Hur ska jag göra ? 2 hundar eller ej ?

M

Memmen

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt.
För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och chinese crested) som är 6 månader nu.
Har haft lite problem med honom första tiden, och även ibland nu. Han är otroligt duktig och lättlärd, men har svagt psyke. Han har problem med bilåkningen ibland. Det går i perioder, och det kan gå bra ett tag, tills han ser nåt som utlöser "åksjukan" igen, t.ex en polis eller brandbil med blinkade lysen. Sen har vi haft väldigt svårt att få han att komma till ro osv osv

Har märkt att han blir mycket lugnare i sällskap av en annan hund. Har testat med både en äldre hane en helg, och en äldre tik en dag.

Och nu är det så att en kompis till mig skaffade valp för några veckor sedan. Och deras äldre hund har fått epilepsi nyligt. Enligt djursjukhuset berodde det på stress från valpen, så dom ska göra sig av med den nu.

Lilla valpen som är runt 12 veckor nu (blandras mellan Papillon och Volpino Italiano) har bott hos oss sedan den äldre hundens epilepsianfall (för 4 dagar sedan). Det är verkligen en underbar hund ! Lite "ettrig" som småhundar kan vara. Men tuff och har väldigt bra psyke !! Lugn och hur fin som helst ! Ja, jag blev verkligen helkär i han sen första gång jag såg han !

Lillvalpen och vår valp funkar oftast bra ihop. Dom leker bra, men ibland kan det bli lite morr från vår valp, t.ex när han har ben, eller när han har fått mat. Det är han som står högre i rang verkar det som, och när han morrar när han äter t.ex så går lillvalpen undan.

Men nu till frågan då - Kan man ha två hanvalpar med så ganska tät ålder ? Blir det problem ? Vår valp verka ha tuffat på sig lite sedan lillvalpen kom, och just nu går det även bra för han att åka bil, när han ser att lillvalpen är lugn också. Han har även lättare att komma till ro tycker jag.
Och tycker att vardagen känns mycket lugnare med två valpar eftersom dom har varandras sällskap också.

Går å fundera hela dagarna nu, och skulle vara kul å höra vad andra tror om saken! Ska ha han nu i helgen, men efter det måste vi bestämma oss för hur vi ska göra. Ska inte vi ha kvar han så måste han ju hitta en ny familj så fort som möjligt.
 
Sv: Hur ska jag göra ? 2 hundar eller ej ?

Har ni tid, ork och lust med en till och det verkar funka så bra så är det väl bara att köra på :idea:

Vi har en 9 månaders och jag kan ibland tycka att det hade varit kul för honom med en kompis.

Klart att det blir mer jobb, fast kanske blir den lite vekare lite tuffare med sällskap. Jag skulle nog kastrerat dem sedan, så snart det går, för att undvika strul när de nu är så olika i sättet.
 
Sv: Hur ska jag göra ? 2 hundar eller ej ?

Kör på :)
De kommer att ha sällskap av varandra. Jag har haft två bröder och det funka jättebra, visst rök de ihop ibland men det var bara att sära och tala om vad som gällde. De hade väldigt stort utbyte av varandra.

Jag har två hundar nu också men nu har jag tik och hane och de gillar att vara tillsammans.
 
Sv: Hur ska jag göra ? 2 hundar eller ej ?

Känner ni att ni kommer ha ork med två hundar så...

Min hund är ett år och jag hade aldrig orkat med två unghundar samtidigt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 570
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 762
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp