Hur ska jag göra med min häst?

Jag antar att det är skadehistoriken som är det stora problemet? För det andra ser jag inte som ett problem alls. Lastningen till viss del, men som du säger går det ju faktiskt att jobba bort med tålamod och rätt person. Min häst "måste" också gå i egen hage (eller måste och måste, men finns det ingen annan lättfödd ponny som äter torrhö i hagen att tillgå får hon vackert gå själv, för kombinationen ranghög, lättfödd ponny som inte kan gå på fri tillgång och som inte tål silage är inte den bästa), och som dressyrryttare hade jag inte ens lagt märke till om hästen inte kan hoppa. ´

Trist att den andra tråden plockades bort, för det känns svårt att ge vettiga råd när det inte framgår hur hästen varit skadad tidigare. Samtidigt som jag förstår att det känns trist för dig att skriva allting igen.
 
Såg annonsen på honom och tror tyvärr du begär alldeles för mycket för en sådan häst. Är det inte bättre att du bara blir av med honom?
 
Svårt att säga något utan att veta exakt vad det är för skador han haft och varför han fått kolik?

Men tänker också att en seriös ridskola/kursverksamhet kunde vara något, inte ett ställe med små ungar men en verksamhet med vuxna och ungdomar. Min ridskola hade flera hästar som var långt från okomplicerade, en utmaning för de duktigare ryttarna för man blir aldrig en skicklig ryttare om man bara rider okomplicerade hästar. Rutiner och mycket motion är bra för en kolikhäst. Frågan är ju om han håller för det eller om han passar bättre som promenadhäst?

Lastningen är ett mindre problem, det går ju att jobba på och en ridskolehäst är sällan ute och åker.
 
Jag upprepar det jag sa i förra tråden. Jag är verkligen inte någon som lättvindigt rekommenderar avlivning, men så som du beskrev hästens hälsoproblem så undrar jag om det ändå inte kanske är bäst för hästens skull? Det känns som om en framtida ägare/fodervärd också kan råka i ekonomisk knipa pga hästens hälsa, och då säljs han kanske vidare igen...och igen... :(
 
Såg annonsen på honom och tror tyvärr du begär alldeles för mycket för en sådan häst. Är det inte bättre att du bara blir av med honom?
Fast jag har fått flera bra svar och har redan folk som ska komma ut och träffa honom så tydligen anser väl vissa att det kan vara värt det. Jag är helt beredd att sänka priset för det viktigaste är att jag hittar rätt hem men tänkte börja på den nivån iaf.
 
Svårt att säga något utan att veta exakt vad det är för skador han haft och varför han fått kolik?

Men tänker också att en seriös ridskola/kursverksamhet kunde vara något, inte ett ställe med små ungar men en verksamhet med vuxna och ungdomar. Min ridskola hade flera hästar som var långt från okomplicerade, en utmaning för de duktigare ryttarna för man blir aldrig en skicklig ryttare om man bara rider okomplicerade hästar. Rutiner och mycket motion är bra för en kolikhäst. Frågan är ju om han håller för det eller om han passar bättre som promenadhäst?

Lastningen är ett mindre problem, det går ju att jobba på och en ridskolehäst är sällan ute och åker.

Han har haft inflammation på strålbensligamenten fram pga felaktig skoning och vinklar, magsår och nu senast hovbensfraktur. Inget som kommit tillbaka och han reds 6 dagar / vecka varierad ridning fram tills frakturen i mars. Har pratat med en verksamhet redan och de vill ha hästar som utbildade i både hopp och dressyr så det passade tyvärr inte.
 
Känner att jag lite vill försvara oss som köper billigare hästar. Mina två senaste köp har varit billiga ponnier där den ena hade förskräckliga hovar med hålväggar på alla fyra och den senaste har haft fång och är en outbildad snart 14-åring. Bara för att en inte har så mycket pengar att köpa sin häst för betyder det inte att en inte är en bra och ambitiös hästägare. Det finns många fler som jag som nog helt klart kan tänka sig att ge TS häst en chans. Tycker inte att det är en alarmerande hemsk historik på den. (Lägger till att jag tycker att priset i annonsen är helt rimligt)
 
Det behövs väl inte? Däremot får du väl hålla med om att det finns fler oseriösa köpare med låg kunskapsnivå på en häst som kostar 20 000 kr i förhållande till en som kostar 200 000 kr?

Beror på vad man tycker är seriöst.
Jag tycker inte tävlingsfolk med dyra hästar alltid erbjuder ett särskilt bra hästliv.
Medans många skogsmullar får leva ett mycket gött hästliv.
Finns oseriösa och seriösa på båda sidor.
 
Beror på vad man tycker är seriöst.
Jag tycker inte tävlingsfolk med dyra hästar alltid erbjuder ett särskilt bra hästliv.
Medans många skogsmullar får leva ett mycket gött hästliv.
Finns oseriösa och seriösa på båda sidor.

Du håller alltså inte med att det är mer sannolikt att en häst för 200 000 kr hittar ett vettigt hem än en för 20 000 kr? Nej, alla tävlingshästar lever inte ett hästliv som jag hade föredragit, men det är väldigt sällan man ser en investering på 200 000 kr nekas rätt foder och veterinärvård för att det saknas pengar och kunskap.
 
Du håller alltså inte med att det är mer sannolikt att en häst för 200 000 kr hittar ett vettigt hem än en för 20 000 kr? Nej, alla tävlingshästar lever inte ett hästliv som jag hade föredragit, men det är väldigt sällan man ser en investering på 200 000 kr nekas rätt foder och veterinärvård för att det saknas pengar och kunskap.

Nej, men många av dem nekas t ex utevistelse i hage p.g.a att de kan skada sig. Vet flera dyra hästar som inte får gå ut i hage just på grund av skaderisk och de rids heller inte ut av samma anledning. Speciellt dressyrhästar klarar tydligen inte av att gå och trampa någon annanstans än i ett ridhus eller i en gruspaddock. När de väl får ta sig utanför boxen (betas i grimskaft typ) så har de gärna trippla täcken på sig för annars fryser de tydligen.

Det är pest eller kolera kan jag känna.
 
@Lovisaleonora Nej jag håller faktiskt inte med om det. Skulle säga att det finns lika många okunniga/oseriösa i båda priskategorierna. Det finns så många som har betydligt mer pengar än vett när det kommer till hästköpare. Många köper hästar med betydligt mer talang än de kan hantera, lovande unghästar som inte ges tid utan rids sönder och samman, när hästarna går sönder ska de slås ut pronto eftersom det ligger så mycket kapital i dom osv osv.
 
Känner att jag lite vill försvara oss som köper billigare hästar. Mina två senaste köp har varit billiga ponnier där den ena hade förskräckliga hovar med hålväggar på alla fyra och den senaste har haft fång och är en outbildad snart 14-åring. Bara för att en inte har så mycket pengar att köpa sin häst för betyder det inte att en inte är en bra och ambitiös hästägare. Det finns många fler som jag som nog helt klart kan tänka sig att ge TS häst en chans. Tycker inte att det är en alarmerande hemsk historik på den. (Lägger till att jag tycker att priset i annonsen är helt rimligt)

Håller med! Att man har en begränsad budget för att köpa häst behöver inte alls betyda att man inte har råd att ge den vad den behöver. Inte alla som har 150.000 i fickan att shoppa häst för och det är inte alla som har lust att ta lån för att köpa en dyr häst.
 
Håller med! Att man har en begränsad budget för att köpa häst behöver inte alls betyda att man inte har råd att ge den vad den behöver. Inte alla som har 150.000 i fickan att shoppa häst för och det är inte alla som har lust att ta lån för att köpa en dyr häst.

Varför behöver det försvaras?
 
Jag tror det finns lika bra/dåliga ägare på båda sidor.

Men jag tycker att man som säljare får se till att hästen faktiskt kommer till ett bra hem, det är ju inte svårt att se kunskapsnivån när en köpare kommer och provrider. Där tycker jag de billigare hästarna har en edge då ägare ser dom som personligheter och inte bara en vara och tävlingsvinnare.

Säljer man en billig häst får man vara extra försiktig och verkligen prata med människan och se vad den har för kunskap, men bryr man sig inte om det är det inte konstigt om hästen får ett dåligt hem.
 
Du håller alltså inte med att det är mer sannolikt att en häst för 200 000 kr hittar ett vettigt hem än en för 20 000 kr? Nej, alla tävlingshästar lever inte ett hästliv som jag hade föredragit, men det är väldigt sällan man ser en investering på 200 000 kr nekas rätt foder och veterinärvård för att det saknas pengar och kunskap.
Nej det hålle jag icke med om :)
Tror det finns lika många hästar som far illa i både lägren.
De flesta dyra hästar jag stött på har fått gå ensamma i en grushage några timmar om dagen , stå i en Box utan tugg många timmar om dygnet.
Med undantag såklart, men jag tror inte en dyr häst så ofta har det bättre än en billig.
Många billiga lever riktigt Goa liv på landet :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp