Hur ska jag tolka detta? Maxlast

S

Skumbananen

Min bil har "högsta vikt bromsat släp": 1200 kg

Sen står det också "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort": 1400 kg

Släpet ifråga har en totalvikt på 1300 och en maxlast på 700.

Hur tolkar jag om jag får dra det med min bil?

Som jag förstår det får jag dra ett släp med en totalvikt registrerat för 1400 kg, men däremot får inte tjänstevikt + last gå över 1200 kg. Så i det släpet skulle jag få lasta 600 kg. (1300-700=600 kg tjänstevikt. 1200-600=600 kg last)

http://www.transportstyrelsen.se/sv...tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/
 
Sv: Hur ska jag tolka detta? Maxlast

Helt rätt.
Ett tips är oxå att väga släpet, mitt släp väger 100kg mer än på pappret o detta är tydligen väldigt vanligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 478
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 382
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: angelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp