Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

hingstens

Trådstartare
Jag o min hästtjej träffades i somras och blev ett officiellt par för några månader sedan. Vi är båda i 30 års åldern. I början slog det romantiska gnistor om oss konstant, både irl och digitalt, vi spenderade långa mysiga stunder i soffan och hon skämde bort mig ordentligt med kramar, pussar och hett sex! ... men, efter att jag flyttade in hos henne för lite över 2 månader sedan, har hon blivit helt förändrad. Hon har nästan helt slutat bekräfta våran relation med ord och handling, och jag måste snirkla mig ordentligt för att kunna få fram en uns av bekräftelse på att hon faktiskt fortfarande tycker om mig. De gångerna vi är ifrån varandra, jag reser mycket i mitt jobb, är jag nästan alltid den första att ta kontakt för att få höra hur hon mår osv, och de fåtal tillfällen hon faktiskt tar initiativ o skriva, är precis innan hon går och lägger sig, och då enbart med orden. "Hoppas du haft en bra dag, och får sova gott, puss".

Hennes livssituation är dock väldigt stressig, hon har otrolig prestationsångest, ett jobb som tär på henne psykiskt, har arbetat där två år och har nära relation till chefen. Och förstås två hästar som ska skötas. Stallplatsen och hästarnas mat får hon helt gratis, varpå hon därför känner sig tvungen att ställa upp på nästan allt som stallägarna ber om. Att de är direkta grannar gör också att det är svårare att tacka nej när de ber om hjälp.

Viktigt o påpeka är att jag i sak inte är negativ till hennes aktiva hästfritid, och jag vill verkligen hälpa till så mycket jag kan i hemmet och stallet för att hon ska kunna fortsätta leva ut sitt största intresse. Jag kräver inte så mycket tid heller, och har mitt egna motorintresse som tar tid när hon är i stallet. Utan det jag saknar är den tydliga uppskattningen på vår relation. Känns som att hon, efter att jag flyttat in, börjat ta mig helt för givet och därför inte har behov av att aktivt hålla mig kvar.

Förklaringarna hon ger mig är att hon blir sjukt disträ när hon har mycket att tänka på, och då klarar hon bara av att fokusera på sig själv. Så självinsikten finns absolut där. Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som faktiskt vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?! Vad jag förstått här på forumet är jag just en sån kille många hästtjejer drömmer om...

Nåväl, kanske finns det någon här som känner igen hennes situation, och som eventuellt kan spåna lite i hur jag ska tolka hennes signaler gämtemot mig, och hur jag ska förhålla mig till det framöver? Bör jag låta henne köra sitt race? Eller tycker ni som jag att jag faktiskt har rätt att kräva lite mer tydlig uppskattning och prioritet för OSS och inte bara för jobbet o hästarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Om du är missnöjd får du väl säga det. Och sen flytta.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

GIVETVIS skall man bry sig om den man är tillsammans med oavsett intressen och jobb! Det är ju därför man är tillsammans! :)

Jag & min sambo har blivit mer och mer kära hela tiden och nu när vi bor ihop är vi kärare än någonsin just eftersom att vi får ses varje dag och både vakna och somna tillsammans! :love:

Hade jag varit du hade jag flyttat, skulle aldrig klara av att bli förbisedd på det sättet! :mad:

Och säger hon dessutom att hon bara kan fokusera på sig själv just nu så vill hon förmodligen inte ha ett förhållande heller, men kan tänka mig att det är bekvämt att ha dig hemma som sköter hemmet och ger henne sex & trygghet när hon känner för det! :meh:
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Du skriver att hon har prestationsångest, ett jobb som tär på henne psykiskt och att hon känner sig tvingad att hjälpa till i stallet så fort hon ombeds, och du anser det var rätt att KRÄVA att hon visar mer uppskattning för dig?! Lägga till ännu ett krav och mer prestation på det stressade liv hon redan har? Nej, förlåt, men det låter enbart egoistiskt i mina öron. Antingen vill du hjälpa henne och då sätter du dig själv och dina behov åt sidan och fokuserar på henne, eller så har du inget intresse av att hjälpa henne utan bara tillgodose dina egna behov och då gör du troligtvis bäst i att lämna.

Jag kan själv ha stressproblem emellanåt och när jag har mycket runt mig är det absolut sämsta någon kan göra att kräva min uppmärksamhet. Det gör det inget annat än värre och risken är stor att man åker ut med huvudet före om man gör det.

Vill du få det att fungera råder jag dig snarare att tydligt visa att du finns för henne när hon behöver det, se till att du blir personen som hon kan komma till för att slappna av och må bra, inte ännu ett krav. Så länge hon upplever dig som ett krav kommer hon med största sannolikhet bara undvika dig mer och mer. Hjälp henne med vägledning om hon behöver det, mår hon dåligt över sitt liv måste hon kanske anpassa det lite och påverka de saker hon kan för att få dem till det bättre. Jobbsituationen, till exempel. Och då bör du finnas där och stötta, kanske hjälpa henne med tips och idéer om hur hon ska ta sig ur det, hitta ett nytt jobb eller vad som helst. Men så länge du sätter dina behov framför hennes mående kommer du inte få någon positiv respons.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som faktiskt vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?! Vad jag förstått här på forumet är jag just en sån kille många hästtjejer drömmer om...

Men du... kom ner på jorden
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som faktiskt vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?! Vad jag förstått här på forumet är jag just en sån kille många hästtjejer drömmer om...

Jag blir förstummad över att hon inte i trans går omkring och är kåt, glad och tacksam över att du funnit till din uppgift att berika hennes liv.

Jeeezzzzz, get over yourself.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?! Vad jag förstått här på forumet är jag just en sån kille många hästtjejer drömmer om...

Nåväl, kanske finns det någon här som känner igen hennes situation, och som eventuellt kan spåna lite i hur jag ska tolka hennes signaler gämtemot mig, och hur jag ska förhålla mig till det framöver? Bör jag låta henne köra sitt race? Eller tycker ni som jag att jag faktiskt har rätt att kräva lite mer tydlig uppskattning och prioritet för OSS och inte bara för jobbet o hästarna?


Haha... Att tänka att man är hästtjejers drömkille är nog inte så bra att gå runt att tänka..;)
Skämt åsido... Att kräva mer tror jag inte är bra. Däremot att stötta. Prata med personen och uppmuntra till att förändra jobbet och man inte mår bra, lära sig säga nej etc. Sätt er ner och prata, fråga hur du kan stötta henne.men jag tror du inte ska ha inställningen i samtalet att dy kräver mer så hon kommer troligtvis bli irriterad och vända sig bort från dig ännu mer.
Sen går det alltid upp och ner i förhållanden. Att man inte är nykär jämt är ju inte så konstigt.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Men tacksamhet, menar du verkligen att hon ska visa tacksamhet över att du kan tänka dig att vara ihop med henne? Det låter ju inget vidare, förhoppningsvis tycker du inte att hon står i tacksamhetsskuld till dig för att ni är tillsammans?

Bekräftelse och uppmärksamhet kan man nog inte kräva att få i en relation, och har man fullt upp blir man lätt tunnelseende. Kan ni prata om hur du och hon skulle vilja att relationen var?
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Tack för snabb input. Det är just ännu en stressituation jag inte vill ålägga henne.
Men jag stror på era råd, ska helt enkelt bara fortsätta finnas där och stötta så mycket jag bara kan!
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag förstår att du kan känna att hon tar dig för givet, och att du kan sakna bekräftelse…

Men det enda du kan göra är att prata med din tjej.
Sått dig ner och förklara hur du känner (och försök för allt i världen att göra det utan att anklaga och ”kräva”) och låt henne tala om hur hon ser på det hela.
Är det så att hon som person helt enkelt inte är så där kärvänligt bekräftande som du behöver, är det så att hon just nu pga stress och krav inte riktigt orkar vara sån och hon tror att det bara är en stressig period just nu som kommer att gå över eller är det så att hennes liv helt enkelt är så stressigt och hon kommer alltid ha ”för mycket hängande över sig”.

Sen får du utifrån det ta ett beslut.
Är det så att hon inte är sån som person – då får DU ta ställning till om du kan leva med det. Om ja – stanna. Om nej – gör slut och gå vidare.
Är det så att det är en tillfällig överbelastning med jobb – tja, då får du kanske fundera om du kan vänta ut det hela. Diskutera vad hon/ni kan göra för att få till en förändring.
Kan du kanske ta ett större lass hemma under en period, kan du avlasta med skötsel av hästarna mm? Vad kan hon göra för att förändra sin situation på jobbet? VILL hon förändra?
Är det så att det är så här hennes liv ser ut och hon har ingen önskan att ändra på det – se punkt ett. Kan du leva med det, eller gå vidare.

Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som faktiskt vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?!

Det där lät extremt barnsligt och självgott!
För det första så är det väl för bövelen 1a att ens kille ” vill verka för hennes intressen”, det är väl liksom inte en bonus det är en självklarhet. Allt annat är egoistiskt och missunnsamt.
Man ska ta mig fan inte vara TACKSAM för att ens pojkvän visar grundläggande respekt! Skärp dig!

Nåväl, kanske finns det någon här som känner igen hennes situation, och som eventuellt kan spåna lite i hur jag ska tolka hennes signaler gämtemot mig, och hur jag ska förhålla mig till det framöver? Bör jag låta henne köra sitt race? Eller tycker ni som jag att jag faktiskt har rätt att kräva lite mer tydlig uppskattning och prioritet för OSS och inte bara för jobbet o hästarna?

Om du ska ”låta henne köra sitt race”? Vad har du för val?
Kräv på du bara – om du bara är intresserad av hur du själv mår och skiter i henne.

Du kan faktiskt inte kräva nått över huvud taget från henne… däremot kan du som sagt var sätta dig ner och berätta hur du upplever situationen.
Och kanske du ska fundera lite över VAD det är du vill ha…
Efter som att du också har en hobby som tar tid så är det alltså inte att hon ska prioritera mer TID tillsammans – har jag fattat det rätt då?
Fundera över hur DU agerar också… pressar du henne? Känner hon att du stöttar och underlättar hennes liv, eller känner hon att du KRÄVER?
På vilket sätt visar du att du vill stötta och hjälpa henne med hennes intressen?
Gör ni saker tillsammans? Intresserar du dig för hennes ridning? Inkluderar du henne i ditt motorintresse? Är hon intresserad?
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Du har hittat en tjej som har ett eget intresse och som accepterar och ger dig tid till ditt motorintresse.

Hur mycket visar du henne hur tacksam du är för det?

Hur mycket bekräftar DU henne?
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Eftersom hon tog sig tid och ni kunde mysa länge i soffan och ha det så bra i början så kanske du kan fundera på om det är något som förändrats. Hästarna, jobbet och den där chefen har hon väl haft hela tiden.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Om jag ska utgå från mig själv som har ungefär samma förutsättningar som din flickvän (två hästar, heltidsjobb, mkt extra stalljobb), så kan jag säga att när jag beter mig som henne är kärleken slut. Bryr man sig om någon är det enkelt att höra av sig och bekräfta varandra.

Mitt råd är att fråga henne om hon verkligen vill vara i ett förhållande nu. Ni har varit tillsammans så kort tid att ni rimligen fortfarande borde vara nykära. Tycker ju jag då.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag är dock av uppfattningen att om man som hästtjej finner en kille som faktiskt vill verka för hennes intressen, så borde man med all möjlig tacksamhet visa lite mer uppskattning och kärlek för det?! Vad jag förstått här på forumet är jag just en sån kille många hästtjejer drömmer om...

Jag har nog aldrig träffat en kvinna som drömmer om en man som tror att han är vad kvinnor drömmer om. En man som jag skulle kunna drömma om, väntar sig inte tacksamhet för att han "verkar" för mitt hästintresse. Jag har heller inget behov av det, jag klarar utmärkt väl av att ta hand om både min häst och mig själv på egen hand om så skulle vara.

Om du inte är nöjd i ett förhållande som bara har pågått några månader, så är det väl bara att göra slut? Jag ser inte problemet.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Hon kanske insåg hur du är att bo med och tröttnat på dina krav? Visserligen kan man tycka att hon då borde göra slut, men hon kanske fortfarande överväger eller har lite svårt för att ta tag i det.

Det bästa är nog att flytta till eget och så får ni väl se om det kan tända till igen, annars får ni nog se er om efter andra partners.
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag kan bara utgå från mig själv.
Jag träffade en kille i februari förra året så vi har varit tillsammans i snart ett år. Jättekära och massor av mys när vi umgås. Han är absolut ingen hästkille och jag har inte velat tvinga på honom av min "heltidshobby", men han har varit med i stallet och hjälpt till lite då och då.

Vi har pratat lite smått om att flytta i hop men tycker att vi har varit tillsammans ganska kort tid och gärna vill vänta lite. Även om vi är tokkära så tycker vi båda att det är ganska skönt att också ha sitt eget. Själv tror jag att jag skulle bli väldigt stressad av att flytta ihop med honom av den anledningen att jag har mycket på jobbet, är i stallet 4-8 timmar varje dag och skulle känna mig mer eller mindre tvingad att även vara hemma för att umgås lite mer med killen och allt detta räcker tiden bara inte till för,
Kanske har ni flyttat ihop lite för snabbt? Även fast man trivs ihop och har mysigt tillsammans så har vissa ett behov av att få vara för sig själv ibland och då menar jag inte den tid man är i stallet själv utan behöver även ensamtid hemma också.
Kanske det skulle funka bättre för er om ni inte bodde ihop utan träffades när ni planerade att träffas så kanske det skulle släppa för henne.

Men jag hoppas att det ordnar upp sig för er ialla fall :-)
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Jag skulle säga att ja, hon borde kunna visa samma uppskattning som förut.
Och du ska inte behöva be om bekräftelse. Har varit i samma sits själv ett par ggr och det är fördjävligt.
Har man valt att ingå ett förhållande tycker jag man har på sitt ansvar att bjuda till, annars kan man göra slut och leva ensam eller hitta någon man känner mer för.

Det är inte din uppgift att "förtjäna" hennes uppmärksamhet. Den ska komma ändå. Det kallas egoism, det där att bara tänka på sig själv då det är mkt runt omkring.

(Från en som är hästtjej, men som aldrig haft någon som uppmuntrar det intresset, har företag, gård, två barn, stress ibland över öronen men alltid haft tid för bekräftelse och fina sms/kramar/osv så jäkla jobbigt är det defenitivt inte!)
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Well...hela ditt inlägg provocerar mig till vansinne....

Hon vill inte ha dig längre, förmodligen för du beter dig som ett spädbarn.

Bara ditt nick talar ju sitt tydliga språk....hejpåre!
 
Sv: Hur ska jag hantera situationen med min stressade tjej?

Din tro att du är guds gåva till kvinnligheten får mig faktiskt att dra på smilbanden lite och minnas att även jag har haft en sådan man (eller ska vi säga pojke för mognare än så var han inte) i mitt liv. Han hade säkert kunnat skriva något liknande ditt inlägg om vi hade flyttat ihop för han fattade verkligen inte att jag hade annat i huvudet än det i hans ögon fantastiska sexet han ville ge mig. Tack och lov insåg jag ganska tidigt att en kille som han inte är något jag på allvar vill ha i mitt liv.

Hon kanske tog sig tid att mysa med dig i soffan eftersom hon vill ha ett förhållande med dig och förstod att du verkligen gillar att mysa i soffan men hon har egentligen varken tid eller lust att fördriva tiden på det sättet. Jag har alltid varit sådan att jag verkligen avskyr att tillbringa en massa tid i soffan. Jag får myrkrypningar i hela kroppen och är så tacksam för reklampauserna så att jag får röra på mig lite. Jag känner att jag slösar bort tid som jag kunde gjort andra roligare och bättre saker med. Kanske är hon likadan?

Min sambo reser också mycket i sitt jobb och det är nio gånger av tio han som ringer hem på kvällen. Varför? Jo för han vet när han har tid att prata. Jag vet ju inte om de valde att ta en öl eller två efter maten och blev kvar på något uteställe istället för att gå till ett trist hotellrum och jag vill ju inte ringa och störa utan då är det bättre att han ringer istället. Kanske känner hon likadant? Kanske tycker hon att det är jobbigt att prata när du är borta hemifrån för att hon saknar dig? Vissa fungerar så också. Eller så har hon inte så mycket att säga för att hon är trött och bara vill sova.

Kanske ska du fundera på hur du faktiskt beter dig? Du skriver att du "hjälper till i hemmet". Varför gör du inte din del? Ni är väl vuxna båda två och då gör man sin del båda två. Man hjälper till hemma när man är barn men inte som vuxen.
Vidare menar du att du hjälper till hemma för att hon ska kunna ägna sig åt sitt fritidsintresse. Hon har ju haft hästarna även innan du kom in i bilden så hennes stress kanske snarare kommer utav att hon har mer att göra hemma nu än vad hon hade innan? Detta trots att det rimligaste vore att hon bara behövde göra hälften så mycket nu eftersom du borde göra hälften. Hon borde alltså ha mer tid över nu.
Jag har haft en relation med en sådan man också som tyckte att han "hjälpte till hemma" och sanningen är att det är fruktansvärt jobbigt att leva med en sådan människa. De beter sig som om de bodde på hotell men är snälla och låter bli att slänga handduken på golvet efter varje dusch eller som att man var deras mamma som får springa och plocka efter dem fast de ställer skorna på hyllan och hänger upp jackan. Missa inte att jag skrev "har haft", relationen är alltså över eftersom jag vägrar plocka efter en annan vuxen människa.

Jag tror att du helt enkelt får rannsaka dig själv. Vad är det som har förändrats egentligen? Jag tror inte att hon en dag bara slutade bekräfta dig utan det ligger annat bakom. Sedan är ju också frågan, hur mycket bekräftelse kan man kräva i ett förhållande egentligen? Vad är det du vill ha? Hur mycket bekräftelse ger du henne? Kanske har hon tröttnat på att aldrig få något tillbaka? Kräver du kanske för mycket? Kanske är hon en sådan människa som inte säger så mycket utan istället gör? Hon kanske gör kaffe till dig ibland fast hon inte dricker det själv eller köper dina favoritkakor eller kanske till och med bakar dem själv istället för att ligga sked i soffan och viska söta ord och beundra dig. Kanske har ni helt olika sätt att leva?

Sist men inte minst så drömmer inte hästtjejer om en kille som ska verka för deras intresse mer än några andra tjejer. Det är väl självklart att ens hobby får ta den plats man väljer att ge den? Det är väl inget som partnern har rätt att lägga sig i? Möjligtvis den dagen man får barn att man delar på kvällarna så att båda får lika mycket egentid men inte annars. Du är inte på något sätt unik utan det är en självklarhet att ens intresse ska kunna fortgå även i ett förhållande. Inse att du är inte guds gåva till din tjej eller till kvinnorna överhuvudtaget. Du är en helt vanlig kille med fel och brister du också. Jag menar, prata om tacksamhet? Vad ska hon vara tacksam för? Att du inte låser in henne när hon kommer hem ifrån jobbet och släpper ut henne igen när hon ska jobba nästa pass? Är inte det en självklarhet att man ger varandra den friheten som det innebär att kunna ha kvar sina intressen? Det är väl inget man ska vara tacksam för? Min sambo satte upp en lampa i lösdriften för några dagar sedan och det var jag tacksam för att han gjorde för det kan jag inte göra själv men jag är inte tacksam för att han på något sätt skulle låta mig ha mina hästar eller att jag "får" pyssla med dem?

Mina råd är:
Sluta se dig själv som guds gåva till kvinnligheten. Det är du inte.
Rannsaka dig själv om du verkligen gör minst hälften av alla hushållssysslor hemma.
Rannsaka dig själv hur mycket du har förändrats sedan du flyttade in hos henne. (Varför gjorde du det? Ett förhållande tenderar att aldrig bli riktigt bra om ena parten flyttar in hos den andre. Det är bättre att ordna en ny gemensam bostad för där du bor nu kommer för alltid vara mest hennes hem.)
Fundera på att antingen göra slut eller börja prata med varandra.
Fundera på varför du behöver så mycket bekräftelse och om det verkligen är rimligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 685
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp