Hur ska jag kunna ta beslut?

Haannaa

Trådstartare
Hej! Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och för många andra djurägare också..
Jag adopterade min katt för 6 år sen och redan där uppskattade veterinären att Flis var ca 9 år. Hon har levt ett bra och lyckligt liv tillsammans med oss från att ha varit hemlös en lång tid.
Under en period nu har hon druckit väldigt mycket, samt att hon tigger så fort man äter eller är i köket och hon äter ALLT hon får tag på i matväg och det har hon aldrig gjort förut.
Är det dags för henne att få somna in?
Tycker detta är jätte jobbigt och svårt beslut att ta då detta är första gången jag står inför ett sånt beslut.
 
Hej! Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och för många andra djurägare också..
Jag adopterade min katt för 6 år sen och redan där uppskattade veterinären att Flis var ca 9 år. Hon har levt ett bra och lyckligt liv tillsammans med oss från att ha varit hemlös en lång tid.
Under en period nu har hon druckit väldigt mycket, samt att hon tigger så fort man äter eller är i köket och hon äter ALLT hon får tag på i matväg och det har hon aldrig gjort förut.
Är det dags för henne att få somna in?
Tycker detta är jätte jobbigt och svårt beslut att ta då detta är första gången jag står inför ett sånt beslut.

Tror du att katten inte mår bra tar du den till veterinären. Är den så gammal som det verkar är det definitivt dags för en seniorkoll oavsett.
 
Hej! Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och för många andra djurägare också..
Jag adopterade min katt för 6 år sen och redan där uppskattade veterinären att Flis var ca 9 år. Hon har levt ett bra och lyckligt liv tillsammans med oss från att ha varit hemlös en lång tid.
Under en period nu har hon druckit väldigt mycket, samt att hon tigger så fort man äter eller är i köket och hon äter ALLT hon får tag på i matväg och det har hon aldrig gjort förut.
Är det dags för henne att få somna in?
Tycker detta är jätte jobbigt och svårt beslut att ta då detta är första gången jag står inför ett sånt beslut.
Jag håller helt med @athena_arabians, ta katten till veterinären för en undersökning och utgå ifrån den.
 
Hej! Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och för många andra djurägare också..
Jag adopterade min katt för 6 år sen och redan där uppskattade veterinären att Flis var ca 9 år. Hon har levt ett bra och lyckligt liv tillsammans med oss från att ha varit hemlös en lång tid.
Under en period nu har hon druckit väldigt mycket, samt att hon tigger så fort man äter eller är i köket och hon äter ALLT hon får tag på i matväg och det har hon aldrig gjort förut.
Är det dags för henne att få somna in?
Tycker detta är jätte jobbigt och svårt beslut att ta då detta är första gången jag står inför ett sånt beslut.

Skulle ökad aptit vara tecken på att det är dags att ta bort katten? 🤔
Isåfall skulle jag behöva tas bort varje gång jag ska ha mens 🙈 Nej men ta katten till veterinär så får du antagligen svart på vitt vad som ska göras med katten. 😊
 
Skulle ökad aptit vara tecken på att det är dags att ta bort katten? 🤔
Isåfall skulle jag behöva tas bort varje gång jag ska ha mens 🙈 Nej men ta katten till veterinär så får du antagligen svart på vitt vad som ska göras med katten. 😊
Ökad aptit i kombination med ökad törst är tecken på sjukdom, så självklart ska katten till veterinär. En av de vanligaste orsakerna är diabetes.
 
Har haft katter med ökad matlust utan det varit något fel på dem men det låter väldigt drastiskt att börja fundera på att ta bort katten innan den har blivit undersökt och få ev diagnos.
Men det är det väl ingen som skrivit? Bara att den ska tas till veterinär. Ökad törst och ökad aptit på en gammal katt (uppskattat 15 år) ska man inte ignorera. Om man sen vill behandla eller ta bort katten får väl vara upp ägaren att bestämma.
 
Förstår inte liksom varför ni ska hålla på och tycka det är roligt eller säga att det är drastiskt? jag känner min katt men skulle jag vara säker på min sak så skulle jag väl inte fråga er om råd?
Hon ska till veterinären i morgon för undersökning! Riktigt jävla elakt och respektlöst av er när man själv sitter med tårar i ögonen hela tiden!
 
Dotterns katt blev precis så. Katten var i ungefär samma ålder som din. Det gick fort. På bara några dagar rasade hon enormt i vikt trots att hon åt och drack mängder. Jag ringde veterinären på fredagen, fick tid på måndagen och på lördagen insåg jag att det här skulle inte gå. Då hade hon börjat bli förvirrad med och hon som varit rumsren hela sitt liv kissade lite varstans. Kisset luktade inte ens kiss utan var så utspätt som om det hade varit rent vatten. Mycket riktigt hade hennes njurar gett upp och det fanns inget att göra för henne. Från fullt frisk till borta på mindre än en vecka.

Jag hoppas ni har bättre tur och önskar er all lycka till :heart
 
Dotterns katt blev precis så. Katten var i ungefär samma ålder som din. Det gick fort. På bara några dagar rasade hon enormt i vikt trots att hon åt och drack mängder. Jag ringde veterinären på fredagen, fick tid på måndagen och på lördagen insåg jag att det här skulle inte gå. Då hade hon börjat bli förvirrad med och hon som varit rumsren hela sitt liv kissade lite varstans. Kisset luktade inte ens kiss utan var så utspätt som om det hade varit rent vatten. Mycket riktigt hade hennes njurar gett upp och det fanns inget att göra för henne. Från fullt frisk till borta på mindre än en vecka.

Jag hoppas ni har bättre tur och önskar er all lycka till :heart

Usch, jag beklagar att höra detta.. :( Det är just detta jag befarar också då hon också ibland kan göra sina behov utanför lådan, framförallt i våra sängar. jag är tyvärr beredd på att åka hem utan henne föralltid i morgon 💔 Vill bara hennes bästa oavsett hur jobbigt jag tycker det är.
 
Men det är det väl ingen som skrivit? Bara att den ska tas till veterinär. Ökad törst och ökad aptit på en gammal katt (uppskattat 15 år) ska man inte ignorera. Om man sen vill behandla eller ta bort katten får väl vara upp ägaren att bestämma.

Ts skrev om sina funderingar på om det var dags att låta katten somna in. Den var ju dessutom inte undersökt ännu så jo ganska drastiskt att ta ett sådant beslut innan den ens är undersökt.
 
Ts skrev om sina funderingar på om det var dags att låta katten somna in. Den var ju dessutom inte undersökt ännu så jo ganska drastiskt att ta ett sådant beslut innan den ens är undersökt.
Att fundera på att låta en 15-årig katt somna in är inte fel, särskilt om den visar tecken på sjukdom. Det är inte normalt att en katt plötsligt blir jättehungrig och dricker mer, då tar man den till veterinär för antingen utredning eller avlivning. Det är ju ingen mening att utreda om man ändå inte är beredd att låta katten behandlas, en utredning är också ett lidande i sig. Då kan det vara bättre att katten får en sista resa till veterinären, men det kan bara TS avgöra. Att fundera på avlivning när en väldigt gammal katt visar sjukdomstecken är väl klokt i sig och visar att ägaren är mån om sin katt.
 
Att fundera på att låta en 15-årig katt somna in är inte fel, särskilt om den visar tecken på sjukdom. Det är inte normalt att en katt plötsligt blir jättehungrig och dricker mer, då tar man den till veterinär för antingen utredning eller avlivning. Det är ju ingen mening att utreda om man ändå inte är beredd att låta katten behandlas, en utredning är också ett lidande i sig. Då kan det vara bättre att katten får en sista resa till veterinären, men det kan bara TS avgöra. Att fundera på avlivning när en väldigt gammal katt visar sjukdomstecken är väl klokt i sig och visar att ägaren är mån om sin katt.

TACK! :heart bra skrivet!
 
Jag kan bara se att en användare här i tråden tycker det är drastiskt och klandrar dig och det är @Freazer
Vi andra i tråden förstår precis den jobbiga sits du är i och tycker att det är jättebra att du tar din katt till veterinär! Jag förstår att du är ledsen, det är jättejobbigt när våra djur blir sjuka och ännu jobbigare när vi måste fundera på och så småningom fatta beslut om avlivning :heart

Tack så mycket för dina ord! :heart Jag hoppas på det bästa i morgon, att hon får följa med mig hem igen. Men jag kommer göra det som är bäst för henne, inte vad som är bäst för mig.
 
Hej! Detta är ett väldigt känsligt ämne för mig och för många andra djurägare också..
Jag adopterade min katt för 6 år sen och redan där uppskattade veterinären att Flis var ca 9 år. Hon har levt ett bra och lyckligt liv tillsammans med oss från att ha varit hemlös en lång tid.
Under en period nu har hon druckit väldigt mycket, samt att hon tigger så fort man äter eller är i köket och hon äter ALLT hon får tag på i matväg och det har hon aldrig gjort förut.
Är det dags för henne att få somna in?
Tycker detta är jätte jobbigt och svårt beslut att ta då detta är första gången jag står inför ett sånt beslut.
Det är skitjobbigt att ta beslutet. Men är katten sjuk ska den inte behöva lida. Jag fick ta bort min 14-åring för 2,5 månad sen, hade inte trott att det var så illa så att jag inte skulle få med honom hem igen. Men när veterinären sa hur läget var med honom var det inget att tveka på. Allt annat än att låta honom få somna in där och då hade enbart varit egoistiskt och inte för kattens bästa. Det fick istället bearbetas efteråt, och berarbetas fortfarande.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 595
Senast: alazzi
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 801
Senast: lizzie
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp