Hur ska jag göra?

Q

Qudexco

hej igen!
har idag gått med på att rida min kompishäst på samma tävling jag själv ska vara med på på söndag det är bara en klubbtävling höjd 90 cm. men hon har haft väldiga problem med att få henne hoppa på tävlingar. på träningen går det skit bra men så fort hästen kommer in på banan bara "kolapsar hela hästen" blir tittig mest pga människorna på läktaren verkar det som. och vägrar hela tiden ut sig. så nu behöver jag lite "tips" om hur man på bästa sätt får en ovilig tittig häst att hoppa trotts allt!!
alla tips motages tacksamt!/ida
 
Jag tycker att du ska vara på "tävlingsplatsen" i väldigt god tid, sedan ska du eller kompisen leda hästen runt så att den får titta lite och slapna av. Rid fram i god tid utan att för den sakens skulle trötta ut hästen. Se till att hästen är ordentligt framme för dina hjälper så att den svarar framåt för små små hjälper så blir det bra mycket lättare inne på banana när det känns som den vill lägga av.
Du kan ju även skritta eller trava ett varv inne på banan innan du startar så att den får titta lite på alla hinder.

Lycka till.
 
Eftersom det är klubbtävling så tycker jag att du kan försöka tävla lite lägra!!!!
För om hästen hålelr på o är stirrig o så inne på banan så är det ju inte så bra att hoppa så högt som 90cm...
Om den inte hoppar bra på lägre?
För isåfall är den ju inte redo att tävla på 90.

Men som sagt. Försök tävla lite lägre klasser tills den är helt säker! :)
 
hästen är precis som min egen häst och skiter i alla hinder under 90 cm!! den här hästen är hur duktig som helst när den väl hoppar vill säga!
 
Jo men problemet just nu var väl att få den att hoppa? Strunta då i eventuella rivningar och se till att få fungerande bjudning på låga hinder. Hoppa sen en runda på 90 cm.

/C
 
det är det som är grjen hon hoppar inte när hon tycker det är för lågt..
 
Isånnafall kanske det är så att hon inte är redo för att börja tävla eller att hästen borde ha ett ryttarbyte till nån som "kan" rida henne... :banana:
 
Är det en lite mindre tävling kanske du kan starta två gånger i samma klass. Eller fråga arrangörerna om du kan vara med utom tävlan och få ev hjälp inne på banan.
Eftersom hästen är av den tiitiga typen kan det ibland gå bättre andra rundan och man kan då berömma.
Var noga med att leda runt hästen innan start så den får ta en titt på det "nya".
Är det en yngre eller mindre rutinerad häst kommer detta förhoppningsvis "växa bort".
Är det en äldre häst som BORDE klara det kanske du kan prova att sätta på den en huva och döva den.
Lycka till! :)
 
ja jag funderade faktiskt på att sätta på henne en hoppluva och stoppa bomull i öronen tror ni att det hjälper??
 
hmm tror jag får försöka med det!! nu är ju den här hästen väldigt stor (178) och har nog ganska stora öron så en full passar nog inte!! (mer problem precis vad jag behövde)
 
Har en häst på 176 cm och han får plats i en huva storlek full. Var bara det.
En av de mindre hästarna har faktiskt längre öronon. Möjlig korning med mula. (Ibland är jag trött på henne, men gillar henne ändå)
 
hoppade runt hennes pålle på 4 fel då vi kom snet in på en GUL oxer :crazy: men hon som har henne var jätte nöjd då hon brukar vägra ut sig på det 1 hindret. :crazy: så det gick fint ska starta henne nästa helg också. min pålle gick felfritt *förståss* :angel: hihi men det blev tyvärr ingen plasering då han inte är den snabbaste kusen precis :smirk:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 215
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 449
Senast: Cambrie
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Amanda_F
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp