Hur ska jag ta hand om såret?

Red_Chili

Trådstartare
Lyckades igår skrapa upp en hudflik under foten. Gjorde svinont och blödde. Spolade rent i duschen, torkade försiktigt och satte på plåster.

Idag gör det fortfarande så ont att sätta ner foten att jag inte vill stödja på den. Såret sitter ju så dumt till!

Funderar på om jag ska försöka kontakta läkare eller bara vänta på att det ska läka av sig själv. Kanske finns det något annat att göra?

Hur skulle ni ha gjort?
(Nej, jag har ingen app för videosamtal med läkare eller så, får ångest bara av tanken på att fixa sådant)

Lägger in bild i spoiler i nästa inlägg
 
Det är inget som jag hade gått till doktor med i nuläget. Såret är ju pyttelitet, tänker jag. Jag kan inte tänka att det finns mycket annat att göra än att ha plåster på under dagarna, när du behöver kunna stå och gå på foten, och sedan sova utan. Så hade jag gjort i alla fall.
 
20210512_060451.jpg
 
Håll tort och rent, tvätta med vatten och lite mild tvål på sin höjd.

Du skulle kunna göra en tryckavlastande ring av skumgummi-liknande bitar, finns på apotek. Skavsårsplåster (Compeed) hade kanske inte heller varit superdumt, blir också tryckavlastande.
 
Håll tort och rent, tvätta med vatten och lite mild tvål på sin höjd.

Du skulle kunna göra en tryckavlastande ring av skumgummi-liknande bitar, finns på apotek. Skavsårsplåster (Compeed) hade kanske inte heller varit superdumt, blir också tryckavlastande.

Hade absolut klämt dit ett Compeed, jag fick själv en stor blåsa på c a 3 cm som sprack för någon vecka sedan. Den satt precis under främre trampdynan, och det var inga problem att ens springa med plåstret medan jag linkade rätt svårt utan.

Såg ut som en stor del av foten var borta på undersidan, tydligen hade något legat och skavt i skon och fortsatt skava in efter att blåsan spruckit.
 
Tack för svar. Blir tyvärr en hemmadag för mig idag. Hatar att inte kunna jobba så fort en fot är trasig eller så :arghh: Ska ta mig ner till apoteket senare och kolla efter compeed och skumgummigrej. Just nu sitter jag på sängen utan plåster och hoppas att foten ska bli lite gladare. Sov med plåster då jag var rädd att dra upp såret när jag vimsar runt med täcket, och så glömde jag helt bort såret när jag vaknade, satte ner foten direkt på golvet och AJ vad det kändes... Fan alltså. Det känns så dumt allting :( Får hoppas att det räcker med att bara hålla rent och ha på plåster när hundarna ska ut.
 
Tack för svar. Blir tyvärr en hemmadag för mig idag. Hatar att inte kunna jobba så fort en fot är trasig eller så :arghh: Ska ta mig ner till apoteket senare och kolla efter compeed och skumgummigrej. Just nu sitter jag på sängen utan plåster och hoppas att foten ska bli lite gladare. Sov med plåster då jag var rädd att dra upp såret när jag vimsar runt med täcket, och så glömde jag helt bort såret när jag vaknade, satte ner foten direkt på golvet och AJ vad det kändes... Fan alltså. Det känns så dumt allting :( Får hoppas att det räcker med att bara hålla rent och ha på plåster när hundarna ska ut.
Gör fotbad med ljummet vatten och tvål. Låt först foten vara i vattnet i 10 min för att mjuka upp och sedan tvättar du försiktigt.
Torka torrt med ren handduk/papper och plåster på. Gör detta dagligen. Om plåstret vätskor igenom byter du oftare än en gång per dag.
Kolla efter tryckavlastande plåster på apoteket. Att linda foten med bandage kan också hjälpa avlastande. Jag tycker klisterlinda som vi har till hundarna är bäst :p
 
Tack för svar. Blir tyvärr en hemmadag för mig idag. Hatar att inte kunna jobba så fort en fot är trasig eller så :arghh: Ska ta mig ner till apoteket senare och kolla efter compeed och skumgummigrej. Just nu sitter jag på sängen utan plåster och hoppas att foten ska bli lite gladare. Sov med plåster då jag var rädd att dra upp såret när jag vimsar runt med täcket, och så glömde jag helt bort såret när jag vaknade, satte ner foten direkt på golvet och AJ vad det kändes... Fan alltså. Det känns så dumt allting :( Får hoppas att det räcker med att bara hålla rent och ha på plåster när hundarna ska ut.
Bygg en provisorisk variant som kan göra det lite mindre smärtsamt att gå tills du kan komma ner dit? Borde ju gå att rulla nåt till en sån ring och fästa alternativt lägga kompress närmast såret och på med en bunt bomull eller nåt.

Hopplöst med så dåligt placerade sår!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 325
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 467
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag kommer snart förlora förståndet... Jag har "alltid" haft ganska lätt för att få svamp, redan sen tonåren. På den tiden var det...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
21 074
Hästvård Min vallack STINKER. Han tillverkar kopiösa mängder klet i skapet. Det är min första vallack men jag vet många som inte rör skapet och...
2
Svar
33
· Visningar
8 306
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp