Bukefalos 28 år!

Hur ska jag klara mig?

LindgrenV

Trådstartare
Jag går över från visstidsanställning med månadslön till timanställning nu i månadsskiftet. Det jag inte tänkt på (förrän min kollega nämnde det i fredags) är att jag då får en förskjutning på lönen en månad. Jag ska alltså klara mig i två månader på en lön!

Denna månad har dessutom varit en redig skitmånad. Har exakt 112 kr på kontot och 22kr i plånboken, ingen vidare buffert till kommande rötmånader alltså. Jag får ut 14500:- efter skatt denna vecka, och det är sista lönen. Nästa lön kommer i slutet på oktober. Det betyder att jag har 7250:- per månad att leva på.

Jag har fasta utgifter på ca 6000:-, sedan tillkommer ju bensin, mat till mig och djur osv. Under september månad är jag dessutom mestadels schemalagd i grannstaden, det betyder pendlingsresor på ca 12 mil tur och retur. Farfar kan hjälpa mig lite med bensinen, jag lånar hans Preem-kort.

Jag har inte mycket hemma som jag kan sälja - det skulle vara om jag skulle sälja alla mina kursböcker? Vissa av dem är inte ens använda och lär väl behövas om jag ska läsa in de delar jag fått underkänt i, samt om jag väljer att plugga vidare i samma program nästa år (har ansökt om studieuppehåll). Hur hade ni gjort med den biten? Förlorar ju en hel del på att sälja dem och sen inse att jag behöver dem om ett år och då få köpa nya igen...

Vad annars kan man sälja? Jag äger ju inte överdrivet mycket prylar av värde som jag inte använder.

Kan man få ihop pengar på annat vis? Söka ett till jobb är det väl inte läge för, jag har ju jobb så jag får ihop en lön, bara att den nu blir förskjuten..

Hur hade ni gjort!?
 
Jag har fått förskott. Jag jobbade två veckor och fick då ut den lönen direkt, och resten normal tid. Blev faktiskt tillfrågad då de insåg min situation, och jag sa ja.
Så fråga bara.

Ev finns också möjligheten att få ett tillfälligt lån från soc.
 
Man kan också be om att tex få dela upp en hyra eller någon annan fast utgift till nästa månad för att underlätta. Men då bör man så klart veta att man kan betala den då i stället.
 
Kontokredit som du avslutar så fort du är ikapp?
Det tror jag är en farlig väg att vandra. I kapp är man väll inte förrän man åter blir anställd med månadslön som betalas ut samma månad som man arbetar. Jag skulle be arbetsgivaren om ett så litet förskott som jag bara kan klara mig på. Så får man två snåla månader, vilket kan gå om man inte redan lever hand ur mun på den lön man har.
 
Prata med ag och hör vad de kan göra för att underlätta övergången, låna pengar från föräldrar för att klara av nästa månad och sen går det också att låna pengar från soc vid kortvariga ekonomiska knipor vad jag vet, så som sista utväg är ju det en möjlighet.
 
Det tror jag är en farlig väg att vandra. I kapp är man väll inte förrän man åter blir anställd med månadslön som betalas ut samma månad som man arbetar. Jag skulle be arbetsgivaren om ett så litet förskott som jag bara kan klara mig på. Så får man två snåla månader, vilket kan gå om man inte redan lever hand ur mun på den lön man har.

Om man inte går plus minus noll normalt sett så betalar man ju ikapp det på ett par månader.

Drivmedel på kredit är ju inte heller bra.
 
Hur hade ni gjort!?

jag hade sett det som en utmaning.

Jag har levt på "ingenting" i perioder. Det går utmärkt, men man får hålla i pengarna. Och man lär sig uppfinna maträtter som kostar i stort sett ingenting :D.Nu är det växtperiod och kanske har du folk i din närhet som har trädgårdar dignande av frukt, potatis och grönsaker som du kan få.

Först tar du alla råden du fått om att diskutera med hyresbolaget, be om förskott etc. Sedan sätter du dig ner och gör en riktigt budget.
Hur mycket får du in på en månad, vilka utgifter har du. Vilka utgifter är absolut nödvändiga och vilka kan du skala av. Att ha djur i din situation är en lyx som kanske måste omvärderas? Vad har du lagt pengar på de senaste månaderna? Kolla kontot på banken.

Du har låga inkomster. Det är farligt att leva så att varenda öre går åt till utgifterna. Men samtidigt går det att leva utmärkt på 14500. Om man prioriterar.

Lycka till!!!
 
jag hade sett det som en utmaning.

Jag har levt på "ingenting" i perioder. Det går utmärkt, men man får hålla i pengarna. Och man lär sig uppfinna maträtter som kostar i stort sett ingenting :D.Nu är det växtperiod och kanske har du folk i din närhet som har trädgårdar dignande av frukt, potatis och grönsaker som du kan få.

Först tar du alla råden du fått om att diskutera med hyresbolaget, be om förskott etc. Sedan sätter du dig ner och gör en riktigt budget.
Hur mycket får du in på en månad, vilka utgifter har du. Vilka utgifter är absolut nödvändiga och vilka kan du skala av. Att ha djur i din situation är en lyx som kanske måste omvärderas? Vad har du lagt pengar på de senaste månaderna? Kolla kontot på banken.

Du har låga inkomster. Det är farligt att leva så att varenda öre går åt till utgifterna. Men samtidigt går det att leva utmärkt på 14500. Om man prioriterar.

Lycka till!!!

Jag klarar mig ju utmärkt annars på 14500:-, så det är ju inte lönen i sig som är problemet - det är glappet som blir nu när jag hoppar över en månad. Känns otroligt onödigt att göra mig av med djuren bara för att jag har det knapert en kortare period - de utgör ju min livskvalité, utan dem skulle jag bara jobba och sova och må riktigt dåligt.

Jag ska höra mig för i veckan. Får göra en garderobsrensning under dagen också!
 
Håller med dig, att göra dig av med dina djur pga en kortare tids ekonomiskt trubbel är onödigt. Dessutom säljs ju djur inte i en handvändning och kan ju lätt ta precis lika mycket tid som det tar för den förskjutna lönen att dyka upp..

Dina fasta avgifter på 6000 kr, vilka är de? Är de ruckbara på något vis? Kursböcker är en god idé att sälja, men inte de som du misstänks behöva i framtiden. Som du själv skriver så sälj kläder eller prylar du inte använder, sälj de något billigare än tänkt för att verkligen bli av med det. Vad gäller mat kan man ju som @tanten sa laga flera olika alternativ utan några större omkostnader även om det kanske blir enformigt.

Kan du möjligen få bostadsbidrag för perioden? Eller hur funkar det hos FK? Handläggningstiden kan förstås vara seg men det går ofta skynda på om man ringer och tjatar lite.

Ofördelaktiga snabblån med höga räntor hade jag undvikit i största möjliga mån om det nu inte finns en annan väg. Kan du låna pengar av familj eller släkt? Kanske någon som har möjlighet att låta dig avbetala lite varje månad utan att det blir alltför kännbart tiden efteråt
 
Jag hade försökt få förskott och uppskov med räkningar, plus hört mig för om tillfälligt lån från familj eller liknande. Det är ju inte en lång period det handlar om, och är din ekonomi i vanliga fall i ordning kan du säkert klara att leva lite knapert och komma upp på vanlig nivå igen ganska snabbt.

Värt att fundera på en undanlagd buffert i framtiden dock. :)
 
Jobbar du någon obekväm arbetstid?
Vi får iaf vår ob utbetald månaden efter istället för i samband med månadslönen. Så isf ramlar det ju in några kronor i september också.
 
Jag klarar mig ju utmärkt annars på 14500:-, så det är ju inte lönen i sig som är problemet - det är glappet som blir nu när jag hoppar över en månad. Känns otroligt onödigt att göra mig av med djuren bara för att jag har det knapert en kortare period - de utgör ju min livskvalité, utan dem skulle jag bara jobba och sova och må riktigt dåligt.

Jag ska höra mig för i veckan. Får göra en garderobsrensning under dagen också!
Njae? Uppenbarligen har du inte rum för sparande - dvs dina utgifter äter hela lönen. För mig känns det inte som "klarar sig utmärkt". Fast vi är ju alla olika :)
 
Finns det ngn köp&säljsida på facebook som passar dig? Det går att sälja det mesta. Jag har sålt allt möjligt, många bäckar små blir snabbt flera tusenlappar.
 
Njae? Uppenbarligen har du inte rum för sparande - dvs dina utgifter äter hela lönen. För mig känns det inte som "klarar sig utmärkt". Fast vi är ju alla olika :)

Fast hon kan ju ha haft särskilda utgifter den här månaden (för mig är augusti hemsk, hundens försäkring, en del andra försäkringar, en hel bunt födelsedagar tidigt i september, dags att beställa hem pellets etc, så man kan ju ha nån period när man har oproportionerligt stora utgifter), och helt enkelt inte brytt sig om att ha en buffert tidigare. Det är ju ofta något man lär sig av erfarenhet...

Jag tycker det är synd att klanka ner på hennes livsstil när det lika gärna kan handla om ett enda misstag (inte tänka på buffert), som hon kan ändra på framöver utan att behöva drastiskt dra ner på sina vardagsutgifter (däremot kanske på extrakonsumtion).
 
@Monstermom - detta är inte riktat till TS, utan mer fråga till dig. Allt det du räknar upp är sådant som är lätt att lägga i likviditetsbudget. Jag för över samma summa varje månad till räkningskontot. Ibland står där stora summor, just för att det inte ska drabba någon månad extra hårt. Det är ju vad budget handlar om.

Buffert är för mig för OFÖRUTSEDDA utgifter, det du radar upp är klart förutsägbara utgifter, både när det gäller förfallodatum och omfattning.
 
Jag har haft månadslön sedan juni, innan dess har jag levt ett år på CSN. Jag är 20 år, så jag har precis tagit mig ut på arbetsmarknaden, så jag har inte haft så stora möjligheter att spara ihop en buffert än. Och djuren är ju inga jag skaffat mig helt plötsligt - bland annat så är hästen och katterna mina sedan 10 resp. 12 år tillbaka.

Jag har haft en mindre buffert, men med en kombination av lagning och besiktning av hästtransport åt mamma, inköp av 400m fårstängsel och två fårhus pga att fåren inte kunde stå kvar där de stod pga att grannarna klippt sönder staketet varje natt i syfte att de ska bli påkörda och en handfull av andra akuta (!) utgifter så har bufferten jag hade tagit slut.

Jag brukar alltså ha en summa på sparkontot för nödfall, men ibland tar den också slut och pga dålig tajming har jag inte hunnit fylla på den igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp