Hur ska jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sju års utbildning men får inget jobb. En del säger att det är värt det, andra inte. Nej jag kan inte leva ett halvår utan inkomst. Antalet tjänster är extremt olika, ibland massor ibland inget. Mycket går internt.
Vad är det för miljöutbildning du har?
Är det miljöinspektörstjänster du söker (med tanke på att du läser miljöskyddskurs) så måste de i princip annonseras ut offentligt (oftast på offentligajobb.se ), tror bara kortare vikariat är undantagna.
 
Kan du inte fortsätta med studierna och smyga igång företaget i liten skala hemifrån, som en nätbutik t ex? Då behöver du inte slå på stora trumman med bidrag och lokal, utan du kan prova dig fram.

Nej. Jag går på akassa, då får man inte ha verksamhet.
 
Vad är det för miljöutbildning du har?
Är det miljöinspektörstjänster du söker (med tanke på att du läser miljöskyddskurs) så måste de i princip annonseras ut offentligt (oftast på offentligajobb.se ), tror bara kortare vikariat är undantagna.

Javisst, de annonseras ut men de är i praktiken redan tillsatta av någon inom verksamheten.
 
Vad vill du själv helst göra? Vill du jobba inom miljö (om det skulle gå att hitta jobb) eller vill du göra det här med företaget? Kommer den extra utbildningen göra dig mer attraktiv eller är det mer något att göra? Förstår att det känns tröstlöst när man har läst så mycket men det ändå är svårt att få jobb inom det man är utbildad för.
 
Vad vill du själv helst göra? Vill du jobba inom miljö (om det skulle gå att hitta jobb) eller vill du göra det här med företaget? Kommer den extra utbildningen göra dig mer attraktiv eller är det mer något att göra? Förstår att det känns tröstlöst när man har läst så mycket men det ändå är svårt att få jobb inom det man är utbildad för.

Jag vill ju helst kunna leva min dröm.
Kursen jag läser nu är ett desperat försök att bli attraktiv på arbetsmarknaden och för att ha något att göra på dagarna.
 
Visst ja, så är det ju. Men du får a-kassa fram tills du ev. startar eget, så då kan du ju göra affärsplan och marknadsundersökning för att se om det är realistiskt.

Dygnet har bara 24 timmar och jag måste sova ibland. Jag hinner inte rodda i allt samtidigt som jag söker jobb och pluggar.
 
Jag vill ju helst kunna leva min dröm.
Kursen jag läser nu är ett desperat försök att bli attraktiv på arbetsmarknaden och för att ha något att göra på dagarna.
Är det butiken/webshoppen som är din dröm? Förlåt men jag har inte hängt med till 100..... Vill du starta eget så finns det jättebra hjälp att få, både ekonomiskt (startkapital) och rent praktiskt. Kolla in på www.egetforetag.se så hittar du bra info. Själv (jag hade webshop) fick jag även ett par gratismöten med en revisor, som hjälpte mig med det ekonomiska upplägget. Jag är för vimsig för att sköta bokföring etc helt själv så jag behövde en revisor även framledes, men är du smart fixar du det på egen hand. Revisorn kan ändå hjälpa till med start-tips.

Webshop var jättekul att ha, även om det för mig (som hade annat jobb vid sidan om) blev för mycket och tiden räckte inte till. Har du en affärside´ med produkter som funkar bra att skicka med post, så tycker jag du ska testa. Även Arbetsförmedlingen bistår med hjälp och råd om du vill starta eget.
 
Jag har sju års utbildning men får inget jobb. En del säger att det är värt det, andra inte. Nej jag kan inte leva ett halvår utan inkomst. Antalet tjänster är extremt olika, ibland massor ibland inget. Mycket går internt.
Om du har 7 års miljöutbildning och inte får ett jobb, kommer denna kurs göra att det finns fler alternativ? 7 år låter väldigt mycket. Är denna kurs något helt skilt från de tidigare du läst?

Om man är flyttbar finns det miljöinspektörtjänster, speciellt i mindre kommuner/inlandet. En klasskompis tog examen i augusti och har redan fått en sån tjänst.
 
Jag vill ju helst kunna leva min dröm.
Kursen jag läser nu är ett desperat försök att bli attraktiv på arbetsmarknaden och för att ha något att göra på dagarna.
Då tycker jag du ska ta reda på mer om vad det innebär att leva drömmen. Vad du behöver för att uppnå den. Kanske gå en kurs på arbetsförmedlingen om att driva eget företag istället för den kursen du läser nu osv. Jag tror att inte våga är värre än att falla pladask. Både min före detta sambo och min nuvarande har drivit eget företag och gått i konkurs och de lever ännu ;). Att själv släcka ut sina drömmar är nog värre än att det råkar gå åt skogen.
 
Är det butiken/webshoppen som är din dröm? Förlåt men jag har inte hängt med till 100..... Vill du starta eget så finns det jättebra hjälp att få, både ekonomiskt (startkapital) och rent praktiskt. Kolla in på www.egetforetag.se så hittar du bra info. Själv (jag hade webshop) fick jag även ett par gratismöten med en revisor, som hjälpte mig med det ekonomiska upplägget. Jag är för vimsig för att sköta bokföring etc helt själv så jag behövde en revisor även framledes, men är du smart fixar du det på egen hand. Revisorn kan ändå hjälpa till med start-tips.

Webshop var jättekul att ha, även om det för mig (som hade annat jobb vid sidan om) blev för mycket och tiden räckte inte till. Har du en affärside´ med produkter som funkar bra att skicka med post, så tycker jag du ska testa. Även Arbetsförmedlingen bistår med hjälp och råd om du vill starta eget.

Tidigare inlägg i tråden verkar inte hålla med. Det är visst svårt att få bidrag och man måste ha ekonomi att leva utan lön i två år ungefär. Det har jag inte.

Jag har bokat ett möte med en starta eget vägledare, men nu vet jag inte längre.. kanske lika bra att boka av och strunta i alltihop ändå.
 
Om du har 7 års miljöutbildning och inte får ett jobb, kommer denna kurs göra att det finns fler alternativ? 7 år låter väldigt mycket. Är denna kurs något helt skilt från de tidigare du läst?

Om man är flyttbar finns det miljöinspektörtjänster, speciellt i mindre kommuner/inlandet. En klasskompis tog examen i augusti och har redan fått en sån tjänst.

Roligt för hen. Jag har sökt i princip i hela landet utom storstäderna och får inget.
 
Tidigare inlägg i tråden verkar inte hålla med. Det är visst svårt att få bidrag och man måste ha ekonomi att leva utan lön i två år ungefär. Det har jag inte.

Jag har bokat ett möte med en starta eget vägledare, men nu vet jag inte längre.. kanske lika bra att boka av och strunta i alltihop ändå.

Boka inte av. Du har ju inget att förlora på att gå på mötet? :)
 
Roligt för hen. Jag har sökt i princip i hela landet utom storstäderna och får inget.
okej! Jag har hört genom hela min utbildning (miljö- och hälsoskydd) att de är bland det enklaste första jobbet att få. Har du bett om återkoppling efter dina intervjuer? Rekryterarna kanske saknar någon egenskap/kunskap som du kan jobba på?
 
okej! Jag har hört genom hela min utbildning (miljö- och hälsoskydd) att de är bland det enklaste första jobbet att få. Har du bett om återkoppling efter dina intervjuer? Rekryterarna kanske saknar någon egenskap/kunskap som du kan jobba på?

Jag har fått höra allt från för mycket utbildning till för lite utbildning, fel ålder, fel kön eller att jag bor för långt bort.
 
Flera skriver att det är extremt svårt och krävande och att jag inte är redo.

Citera gärna de inlägg som uttryckligen skriver att det är "extremt svårt, krävande och att du inte är redo".

Finns ingen som skrivit så vad jag sett, så det är enbart din egen (van)tolkning (av att jag mfl talat om att "det här och det där" behöver man göra först) som påstår att det är extremt svårt/krävande/kräver att man redan har ett jobb/kan leva utan lön i 2 år/att du inte är redo etc etc etc.
 
Citera gärna de inlägg som uttryckligen skriver att det är "extremt svårt, krävande och att du inte är redo".

Finns ingen som skrivit så vad jag sett, så det är enbart din egen (van)tolkning (av att jag mfl talat om att "det här och det där" behöver man göra först) som påstår att det är extremt svårt/krävande/kräver att man redan har ett jobb/kan leva utan lön i 2 år/att du inte är redo etc etc etc.

Det står på ett par ställen i tråden.

Jag har inte sagt någonstans att jag ska starta. Jag sa att jag fått erbjudande om lokal och funderar på att eventuellt starta något. Men får till svar att jag "inte är personligen redo att starta något eget" bland annat.
 
Det står på ett par ställen i tråden.

Jag har inte sagt någonstans att jag ska starta. Jag sa att jag fått erbjudande om lokal och funderar på att eventuellt starta något. Men får till svar att jag "inte är personligen redo att starta något eget" bland annat.

Att folk ger råd kring vad du behöver tänka på innan du startar eget handlar ju inte om illvilja, utan om omsorg för att du inte ska hamna i en tung ekonomisk sits och kanske dessutom fastna med en lokal som blöder pengar. Det är svårt att starta bolag för alla. Jag skulle aldrig heja på en person att starta eget företag som innebär fasta utgifter till en början, om det inte fanns både marknadsunderlag och en ekonomisk plan. Det handlar inte om dig, utan om att företagande för de allra flesta är tufft i början. Det är både min och sambons dröm att driva eget i framtiden. Men att det inte kan ske just nu, betyder inte att det aldrig kan ske. En sak i taget bara :)
 
Jag tycker absolut du ska gå på mötet med Starta eget-människan. Då kan du ju få veta om det är görbart eller inte. Men då VET du ju. Och kan fatta ett informerat beslut. Nu vet du ju inte om det är görbart. Kanske vägledaren kan komma på tips, hjälp, etc som inte du eller vi här vet om.

Ett möte kan det väl ändå vara värt för att se om man kan sjösätta sin dröm?

Jag och sambo startade ny, egen verksamhet för nästan 3 år sedan. Vi har haft eget innan. Men inte inom samma bransch, med försäljning.
Iom att det vi säljer till viss del är stort och skrymmande behövde vi större lagerlokal. De flesta lokaler var svindyra och man ville ha kontrakt för minst 3 år. Det kändes ju väldigt risky med en startup man dels inte hade erfarenhet av, inte riktigt visste vad som sålde och skulle ta in en massa produkter som är nya på marknaden.
Men vi letade på och lyckades hitta en lokal i lagom storlek, till rätt billigt pris med 3 månaders uppsägning. Helt ok!
Dessutom har vi underbara grannar/hyresvärdar som har viss utrustning vi får låna som vi då aldrig skulle haft råd att köpa.
Vi har gått på en hel del missar i början. Som vi fått lära oss av.
Vi har jobbat snudd på dygnet runt i perioder. Men nu när det börjar bära sig och rulla på lite grann så är det så himla kul att veta att "det här har vi byggt upp". Det är en härlig känsla!

Men vi har också fått sätta oss in i och lära oss utföra en hel del vi inte kunde.
Bland annat behövde ju vi en hemsida. Jag har aldrig gjort en sådan förr. Men med hjälp av en kompis som jobbar med dito saker gick det. Och den blev tom fin!
Vi har också haft hjälp av andra vänner som kunnat något vi inte kan. Och vi har precis som med andra företag tagit hjälp av ekonomifirma för att slippa så mkt tid med bokföring för egen del. Vår ekonomifirma har också koll på hur man bäst placerar pengarna, vilka avdrag man kan göra, vilka ev bidrag som finns etc. Och hon sköter påminnelse och indrivning av de som inte betalat. Jätteskönt!

Så jag slår absolut ett slag för att gå till vägledaren. Det kan ju finnas bidrag du kan få, kurser du kan få läsa om att driva företag/bokföring etc.

Om du nu får plugga via AF eller likn kanske det går att hitta kurser som hjälper dig att kunna jobba med din dröm längre fram.

Vi här vet ju inte vad du kan, vad du vill sälja, hur din kundkrets ser ut etc. Så ingen här kan säga bu eller bä.

Men man får oftast ställa in sig på tuff tid under startup. Mycket jobb och lite pengar i många fall. Visst startkapital behöver man ju ha ändå om man tänkt köpa in och sälja.
Vi hade rätt stort startkapital och det är vi glada för idag. Annars hade vi nog fått konka.

Men gå på mötet iaf! Det kan bli bra och det kan bli skit. Men då vet du iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 163
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: Masqueradee
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 965
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 788
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp