Hur ska jag få henne att sluta hoppa?

Bapelsin

Trådstartare
Nora är otroligt lydig och väluppfostrad, hon gör ingenting hon inte får och jag är trygg med det. Hon går aldrig fram till människor om hon inte får ok, bara det att när hon får ok blir hon så lycklig att hon inte vet var hon ska göra av sig själv och då både ställer hon sig och hoppar. Och då snackar vi inga små hopp, hon hoppar med lätthet jämfota upp och kysser någon i ansiktet. Samma sak när jag/vi kommer hem tex.
Min yngste är 9år och några av hens kompisar har blivit rädd för Nora eftersom hon mer eller mindre välter dem i sin glädjeyra.

Jag brukar alltid bara klappa henne på golvet. Dvs om hon hoppar får hon ingen uppmärksamhet förrän hon är tillbaka på golvet och då klappar jag henne. Hade jag varit ensam med henne hade jag nog kunnat få bukt med detta, men familjen består ju också av två ungar som är 9år och 16år. 16-åringen kan ju följa instruktioner och göra vad jag säger, det är svårare med 9-åringen. Och hur gör man med alla andra?

Tips tack!
 
Lite svårt om de itne hoppar på en själv? Svår om man inte är nära och kan avstyra?

Min unghund hoppade glatt när han kom. Han verkade dessutm bli belönad med att bli upptagen i famnen när han gorde det.

Jag nej:ade rejält när han tog sats, och flyttade på mig. Han bytte taktik och hoppde i knävecket isetället. Listigt av honom....
Nu räcker det med ett nej när han kommer nära.

Frågan är om du verkligen ska klappa när hon är nere på golvet igen? Dvs så tätt efter hennes fel?
 
En nioåring brukar kunna koppla ihop saker och ting om man förklarar ordentligt så jag hade förklarat händelseutvecklingen, vad som leder till vad och förklarat hur hen ska göra istället så att ni slipper det där stresshoppandet. Jag hade inte heller låtit andra än familjen hälsa på hunden, det finns det ingen anledning till.

Jag hade också lärt in lugnkommando.
 
Lite svårt om de itne hoppar på en själv? Svår om man inte är nära och kan avstyra?

Min unghund hoppade glatt när han kom. Han verkade dessutm bli belönad med att bli upptagen i famnen när han gorde det.

Jag nej:ade rejält när han tog sats, och flyttade på mig. Han bytte taktik och hoppde i knävecket isetället. Listigt av honom....
Nu räcker det med ett nej när han kommer nära.

Frågan är om du verkligen ska klappa när hon är nere på golvet igen? Dvs så tätt efter hennes fel?

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kanske är fel att klappa när hon är på marken?

Jag borde tagit tag i detta dag ett, det är ju lätt att vara efterklok :cautious:
 
En nioåring brukar kunna koppla ihop saker och ting om man förklarar ordentligt så jag hade förklarat händelseutvecklingen, vad som leder till vad och förklarat hur hen ska göra istället så att ni slipper det där stresshoppandet. Jag hade inte heller låtit andra än familjen hälsa på hunden, det finns det ingen anledning till.

Jag hade också lärt in lugnkommando.

Hon har ett lugnkommando som funkar ganska bra sålänge hon inte blivit allt för uppspelt. Det funkar när jag gör det. Ska försöka träna in det med barnen också.

Jag kan säkert få 9-åringen att förstå men hur ska vi göra rent praktiskt tycker du?
 
Jag tror att det bli lättare för hundar överlag om man säger vad de ska göra istället för vad de inte ska göra. Träna in ett sitt kommando och belöna henne med både godis och lugn kärlek när hon gör rätt. Ha gärna ett halsband på för att det skall bli lättare för alla i familjen att kunna guida henne. Träna tillsammans med dina barn och låt också barnen vara den som ger hunden ett varsågod i dörren, vid maten, i bilen etc, så hunden lär sig att även barnen går att kommunicera med.
 
Hunden kanske är glad, men den låter också väldigt stressad i den situationen. Ignorera hunden när ni kommer hem och släng godis på golvet.

Låt inte hunden interagera med barnens kompisar - varken hund eller barn verkar få ut något positivt av situationen.
 
Jag hade varit beredd med extra gott godis och alltid alltid bett hunden sitta eller ligga eller nåt lugnt då jag går in genom dörren och gett hunden först då den varit stilla en stund. De brukar ju bli lugna ganska fort så kan man bromsa den där värsta hysterin så brukar ju resten gå bra.
 
Hon har ett lugnkommando som funkar ganska bra sålänge hon inte blivit allt för uppspelt. Det funkar när jag gör det. Ska försöka träna in det med barnen också.

Jag kan säkert få 9-åringen att förstå men hur ska vi göra rent praktiskt tycker du?
Platsa hunden i bädden när det kommer någon och låt ingen hålla på och försöka hälsa. Lättare sagt än gjort för vissa anser att de har rätt att hälsa på hundar men man får vara påstridig för hundens skull.
 
Måste hunden hälsa?
Kan man bekräfta henne med röst istället?
Jag säger till min stora klump ”ja, jag ser dig” och så klappar jag i förbifarten för att inte trissa upp honom när jag kommer hem.
Tänker att hälsningar blir lugnare om man inte klappar? Det kan man ju göra vid många andra tillfällen. :)
 
När jag kommer hem till mamma har jag två flatcoated retrievers som hoppar på mig, vänder jag ryggen mot dom och gör mig själv "ointressant" slutar de efter en stund, men man får stå på sig och ibland måste man fortsätta vända sig bort från dom om hunden springer runt.
 
Nora är otroligt lydig och väluppfostrad, hon gör ingenting hon inte får och jag är trygg med det. Hon går aldrig fram till människor om hon inte får ok, bara det att när hon får ok blir hon så lycklig att hon inte vet var hon ska göra av sig själv och då både ställer hon sig och hoppar. Och då snackar vi inga små hopp, hon hoppar med lätthet jämfota upp och kysser någon i ansiktet. Samma sak när jag/vi kommer hem tex.
Min yngste är 9år och några av hens kompisar har blivit rädd för Nora eftersom hon mer eller mindre välter dem i sin glädjeyra.

Jag brukar alltid bara klappa henne på golvet. Dvs om hon hoppar får hon ingen uppmärksamhet förrän hon är tillbaka på golvet och då klappar jag henne. Hade jag varit ensam med henne hade jag nog kunnat få bukt med detta, men familjen består ju också av två ungar som är 9år och 16år. 16-åringen kan ju följa instruktioner och göra vad jag säger, det är svårare med 9-åringen. Och hur gör man med alla andra?

Tips tack!

Har levt med en sådan hund i 7,5 år. Tyvärr förstod jag inte orsaken till beteendet för han var ett par år gammal och tränade fel. Jag och de flesta andra trodde han var glad i människor.

Han var socialt nyfiken men samtidigt väldigt socialt osäker. Hans hoppande var helt enkelt ett sätt för honom att "fjäska" så att ingen skulle göra honom illa. Det beteendet blev väldigt snabbt befäst för han lyckades ju varje gång (ingen gjorde honom illa). Enda sättet att hantera det senare blev att han inte fick hälsa om det inte var ok att han hoppade. Att ta till korrigering hade troligen förstärkt beteendet. Att lära honom ett annat beteende var svårt för i den situationen var han inte mottaglig för träning och det är i princip omöjligt att få de flesta människor att följa instruktioner som att ignorera en hoppande "glad" hund.

Nu vill jag aldrig mer ha en så osäker hund men skulle jag få det igen skulle jag jobba järnet på att den lär sig att den aldrig behöver hälsa, att lära in ett annat beteende med hjälp av både bestämmande och samarbete (belöning)i de situationerna. Omvänt lockande hade nog kunnat vara bra att ta hjälp av för att träna hunden i att hantera sina egna känslor.
 
Jag får försöka hitta en variant som passar oss. Just nu gör vi som @WildWilma skriver, jag talar om att hon hoppar och då får den som vill hälsa bestämma sig utifrån det.
Det var någon som skrev att hon helt enkelt bara inte ska hälsa på folk men det är ohållbart så som vi bor och lever, det skulle aldrig fungera.
De flesta hälsningar sker utomhus. Inomhus är det nästan uteslutande jag och barnen, och ibland barnens kompisar.

När barnen går till sin pappa nästa gång ska jag se till att börja, så vi har gjort det själva hon och jag i en vecka innan barnen kommer. Så får vi se hur det går helt enkelt.
 
Jag får försöka hitta en variant som passar oss. Just nu gör vi som @WildWilma skriver, jag talar om att hon hoppar och då får den som vill hälsa bestämma sig utifrån det.
Det var någon som skrev att hon helt enkelt bara inte ska hälsa på folk men det är ohållbart så som vi bor och lever, det skulle aldrig fungera.
De flesta hälsningar sker utomhus. Inomhus är det nästan uteslutande jag och barnen, och ibland barnens kompisar.

När barnen går till sin pappa nästa gång ska jag se till att börja, så vi har gjort det själva hon och jag i en vecka innan barnen kommer. Så får vi se hur det går helt enkelt.
Varför skulle det inte fungera att hon slipper hälsa? Det är ju för hundens egen skull hon behöver slippa.

En riktigt otrevlig händelse gör att jag numera inte bryr mig om ifall folk tycker att det är okej att hunden hoppar eller inte. Hunden ska slippa hälsa oavsett. En person kom hit och jag höll i min (förra) hund. Jag sa att han hoppar och personen menade att det var helt okej. Jag släpper hunden och när hunden hoppar sätter personen upp knät i bröstet på honom med sådan kraft att han gör en baklängesvolt och landar flera meter längre bort. Personen i fråga åkte såklart ut med huvudet före. Hunden fick en stor muskelskada på bröstet/bogen/mellan frambenen med en enorm svullnad och var konvalescent ett bra tag efter.
 
@Bapelsin

Kanske testa att ta hjälp av besökarna, och informera dem innan att ni tränar på att hälsa, Ha koppel i början och be henne sitta och att besökarna får hälsa när hon sitter. Blir hon vild får hälsningen avvakta tills hon är lugn.

Denna metod funkade på en vilding jag hade!
 
Vi har en labbe som hoppar när folk hälsar för ivrigt. Vi har gett upp att försöka träna bort det. Om folk ska envisas med att gå upp i falsett och tjuta "heeeeeiiii!!!" till hunden så får de skylla sig själv att hunden flyger på dem som en kanonkula... Om besökare däremot följer instruktioner om hur man hälsar på henne så går allt mycket smidigare. Inget pipande och stirrande utan total ignorering och när hunden är lugn så kan man böja sig ned och hälsa på hundens nivå så att hunden inte känner att den måste klättra på folk för att få uppmärksamhet.
 
Varför är det för hundens skull? Hunden mår knappast dåligt av att den hoppar när den hälsar liksom. Det är ju för oss människor det är ett problem allt som oftast.

Det beror ju på varför den hoppar. Gör den det pga. osäkerhet så är det inte alls optimalt och kan förstärka den känslan. Gör den det för att den tycker människor enbart är kul gör det kanske inte alls lika mycket men den kan fortfarande råka ut för att människor som inte gillar hoppande hundar försöker korrigera den och därmed skapa en osäkerhet. Det är nog mycket vanligare med hoppande pga. osäkerhet än många vill tro.
 
Varför är det för hundens skull? Hunden mår knappast dåligt av att den hoppar när den hälsar liksom. Det är ju för oss människor det är ett problem allt som oftast.
En hund som vid hälsande flyger upp i ansiktet på folk gör inte det för att den tycker att det är roligt. Den gör det av obehag/stress men alldeles för många är alldeles för dåliga på att läsa hund så de ser inte det utan tror att det handlar om glädje. En hund ska inte behöva ta det ansvaret utan det ska människan göra. En hund som hälsar utan stress/obehag luktar lite lugnt, den flyger inte upp och nockar människor i ansiktet.
 
En hund som vid hälsande flyger upp i ansiktet på folk gör inte det för att den tycker att det är roligt. Den gör det av obehag/stress men alldeles för många är alldeles för dåliga på att läsa hund så de ser inte det utan tror att det handlar om glädje. En hund ska inte behöva ta det ansvaret utan det ska människan göra. En hund som hälsar utan stress/obehag luktar lite lugnt, den flyger inte upp och nockar människor i ansiktet.
Njae, det stämmer inte. Jag har träffat ett antal hundar som hoppar sådär utan att vara det minsta stressade eller osäkra.
Vet inga högenergiska raser som bara nosar lite lugnt som naturlig hälsning faktiskt.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 178
Senast: Vipp
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 721
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obesvarad kärlek, att inte kunna nå eller vara med någon man älskar. Vad ska man göra? När det gör för ont, man känner sig lost, inte...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: Krokus
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 121
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp