Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Ok! Tack för svaren!
Till både dig och Xara: Att rida mer åt det akademiska hållet låter ju bra, men jag är inte så bra på det själv. Vi håller på nu med att jobba med att få med bakdelen, sidförflyttningar där hon korsar bakbenen verkligen, få takten ren, ja, lite allt möjligt. Har lite svårt dock att rida henne i skritt så hon verkligen jobbar och blir trött. Men vi jobbar på det!
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Jag är inte heller en fena på akademiskt, utan en trevande nybörjare. Den viktigaste rörelsen för min häst har varit öppna. Det får verkligen honm att trampa under sig och bygga muskler. Igår körde vi ett skrittpass på ca 20 min, öppna på raktspår, öppna på volt, bakdelsvändningar. Han var lika svettig som han i vanliga fall blir på en entimmes tur med trav och galopp.
Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Kondition i kombination med styrka bränner ju fett. Klättra i backar, ut och galoppera (jag brukar korta några språng, länga några språng, korta osv). Även långa skritturer (med eller utan matte på ryggen) är bra så länge man har lite tempo och inte bara sniglar sig fram.

Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Till dig och mirage: tack för bra tips :) !
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

:angel: Alltid kul att få lära sig nått nytt, det forskas ju lite mer nu angående fång... Känner ju en del som föder upp islänningar, de har sagt tvärtom, men nu har ju faktiskt gått in och läst och du har så rätt så;)
Fast 2 av mina ponnier, blir smällfeta av mitt hö, så jag måste blanda ut med halm:crazy: :D :smirk:
 
Sv: Hur ska jag få ner min häst i vikt?!

Mmmm, har bantat min islänning med ett bra proteinintag men lite MJ. Han gick ner 50 kg under jan-maj. Ändå fick han mat morgon, lunch, em, ingång i stall och natt med hösilage, lucernhack samt mineral och linfröolja pga eksem. Med bra foderstat och rätt smpr/mj blir det bra. Rider varannan dag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: Kristall10
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp