Hur ska jag klä mej?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag ska ev köra brölopp med min häst i augusti.

Men hur ska jag klä mej? Jag har tänkt vita ridbyxor, svart kavaj med silver detaljer och stövlar, måste man ha plastrong eller ska man ha tävlings skjorta?
Vad ska jag ha på huvudet? Inget, hjälm eller hatt?

Sen är det ju så att medhjälparen måste ha kläder oxå, ska h*n ha matchande eller nått lite enklare, lite mer diskret?

Här är en bild på hästen som ska dra:
DSC07714.jpg
[/IMG]

O här är vagnen(samma häst på båda bilderna, men han ser inte så fin utv där):
DSC07593.jpg
[/IMG]

Vagnen ska renoveras o målas om till svart som blir lite glansig o med vita konturer.

Hästen ska ha det han har på sej på bilderna fast ett vitt däckelunderlägg o jag ska koppla skackeln annorlunda.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Jag tycker inte du ska ha ridkläder, ser ju bara skumt ut. Svart kostym och vit skjorta ska du ha, och en svart slips. Och kanske en bowler! :)
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Men kuskar brukar typ vara ridklädda har jag för mej.

Vad är en bowler?

Vad ska man ha för byxor om man inte är ridklädd?
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

En bowler är väl en såndär rund hatt eller? Har jag HELT fel nu :o :p
Varför inte "traditionella" tävlingskläder som kuskar använder när dom tävlar, typ snygg kavaj med fin blus under, hatt, förkläde, handskar.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

överlag brukar man väl säja att man ska vara tidsenligt klädd, alltså du ska vara klädd enligt hur man var klädd då vagnen du kör var "i bruk".
du ska också tänka på att vara klädd i samma "klass" som vagnen. dvs. kör du flakvagn / lastvagn med påbyggda bänkar ska du kanske inte vara klädd i frack och hög hatt.

men till din vagn tycker jag det skulle passa med en "vanlig kostym" och hatt.

eller såhär:
http://www.gunnel.fotosidan.se/images/layout/spacer.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag klä mej?

Du ska inte vara ridklädd! Inga vita byxor. Tidsenlig klädsel i diskreta färger.Passande hatt.Glöm inte körförkläde och bruna handskar. Helst inte svarta tömmar heller.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Ryver skrev:
Du ska inte vara ridklädd! Inga vita byxor. Tidsenlig klädsel i diskreta färger.Passande hatt.Glöm inte körförkläde och bruna handskar. Helst inte svarta tömmar heller.


Ok, inga ridkläder säger dom flesta. Men hur klädde man sej på trillans tid?

Nejdå svarta tömmar blir det inte, det har man bara om man kör på begravning ju. Jag har mörkbruna.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Emmahpemma skrev:
överlag brukar man väl säja att man ska vara tidsenligt klädd, alltså du ska vara klädd enligt hur man var klädd då vagnen du kör var "i bruk".
du ska också tänka på att vara klädd i samma "klass" som vagnen. dvs. kör du flakvagn / lastvagn med påbyggda bänkar ska du kanske inte vara klädd i frack och hög hatt.

men till din vagn tycker jag det skulle passa med en "vanlig kostym" och hatt.

eller såhär:
http://www.gunnel.fotosidan.se/images/layout/spacer.gif

Din länk funkar inte, det kommer ingen bild, bara vitt. Jag som ville se.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Nikki o Fabian skrev:
Ok, inga ridkläder säger dom flesta. Men hur klädde man sej på trillans tid?

Nejdå svarta tömmar blir det inte, det har man bara om man kör på begravning ju. Jag har mörkbruna.

Det borde väl vara ungefär samtida med Tidaholmsgiggarna, dvs 1900-talets början...
Ett tips kan väl vara att gå till biblioteket och leta rätt på böcker om klädmodet genom seklerna, eller kanske prata med en kläduthyrningsfirma dom brukar ju ha bra koll på sådant. :idea:
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Centaur skrev:
Jag tycker inte du ska ha ridkläder, ser ju bara skumt ut. Svart kostym och vit skjorta ska du ha, och en svart slips. Och kanske en bowler! :)

Jag satt o funderade på det du sa att jag skulle ta på mej. Jag kommer völ se ut som en man?
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Tror du det fanns kvinnliga kuskar på den tiden då? ;)

Dessutom är en kvinna i kostym faktisk jättesnyggt och sexigt! Jag ser då inte ut som en man bara för att jag tar på mig en kostym! :D
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Nej det har du ju förståss rätt i, men i min tanke dök bara en man upp, typ emil i lönnerbergas pappa, med mustach o allt:angel:

Nej det fanns kanske inte kvinliga kuskar då bara finklädda damer som passagerare. Jag får väl typ gå till H&M o handla en kostym då, konstigt det kommer kännas med "fin" kläder till häst.
 
Sv: Hur ska jag klä mej?

Nikki o Fabian skrev:
Nej det har du ju förståss rätt i, men i min tanke dök bara en man upp, typ emil i lönnerbergas pappa, med mustach o allt:angel:

Nej det fanns kanske inte kvinliga kuskar då bara finklädda damer som passagerare. Jag får väl typ gå till H&M o handla en kostym då, konstigt det kommer kännas med "fin" kläder till häst.

Eller så har du klänning i rätt stuk, beroende på vad du trivs bäst med.
Det som väl gör det största intrycket är väl att det är enhetligt med vagnen...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 838
Dressyr Lite nyfiken, vad har ni på er och era hästar på tävling? :D Ryttare Hjälm: Svart Samshield Shadowmatte (som borde bytts ut för länge...
Svar
6
· Visningar
1 906
Senast: Wilfa
·
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 190
Senast: azagh
·
Dressyr Jag ska börja tävla lite dressyr och behöver nu införskaffa mig en utstyrsel. Det jag behöver hjälp med är kavaj och eventuellt ny...
Svar
6
· Visningar
5 438
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp