Hur ska jag gá till väga?

P

Pirayan

Hej, har ett sto som precis blivit utdömd till avelssto och som jag därför vill betäcka.
Kan tillägga att vi bor i Holland, sá ännu är det inte för sent. (I alla fall enligt källor här)
Eftersom planerna har varit annorlunda tidigare, sá har jag inte nágon koll pá brunstcykeln.
Kommer även att flytta henne i mitten av Augusti som säkerligen blir i samband med betäckning eller t o m innan.
Hur är det med risker vid stress? Vilka dagar är de mest känsliga?
Sá när jag har hittat den lämpliga hingsten hur gár jag enklast till väga dá? Har ingen större kunskap, sá det enklaste vore att stalla upp henne pá hingsstationen, men hur länge kan de bli stáende där och vad kostar det normalt?
Alla tips mottages tacksamt.
 
Var glad att du är i holland!
Du får under alla omständigheter ett billigare föl än vi kan producera i sverige!
Jag tror inte att du i stations, semin och upstallningsavgifter, kommer under 5-6 000 här.
Om man utgår ifrån att stoet blir på stationen en månad, och inget oförutsett händer.
Sedan får du plussa på hingstens kostnader.
Och avgifterna, efter vad jag har hört av mina web kompisar i dina regioner, är så mycket billigare än här.
Och hingstarna sedan!
Kul, vad har du bestämt dig för?
Jag hade nog inte klarat av att bestämma mig!
Metall, Flemmingh, ja, jag vågar inte ens börja fantisera!

Mvh
 
Jag ville bara tala om att det blev Flemmingh och hon är dräktig! :D :D :D
Uppstallningen kostade bara 150 euro för 34 dagar. Veterinärbehandlingarna kostar 15 euro per gáng, men hingsten är dyr....
 
På stationen en månad???
Varför om jag får fråga? en vecka högst är min erfarenhet om det inte gäller naturlig betäckning långt hemifrån, så ont om seminstationer är det ju inte så att man behöver åka långt om inte hingsten enbart går på naturlig betäckning... Visst stationskostnaderna är höga men de kan ju minskas även här i Sverige om man inte nödvändigtvis måste ha sitt sto kvar så länge... Dessutom skulle jag personligen aldrig vilja ha ett sto kvar så länge med tanke på att vissa stationer är väldigt grisiga...
 
Är det verkligen realistiskt att räkna med högst en vecka om man vill lämna ett sto som man inte vet något om brunstcykeln på? Att räkna med att stoet kommer i brunst och kan betäckas inom en vecka måste väl vara optimistiskt i överkant? Och när det gäller Holland är det väl svårt att överhuvudtaget lyckas åka långt...
 
vadå utdömd ?? har ditt sto fått betäckningsförbud eller tillstånd? utdömd låter ju onekligen som förbud, men isf varför då avla på henne? bara för att jävlas eller?

är jag puckad eller what's going on??
 
Bara för att klargöra lite....
Min häst blev utdömd som sporthäst/tävlingshäst/ridhäst och valet var att avliva henne eller ha kvar henne som avelssto. Jag har en fin häst som jag tycker mycket om sá givetvis ville jag ha kvar henne, eftersom möjligheterna nu tilláter det.
Ingen är väl ända sá dum sá att den avlar för att jävlas mot nágon... Om du nu menar mot hästen eller nágon annan? Jag har ju självklart fátt klartecken att hon kan betäckas.

Sedan, angáende uppstallning pá hingststation,
Jag hade ingen koll pá brunst osv och vi var sent ute. Givetvis sá kom det ingen naturlig brunst heller,sá pá stationen fick de spruta igáng henne. Jag hade bra kontakt med stationshállaren och jag var och hälsade pá min häst ofta.
Jag hade kunnat minska perioden om jag hade tagit hem mitt sto när hon var betäckt, men dá hade jag fátt flytta henne till mitt nya stall och sedan áka med henne igen för att dräktighetsundersöka henne.
Jag ville inte ta nágra risker sá jag beslutade, eftersom jag visste att hon hade det bra där, att det var lugnast att hon var kvar.
Allt för hästens bästa och So far so good! :D
 
Hej
Grattis till det blivande fölet.
Jag red en hingst efter Flemming här i Sverige för några år sedan, Nascent hetter han, född i Holland, snygg, jätte trevlig men med mycket humör, som väl iochför sig alla unghingstar har. Lycka till! :rofl:
 
Ááááá, kan du inte berätta mer om honom? :bow:
Hur han rörde sig, om han hoppade bra, hur stor osv.
Dá skulle jag bli jätte glad!
 
Nää... kanske inte det, men man har väl koll på när stoet brunstar? Det har i alla fall alla jag känner... Plus jag själv om jag håller ögongen öppna.
 
Alla ston har inte tydliga brunster eller som i aktuellt fall brunst över huvudtaget, då kan det vara mer än svårt att hålla koll.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp