Bukefalos 28 år!

Hur ska jag ordna upp min situation?

Lycanthrope

Trådstartare
Tänkte skriva anonymt men det fick bli såhär ändå, det är inte så noga.
Hoppas någon orkar läsa även om det blir lite långt.

Jag trivs varken med jobb eller liv.

Jag har bra arbetstider om man ska se det så, lönen är väl ok men det är så otroligt tråkigt. Jag kör buss morgon och eftermiddag.
Man måste få betalt för 3h per pass oavsett hur kort man kör och jag kör sammanlagt ungefär 1 1/2h om dagen, jag måste vara där alla timmar ändå.
Resten av tiden är jag på garaget och plockar, sopar, städar bussen. Om och om igen, ensam eftersom ingen annan är där. Förutom chefen som svänger förbi då och då.
Jag känner mig helt meningslös.
Chefen är inte den trevligaste direkt och inget är bra nog. Han ber mig göra på ett visst sätt och jag gör det, sedan är det ändå inte bra.

Utöver jobbet har jag nog en undanstoppad depression, vill inte riktigt "ta fram den" och vara svag. Eller visa mig svag.

Jag flyttade hit för drygt 3 år sedan. Bodde tidigare med en sambo, hade bra jobb, bodde på hans gård. Var inte lycklig dock och till slut hamnade jag ju här uppe, där jag åtminstone har en otroligt bra sambo som jag verkligen älskar.

Men det var riktigt kärvt i början här uppe med ekonomi, det bröt ner mig ganska mycket. Jobbade bara 15h/veckan, det var vad som fanns.
Första jobbet här uppe bidrog inte direkt, jag blev jagad hela tiden, varje dag. Var tvungen att komma ut för den och den bussen var sönder osv.
Jag är för snäll så jag åkte alltid ut. Kunde aldrig slappna av hemma för jag visste att det skulle ringa.
Gick in i väggen, eller sprang genom den. Somnade 5-6 på eftermiddagen och sov hela natten, grät av minste lilla.
Tål varken stress eller press längre.

Flyttade och tog taxikort och körde taxi något år (fick då pendla 2h/dag) men fick sedan jobb här i byn, 10 min hemifrån.

Det bättrade sig lite, jag gömde undan allt som gjorde ont och där ligger det väl och puttrar än.
Ekonomin är väl lite bättre men fortfarande väldigt kass. Sambon pluggar och jag jobbar 75% (vill inte jobba mer, och finns inte annan tjänst på detta jobbet).

Har mycket bakomliggande som jag aldrig hanterat riktigt. Dels det som min första pojkvän gjorde mot mig för länge länge sen. När jag gick in i väggen. Depressioner som aldrig blivit hanterade, osv.

Det finns inte pengar till att gå till psykolog eller vad man nu gör.
Det är 6 mil till stan och sedan kostar besöken.
Det finns inga andra jobb i byn, jag har inga fler veckor att få studiemedel för på gymnasienivå. Jag har inte betyg nog för att läsa på högskola/universitet.

Jag provade att läsa upp ett par betyg i somras men i kombination med jobbet tog det bara stopp. Det tar ofta stopp när det blir för mycket.

Det är möjligt att jag skulle kunna bli sjukskriven pga allt som surrar i huvudet, men det skulle inte gynna ekonomin direkt.
När sambon är klar och har sitt jobb, om ett par år, så blir iallafall den biten lättare. Han är borta 3 dygn i veckan, så slipper han pendla till skolan som är en bit bort. Då sitter jag mest och gråter, känner mig så oviktig.

Men jag vet inte alls vad jag vill bli eller vilken ände jag ska börja i.
Och när jag ändå är igång och blottar mig kan jag gnälla om att jag är överviktig också, det har jag inte heller någon motivation att ta tag i, även om det känns trist att se ut såhär.

Jag tycker inte synd om mig själv, jag har väl satt mig i sitsen själv på alla vis. Känner mig bara lite maktlös kring mitt eget liv och var det är på väg.
Det är inte så lätt att bara rycka upp sig, även om jag önskar att det var det.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Jag tycker nog att du ska ta hjälp av sjukvården ändå.

Jag förstår att du tycker att ditt jobb är skittrist just nu, att "sitta av tid" är bland det värsta jag vet.

Chefen är säkert sådär gnällig för att han måste betala mer tid än vad han tycker att han får av dig men det är ju faktiskt inte ditt problem!
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Han är tjurig mot alla anställda, kan gorma rätt rejält i telefon till dom flesta.

Vet inte hur länge jag står ut på jobbet, har svårt att känna glädje över att iaf ha ett jobb.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Finns det något sätt som du kan göra tiden du är på jobbet och inte aktivt kör buss lite mer meningsfullt? Ha på en språkkurs i hörlurarna eller en riktigt bra bok? Finns det några studiecirklar eller liknande i byn som du kan vara med i för att få fler vänner och en riktigt aktiv fritid?
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Jag brukar ha med mig en bok men blir så less på att läsa. Och egentligen förväntas jag ju pyssla i garaget/fikarummet/kontoret hela tiden så jag måste kunna stoppa undan det jag gör fort.

Han sa i början av terminen att jag självklart kan åka hem tidigare när det inte finns något att göra. Men för ett tag sedan när jag väl hade åkt hem tidigare ett par gånger (medan chefen var på semester) så fick jag en rejäl avhyvling i efterhand.. Känner alltid obehag när jag åker till jobbet.

Jag har en väldigt bra vän i byn, hon har sin häst hos oss också.
Finns inga direkta aktiviteter i byn. Jag har ju mina hästar men har ingen lust eller ork till ridning eller pyssel alls just nu.

Några andra vänner har jag knappt, dom få jag hade söderut visade sig väl inte så bra som jag trodde. Förutom en som jag saknar mycket, men det är ju 150 mil bort nästan.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Låter ju som om du behöver hjälp med det psykiska, är man i en depression så är ju ingenting roligt, allt känns meningslöst och man orkar inte.
Du måste ju ta hjälp med det, gå till VC, få mediciner som tar dig upp över ytan. Samtalskontakter osv. Man kan inte bara köra på och tro att det är såhär livet ska vara.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Jag vet inte om du borde till vanliga vården redan... Att åka sex mil enkel väg tar ju också på krafterna. Kanske skulle du kunna få ha tele-kontakt med någon kurator eller så istället om det nu behövs? Min reflektion var att du bor långt norrut och får inte så mycket solljus. Kanske har du D-vitaminbrist? Då blir man deppig. Och än om konstgjort ljus inte ersätter solen riktigt så är det bättre än inget. Har du en så kallad dagsljuslampa? Skaffa en sådan annars och "sola dig" ett par timmar om dagen. Det är inte som solarium så det är ofarligt för huden. Kan du snacka med någon annan busschaffis om hur chefen är? Ibland kan man prata av sig till varandra om sådantdär, skämta om man har svart humor och ge varandra styrka. Lycka till.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Jag vet att det finns terapi via internet. Jag vet inte så mycket mer, men det sägs vara effektivt. Kanske någon annan här vet, eller om du kan googla fram det.
 
Sv: Hur ska jag ordna upp min situation?

Jag kom på ett litet tips: För att ge chefen en tankeställare så kan du kanske gå ihop med de andra anställda, vet inte hur många ni är men 10-15 kr per skalle skulle räcka. Köp Stefan Einhorns bok: Konsten att vara snäll (handlar mest om att vänlighet och samarbete lönar sig. Finns på Aldibris för 49 kr) en stor burk pepparkakor för av pepparkakor ska man visst bli snäll (fast har aldrig märkt det) och en lapp där det står något i stil med "en snällkaka för varje arbetsdag". och gärna några småsaker till om ni kommer på något som är klurigt. En sådan julklapp kan inte få honom på sämre humör i alla fall och kanske ger det honom en tankeställare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 050
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 480
Senast: Mois
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp