hur ska jag göra? ..(problemhäst)

R

Roccopower

hejsan.
allt är en lång historia, men får lov att göar den så kort som möjligt.
jag fick hem min häst i september förra året, då var han sju år.
visst var det tufft, han slängde av mig gång på gång, men det gick ändå väldigt mycket framåt! han byggde upp muskler och vart riktigt fin, vi tränade mkt dressyr och hoppning, han var ju väldigt grön inom hoppningen och hur tittig som helst, men han förbättrade sig.
vi startade nåra klubb tävlingar till att börja med, han var väldigt spänd men ja har faktiskt för mig att ja fick runt honom nolla redan första gången, även om de vart stillastående språng och sånt.
Han hade som sagt blivit väldigt fin, men ibland slog de runt i huvet på honom, och då kunde/kan man verkligen inte sitta kvar, det kan jag lova.
den värsta gången måste ha vart den där hoppträningen i februari, jag och min träningskompis skrittade iväg mot ridhuset, plötsligt slängde han sig åt sidan, och mitt överliv kom ju i lite obalans då vi skritade där på långa tyglar helt lungt, (han hatar när man kommer i obalans, han blir livrädd!) så jag rättade till balansen och la på skänklarna för att han skulle börja skritta igen, istället ställde han sig på bakbenen, och jag kände hur han stod i 90 graders vinkel och jag bara väntade på att vi skulel gå omkull, de kändes som om han stod i flera minuter, men det var nog höst 3 sek. men på nått vis kom han ner igen(åt rätt hål) och jag tappade ju såklart lite balans igen, och precis i landningen la han först på ett jävla bakutsprång, efter det minst två katapult/bocksprång, och jag flög i en vattenpöl.. lagom förbannad ska jag försöka få tag i honom, ch ser då att han springer mot stora vägen! jag skrek förtvivlad på honom, jag var verkligen livrädd.. som tur var vände han och gick fram till min kompis häst, då fick jag tag i honom.
jag ledde honom till ridhuset, och satt upp, började rida som anligt, men han var verkligen stissig och stirrig. ibland ligger de bommar på marken som han tittar på, då brukar ja alltid låta han först gå fram å nosa på dom, och sen kliva över för att se att de inte är nå farligt..så gjorde jag även denna gång, förväntade mig ju att han bara skulle gå över som vanligt, istället hoppade han rakt upp i luften, och jag flög av igen. min hopptränare lät mig inte ens hoppa den gången, och det är jag glad för.
sådär gjorde min häst aldrig mer, vi började tävla och han hade verkligen fått ett förtroende för mig äver om vi kom in lite vingligt, så hoppade han om jag bad honom, ibland petade han något men det spelade ingen roll.. bara han hoppade. våran första riktiga tävling var han jätte spänd på, jag fick väl nått stop och nått pet då han hoppade stillastående, men var nöjd då jag iallafall fått runt honom utan att bli utesluten, hans ägaren hade aldrig lyckats få runt honom.
det gick bara bättre och bättre, tillslut kom nollorna, visst petade han nångång ibland men vägrade sällan.
Han kastade fortfarande av mig ibland, men det var mest hemma.. fattar inte vad de är med honom.
sen nu har allt blivit ett helvete, han tittar hur mcyket som helst, vägrar att gå farm ordentligen när vi ska hoppa, vägrar alltid minst en gång på varje hinder innan han vågar hoppa det, har fått flera uteslutningar på tävlingar senaste tiden.. allt känns så himla meninglöst, han fattar inte hur mkt jag än kämpar med honom, det är som om de inte går in i huvudet.
jag har fått så himla mycket beröm över att jag lyckats få hästen så fin och allt, men nu.. nu är allt slitet åt helvete.
jag älskar verkligen den där hästen, han är jätte mysig.. men det är som om han är två helt olika personligheter, kan aldrig lita på honom.
Vetrinären kommer idag eller imorgon och ska kolla så att de inte är nått fel på honom, och ta blodprov och sånt.. innerst inne tror jag inte att de är nått fel på honom, men jag hoppas så jag får en förklaring till allt detta, bara det går att få honom friskt igen.
det värsta är att jag har honom på foder till september, vi ville inte köpa honom på en gång eftersom vi visste hur han var, och jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte lämna tillbaka honom! de är bara jag som känner honom, bara jag som egentligen vet hur han är, han skulle bli helt förstörd om han kom till en annan ryttare igen.. det tar så lång tid att få honom att få ett förtroende..
åh, hurfan ska jag göra? jag har haft problem hästar hela mitt liv, visst har de gått upp och ned med framgångar och motgångar, men just nu står det still på motgång, och tror att dekommer fortsätta göra det. vill jag ha en ny häst? ja de klart jag vill, en riktig tävlingsponny som jag kan komma nånvart med, men det är inte så lätt, då måste jag lämna tillbaka min älsklng, och ja vill inte! jag ahr gjort det förut med andra hästar, och det går abra inte! har två hästar nu, och kommer aldrig få ha tre..
jag är så trött på att ha problemhästar, blir så jävla avundsjuk när ja ser alla andra som får jätte fina dyra ponnysar..
alla min atränare säger att ja kommer lyckas så himla mkt bättre än dom andra på storhäst, eftersom jag verkligen har lärt mig att rida, och itne bara åkt runt på fina hästar som gör allt gratis.. men det dom inte tänkt på är att ja kanske ger upp istället, för snart pallar jag fan inte mer!
jag har bara till september på mig, och mamma verkar inte vara lika säker på att köpa honom längre, och det är inte jag heller.
snälla, hjälp mig!? :confused: :cry:
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Om det inte är något fysiskt fel på hästen så skulle jag nog släppa honom på bete en månad, bara låta honom gå och vara häst. När han har utvecklats så här mycket på ganska kort tid, så är det mycket möjligt att det har blivit överladdning i huvet på honom, allting bara snurrar runt, och han hinner inte smälta allting. Kanske han behöver tid att fundera igenom allt han har lärt sig, och smälta allt.
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

tack för ditt tips, men tyvärr kan jag knappt låta honom vila en dag, har försökt att han ska få vila nån vecka förut, han blir helt crazy även fast man drar ner MKT på kraftfoder osv, annars var de en rätt bra idé. däremot ska han få vila från hoppningen nu nån månad :smirk: får se hur det blir efter det.
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Med vila tror jag inte Arwyn menar i den vanliga hagen, med vanliga rutiner. Utan verkligen få komma bort från allt, på riktigt bete, med massa hästkompisar i en stoooor hage och bara få vara häst!
Men kolla först med veterinären!
Gjorde ni inte det det första ni gjorde när ni fick hem honom? För även om det låter klyshigt brukar hästen ha ont när den beteer sig galet :p
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

vi har egna beteshagar hemma som dom redan går i, fast ja rider honom ju också ;P
jo självklart vetrinärbesiktade vi honom, inga fel då.
de enda vetrinären hittade var spända muskler, men de kan ha "bidragit" till att han inte ville hoppa, så vi ska ta ut en erkitarapeft eller vafan de heter : ) vi får se hur de blir efter de.. just nu skirttar och travar jag honom bara, då de verkligen inte går att han vilar helt och hållet.
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Jag läste inte allt.. :o
Men hur står det till med tänderna?
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Jag förstår precis hur du känner. Jag köpte en ponny som var relativt rutinerad men helt galen, omusklad och allmänt stissig. Fattar inte riktigt hur jag tänkte då, men antagligen såg jag bara den söta lilla ponnyn som äntligen skulle bli min egen.
När jag hade fått henne så började jag lite lätt att hoppa för tränare och dom tyckte det var en häst med relativt bra kapacitet bara den kunde lungna ner sig lite innan hindrena.
Med tiden som gick musklade hon sig och blev jätte fin! Fick jätte mkt beröm och folk kännde knappt igen henne.
Hoppningen gick också bättre och jag kunde ibland, när hon var på bra humör, hoppa banor på iaf 1meter. Placerade mig i dom flesta tävlingarna jag hoppade visserligen bara ld-lc. Men jag kännde mig iaf riktigt nöjd. Positiv som jag är siktade jag bara framåt och jag trodde det bara skulle bli bättre.
Sedan bytte jag stall och eftersom mina föräldrar har jobb som gör att dom inte är hemma regelbundet, fick jag åxå byta tränare. Det var det värsta jag kunde gjort! Allt blev bara fel och hästen tappade totalt själv förtroendet.
Hon hade ju alltid vart lite "galen" men nu var det noll kontroll.. Jag bytte förståss tränare igen och det blev bara bättre och bättre. Men sen blev det bara sämmre igen.
Så jag började rida dressyr. Och jag har faktiskt aldrig haft roligare! Att känna hur bra det går kan få upp både självkänslan för dig själv och hästen! Efter ett tag började jag hoppa igen. Och hon hoppade som aldrig förr. Kanske behöver både du å hästen tänka på nått annat för ett tag? Menar inte att du ska sluta hoppa. Det skulle jag aldrig heller vilja, men lite dressyr kan göra susen :) Lycka till! :banana:
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Jag vet hur det känns jag köpte en lite för avancerad häst för mig och jag åkte av konstant i fem månader. När det var som värst så reste han sig med mig mitt ute på ett gärde när jag var själv (låter inte så farligt men när hästen är 1,80 blir det mycket värre för man vet att man inte har någon chans) Dessutom så hade vi bråkat oss ut på gärdet.Men när jag slutade att försöka ändra på honom och började att ändra på mig i stället så har allt bara gått mycket bättre. Låter konstigt men jag kan inte förklara det på ett bättre sett.

Dessutom så håller jag med de andra, hästar måste få vara hästar ibland ,du behöver ju inte låta din häst vara i en hel vecka men bara i nån dag låta den få gå ute hela dagarna å bara få vara häst. Sen skulle jag kolla upp utrustningen sittar allt så bra som möjligt? Om din häst har spända muskler så kan det ha blivit inflamerat låt den vara sadel fri i några dagar. Ett tips till: hoppa i skogen för då blir det mer naturligt för hästen, det tycker vanligtvis de flesta är roligare så då blir de mer fokuserade på vad de ska göra.
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

hej!
tack till alla råd och tips!
här hänt en heldel sen sist. han har vilat helt och hållet från hoppningen och vilat några dagar i vekcan och så.
en erkitarapeft? heter de så? hoppas ni fattar iallfall.. har vart ut till honom, han hade en sträckning i beckenet men de är helt återställt nu, sen var han lite spänd i vänsterbogen.. men de fixade sig med ackupunktur (: nu har jag en helt fräsch häst, går hurbra somhelst i dressyren nu. :banana: ska börja hoppa nu till helgen igen.. ska bli inrtessant och se hur de går, hoppas på de bästa iallafall!
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Vad härligt att det går bra! Jag föreslår dock väldigt låga små skutt kanske bara 30 cm, låt honom få leka och låt er känna att det funkar.Det må vara en liten höjd, men just nu kan den vara stor!
Önskar er all lycka!
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

hej.
nu har de gått ett bra tag, och han går verkligen skit bra!
har hoppat ungefär 1 m nu och han bjuder verkligen.
har även tävlat en gång, och de gick skit ba.. nollla tills sista hindret i omhpn. då de vart lite lite ben, så ett stopp där. men är verkligen jätte nöjd med honom. :banana:
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Du sa att han är crazy även om du drar ner mycket på kraftfodret. Ge honom inget kraft foder alls. Bara hö och ge honom vitaminer och mineraler. En häst med så mycket ork och energi klarar sig utan kraftfoder. Sen kan du ju prova dig fram för att se hur mycket du kan ge honom utan att han blir knäpp.
 
Sv: hur ska jag göra? ..(problemhäst)

Vad kul att allting börjar ordna sig nu:)
Hoppas verkligen att det fortsätter såhär, lycka till i framtiden:)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Senast: Sootie
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 210
Senast: JohannaB
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp