjorden är den som sitter närmast hästen och skall vara spänd som en livrem, den andra bukgjorden skall sitta löst med en handsbredds luft...
 
Vad bra! Jag har funderat länge på de där TVÅ "sadelgjordarna". Tänkt att det kanske är jag som fattat fel på något sätt. Vad jag har förstått ska alltså draglinorna sitta fast i bröstan och i vagnen. Skaklarna sitter fast i "sadelgjorden" (eller däckelgjorden?)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 930
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 185
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 654
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 354
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp