Hur ska jag leka med katten?

Modig_Korn

Trådstartare
Min katt är en av alla katter som fått lämna sin mamma allt för tidigt så han fick aldrig lära sig hur man leker på ett bra sätt. Han gillar att jaga typ boll i snöre och sådana saker, runda bollar som han kastar runt på golvet på egen hand, godissök inklusive petflaska med hål för godis och att ligga och prassla på bubbelplast. Han går lätt upp i varv och det tar flera timmar innan han har sansat sig och är sig själv igen, ibland uppemot 12-15 timmar, då han till och med kan göra utfall. Det går att avvärja sig när man lärt känna kroppsspråket föranleder till attacken. Men det är ju helst något man undviker totalt sett. Om man inte leker med honom alls eller att han får leka på egen hand så blir det inga attacker. Det har skett kanske totalt 5 attacker sen han började med det i december förra året, så det är inget som händer sådär jätteofta.

Till saken hör att han är lite för fet och behöver röra på sig mer, han väger 7.5 kg och jag uppskattar att han borde gå ner minst 1-2kg, alt omsätta fettet till muskler. Finns det någon sorts lek man kan ha med en sådan här katt som inte triggar oönskade beteenden, men som får igång honom rent fysiskt?
 
Min katt är en av alla katter som fått lämna sin mamma allt för tidigt så han fick aldrig lära sig hur man leker på ett bra sätt. Han gillar att jaga typ boll i snöre och sådana saker, runda bollar som han kastar runt på golvet på egen hand, godissök inklusive petflaska med hål för godis och att ligga och prassla på bubbelplast. Han går lätt upp i varv och det tar flera timmar innan han har sansat sig och är sig själv igen, ibland uppemot 12-15 timmar, då han till och med kan göra utfall. Det går att avvärja sig när man lärt känna kroppsspråket föranleder till attacken. Men det är ju helst något man undviker totalt sett. Om man inte leker med honom alls eller att han får leka på egen hand så blir det inga attacker. Det har skett kanske totalt 5 attacker sen han började med det i december förra året, så det är inget som händer sådär jätteofta.

Till saken hör att han är lite för fet och behöver röra på sig mer, han väger 7.5 kg och jag uppskattar att han borde gå ner minst 1-2kg, alt omsätta fettet till muskler. Finns det någon sorts lek man kan ha med en sådan här katt som inte triggar oönskade beteenden, men som får igång honom rent fysiskt?

Hur gammal är han, och är den en raskatt? Jag tycker det är typiskt ungkatter att lätt gå upp i varv. Då jag var barn så lärde jag två katter att hoppa upp på stolar, hoppa från stol till stol och hoppa hinder. Dom fick en pytteliten godbit för varje hopp. Hoppövningar ger ju lite motion och det borde inte stressa honom. Får han gå ut eller är han innekatt? Mina katter får gå ut, men den ena är bekväm av sig och är inte ute många minuter åt gången på vintern. Därför lägger hon lätt på sig, men det går bättre då hon får Orijens eller Arcanas kattmat för dom innehåller lite med kolhydrater.
 
Är en 4årig huskatt, kastrerad. Bor för nära hårt trafikerad väg för att vilja släppa ut honom, dessutom får han panik ute. Har ingen bra sele som han går ner i. Han gillar mest att vara ute på balkongen. Funderat på att ta hem kattunge senare i år, med förhoppningen att de kanske kan motionera/leka tillsammans.
 
En kattsele är en enkel grej, så om du har en som är för liten så kan du gå till skomakaren och beställa en med tillräckligt långa remmar. Om du går ut då det är lugnt och stilla så vänjer han sig säkert efter ett tag. En katt till kan väl vara en bra idé, men om han nu inte lärt sig att ta hänsyn då han leker är det du inte risk för att han är för oförsiktig med kattungen? Välj i så fall en kattunge som du tror kommer att vara lekfull som vuxen också. Om inte så är det ju risk för att dom blir ovänner om den nya vill ta det lugnt, och din äldre katt bara vill hålla igång...
 
Kom att tænka på en leksak som du kanske inte har. Jag brukar ta en rejæl, uttjænst strumpa och sy øron av skinn på den och så får den en skinnrem eller ett snøre som svans, och så stoppar jag upp den och knyter igen vældigt hårt så att katten inte kan få upp den. Denna fula jætteråtta gillar alla unga katter jag haft att ta i famn, bita i och krafsa på med baktassarna... och slæpa runt med.
 
När du leker med honom, lek tills han verkligen är trött. Min gamla tant är ingen vild sak, men börjar man leka med henne och inte leker klart så kan hon också fortsätta vara uppe i varv ett bra tag.
 
Min katt är en av alla katter som fått lämna sin mamma allt för tidigt så han fick aldrig lära sig hur man leker på ett bra sätt. Han gillar att jaga typ boll i snöre och sådana saker, runda bollar som han kastar runt på golvet på egen hand, godissök inklusive petflaska med hål för godis och att ligga och prassla på bubbelplast. Han går lätt upp i varv och det tar flera timmar innan han har sansat sig och är sig själv igen, ibland uppemot 12-15 timmar, då han till och med kan göra utfall. Det går att avvärja sig när man lärt känna kroppsspråket föranleder till attacken. Men det är ju helst något man undviker totalt sett. Om man inte leker med honom alls eller att han får leka på egen hand så blir det inga attacker. Det har skett kanske totalt 5 attacker sen han började med det i december förra året, så det är inget som händer sådär jätteofta.

Till saken hör att han är lite för fet och behöver röra på sig mer, han väger 7.5 kg och jag uppskattar att han borde gå ner minst 1-2kg, alt omsätta fettet till muskler. Finns det någon sorts lek man kan ha med en sådan här katt som inte triggar oönskade beteenden, men som får igång honom rent fysiskt?

Har du någon typ av avslutning på leken? Alltså något som du gör varje gång när ni lekt färdigt så att han får en tydlig signal att nu är det slutlekt?
Kastar jag en leksak till katten så när han fångat den för sista gången så går jag fram och klappar och berömmer honom. Han får liksom vinna genom att "döda" leksaken (när jag slutar kasta den så ligger den ju död på golvet liksom).
Jag är dessutom en sån oansvarig kattägare som leker med händerna med katten, och även den leken går att avsluta genom att prata lugnt och berömmande och klappa honom. Då förstår han att det är över och går ner i varv.
MEN, det förutsätter ju såklart att jag leker med katten tills han är trött. Ger man inte katten möjlighet att göra sig av med överskottsenergi på ett vettigt sätt kan de ju bli knäppa på alla möjliga sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp