Hur ska jag få hjälp?

Energi

Trådstartare
Vissa av er vet att jag under den här graviditeten har varit fruktansvärt orolig, på grund av tidigare missfall.

I vecka 12 skickades en remiss till MVCpsykologen. Jag har sedan dess tjatat och bönat om att få träffa någon att prata med, förklarat att jag inte klarar av att vänta längre.

Idag är jag i vecka 35 och jag har fortfarande inte fått någon kontakt med kurator eller psykolog.

Oron för bebisen kommer och går i vågor, det är något lättare att hantera nu. Men jag är så rädd att inte kunna knyta an till barnet och/eller att drabbas av förlossningsdepression. Barnmorskan och kompisar säger att risken för förlossningsdepression ökar om man mått psykiskt dåligt under graviditeten. Jaha, men vad ska jag göra då? Jag får ju ingen hjälp och jag vet inte var mer jag ska vända mig!

Det är kanske löjligt tänkt men jag känner mig så himla övergiven och ensam. Vården ger mig ingen psykologisk hjälp som jag blivit lovad, min familj viftar bort min oro med att det säkert löser sig på nåt sätt och ingen annan orkar lyssna på mig.

Vad ska jag göra?
 
Men! Chockad över att du fortfarande inte fått hjälp. Vad säger barnmorskan?

Finns det andra vägar att gå? Vårdcentralen, någon psykiskt enhet?

Har tyvärr inga bra råd att komma med, men tycker det är förfärligt att du inte fått någon hjälp :(. En stor styrkekram till dig :heart
 
Men! Chockad över att du fortfarande inte fått hjälp. Vad säger barnmorskan?

Finns det andra vägar att gå? Vårdcentralen, någon psykiskt enhet?

Har tyvärr inga bra råd att komma med, men tycker det är förfärligt att du inte fått någon hjälp :(. En stor styrkekram till dig :heart

Barnmorskan säger att remissen är skickad och att hon inte kan göra mer. "du får såklart prata med mig om du är orolig" men när jag gör det så hänvisar hon till förlossningen.

VC tar inte i det för att remiss till psykolog redan finns och väntetiden till psyk här är alldeles för lång.

Tack :heart
 
Tyvärr inga tips. Föll också lite mellan stolarna. Psyk lovade tid inom tre månader (för medicin koll), barnet hann komma innan jag fick tid.
MVC psykologen tyckte det gjordeer skada än nytta för mig att prata med henne.

Bedrövligt det ska vara så besvärligt för fler :( .
 
Men har inte MVC en egen psykolog?
Min BM tog mitt mående på allvar och kopplade in deras psykolog omedelbart. Jag tappade lite livsgnista då mina hormoner motarbetande måendet.
Du får verkligen trycka på att du behöver prata med någon! Det finns hjälp att få, tråkigt att du inte får det.
 
Du tycker jag att du ska be att få boka in en tid med barnmorskan bara för samtal

Jag tog upp det (igen) igår när jag träffade henne, och hennes standardsvar är att vi pratar om det vid nästa besök. När jag då tar upp det vid nästa besök tycker hon att jag ska ringa förlossningen när jag känner mig orolig..
 
Men har inte MVC en egen psykolog?
Min BM tog mitt mående på allvar och kopplade in deras psykolog omedelbart. Jag tappade lite livsgnista då mina hormoner motarbetande måendet.
Du får verkligen trycka på att du behöver prata med någon! Det finns hjälp att få, tråkigt att du inte får det.

Jo det är MVCs psykolog som min barnmorska har skickat remiss till.
 
Hur är det möjligt? Jag fick tid jättelätt hos MVC-psykologen både före och efter förlossning! Det kan inte stämma!! Be om hennes direktnummer!
 
Hur gör jag mer konkret? Jag får ingen hjälp från barnmorskan.

Jag har helt sonika sagt till sköterskan man ringer till vid tidsbokning, att får jag inte tid inom vårdgarantin får dom skicka mig någon annanstans. Samma tillvägagångssätt har min man använt. Här knorrades det lite, som att man är jobbig, men de har alltid löst det.

https://www.1177.se/Norrbotten/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/vardgaranti/

Hoppas du får hjälp, och att din förlossning och första tid med bebis blir bra :heart behöver du ventilera känslor och ingen tar dig på allvar så vet du var bukefalos finns.
 
Är ni inom samma region/mvc? Låter ju helt jävla tragiskt i sådana fall att Energi inte fått tid.:(
Vet inte vilken region Energi tillhör men jag tillhör Västra Götalandsregionen och Strömstad kommun. Jag tror policyn här är att man måste få tid inom loppet av ett par veckor. Det har iaf gått väldigt snabbt.
 
Jag fick snabbt prata med en psykolog via telefon när jag förklarade för min bm hur jag mådde men blev förvarnade om att det var svårt att få tid för fysiskt möte. Jag har själv fått bestämma hur ofta jag vill ha kontakt med psykologen och om jag tycker att det räcker med att prata i telefon, vilket hittills har fungerat bra för mig.

Kan det finnas en möjlighet att du åtminstone får telefontid med en psykolog?

Låter ju helt absurt att du inte blir tagen på allvar.

Kan du byta barnmorska eller måste du byta mvc för att göra det?
 
Jag tog upp det (igen) igår när jag träffade henne, och hennes standardsvar är att vi pratar om det vid nästa besök. När jag då tar upp det vid nästa besök tycker hon att jag ska ringa förlossningen när jag känner mig orolig..
Jag hade Def bytt barnmorska.
Kommer själv kräva att få byta nu då min nuvarande känns väldigt fel för mig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 491
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 262
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp