Bukefalos 28 år!

Hur ska jag måla skåpet?

Comatose

Trådstartare
30227890.jpg


Jag har ett skåp efter min pappa som jag skulle vilja måla på något sätt, men jag vet inte riktigt hur. Egentligen känns det lite illa att måla det eftersom jag vet hur mycket tid pappa la ner på att luta av det och slipa det, men sen är det ju faktiskt så att JAG ska trivas med det också, eftersom det numera står hemma hos mig.

Andra bilder på mitt hem kan ni hitta här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1155480_page0.html

Jag gillar indisk stil på inredning, blandat med franskt lantligt, kitsch och starka färger. Jag har funderat på att lasera det vitt (ung som det vita skåpet bland mina bilder) men det känns samtidigt lite trist. Ett annat alternativ vore att måla det i en snygg, djup rosa/lila ton, men jag misstänker att jag kommer tröttna på det rätt snart. Brun lasyr? Men det blir väl väldigt mörkt? :crazy:

Jelp!
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Är den lackad eller trären? Är den trären eller om du kan tänka dig att försiktigt slipa bort eventuella lacken skulle jag uteslutande måla den med en linoljefärg av bra kvalitet. Den ska alltid målas i väldigt tunna lager så där kan du t.ex bara måla ett lager så blir det en laserande effekt.

Det låga skåpet du har på bild är i någon vit nyans tycker jag det ser ut som, den var snygg och jag skulle nog ha målat det här skåpet likadant. Men måla inte med rent kritvitt utan bryt den lite, så ser den ändå vit ut utan att ha en sån där "dödvit".

Ett härlig annorlunda hem som du har förresten!
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Tack så mycket! Vi bor i en yttepyttig studentlägenhet med mycket begränsad budget, jag drömmer om att bo större nån gång!

Jo, skåpet är trärent, har också funderat på linoljefärg, vit alltså, men jag funderar på om det inte blir för trist? Skulle vilja ha lite edge på den! Den låga bänken är ungefär i samma färg som den här (mobilkameran återger inte så bra)
Bild+284.jpg



Men tänk om man skulle kunna göra något sånthär?
curry


eller i samma färg som väggarna (crazy!!)
10_2.jpg


Den här är också lite cool, minus mönstret!
version-24e79e3a07423e8b186af567e9dbac27


Vad tror du/ni?
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Vilken färgnyans du en tar så tycker jag du tar linoljefärg. Den åldras så fantastiskt fint och ger en så mjuk, skön färgkänsla eller vad jag nu ska kalla det.

Kan vara helfränt med någon annan färg en vit om du vill det. Vit ser man så ofta också så något annan är helt klart kul. Jag skulle nog gå på den med turkosa färgen, den var riktigt läcker. Starkare färger som de andra varianterna tror jag liksom tar över möbeln, det blir bara färgen man ser inte helheten.

Du kan få fram det som det turkosa skåpet visar med lite halvnött yta också. Då målar du hela skåpet i en mörk nyans och när det torkat ordentligt så målar du med den där färgen, låter det torka lite och sedan går du på med en trasa eller liknande och torkar fläckvis bort färgen så att den mörka bottenfärgen syns.
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Du tror inte att man kan måla den gröna nyansen direkt, låta torka och sedan slipa lite lätt? Du har nog rätt om de andra färgerna, de blir lite för mycket. Speciellt den limegröna tror jag.

I dag har jag köpt orangea gardiner på IKEA, jag äääääälskar färg! :D
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Jo vist kan du det, men då får du fram den ljusa träfurun som bottenfärg. Eller om du målar ett lager och låter torka ordentligt, nästa torkar du bort fläckvis kanske så att det en liten flammig yta. Men du kan väl prova lite, det är väl bara att måla över eller slipa ned i så fall att du inte blir nöjd med resultatet.

För som sagt linoljefärg ska målas i tunna tunna lager, inte ett enda tjockt täckande. Det är bra när man ska prova sig fram också, det bygger inte färglager så att sniderier och sånt försvinner direkt.

Ett jättespännande roligt arbete har du framför dig och jag vill så klart se bilder sedan :laugh:
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Jo, det är ju sant, att furun kommer fram... Men vad menar du med "mörkare färg" under? I stil med något brun, eller?

Har börjat leta linoljefärg på nätet, men det verkar bara finnas ganska få standardkulörer att köpa, om de ska blanda själva blir det genst VÄLDIGT dyrt. Och så är jag lite fundersam på hur mycket färg som kan behövas för skåpet, har liksom ingen som helst uppfattning. 5 liter? 10? Men jag får väl ringa dem jag köper färgen av och fråga. Det låter som du jobbat med den här typen av färg tidigare? Har du några tips? Det enda jag läst hittills är att linoljetrasor kan självantända. :crazy:
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Vi har ett gammalt hus som vi renoverar alla trädetaljer med linoljefärger. Har fönster från början/mitten av 1800 talet och med innanfönster som sätts i på vintern. De gör vi nu trärena för att få bort tidens färglager som täcker alla utsnidningar och senare års "plastfärger". Så, ja jag har använt mig mycket av linoljefärger och är helt såld på dem ;)

Många säger att linoljefärger är så dyra, men då säger jag att de egentligen är den billigaste och bästa färgen du kan ha för den är så oerhört dryg och blir bara vackrare och vakrare med åren.

Jag köper från Centrum för byggnadsvård i Gysinge. De är jättebra att ha att göra med och för mig har de det bästa färgerna, penslarna att jobba med och så, men det är vad jag tycker då. Det finns fler bra och riktiga linoljefärger från andra firmor också. Byggnadsvårdsidor kan du t.ex kolla på.

Gysinge har en matt linoljefärg som är superlätt att jobba med också och blir helsnygg.

Du kan kolla in på deras hemsida http://www.gysinge.nu/
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Men vad menar du med "mörkare färg" under? I stil med något brun, eller?


Du kan t.ex ta en färg som heter grön umbra som bottenfärg och sedan den andra nyansen du vill ha på. När du sedan slipar lite lätt så kommer den mörkare nyansen fram och den ser direkt lite gammal och sliten ut. Eller årminstonde får du en mer levande yta som den du hade på turkosa skåpet.
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Hmm, nu vet jag inte om jag fattar fel, grön umbra finns inte med på deras färgkarta, måste den specialblandas?
 
Sv: Hur ska jag måla skåpet?

Jo den finns om du kommer dit där linoljefärgerna finns så klickar du på bilden och sedan i listen till höger där det står "välj färg". Där finns det redan färdig blandade i 2%, 15% och 30% grön umbra. Den med 2% är nästan vit, en aning varmvit men upplevs av ögat som vit.

Vi blandar själv till våra % för vi vill ha 7% och 10% grön umbra på golvsocklar m.m. Då köper man ren vit färg och en burk med 100% grön umbra och blandar till den färgnyansen man själv vill ha. Men när jag skulle måla ett nygjort väggfast skåp så valde jag den färdiga färgen i gröngrå nyans. Jag vet att de nu också blandar till färg liknande en som man kanske hittar på...de där färgkartorna (heter NCS eller liknande om jag inte är helt ute och cyklar nu :crazy:). Men det är om man vill ha något alldeles speciellt.

Den matta linoljefärgen är Gysinge helt ensamma om att tillverka, om du fastnar för någon nyans där.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 771
Senast: Loons
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 452
Senast: Tjôta
·
Hemmet Den 14e januari får jag nycklarna till min alldeles egna lilla etta på 40m2. Jag flyttar hemifrån och behöver möbler och verktyg och...
Svar
10
· Visningar
1 820
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp