Hur ska jag tänka?

Ja absolut, det ÄR ett dåligt bett, det finns mkt bättre. Men alla bett och även bettlösa alternativ bygger på att du utövar ett tryck någonstans- oavsett om det är lanerna, tungan, läpparna eller nosryggen. Jag fattar verkligen inte hur man kan dra det så långt att skrika djurplågeri pga ett bett, ärligt talat. Nä nu lägger jag ner att svara mer i den här tråden. Diskussion går bara runt, runt, runt. Bukefalos i ett nötskal.

Min poäng var väl mer att jag tycker man frångår fakta alldeles för ofta i sådana här diskussioner, därför förstår jag inläggen av @TinyWiny. Det är frustrerande.
 
Nu raljerar du så det bara skriker om det....

Så tex Malin Baryard är okunnig och skiter i sin häst då? Googla Malin Baryard och H&M Indiana och kolla vilket bett som används.

https://www.tidningenridsport.se/in...-har-gjort-allt-for-att-fa-henne-pa-sin-sida/

Är så less på besserwisser-attityden som ofta dyker upp i bett och utrustningsfrågor. Det går liksom inte att diskutera saker sakligt utan det kommer alltid, alltid, alltid urarta i någon slags "du är en jävla djurplågare om du inte har hästen oklippt, otäckad, oskodd, bettlöst/bomlöst och ute på en sunkig lösdrift. Pluspoäng om du viftar med en carrot stick lite då och då också 🥴"

Så jävla tröttsamt.
Nej det gör jag inte. Jag känner inte Malin så jag vet inte det. Gör du? Jag behöver inte googla för att veta att många många hästar går med mer eller mindre hemska bett. Det är inte ett mindre hemskt bett för att någon känd ryttare använder det.

Det handlar inte om besserwisser attityd. Jag är så förbannat pissless på människor som ser hästar som något de kan bete sig som as emot.

Förstår man inte hur ett hissbett fungerar/inverkar så bör man gå tillbaka till fysiken på högstadiet där man får lära sig sådant här.
Det sista får stå för dig. Det är inget jag någonsin ens har antytt. Inte i denna tråden och inte någonsin.
 
Nej det gör jag inte. Jag känner inte Malin så jag vet inte det. Gör du? Jag behöver inte googla för att veta att många många hästar går med mer eller mindre hemska bett. Det är inte ett mindre hemskt bett för att någon känd ryttare använder det.

Det handlar inte om besserwisser attityd. Jag är så förbannat pissless på människor som ser hästar som något de kan bete sig som as emot.

Förstår man inte hur ett hissbett fungerar/inverkar så bör man gå tillbaka till fysiken på högstadiet där man får lära sig sådant här.
Det sista får stå för dig. Det är inget jag någonsin ens har antytt. Inte i denna tråden och inte någonsin.
Bara för man använder hissbett betyder det inte att man tycker man får bete sig som as mot hästarna.
Det kan som sagt vara det hästen trivs bäst med, oavsett vad man själv tycker om bettet.

Precis som med hundträning är det djuret som bestämmer vad som är obehag - inte vi människor.
 
Men det är ju bara ren och skär fakta att man ger hästen ett tryck nedåt i nacken och ett tryck uppåt i mungipan. Dvs de går rakt emot varandra. Oavsett vad man tycker eller inte så kommer man inte ifrån att det är motstridiga signaler till hästen.
Menar inte att försvara bettet nu, har aldrig ägt ett hissbett och kan inte se att jag skulle göra det heller. Men - det finns ju fler situationer där vi ger mer eller mindre motstridiga signaler till hästarna och med god ridning lär vi dem förstå vad vi då menar. Det i sig behöver ju inte vara något aversivt för hästen.
Det behöver inte vara konstigare än när hästen lär sig att ryttaren kan kombinera drivande och förhållande hjälper och vad den då ska göra 😊
 
Menar inte att försvara bettet nu, har aldrig ägt ett hissbett och kan inte se att jag skulle göra det heller. Men - det finns ju fler situationer där vi ger mer eller mindre motstridiga signaler till hästarna och med god ridning lär vi dem förstå vad vi då menar. Det i sig behöver ju inte vara något aversivt för hästen.
Det behöver inte vara konstigare än när hästen lär sig att ryttaren kan kombinera drivande och förhållande hjälper och vad den då ska göra 😊

Fast det är ju också bara ren fakta. Att vi ju i nästan all inlärning med hästar använder oss av obehag? Självklart kan det göras på milsvida olika sätt. Men i grunden kan man ju faktiskt inte argumentera emot att vi gör det.

Jag tycker det är synd att många sådana här diskussioner slutar i "men detta då". Man kan ju också vara tydlig med att man står för vad man gör även om det innebär obehag för hästen, tex.
 
Fast det är ju också bara ren fakta. Att vi ju i nästan all inlärning med hästar använder oss av obehag? Självklart kan det göras på milsvida olika sätt. Men i grunden kan man ju faktiskt inte argumentera emot att vi gör det.

Jag tycker det är synd att många sådana här diskussioner slutar i "men detta då". Man kan ju också vara tydlig med att man står för vad man gör även om det innebär obehag för hästen, tex.
Jag håller nog inte med om att det måste innebära obehag. Frustration tills hästen lärt sig vad vi vill finns säkert, men det är ju inte samma sak som obehag.
 
Intressant! Hur tänker du att negativ förstärkning fungerar då? Och eskalerande tryck?
Jag menade inte att vi inte använder tryck och negativ förstärkning. Men allt vi lär hästarna handlar ju inte om obehag. Och jag tror inte att motstridiga signaler måste innebära obehag. Det beror på häst och hur inlärningen går till.
 
Nej det gör jag inte. Jag känner inte Malin så jag vet inte det. Gör du? Jag behöver inte googla för att veta att många många hästar går med mer eller mindre hemska bett. Det är inte ett mindre hemskt bett för att någon känd ryttare använder det.

Det handlar inte om besserwisser attityd. Jag är så förbannat pissless på människor som ser hästar som något de kan bete sig som as emot.

Förstår man inte hur ett hissbett fungerar/inverkar så bör man gå tillbaka till fysiken på högstadiet där man får lära sig sådant här.
Det sista får stå för dig. Det är inget jag någonsin ens har antytt. Inte i denna tråden och inte någonsin.
Fast i ditt föregående inlägg påstod du ju just det? Att folk som Malin är okunniga och vill sin häst illa när de använder ett hissbett? Malin använde ju uppenbarligen ett hissbett på Indiana, så enligt din retorik så var hon både elak och okunnig. Dina ord, inte mina.

Och jag är pissless på folk som tycker att allt som råkar gå emot deras principer är att bete sig som ett as mot hästen.

Jag förstår mkt väl hur ett hissbett fungerar och jag har långt mer utbildning i fysik än högstadienivå. Ändå är jag inte beredd att påstå att ett hissbett inte är rätt på rätt häst under rätt omständigheter.
 
Menar inte att försvara bettet nu, har aldrig ägt ett hissbett och kan inte se att jag skulle göra det heller. Men - det finns ju fler situationer där vi ger mer eller mindre motstridiga signaler till hästarna och med god ridning lär vi dem förstå vad vi då menar. Det i sig behöver ju inte vara något aversivt för hästen.
Det behöver inte vara konstigare än när hästen lär sig att ryttaren kan kombinera drivande och förhållande hjälper och vad den då ska göra 😊
Fast man ger ju inte drivande och förhållande hjälper i exakt samma ögonblick? Så det blir ju inte alls motstridiga signaler.
 
Fast man ger ju inte drivande och förhållande hjälper i exakt samma ögonblick? Så det blir ju inte alls motstridiga signaler.
Det beror väl på?
Jag kan ju vinkla om bäckenet (förhållande) samtidigt som jag ger lite lätt drivning med röst eller skänkel. Det är samtidigt.
 
Jag menade inte att vi inte använder tryck och negativ förstärkning. Men allt vi lär hästarna handlar ju inte om obehag. Och jag tror inte att motstridiga signaler måste innebära obehag. Det beror på häst och hur inlärningen går till.

Men tryck och negativ förstärkning handlar ju om att skapa ett obehag och ge eftergift? Sedan lär sig ju hästen lyssna på mindre signaler som självklart inte då behöver vara obehagliga men inlärningen av dem bygger ju på något hästen vill undvika. Eller missförstår jag dig nu?
 
Det beror väl på?
Jag kan ju vinkla om bäckenet (förhållande) samtidigt som jag ger lite lätt drivning med röst eller skänkel. Det är samtidigt.
Fast då är ju inte tanken att du driver och bromsar t.ex bakbenen samtidigt? Vi kan ju styra olika kroppsdelar på samma sätt. Ett pessoabett ”höjer och sänker” huvudet samtidigt.
 
Men tryck och negativ förstärkning handlar ju om att skapa ett obehag och ge eftergift? Sedan lär sig ju hästen lyssna på mindre signaler som självklart inte då behöver vara obehagliga men inlärningen av dem bygger ju på något hästen vill undvika. Eller missförstår jag dig nu?
Jag har inte ens diskuterat detta så ja det är något slags missförstånd.
Jag har inte sagt att jag inte använder obehag och eftergift, bara att det inte är det enda.
 
Jag har inte ens diskuterat detta så ja det är något slags missförstånd.
Jag har inte sagt att jag inte använder obehag och eftergift, bara att det inte är det enda.

Nej det var jag som skrev att den största delen av inlärningen med hästar bygger ju på att vi skapar ett obehag hästarna vill undvika, det är ju liksom så negativ förstärkning fungerar? Är det det du argumenterar emot? Är det där vi missförstår varandra?

Nej alltså jag använder det själv. Men jag förstår de som hävdar att det är helt förkastligt. I grunden är det ju ett knepigt förhållningssätt till hästarna. Precis som jag fattar varför folk blir upprörda av pessoabett utifrån hur de rent krasst faktiskt inverkar på hästarna.
 
Nej det var jag som skrev att den största delen av inlärningen med hästar bygger ju på att vi skapar ett obehag hästarna vill undvika, det är ju liksom så negativ förstärkning fungerar? Är det det du argumenterar emot? Är det där vi missförstår varandra?

Nej alltså jag använder det själv. Men jag förstår de som hävdar att det är helt förkastligt. I grunden är det ju ett knepigt förhållningssätt till hästarna. Precis som jag fattar varför folk blir upprörda av pessoabett utifrån hur de rent krasst faktiskt inverkar på hästarna.
Jag skrev att motstridiga signaler inte behöver innebära obehag. Kan innebära obehag, men måste inte. Det var allt.
 
Vad är en halvhalt då?
Inte bromsa och gasa samtidigt i alla fall? Så som jag fått lära mig halvhalt är det en kort uppbromsning, följt av en drivning framåt, men däremellan ska man ju hinna lätta. Ju mer utbildad hästen är desto kortare mellanrum mellan eftergift och framåtdrivning, men göra båda samtidigt är ett big no-no, enligt vad jag fått lära mig. Målet är ju att hästen stannar upp och väger över lite bakåt, ju mer utbildad desto mer "bakåtvägning" och mindre uppstanning.

Sen kan man ju råka göra fel ibland. Eller iaf jag.
 
Inte bromsa och gasa samtidigt i alla fall? Så som jag fått lära mig halvhalt är det en kort uppbromsning, följt av en drivning framåt, men däremellan ska man ju hinna lätta. Ju mer utbildad hästen är desto kortare mellanrum mellan eftergift och framåtdrivning, men göra båda samtidigt är ett big no-no, enligt vad jag fått lära mig. Målet är ju att hästen stannar upp och väger över lite bakåt, ju mer utbildad desto mer "bakåtvägning" och mindre uppstanning.

Sen kan man ju råka göra fel ibland. Eller iaf jag.
Och jag gör en halvhalt precis tvärtom. Driver framåt, fångar upp och lättar :)

Men on topic så skulle jag nog undvika att rida ut med personen i framtiden, om det inte känns okej. Det låter inte som att pessoabett och spöanvändning vid snubbling är så allvarligt att det går att göra så mycket åt, tyvärr (dvs, det faller inte under djurplågeri). Jag skulle dock inte vilja vara en del av så hård ridning som detta låter som och tycker kanske att det är markering nog att välja att inte umgås med den här personen i fortsättningen.
 
Jag skrev att motstridiga signaler inte behöver innebära obehag. Kan innebära obehag, men måste inte. Det var allt.

Okej, då förstår jag inte riktigt varför du började svara mig.

Men. Jag förstår ännu mindre hur motstridiga signaler inte kan innebära ett obehag? Du nämnde frustration i något av de tidigare inläggen, det är ju ett obehag? Hur är det inte att skapa ett obehag att ge två signaler som inte båda går att följa? Det är ju något man hela tiden strävar efter att undvika tänker jag? Det blir ju ingen positiv följd av att ge två instruktioner som båda två inte går att följa? Oftast leder det väl till att hästen stänger av mer eller mindre men också oönskade beteenden.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 568
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 334
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Nu är det bestämt. Hästen jag är medryttare på sedan tre år tillbaka kommer att tas bort lagom till jul - om inte tidigare :cry: Vi...
Svar
19
· Visningar
3 837
Senast: finapina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp