Hur ska ja få det å gå runt?

T

TheCrossJumper

Vi säger att jag får tag på en foder häst, och ska stalla upp den. Hyra + eventuella extra foder och hovslagare, tränare, går väll på ca 2.000:- månaden.
och jag är 14 år och får ingen uppbackning av mina föräldrar längre.

Hur ska jag gå tillväga?
 
vänta tills du har gått ur skolan och skaffat dig jobb :smirk: eller försök dig på annat alternativ.... medryttare? skötare?
 
jag vet hur det är att drömma om att kunna ha egen häst, jag tjatade från att jag var 4 år tills jag var 16... sen gav jag upp.... här sitter jag utan häst ännu :cry: men drömmer om att kunna börja om igen på något sätt.... :)
 
har haft egen häst nästan hela livet.
Bodde på en gård.
Red in egna hästar
Körde in åt folk
Tog hand om vanvårdade
Avlade
tog imot sommarhästar (sommarbete)

men nu är jag flyttad in till stan och hästlös :(
 
gu va jobbigt det måste vara.. har dina föräldrar någonsin varit intresserade eller var det bara att ni hade möjligheten då?
 
Om du är 14 år o inte får hjälp av dina föräldrar så blir det nog svårt... :crazy:
Inte lätt att hitta ett extra jobb heller då man är 14 o inte hinna med heller då du går i skola o ska ha hand om hästen osså... :crazy:
Vad jobbigt, jag har alltid ott på gård o haft hästen hemma, så det har löst sig själv lixom. :)
 
JAg fick drömma tills jag blev 17, då köpte jag häst(Mina föräldrar trodde jag letade foderhäst, vilket jag också börjat med, men spanade även på köpes.)
När jag hittat min häst så åkte jag hem och sa som det var, "får jag stallplatsen så köper jag honom". Deras första reaktion var "hur tänkte du finansiera det då". Men sen när hästen väl kom hem började dom gilla honom och även betalar lite för honom :love:
 
Vad jobbigt att inte ha nån häst nu om du haft hästar runt dig hela livet hitintills :(
Men om du inte lyckas få dina föräldrar att ändra sig är det nog bara att försöka hitta någon medryttarhäst så att du iaf får fortsätta med intresse.
Vad det gäller stallhyra kan du nog tyvärr inte räkna med att stallhyra, foder, hovslagare och träningar (kanske också försäkring?) landar på 2000:- då ska du hitta en grymt billig stallplats.. Det beror förstås på hur stallhyrorna liger där du bor, du kanske har tur :)

Annars får du lägga massa tid på att hitta en mysig medryttarhäst, det är ju iaf något! :idea: Du kanske hittar en som du får träna med och kanske tom tävla? Då hinner du ju också med skolan (trist nog! ;) ) Lycka Till!
 
nu måste jag bara komentera en sak... :smirk:

Bodde på en gård.
Red in egna hästar
Körde in åt folk
Tog hand om vanvårdade
Avlade
tog imot sommarhästar (sommarbete)

hm du är 14 år och vem lämnar hästar till en 14 åring för inkörning? det skulle då aldrig jag göra.. lika att du avlade osv jag tycker att det låter som ett önsketänkande eftersom du bara är 14 år och "redan" hunnit med så där mycket. hm låter lite mysko i mina öron.. och eftresom du hade sådan "stor" verksamet när ni bodde på landet låter även konstigt att du inte skulle få ha en häst nu för dina föräldrar när du förut verkade ha många.. :confused: :confused:

du räknade med ca 2000kr /månad. ska jag krossa dina drömmar igen så hur hade du tänkt lösa det om hästen bilr sjuk då? det händer alla hästar någon gång vissa många gånger. en häst jag köpte nyligen gick igen om besiktingen men hade en inflamation i njurarna som nite framgick. det har redan kostat mig 6000kr och mrea kommer det att bli efterso mdet troligtvis har spridit sig. det var inget som syndes på hästen så skulle jag inte funderat på varför han drack så mycket skulle det inte kommit fram. säljaren hade ingen aning heller och erbjöd sig att ta tillbaka köpet. hästen hade gått på lösdrift förut så hon hade ingen koll på vad han drack. det hela hade tydligen börjat med en urinvägsinflamation som spridit sig. så att ha häst är inte bara 2000kr/månad.

bästa tipset är att bli medryttare på en häst, då har du ju hästen för dig själv några gånger per vecka.

gå ut skolan och skaffa dig ettt arbete så kommer du förstå att man måste prioritera vissa saker. dina föräldrar kanske helt enkelt inte har råd eller vill lägga ut pengar på en häst..
 
jobbigt...
men det är inte så dåligt att vara medryttare heller :)
Jag är medryttare på en arab som ingen annan har tid för så jag får ha honom som min egen och det kostar inget. har man tid och tålamod m.m så hittar man ett sådant erbjudande eller åtminstone liknande. Det löser sig ska du se.
 
Varför skulle jag ljuga?
Och tror du jag drev allt själv??
Jag bodde hos min pappa då, på den tiden då han var snäll.
Och han själv älskar hästar.
Så när vi flyttade ner började vi med ett litet gotlandsruss.
Sen blev det fler och fler. Och sammanlagt antal hästar som kommit och gått på vår gård är 13 st. Och det har som mest stått 5 i stallet.
Vi hade en påbörjad avel (inget stuteri, mer hobby :smirk: )
efter att vi fick en tjuvbetäckning , och tyvärr miste det fölet, blev lite omskakade, och det hela trappades ner rejält.
Sen kom vi på fötter igen och tog föl på vårat ena Kallblod. Och vi betäckte även minishettisen, men det misslyckades.
Nu till våren hade vi planerat att ta två nya föl. Och fortsätta göra så var annat år.
Efter mitt gotlandsruss fick jag två vanvårdade krakar. Som vi "räddade" från en gård, där de inte gick ngn som helst omskötsel. De hästarna såg då ut som staket rent ut sagt. Hovarna var spruckna och långa, och de var fulla i mask.

Efter vi återställt dem började jag så smått rida in dem.
Inte till några höga skolor, utan mest så de kunde, Skritt trav galopp gå på tygel ställda i hörn volter skänkelvikning lite fram å bakdels vändningar. Det stoet jag utbildade mest står nu i Stockholm på en 4H gård.
Det andra stoet bor hos en familj i dalarna.

Sen tog vi imot ett par hästar för inkörning (Min 19 åriga syster har en 3årig utbildning på häst, och pappa har haft egen i perioder under sitt liv) .

Vi har haft ett tyskt och ett svenskt quartersto på sommarbete, och ett halvblod.

Men du får tro som du vill :smirk:
Jag har inget att bevisa
 
Stallhyrorna här ligger på ca; 1.200-1700kr. Och då inklusive utsläpp, fodring, och foder (Hö, havre, kraft) och Atoumatiska vattenkoppar i boxarna. Bra hagar å många hästkopisar.
 
Du får helt enkelt vänta tills du gått ur skolan och skaffat en inkomst, så är livet.
 
Jag vet hur det är att sukta. Köpte häst som vuxen, hade som barn/ungdom medryttarhäst. Du måste nog tyvärr vänta tills du börjar jobba, för det är ju absolut inte gratis och du måste ga reserver om nåt skulle hända.

Försök hitta en bra medyttarhäst! Lycka till!
 
försöka att skaffa helgjobb och betala hästen själv.. har du tiden, intresset och orken att ha en häst alla dagar, ´även när du är sjuk, bara vill ligga och mysa osv... ta en riktig funderare på det för det första, sedan så är ju medryttare och skötare exempelvis väldigtbra alternativ!
Lycka till!
 
Som sagt är ansvaret för häst inget nytt.
Och jag har all tid i världen för att jobba,.
Men nu verkar det ordna sej på annat håll.
Nämligen att jag ska få jobba i stall några dagar i veckan istället för skola.
 
Jag tjatade om häst i flera år (sedan jag var runt tio) men vi hade inte råd att ha någon (vilket man ju inte förstod då när man var yngre)! Jag köpte min egna pålla när jag var 18, är 20 idag. Innan dess red jag andra hästar, vilket var supernyttigt det också, det blir ju inte ofta man gör det när man har egen! Vänta tills du blir lite äldre och kan skaffa dig ett jobb vid sidan av skolan, det är mitt tips! :)
 
Om du bara är 14 år så tycker jag faktiskt att du först och främst skall satsa på skolan (det låter tråkigt förståndigt men man vinner på det i det långa loppet, tro mig) och kanske hjälpa till i något stall ett par gånger i veckan. Men hoppa för all del inte av skolan efter nian för att ta ett jobb, för att på så sätt försörja en häst.

Jag längtade efter egen häst från det att jag vad sju. Först när jag var 21 köpte jag en egen, om jag hade slutat skolan och börjar arbeta hade detta kunnat ske tidigare men jag tycker faktiskt det är bättre att FÖRST skaffa sig en utildning och sedan skaffa dig en häst. För det är jättejobbigt att sedan gå på komvux.

Så bit ihop och tänk: om x år när jag har skaffat mig en utbildning skall jag skaffa en egen häst, fram till dess nöjer jag mig med att vara skötare/medryttare.
 
JO sant.
men jag är så bortskämd med att ha egen häst så jag har lite svårt att tänka mej att vara skötare eller medryttare :p

men som sagt så ser det ut att ordna sej på annat sätt
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 606
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 022
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
839
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp