Hur ska jag välja sadel?

Fillifjonkan

Trådstartare
Är på g att köpa en ny sadel till pållen då dels min medryttare är så kort att hon inte når ner till stigbyglarna på min sadel och det går inte att göra fler hål (westernsadel). Själv vill jag ha en annan sadel av den anledningen att min nuvarande sadel väger ca 20 kg och är tung att bära på vintern då jag har den en annan byggnad med värme.

Funderar dels på att köpa en bomlös (köpte en från HÖÖKs men det var värdelös, gled bak hela tiden). Har också haft tanken på att köpa en hoppsadel ifall vi skulle få för oss att börja med hoppning vilket min häst älskar men vi inte kan. Är en hoppsadel någorlunda bekväm att rida ut i eller tror ni att den bomlösa passar oss bättre?

Om vi nu väljer den bomlösa, hur i hela friden vet att den passar? Har en sadelutprovare här men de har inte så stor koll på bomlösa.
 
Sv: Hur ska jag välja sadel?

Jag tänkte dirrekt på en Wintex sadel när du skrev att din vägde 20 kg. Wintex är ju en syntetsadel och mycket lätt.

Jag har en bomlös sadel som jag bara stormtrivs i. Hade ingen sadelutprovare hit för att kolla utan jag såg att den passade perfekt. Den ligger stilla hela tiden. Sadelgjorden kasar inte fram trots att min lilla donna har en liiten kulmage...:angel:
 
Sv: Hur ska jag välja sadel?

hmm..jag har hört att hööks bomlösa sitter bra igen..
menmen. du kan ju alltid testa någon annan bomlös.
och syntetsadel är ju lätta och så..
varför inte bara köpa en vanlig allroundsadel med bom?
 
Sv: Hur ska jag välja sadel?

Jag tänkte dirrekt på en Wintex sadel när du skrev att din vägde 20 kg. Wintex är ju en syntetsadel och mycket lätt.

Jag har en bomlös sadel som jag bara stormtrivs i. Hade ingen sadelutprovare hit för att kolla utan jag såg att den passade perfekt. Den ligger stilla hela tiden. Sadelgjorden kasar inte fram trots att min lilla donna har en liiten kulmage...:angel:

Menar du inte Wintec, eller är Wintex ett annat märke?
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 030
Senast: Aifos
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 265
Senast: Lixiigirl
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp