hur ska jag klippa?

annie_

Trådstartare
Jar har ett kallblod som bli otroligt svettig vid ridning, spelar inte direkt någon roll vad man gör, så det går inte att låta honom torka med att skritta då han svettas även då.
Hästen är väl lite smått under igångsättning efter sommaren, så kan bero på det, men han har alltid svettats mycket, sommar som vinter.

Så nu har jag köpt mej en klippmaskin (:banana: ) som jag tänkte inviga när den kommit..

Men hur ska jag klippa? Har kollat runt lite här inne på buke och hade tänkt mej en spårklippning eftersom man inte behöver täcka hela vintern. Men vet inte hur mycket det hjälper? Han svettas över hela kroppen skulle jag väl påstå, mest hals och under sadel, hjälper spårklippning då?

Till saken hör väl att det tar lååång tid för han att torka då han får björnpäls, men eftersom han "bara" är skogsmulle så känns det inte lönt att helklippa honom då han inte rids varje dag. Hur ska jag göra? :confused:
 
Sv: hur ska jag klippa?

Börja med spårklippning och se hur mycket det hjälper och är det inte tillräckligt så klipp lite till. Bättre att klippa för lite än för mycket.

Spårklippning eller eventuellt halvklippning räcker ofta långt!
 
Sv: hur ska jag klippa?

Om hästen är snäll att klippa - testa? Fungerar det inte kan ni ju klippa lite mer efter ett par veckor?

själv helklipper jag, men jag har en häst som inte går att klippa i omgångar...
 
Sv: hur ska jag klippa?

svar till er båda:

Jag tror aldrig att hästen har blivit klippt förut så jag vet inte riktigt va jag har att vänta.. :p :D

Men om jag börjar med spårklippning, hur högt upp på halsen/magen kan man gå innan man behöver täcka? Har ju sett en del som har klippt mer än halva magen, medans andra "spår" inte ens syns..?
 
Sv: hur ska jag klippa?

Det går inte att svara på utan att känna din häst - det måste du prova dig fram själv! Min häst är halvklippt (alltså från manken snett ner till virveln) och går ändå utan täcke, men han är väldigt varm av sig och var svettig i hagen utan klippning. Min häst går vintertid helklippt med endast fleecefodrat täcke ner till under noll grader, så att jag inte behöver täcka när det är 18 grader är inte så konstigt.

Men om du inte klippt förut och vill undvika täcke så klipp hellre för lite än för mycket! Att bara "öppna upp" på undersidan av halsen, under magen och låren varar som sagt ofta länge om man inte tränar hårt eller har en jättevarm (som min) häst.
 
Sv: hur ska jag klippa?

Men om du bara ska ut i skogen och skiter i hur det ser ut kan du ju klippa lite hur som helst, en fläck här och en där där han svettas som mest. Tex klippa en triangel på mitten av halsen eller liknande. Bara han får ha all päls på ryggen och benen kvar.

Se bara till att ha ngn som kan klippa med dig när du klipper första gången.
 
Sv: hur ska jag klippa?

:angel:

Vi får se, börjar iaf med spårklippning och får se va det urartar sej till.. ;)

Men om man skulle helklippa hästen, vad för täcken är nödvändiga en vinter då? Förstår inte riktigt vilka fyllningar på olika täcken gör för skillnad.

ex;
Typ att 200g använder man när det snöar.
300g används vid snö-oväder.

Förstår ni hur jag menar, vilka täcken används när på en klippt häst?
 
Sv: hur ska jag klippa?

Helklippa är inget ja kan rekomendera i sverige, att gå med kala ben i snön... Men vill du ha en snygg klippning med rätt mkt päls borta, klipp en filt-klippning. Då sparar du ju håren där hästen behöver dom som mest.
Täcken?
Ja skulle nog ha halstäcke, inget måste. Om 200g och 300g har ja ingen aning. Men det varmaste min häst behövde när den va filtklippt va ett jättetjockt vintertäcke, annars vid bara ett par minus regntäcke med tunt foder och ett stalltäcke eller fleece. Men de e ju svårt att säga, man känner ju efter hur kallt det är när man släpper ut på morgonen och täckar därefter. Ja kan inte ge några bra riktlinjer. - 5 grader, vindstilla och solsken är ju varmare än -5 grader, mulet och blåst...
 
Sv: hur ska jag klippa?

Förstår hur du menar, kan va bra att höra sej för angående täcken ifall det skulle bli att man är "tvungen" att ta så mkt (dock inte ben eller huvud!).

För spontant så känner jag att jag hellre klipper honom mycket än att lämna en blöt häst i hagen/stallet med täcke på mitt i vintern.

Men kanske resonerar helt fel, för vill ju inte ta för mkt heller. Men börjar smått och så får vi se om jag behöver ta mer!
 
Sv: hur ska jag klippa?

Det är inte bara ben och huvud som man ska spara om man kan, utan också ryggen. Där sitter njurar och organ som inte får bli kalla. Därför filtklippning. Hästen svettas ju oftast inte på ryggen och korset.
 
Sv: hur ska jag klippa?

Som nordisägare kan jag ge min reflektion, vi tränar ganska mycket både i skogen, på banan och i ridhus under vintern. Har en häst som svettas mycket även om hon inte jobbas hårt så jag förstår dig!
Har i höst helklippt nordisen, dock ej benen, mest för att slippa den tjocka pälsen hon får under vintern då hon normal brukar vara täckesklipp o för att hon får regnskållor när pälsen blir för tät.

Jag resonerade så att bättre att helklippa henne nu när det inte är direkt kallt ute (bor i norr) för att sen under vintern se hur mycke jag behöver klippa henne, lär nog bli täckesklippning vid behov. Hon går naken i hagen på dagarna o har regntäcke på nätterna o det är absolut inget probelm. På vintern när hon är klippt varierar täcken mellan temperatur o väder. Men det ligger mellan fleecefodrat regntäcke o vintertäcke. Väldigt sällan hon har mer än 300 gr på sig.
Kan även tillägga att hon går på lösdrift.

hoppas du blir klokare. Men som sagt är du osäker klipp lite o se vad du får för effekt. Det går alltid att klippa mer om hästen är snäll...
 
Sv: hur ska jag klippa?

ja, det är verkligen jobbigt när han blir så svettig som han blir, både för han och mej! :crazy:


Men har funderat lite på det där du har gjort, om jag helklipper honom nu (har fått klippmaskinen :banana:, inte ben och huvud och lämnar under sadeln), det lär ju växa ut rikligt även om jag gör det, låt säga i helgen, och sen klipper en gång till lite senare, typ spårklippning? För då blir ju inte "övriga pälsen" lika lång som den skulle ha varit ifall jag inte klippt.. Hur låter det?

Vet ju dock inte hur mycket pälsen växer under en vinter, eller om han hinner att få tillräcklig tjock/lång vinterpäls att han slipper att bli täckad senare när det blir riktigt kallt?

Detta inlägg blev helt vimsigt, men hoppas att du/någon förstår hur jag menar och kan svara.. :D
 
Senast ändrad:
Sv: hur ska jag klippa?

Det låter som ett bra förslag, så gör jag ofta om vädret är väldigt varmt när jag klipper så att det funkar med helklippning. Om sen inte hästen är fullt igång vid nästa klippning blir det bara halvklippning osv. Vilket förbryllade veterinären när hon var o vaccinerade i november för två år sen och ser min halvklippta häst med en mörk fläck på ryggen, o hon undrade nästan vad som var fel :rofl:
Är det så kallt redan att du måste täcka konstant om du helklipper nu hade jag ändå föredragit spårklippning.. för du kan ju som sagt inte sätta tillbaka pälsen om hästen fryser, däremot klippa lite till om det behövs..
 
Sv: hur ska jag klippa?

så kallt tycker jag väl kanske inte riktigt att det är ÄN, men det känns ju att man är påväg åt kallare väder, idag va det 2grader ute i morse, och det är väl det minsta, stiger ju alltid framåt dagen. Så kanske ett fleece-täcke ute vid sådana tillfällen och sen ta av vid behov framåt lunch till att börja med när det nu är soppas varmt ute? :)

Låter det som en bra plan? :D
 
Sv: hur ska jag klippa?

Så du helklipper. Tycker jag låter klokt, bättre helraka nu än senare när det blir kallare ute för då är det ju bara att täcka dygnet runt.
Nog tror jag täckningen fungerar, skulle dock råda att änvända ett vind/vattentätt täcke då han står ute istället för ett fleece, dom är ju inte särskilt vindtäta, fast du kanske menar fleecefodarat täcke?...
Vi har som sagt ofodrade regntäcken på våra under nätterna, nu är det 2 veckor sedan dom klipptes, o dom är nästan väl varma under dom runt lunchtid då dom blir avklädda

Lycka till med klippningen i helgen!
 
Sv: hur ska jag klippa?

Men då tror jar faktiskt att jag provar att helklippa nu, för det kommer att växa ut tillräckligt mkt för att han ska kunna gå utan täcke när kylan verkligen slår till? :crazy:

Vet inte va jag tänkte, men nu när du skrev så så var det såklart det fleecefodrade ute-täcket jag menade.. :angel: :D

Blir så osäker om han verkligen kommer få tillräcklig päls?

Sen är det en till grej, jag har inte tillgång att duscha hästen innan klippning, gör det väldigt mkt eller går det om jag gör rent och oljar ofta under klippningens gång? :confused: Han är inte den renaste.. :p
 
Sv: hur ska jag klippa?

Tror inte du behöver oroa dig att pälsen ska växa tillräckligt ;-) Det är ju nu dom sätter mest päls närmaste månaderna så det löser sig ska du se. Våra som klipptes för 2 veckor sedan har redan fått ½-1 cm päls så det kommer ja lovar!
Brukar inte tvätta våra före klippning... håll maskinen ren o olja ofta så löser det sig. Kan du så tvätta efteråt så har du en renare häst länge ;-)
 
Sv: hur ska jag klippa?

Tusen tack för all hjälp, allihopa givetvis! :D

Ska se om jag kan få med mej kamera så ni får före och efter-bilder..
Om han går med på att klippa vill säga.. :angel: :p
 

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 319
Senast: MayGrace
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 791
Senast: Speedway
·
Övr. Hund Ja, som rubriken säger skulle jag behöva en klippmaskin till corgin. Den ska inte vara till att klippa hela hunden utan för att klippa...
Svar
3
· Visningar
666
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp