Hur ska jag få honom att stå själv i stallet?

Vanity

Trådstartare
Hej.

Jag ska försöka att inte göra detta för långt.

I januari skaffade jag en ridtravare. Där jag hämtade honom stod han i box och ensam i hagen. Han var lite orolig när han blev uppbunden ensam och det var liv på gården utanför, men lugnade ner sig när han fick se var alla andra var. Han var absolut inte jobbig utan ville bara inte stå still.

Jag hämtade honom och ställde honom på en lösdrift med 4 andra hästar. Första veckan var han lite nervös inne på Uppbindningsplatsen om han var ensam, men det släppte och han stod alltid lugn som en filbunke.

I början av mars var jag tyvärr tvungen att flytta honom igen. Denna gången till ett litet stall med en annan häst och en gigantisk fin Box. Allting gick bra och han och den andra hästen kom jättebra överens med en gång.
Nu till problemet.

När jag tar in honom ensam i stallet blir han helt tokig. Han försöker slita sig, stegrar, skriker, sparkar och ignorerar mig fullständigt. Tar jag med den andra hästen så står han och halvsover och njuter medans jag borstar och klär på honom, sen hetsar han upp sig igen när jag släpper ut den andra och vi går ut. Då vägrar han stå still och töntar sig och verkar livrädd för allt tills jag kommit upp. Då förvandlas han tillbaka till min lugna mysiga lilla häst igen.
Efter ridturen så vill han inte gå tillbaka in i stallet. Det tar ett bra tag att ta sig in genom dörren, men så fort vi kommit in så lunkar han på fint och väntar på att bli avklädd. Nästan utan protester.

Hur ska jag göra för att få honom mindre hysterisk och lugnare i stallet?
Igår tillbringade jag en timme med att försöka få in honom från hagen, men han vägrade lämna sin kompis, och kompisen vägrade flytta sig från maten. Efter att ha fått en stor, tjock, gigantisk ardenner på foten gav jag upp..

Jag vill ha tillbaka min häst :(
 
Sv: Hur ska jag få honom att stå själv i stallet?

Det är inte helt ovanligt att det blir såhär med bara två hästar, de blir väldigt tighta.
Finns det plats för fler hästar i stallet eller finns det ngt annat stall i närheten med fler hästar?
 
Sv: Hur ska jag få honom att stå själv i stallet?

Måste du ta in honom ensam? Jag har två hästar och jag brukar alltid ta in båda samtidigt. Kan inte den andra stå inne den stund du rider? Så brukar jag göra. Sedan släpper jag ut båda tillsammans efter ridturen igen.
 
Sv: Hur ska jag få honom att stå själv i stallet?

Jag hade en foderhäst som hade stått i ett lite större stall i hela sitt liv, och aldrig riktigt hade behövt konfronteras med det där med att vara ensam. När hon kom till mig var övriga hästar i stallet på sommarbete, så det var bara hon och min ponny som stod där. Jag är en sån där person som vill att hästarna ska kunna uppföra sig även om de är själva, och som inte dör av att vara ensamma i hagen en liten stund om man rider kompisen. När jag köpte min unghäst som tvååring var det bland det första hon fick öva på, och idag bryr hon sig inte ens om hon måste vara ensam.

Men det där halvblodet var inte överförtjust, kan jag tala om. Jag började med att låta henne vara inne ensam i boxen medan jag red ponnyn en timme. Det var helt klart lugnare för henne än att stirra runt i hagen ensam (jag red alltid på morgonen i samband med utsläppet, så hon kunde bara stå kvar inne och sen gick båda två ut tillsammans). Därefter tränade vi på att ponnyn gick ut, och hon fick stanna kvar inne och bli borstad innan hon följde efter. Till slut hade vi faktiskt kommit så långt som att hon kunde vara ensam i hagen under den tiden som ponnyn var ute och reds. I början var hon svettigare än ponnyn när vi kom tillbaka, men ju mer vi tränade på det, ju bättre gick det.

Jag har alltid haft två hästar, som har gått bara med varandra av olika anledningar, och visst, de har varit fruktansvärt tajta men samtidigt har de varit tvungna att vara ensamma i hagen medan den andra har jobbats sen dag ett, och förutom den foderhästen har det aldrig varit några problem. Man får träna, träna och träna i små etapper på det, så ska det nog gå i slutändan.
 
Sv: Hur ska jag få honom att stå själv i stallet?

Då du inte fick in någon häst, tycker jag du kan göra i ordning din häst i hagen. Rid, träna på att få in den i stallet efter ridturen- ge den något gott i boxen och släpp ut den igen...

Be stallägaren att ta in din först när de kommer in på kvällen så märker den ju att kompisen kommer.

Det löser sig bara du är lugn ska du se. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp