Hur ska jag göra?

P

PrinsArvid

Jag är lite rådvillig....det här kommer nog bli långt men jag hoppas nån har lust att tragla sig igenom de och komma med råd.
jag tog en häst på foder för ja..ett halvår sen ungefär.
ett varmblod 10år,som jag och min syster hade som avsikt att mest rida ut med och lite enklaste träning,hoppning.
familjen vi hämstade honom ifrån hade haft honom på foder i tre år tror jag. där hade deras 13årige (?) dotter ridit honom och även mamma lite.endast fritidsridning.han har under en kortare tid gått på trav i yngre dar.när jag var och provred honom så var han precis igångsatt efter bete två månader så han var ganska stel men eftet lite uppvärmning så var det ändå skapligt.
han kunde inte så mycket,bla inte galoppfattning och snubblade runt när jag red i skogen (provred både i skogen och i paddock)
bestämde mig iallafall för att ta honom,jag gillade hans vänliga personlighet,och kände att vi klickade.
allt har fungerat bra han är världens snällaste och vi trovs super ihop! de sa till mig att han inte kan så mycket och kan nog inte lära sig så mycket mer heller men oj så fel!
han älskar att läsa sig nya saker,lär sig snabbt och är väldigt arbetsvillig!"travartraven" var det första vi började arbeta med och det gick framåt hela tiden,var borta efter en månads träning ungefär, nu kan han även galoppfattningarna klockrent.
det är så kul att se framstegen.
vid jul kom ägaren (en travtränare) ut för att se hur han hade de.
precis innan han skulle åka igen så säger han till mig och min syster att vi kan få hästen."han verkar äntligen ha fått ett hem där han trivs och ni verkar verkligen tycka om honom".
jag blev överlycklig och vi bestämde att han skulle komma förbi med ägarbytes papper och andra papper.
grejen är att jag inte har lämat in ägarbytet.
det har gått flera månader nu,och jag tror att det är för att jag inte har varit säker på om jag vågar åtamig de ansavaret,så hade jag inte haft hästen så länge heller.
nu är jag säker på att jag vill ha honom,men hur gör jag nu.
min plan är såhär,att jag besiktar honom,för det är ju inte gjort (dumt) och lämnar in ägarbytet.
"förra" ägaren har inte hört av sig på de här månaderna om att jag inte har lämnat in papprena.
hur borde jag göra?
 
Sv: Hur ska jag göra?

oj det blev ju en hel uppsats det här,:crazy: förlåt
 
Sv: Hur ska jag göra?

Ärligt atalt har jag ingen aning men jag hoppas det löser sig och tycker det är kul att han verkar ha det så bra hos er! :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Hur du ska göra beror ju helt på vad som är sagt mellan förra ägaren och dig. Din ålder har också betydelse. Om du inte är över 16 år så måste dina föräldrar godkänna att du blir ägare till hästen. Det behöver dom inte göra uttryckligen utan det räcker att dom vet om att du fått hästen och genom att inte göra något för att förhindra det så har dom ju godtagit det så att säga. Om ni har gått med på att ta emot häsen så har det ingen betydelse om du lämnat in "ägarpapprena" eller inte. Du har tagit emot hästen och hästen är din vare sig du vill eller inte. Ett avtal är ett avtal och måste hållas oavsett om det gjorts muntligt eller skriftligt
Om du känner tveksamheter så tycker jag det mest renhåriga du kan göra är att ringa och prata med förra ägaren. Skjut inte upp det. Men om hon/han inte vill ha tillbaka hästen så är det ingenting du kan göra åt saken. Du kan inte helt plötsligt kräva en veterinärbesikting. Skulle det i framtiden visa sig att hästen hade ett s.k. dolt fel så kanske du kan häva "köpet". Men det tvivlar jag på eftersom du fått den. Lycka till.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Vet inte vad du egentligen undrar över? Om du vill ha hästen, skicka in handlingarna om ägarbytet.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Förstår inte vad du väntar på :confused:
Gör besiktning på hästen om du vill, men då tycker jag inte du ska tvinga ägaren att betala den eftersom du FÅR hästen!
Sen om den inte går igenom besiktningen får du väl välja om du tycker det är värt att "återgälda" problemet som hästen har, eller lämna tillbaka den till förra ägaren.

Sen om du är osäker på hur DU kommer att klara att ha häst så harjag jämt varit av den åsikten att det går ju alltid att sälja!
Om du få hästen och märker efter 1 år att du inte har tid - ge bort eller sälj hästen då! Det är faktiskt inte mkt svårare än så :smirk:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Visa skrev:
Sen om den inte går igenom besiktningen får du väl välja om du tycker det är värt att "återgälda" problemet som hästen har, eller lämna tillbaka den till förra ägaren.

Det lär däremot INTE gå. Hon har ju accepterat att ta emot hästen i det skick den var vid tidpunkten för ägarbytet. Om hon går en veterinärbesiktning i efterhand är det ju bra, men inget som kan ligga till grund för återlämnande. Det finns - som jag ser det - ingen möjlighet att återlämna hästen om inte förra ägaren vill återta den.

Ett muntligt avtal gäller såväl som ett skriftligt. Och om ägarbytet är undertecknat, är ju överenskommelsen skiftlig.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Men hon hade ju inte skickat in ägarbytet.. Av vad jag kan läsa så hade hon inte lovat att ta hästen heller, utan han hade bara kommirt förbi med ägarbytespapprena.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Trådskaparen skriver "jag blev överlycklig och vi bestämde att han skulle komma förbi med ägarbytes papper och andra papper".

Detta tolkar jag (och säkert förra ägaren också) som att trådskaparen vill ha hästen. Om de inte kommit överens, varför skulle annars ägarskiftet genomföras?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag tycker inte du ska besikta hästen. Du har ju fått den.
Bestäm dig hur du vill ha det. Såhär kan du ju iaf inte ha det.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Ja, men hon hade ju inte lovat att ta den. Men det är ju bara höra med tjejen om hon hade lovat det eller inte, svårare än så är det ju inte.
 
Sv: Hur ska jag göra?

jag tycker om den här hästen grymt mycket. jag har haft flera hästar på foder och det har funka bra men jag har aldrig haft en egen. jag vet att det är viktig att göra besiktning innan köp. jag skulle absolut göra det om jag skulle bestämt mig för att köpa en häst,men i det här fallet blev det en överraskning.
kändes lite som att han ,förra ägaren,ville bli av med honom bara.
det är ju som Lovisanora_ säger att jag inte kan läma tillbaka honom för vårt munliga av tal. jag har inga planer på att göra det heller, jag är bara nervös att jag ska fått något hemskt besket vid besiktning.
jag håller absolut med dig Visa. Gör jag besikningen så kan inte förra ägaren stå för de, det skulle han aldrig gå med på heller, och det är ju som du säger att jag alltid kan sälja honom om det skulle bli så att jag inte skulle kunna ha kvar honom..
det låtet vettigt de ni säger,känner bara att jag inte ser riktigt klart i det här.
men det är väl inte så svårt ändå.
tack för era åsikter,skönt att han någon att bolla lite funderingar med.fast dom är underliga ibland.
 
Sv: Hur ska jag göra?

:rofl: Tjabba!

Ja, du du har kommit i en liten knipa kanske :confused: !!Eftersom om du skulle besiktiga hästen nu och de hittar något så är det inte säkert att den förra ägaren är så intresserad att ta tillbaka honom och följden kan bli att det är du som har haft honom sist och de skador eller ev förslitningar har kommit av din ridning. Vad jag förstår av ditt meddelande så har du fått hästen och då kan du inte kräva så mycket utan, besiktigar du hästen så får du ta den ev smällen. Skicka in ägarbytet och så njut och glädjs av din vän :) !!!

Må Bäst!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Om du får hästen gratis, samt har haft den i ett halvår redan utan problem med sjukdomar/skador och dessutom tycker om den, är det väl inte mycket att vela med?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Juridiskt sett är det väldigt enkelt, faktiskt. Hästen är din oavsett om du skickat in ägarbytet eller inte. Det blev den när du tog emot papperna som förre ägaren hade skrivit på.
Så jag ser inte problemet egentligen, skicka in ägarbytet till STC så att du blir registrerad ägare och t ex kan få ut pass om inte hästen redan har det. Svårare än så är det inte, hästen är redan din och ansvaret för hästen är också ditt sedan länge!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 885
Senast: Bregen
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 686
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp