Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

TinyWiny

Trådstartare
Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och underbar hund på alla sätt men han är så rädd för barn. Han är en omplacering som kom till oss när han var drygt 6 månader och sin första tid bodde han hos en barnfamilj med 3 barn i åldrarna 3-7 år och han var deras hund... Dvs. det var barnen som skötte honom och som han levde ihop med. Barnen han växte upp med var inte snälla emot honom alls. Han hade massor av rädslor när han kom och var rädd för nästan allt och mest för plötsliga rörelser och plötsliga ljud. Tack vare mycket träning och min gamla hunds otroliga lugn så lärde han sig att saker och ting inte var farliga och det enda som är kvar idag är pipet när strömmen går som han av någon underlig anledning är rädd för också just barn. Med barn blir han orolig och vet inte hur han ska bete sig. Det är som om han bara väntar på att han ska få sig en smäll :(

När han kom så var han fruktansvärt stressad så jag trodde ett tag att jag hade tagit mig vatten över huvudet men med massor av kärlek, passitivitetsträning, lugn och klara tydliga regler, mycket hjälp av min gamle trygga hund och att han lärde sig att lita på mig så fungerar det nu.
När han kom så började jag passitivitetsträna honom omgående och att lära honom att det var okej att göra sina behov utomhus. Han var så stressad när han kom att han inte ens kunde kissa och bajsa ute utan jag fick stå med en halvmeter långt koppel helt stilla vid ett träd och upprepade med jämna mellanrum kommandot kissa och då började det fungera. Annars så kissade han på sig när han kom in istället och bajsade gjorde han på natten när ingen såg. Han var över året innan han blev rumsren. Idag kan jag släppa ut honom i vår inhägnade trädgård med kommandot kissa och han går genast och kissar. Mycket behändigt om man ska iväg :)

Han är hemma i stort sett jämt eftersom jag pga mina funktionshinder inte kan ta mig iväg själv längre utan jag är hemma förutom de timmarna en gång i veckan som jag är och handlar. Han har inte svårt för att vara ensam hemma några timmar när det behövs även om han är väldigt bunden till mig. När han är med och går i koppel så uppför han sig och bryr sig inte om andra hundar eller människor. Kommer det någon hund hit så välkomnar han dem in i trädgården för att leka och han har ännu inte träffat någon hund som han inte går bra ihop med. Han är inte revirbunden men däremot lite "polis". Han vill helst bestämma att katten inte får göra si eller så och man får inte busbråka för då säger han till med en gång. Han vaktar bra vilket jag har uppmuntrat men tystnar när jag säger till honom (oftast iallafall). Det tränar vi mycket på. Det och att inte hoppa på folk och det går framåt. Han går lös här hemma och lyssnar bra.

När det kommer folk som är hundrädda, små barn eller främmande barn som det inte finns någon anledning för honom att lära känna (som t. ex när det kom barn som sålde jultidningar) brukar jag ta på honom koppel och då lägger han sig bredvid mig på golvet och tar det lugnt. Han har lättare för att slappna av hos mig än att ligga ensam i bädden även om det fungerar också. Oftast har det varit enklare att ta honom i koppel när det är små barn som hälsar på eftersom små barn har en tendens till att inte förstå att hunden ska lämnas ifred och då har han känt sig trängd om han ligger i bädden och barnet kommer dit. Det vill jag inte utsätta honom för.

Nu har min sambo fått barnbarn och det har fungerat bra fram tills nu när hon är 19 månader och far fram som en liten virvelvind. Hunden försöker gömma sig och när hon då vill gå fram till honom (hon har hund hemma och vill inget illa alls men det litar ju inte han på) så känner han sig trängd. Det fungerar ju inte att ha honom i koppel en hel dag utan vi har stenkoll, låter honom vara ifred i hallen med grind emellan ibland och tar bort tösen ifrån honom så fort hon kommer nära. Tösen vill gärna sitta i knät hos mig och när då hunden har gömt sig bakom mig för att få vara ifred så blir han ju trängd. Jag varken kan eller vill ta bort henne ifrån mig heller precis.

Det har blivit så illa att han börjar skaka bara hon vill klappa försiktigt när jag håller i honom :( Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Han är mer misstänksam mot barn än vad han är emot veterinärer :crazy: Jag vill ju att han ska kunna vara lika tillfreds som han var när hon var yngre. Då kunde han lägga sig bredvid henne i lugn och ro när hon satt på en filt och lekte. Han tycker väldigt mycket om min sambos dotter, alltså barnbarnets mamma och jag tror att det är därför han har accepterat barnbarnet så bra tidigare. (Barnbarnet är det första barnet som han har accepterat, alla andra barn har han tyckt var otäcka och farliga oavsett storlek.) Nu när hon har börjat vara här ensam ibland så fungerar det inte längre. Kanske skulle det blivit så ändå även om föräldrarna var med. Det vet jag ju inte för det senaste så har det blivit så att hon har varit här ensam för att sambon ska vara barnvakt.

Vi kan ju inte sluta att vara barnvakt eller träffa dem precis så det här måste ju få en lösning så att alla mår bra. Förhoppningsvis kommer det ju komma fler små barnbarn också så vi måste ju få detta att fungera.

Jag har försökt få honom att se henne som något positivt genom att hon har fått ge honom godis och så och det funkar klockrent. Han tar jätteförsiktigt och det är inga problem. Han springer inte och tigger av henne eller så efteråt heller utan är nöjd. (När han kom hit som liten flög han fram och försökte ta allt man hade i händerna men det och många andra saker han hade för sig har vi tränat bort.) Däremot när hon äter så sitter han vid hennes fötter för han vet ju att det ofta ramlar ner goda saker då. Detta har blivit ett stressmoment för honom så hädanefter kommer jag inte låta honom sitta där utan då får han gå och lägga sig istället.

Detta blev jättelångt och jag hoppas att någon tar sig tid att läsa och har några bra råd att ge mig. Jag vill ju verkligen att detta ska fungera.
Tack på förhand :)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Svårt när det är så djupt rotat från valptiden...men ni har inga lugna, hundvana barn som är en aning större som kan komma på besök ofta som verkligen ignorerar hunden? Mina barn är sådana där som tycker hundar är relativt ointressant och aldrig bryr sig ett piss om dem som om de vore inredning eller något. De har omedvetet vant många valpar och unghundar vid barn i rastgården bara genom att iaktta vara barn men utan att pilla på hundarna. Ibland är de lugna och ibland leker de med ngn annan känd hund men tittar inte ens åt de främmande hundarna och framförallt så har de ett kroppspråk som inte är det minsta spänt. Du har inget dagis ni kan sitta utanför och bara titta på barn?
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Ja det är verkligen jättesvårt :(
Nej tyvärr så känner vi inga lugna snälla hundvana barn. Jag försökte en gång tidigare med min brors barn för enligt deras mamma är de hundvana eftersom deras mormor har hund men de slår bara bort honom såfort han kommer fram för så har de lärt sig att göra mot mormors hundar och då blir han ju istället ännu mer osäker. Nu är det ett tag sedan vi träffades för vi har slutat umgås helt. Vi träffas bara någon enstaka gång om året på kalas och då är det inte riktigt läge heller.

Vi bor på landet och eftersom jag är såpass sjuk och funktionshindrad så kan jag inte åka iväg själv. Det blir lite väl långt att åka permobil dit. När sambon kommer hem från jobbet så har ju dagisbarnen gått hem. Annars var det en bra ide. Ska kolla framåt sommaren om jag kanske kan få någon att åka med mig till något ställe där barn leker och sätta oss där. Frågan är ju bara om han överhuvudtaget bryr sig om barnen då. Förmodligen gör han inte det eftersom jag har lärt honom att ignorera andra människor och hundar när han är i koppel och jag vågar inte släppa honom lös i stan för det kan nog bli dumt om han blir rädd ifall det kommer ett gäng barn springandes emot honom. Han är väldigt söt så han triggar gosgenen hos de flesta.

Kan jag få låna dina barn? :)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Jag har ingen koll på var du bor, men min son brukar komma överens med de flesta hundar, dvs han ignorera dem fullständigt i och med att han tycker att det är lite läskigt med hundar. Så min vän som har en vinthund som brukar morra så fort det är barn i närheten brukar ligga bredvid honom i soffan och sova, han skulle aldrig komma på tanken att gå fram till en hund, och kommer de fram till honom stå ställer han sig helt stilla, för det har han lärt sig fungerar på hans kompis hund som är som en studsboll och vill leka. Står han still så tröttnar hunden på att få honom att leka och går därifrån. ;)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Kan hunden få ha en fredad plats när ni träffar barnbarnet, dit barnet absolut inte får gå? Exempelvis en bädd eller dylikt, som gör att hunden kan börja känna sig trygg där?
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Vi bor i gamla Skaraborg, utanför Falköping som ligger mellan Vänern och Vättern :) Du och din son är mycket välkomna :)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Ja där kan vi ju börja. Tack för tips :)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Skaraborg är inte fruktansvärt långt men inte heller ett stenkast från Göteborg tyvärr ;)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Nej det är ju inte så långt men jag tror att det hade behövts många träningstillfällen innan det här släpper så då hade du nog behövt klippkort på tåget är jag rädd men vill du och har lust att hälsa på så är ni hjärtligt välkomna :) För varje gång han inser att barn är snälla så är det ju ett steg åt rätt håll.


Knapplån

För snart 3 år sedan när min dotter tog studenten så var hennes syskon på pappans sida här ihop med sina föräldrar och hjälpte till och förberedde och trots att båda småsyskonen var lite rädda för hundar (deras pappa är jätterädd och tyvärr har han fört över det till barnen men även han tyckte att det gick bra efter en stund) så gick det väldigt bra. På dag två, alltså på själva studentdagen så gick det jättebra och den äldsta lekte till och med med honom utan problem. Jag förklarade noga för barnen hur de skulle bete sig och när de gjorde det (de var jätteduktiga och lyssnade verkligen på vad jag sa) så var det inga som helst problem. Men då är de ju lite större. De var 9 och 10 år då och då är det ju inte längre de där hastiga rörelserna och plötsliga skriken. Det går alltså bra med större barn nu och det gjorde det ju inte heller i början så det här att jag alltid har varit jättenoga med att han får ha sina saker ifred och att jag har sett till att det inte har hänt något när det har varit barn här har ju ändå gjort nytta men det är ju det här med små barn kvar. Min brors barn som är 3 och 6 år blir han superstressad av när de är här och det är koppel på hela tiden för annars fungerar det inte alls. Man kan alltså säga att barn över året och hundvana barn under 7-8 år hade han behövt träffa mycket för att lära sig att det är okej med dem också. Att de inte är farliga eller kommer göra honom illa.
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Vi bor i gamla Skaraborg, utanför Falköping som ligger mellan Vänern och Vättern :) Du och din son är mycket välkomna :)

Det är lite långt... ;) Vi bor i västmanland... :D Men det skulle ha varit väldigt trevligt!
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Ja det var ju lite långt men har du/ni vägarna förbi någon gång så är ni alltid välkomna :)
 
Sv: Hur ska jag hjälpa min hund med hans rädsla för barn?

Ett annat alternativ är att du kommer hit om du kan ta dig till tåget så kan jag möta på centralen så borde det lösa sig på spårvagn ;) ( vet inte hurdana svårigheter du har dock...en varm vårdag med fika i hagen =) Du har inte rätt till nån form av assistans ( utan att veta om du ens har hjälp ).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 542
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 291
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp