Bukefalos 28 år!

Hur ska jag reagera??

H

Horzi

Har ett litet problem jag tänkte någon kanske vet vad jag kan göra åt...

Jag är medryttare på en jättefin häst och har varit det sen ca 4-5 månader tillbaka, super att rida men det är i hanteringen problemen börjar...
Först när jag kommer till stallet och hälsar på honom brukar hon vara glad, hälsar ivrigt och är allmänt normal. Men sedan när jag ska börja göra i ordning honom så ändras beteendet... Han hugger efter en oavbrutet. Det är liksom som "varningar". Han har aldrig bitit mig, utan hugger liksom i luften bredvid en. Det är likadant när man borstar honom, han hugger i luften utan något särskillt mål. Jag är inte ett dugg rädd för honom då jag vet att han aldrig skulle bita en, men det är den ständiga maktkampen som oroar mig...
Ibland slår han ner med hoven i marken, som "nu får det vara nog!" och ibland börjar han skrapa, självklart säjer jag till, oftast på skarpen, och då slutar han - i några sekunder. Sedan börjar det igen. Men det blir så himla tjatigt i längden att säja till honom fem gånger i minuten. Nu senast har jag börjat lägga handen på hans ben när jag känner hur han spänner sig för att lyfta upp den och börja skrapa och det brukar funka.
Ett annat problem jag har är att han är så enormt envis. Han har en ovana att svälja luft, och det gör han ofta när han står i gången. Han backar då bakåt tills banden sträcks och grimman stramar åt runt hans käke. Varje gång han börjar gå bakåt brukar jag blixtsnabbt får honom att gå framåt igen, och oftast är det så att jag endast behöver slänga en blick på honom för att få honom att göra det. Men så fort jag tittar åt något annat håll backar han igen. Jag får honom att gå fram igen. Han går bak igen... Jag tror jag blir tokig!

Jag vet inte hur jag ska reagera, om jag ska bli jättearg eller bara tala lugnande. Känns som jag testat allt. Så fort han gör rätt berömmer jag, men det gör knappast någon skillnad...
Troligtvis testar han mig väl fortfarande, det är i alla fall bättre än från när jag började... :crazy:
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Låter som ett ledarskapsproblem...
Hur är han att hantera från marken i övrigt? Lyssnar han på dig när du leder honom? Går han undan för dig eller "tränger han sig på"?
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Du har nog rätt, det är väl ledarskapet... I träns går allt som en dans och han lyssnar på minsta lilla signal. I grimma lyssnar han hyfsat, han stannar när man själv stannar och går dit man vill, men ibland blir han uppspelt och vill han då gå någonstans är det inte lätt att stoppa honom... :angel:

Blir till att börja träna NH då :bump:
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Låter bra!
Insikt är det första steget till framgång :banana:
 
Sv: Hur ska jag reagera??

ta hjälp av ägaren!
hade jag haft medryttare hade jag velat veta om denne haft problem med min häst och tillsammans försöka lösa problemet!
skulle inte vilja att någon började "laborera" på egen hand med den utan min vetskap.
så ta hjälp av ägaren som sagt.
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Jag skulle lägga borsten åt sidan och ta på hästen med händerna. Känn igenom honom och massera lätt överallt, se hur han reagerar. Är han spänd, kittlig överallt eller är det vissa partier? Ofta kan händerna ersätta borste nästan helt och hållet.

Försök hitta ställen där han tycker att bli berörd på. Och gå tilbaka dit när du gjort ngt som han tycker är obehagligt....

Är det en hon eller han egentligen? Ivissa fall får man lirka mer med ston... Behåll ditt lugn och bekymra dig inte så mycket utan var lyhörd för hästen.

Lycka till!
Och här med ägaren självklart!
 
Sv: Hur ska jag reagera??

min häst började hålla på med sånt vid hanteringen efter att jag märkte att han hade en låsning..
han ville alltså visa att han hade ont.
beteendet sitter fortfarande i även fast det ska vara bättre (haft ET ute x antal ggr)..
om ni är säkra på att han inte har ont är det väl bara att träna ledarskap :)
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Han är uppenbarligen inte nöjd med situationen. Hur fungerar han under ridning mjuk och fin i kroppen?

Jag hade diskuterat detta med ägaren...
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Gör han likadant mot sin ägare (alt. gjorde det i en övergångsperiod då han var ny för sin nuvarande ägare)?

Visst skulle det kunna vara en s.k. "ledarskapsfråga" men det är långt ifrån alltid där skon kämmer. När du beskriver hästen så låter det som att han är en smula stressad och obalanserad av någon anledning, och det kan en häst vara utan att det har med dåligt ledarskap att göra. Det här att hästen sväljer luft t.ex. är knappast något han gör för att ifrågasätta dig som person eller för att du brister i ledarskapet, utan det är mer en stressrelaterad stallovana.

Smärta, som Emuliiaa nämnde, är heller inte otänkbart. En häst med kolik exempelvis hugger ofta i luften, åt magen till, när den har ont (nu menar inte jag att hästen ifråga lider av kronisk kolik vid borstning utan det vara bara menat som ett exempel).

Finns det någonstans på kroppen där du kan borsta honom utan att han hugger/stampar/svischar eller på annat sätt visar irritation? Hur länge kan du få det här inledande "hälsnings-skedet" (när han är glad och naromal) att vara utan att han börjar bete sig hotfullt? Om du bara står bredvid hästen utan att göra något alls eller ens bry dig om honom - låter han dig vara då eller är han liksom fixerad vid dig om du är det enda som rör sig som finns i närheten?

Hur mycket står han på stall respektive i hage? Hur ser hagen ut? Har han sällskap i hagen? Hur och hur ofta rids han? Vad är han för ras och hur gammal är han? Har han tidigare haft några skade-/hälsoproblem som du känner till?

På din sista fråga, att du inte vet om du ska bli jättearg eller tala lugnande, så skulle jag rekommendera inget av det. Enligt etologer så förstärker man allt man ägnar särskild uppmärksamhet åt - oavsett om det är negativ eller positiv uppmärksamhet (och det stämmer väldigt väl överens med mina egna erfarenheter). Fokusera istället på att föregå med gott exempel och visa vad du vill ha av hästen. Rör dig mycket lugnt och harmoniskt. Andas lugnt och med magen och var närvarande i nuet. Använd inte mer spänning i muskulaturen än du behöver för att göra det du ska. Behåll din balans i kropp och tanke oavsett vad han gör. Låter kanske flummigt men kan ha överraskande god effekt om man är villig att verkligen testa!
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Vad har du för borste?

Min dam är periodvis väldigt känslig och då måste jag ha en MJUK borste, så här års när hon fäller, vill hon ha en gles borste gärna kamartad så att pälsen lossnar, då står hon och njuter.

Borstar du med små, studsiga drag, eller långa svepande drag.

Testa dig fram, så ska du se att du blir "kompis" med hästen och lär känna vad den gillar och inte.

Hovarna hade jag också problem med i början, då min dam testade mig en hel del, ryckte, drog och "limmade fast" bakhovarna i golvet osv. Men jag var konsekvent och gjorde enligt "skolboken" som jag lärt mig, hur man lyfter och kratsar hovar till dess att hästen insåg att jag inte var rädd och att jag inte skulle ge mig.

/IH
 
Sv: Hur ska jag reagera??

Håller med den som skrev att det bästa sättet är att ignorera hästen och fortsätta med det du håller på med. Får hästen uppmärksamhet för ett beteende är risken stor att den fortsätter med det. Min häst kan vara sådan i perioder och när jag är riktigt less på hennes skrapande kastar jag fleecevantar på henne... Räckte med någon gång sen dess behöver jag bara höja handen...

Har hästen betett sig sådär vid borstning hela tiden eller bara den senaste tiden? Kan vara pälsfälning som gör att hästen blir extra känslig och faktiskt tycker att det gör ont att bli borstad. Jag kan inte rykta min häst när hon fäller utan bara använda en mjuk borste, annars blir hon tokig. Just nu kan kan nästan inte klappa henne ens, det verkar som om hela huden gör ont på henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp