Hur ska jag göra?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att folk ger råd kring vad du behöver tänka på innan du startar eget handlar ju inte om illvilja, utan om omsorg för att du inte ska hamna i en tung ekonomisk sits och kanske dessutom fastna med en lokal som blöder pengar. Det är svårt att starta bolag för alla. Jag skulle aldrig heja på en person att starta eget företag som innebär fasta utgifter till en början, om det inte fanns både marknadsunderlag och en ekonomisk plan. Det handlar inte om dig, utan om att företagande för de allra flesta är tufft i början. Det är både min och sambons dröm att driva eget i framtiden. Men att det inte kan ske just nu, betyder inte att det aldrig kan ske. En sak i taget bara :)

Jag är mycket väl medveten om hur det kan vara att starta eget. Jag har haft företag förr, som konsult.

Men det var inte det jag ville ha hjälp med i trådstarten.
 
Det står på ett par ställen i tråden.

Jag har inte sagt någonstans att jag ska starta. Jag sa att jag fått erbjudande om lokal och funderar på att eventuellt starta något. Men får till svar att jag "inte är personligen redo att starta något eget" bland annat.
Vi läser uppenbarligen med väldigt olika ögon, jag ser goda råd och tips att tänka på om man har tänkt starta eget, att ha en plan är nödvändigt och har både en och två back-up planer. Rent krasst går många företag back de första två åren och det gäller att ha planerat för det. Det behöver inte betyda att man går utan lön vilket kan vara nog så viktigt att ha med sig. Butik är svårt i dagsläget och man behöver ha webbshop för att ha åtminstone två ben att stå på. Gärna ännu fler!
Att drömma är viktigt och det är ingen som har sagt att du borde lägga ner idén, bara att du behöver ta reda på mer innan du sätter igång projektet. Det finns otroligt många fallgropar om man inte är påläst och det är onödigt att falla i dem om man kan undvika. Jag har också varit sugen på att driva företag i omgångar, en har jag fortfarande kvar i bakhuvudet men det är inget jag kan leva på utan blir i sådana fall en bisysselsättning som kan ge lite guldkant på tillvaron. Men det är en bit kvar tills jag kan genomföra det i praktiken.
 
Ändå är det tydligen uppenbart för vissa att jag är olämplig att starta något.

Tack för ett bra inlägg!

Det tror jag inte de tycker. Jag tror dock att de försöker delge de risker som finns.

Därför tycker jag det är super att gå på möte med någon som kan detta. Då kan du få hjälp med att ta fram en affärsplan och se om det är möjligt. :)

Vi hade tex inte kunnat starta vårt företag och få det att gå runt om vi inte haft startkapital och kontaktnät.
 
inte är personligen redo att starta något eget

Hur ska jag tolka det menar du?

Ja, nu citerade du ju inte utan återberättade så jag kan inte göra en bedömning av det. Men det är skillnad på att inte vara redo och att vara olämplig som person. Själv är jag inte redo att starta bolag, jag har inte en tillräckligt vass affärsidé som det ser ut just nu och sitter dessutom fast med lite för höga månadskostnader i livet för att klara av en lägre, eller utebliven, inkomst en tid. Det innebär inte att jag är olämplig, jag vet att jag är högst lämplig att driva bolag och har alla de egenskaper som krävs. Det har du med, du har ju drivit bolag tidigare dessutom. Om någon uttryckt att du inte är redo så är det sannolikt för att personen anser att du verkar ha en del förarbete kvar att göra innan det är dags att slå till. Det betyder inte att du är olämplig, utan det är bara ett tips om att göra saker i en viss ordning.
 
Jag har inte sagt att jag ska starta något! Herregud varför hakar alla upp sig på att jag inte gjort någon marknadsundersökning och affärsplan när jag inte ens ska starta något?!
 
Jag har inte sagt att jag ska starta något! Herregud varför hakar alla upp sig på att jag inte gjort någon marknadsundersökning och affärsplan när jag inte ens ska starta något?!

Men tråden handlar ju om du ska starta eget eller ej? :confused: Då är det väl inte konstigt om du får tips om marknadsundersökningar och affärsplan????

Vad var det för svar du sökte efter när du skrev att du funderade på att starta eget i trådstarten? Skulle vi INTE svara på det?
 
Men tråden handlar ju om du ska starta eget eller ej? :confused: Då är det väl inte konstigt om du får tips om marknadsundersökningar och affärsplan????

Vad var det för svar du sökte efter när du skrev att du funderade på att starta eget i trådstarten? Skulle vi INTE svara på det?

Nej. Vad jag frågade var
Läsa klart halva utbildningen? Tacka ja till lokalen? Både och? Lägga ner den ena eller andra och bara satsa på att bli anställd?
Hur ska jag göra egentligen?

Inte "Hur startar jag företag?".
 
@sthu Om du fortsätter att studera "så länge" och får en anställning under tiden, tror du att du då skulle kunna (och orka, förstås) läsa klart utbildningen?
 
@sthu Om du fortsätter att studera "så länge" och får en anställning under tiden, tror du att du då skulle kunna (och orka, förstås) läsa klart utbildningen?

Kanske. Jag vet faktiskt inte. Det blir svårt med tanke på tentor mm, de ska göras visst tider och har jag jobb blir det ju av förklarliga själ inte så enkelt.
 
Jag har inte sagt att jag ska starta något! Herregud varför hakar alla upp sig på att jag inte gjort någon marknadsundersökning och affärsplan när jag inte ens ska starta något?!

Jag uppfattade trådstarten som att du ville ha hjälp med att spåna kring dina olika val, bland annat att starta eget.

Jag tänker att genom att gå på möte med vägledaren så kan du få hjälp med dels affärsplan men också se vad du eventuellt måste få klart innan du kör.

Jag missade att du redan haft eget. Så då vet du ju en del om vissa bitar iaf.

Det kanske är något du behöver lära dig som du kan påbörja medans du har annan inkomst i form av A-kassa, deltidsjobb etc.
Tex om du inte kan det; lära dig göra hemsida och webshop. Kolla upp hur man bäst marknadsför sig. Om du själv har lite datorkunskaper för att göra enkla reklaminlägg på insta/fb.
Kanske kan du med A-kassa få plugga lite sådant om din företagsidé känns vettig.

Iom att vi är ett så litet och hyfsat nytt företag så har vi tex inte råd med en massa reklamkostnader. Och vi ville inte heller lägga asmycket pengar på hemsidan under uppstart. Så då hade vi tur att en vän ställde upp och hjälpte mig billigt. Nu kan jag sköta och göra om den själv. Och kan även göra liknande från scratch.
Jag har fått lära mig göra enkla men utseendemässigt helt ok reklambilder, folders etc.

Sånt kan man ju pillra med under tiden man funderar vidare och planerar.

Och så kanske du så småning om kan köra igång verksamheten.

Men utan att veta vad du ska sälja, hur, din marknad etc så låter det generellt som att butikslokal som första steg och just i corona-tider kan vara för stort åtagande.
Men fnular du på idén och börjar med näthandel tex kanske det kan funka och du sen kan utveckla verksamheten om det är vad du vill.

Man får nog se det som en flerstegsraket.

Vi började tex utan att ha exklusiv agentur importera mindre kvantiteter av det vi idag säljer. Vi sålde då endast till våra befintliga hästkunder inom träning, rehab, kiro etc. Då kände vi av marknaden innan vi satsade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet att det finns en tråd för de som redan studerar men jag tänkte att det kanske finns intresse för en för oss som fortfarande...
Svar
12
· Visningar
1 166
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
814
Senast: Masqueradee
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 968
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp