Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Smallgot

Trådstartare
Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta.

För att dra lite bakgrund så har jag en new forest-valack, c-ponny, som är född 1991, och har varit i min ägo i 7 år. Innan jag (och min syster) köpte honom gick han på min ridskola och jag var delfodervärd på honom, så jag har ridit honom i 11 år. Han dressyrrids (tävlar upp till Msv C bland stora hästar), men träning är givetvis anpassat efter hans ålder och i samråd med vår veterinär.

År 2008 fick han dubbelsidig hasledsinflammation, behandlades en gång i vardera has och blev sedan friskförklarad och igångsatt. Efter det har vi varit inne på Ultuna och hälsokollat honom 2-3 gånger per år, och han var så sent som i februari i år helt ren på både högt och lågt böjprov runt om. I maj reagerade jag på att han vilade väldigt mycket på höger bak, men han kändes som vanligt i ridningen och min tränare såg inte heller att något skulle ha varit konstigt. Iallafall provade jag vid ett tillfälle att lyfta benet lite högre än vid normal hovkratsning och när jag släppte ner benet satte han ner det på tå och haltade i ett par steg när jag flyttade honom åt sidan. Givetvis ringde vi direkt och bokade tid på Ultuna, och väl där konstaterades hasledsinflammation på höger bak. Han behandlades i leden och vid återbesöket 4 veckor senare blev han friskförklarad, men fick äta metacam i en vecka för säkerhetsskull. Efter det skulle jag då börja sätta igång honom igen, men jag kommer ingen vart med igångsättningen för jag är så fruktansvärt orolig. Enligt igångsättningsschemat ska han i princip vara igång i alla gångarter och börja gå lättare träningar om knappt tre veckor, men jag ligger långt efter då jag inte vågar öka på träningen. Hittills har jag travat tre gånger, ungefär 3-4 långsidor vid varje tillfälle. Sedan tänkte jag att det var säkrast att skritta en vecka och jag kommer liksom inte vidare.

Jag är så vansinnigt rädd att han ska bli dålig igen, då jag älskar honom över allt annat. Jag överanalyserar precis allt han gör och står och räknar sekunder över vilket ben han vilar på. När jag mockar boxen och han står bunden på gången utanför så kikar jag ut över boxgallret var tredje sekund för att se hur han har placerat benen. När han står med bakbenen i olika positioner försöker jag placera mina egna ben likadant för att försöka känna vilket ben som får mest vikt och så vidare. Ridningen är en enda stor ångest då jag sitter och känner efter i varenda steg, och jag är ofta så spänd att jag har ont i axlarna efter ridpassen (eller ja, skrittpassen...). När jag börjar närma mig ridpassets slut blir jag så nervös att det fladdrar i magen för att jag är orolig för hur han ska bete sig när jag stretchar. Innan behandlingen försökte han ofta lyfta höger bak när jag stretchade frambenen och jag är livrädd för att han ska börja med det igen. I princip dygnet runt har jag vansinnig oro över det här, och jag har legat hemma och gråtit av oro nu ikväll.

Jag inser ju också att jag måste få igång honom ordentligt för att se om han faktiskt är återställd och håller för ridningen, och med tanke på hasproblem så brukar ju mycket rörelse vara viktigt. Men jag har helt kört fast. Är ledsen för att det blev ett milslångt inlägg, men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig. Vore jättetacksam om någon har lust att komma med tankar och funderingar, eller om någon har varit i en liknande sits?

Vänliga hälsningar,
Smallgot
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Åh fy fasen, jag vet exakt hur du har det!:(
Kan inte komma med några konkreta råd eftersom jag är likadan och spenderar alltför mycket tid av mitt liv på att överanalysera alla skador och sjukdomar.
Jag tror det ibland handlar om relationen man har till sitt djur. Jag sitter liksom ihop med mina djur och mår de dåligt blir jag fysiskt dålig jag med, plus att jag oroar mig, ältar och svartmålar allt.

Vet inte om det hjälper dig ett dugg men du är iallafall inte ensam om dina känslor och ditt beteende.
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Bra att vara försiktig. Min pålle blev halt direkt på veterinärens igångsättnings schema så behandlingen fick startas om på nytt.
Jag red enbart ut och skrittade ett par månader. Hoppade av och ledde i upp och nerförsbackar. Skrittade längre sträckor och ledde emellanåt.
Lade på lite trav som ökades på.
Red aldrig mer böjda spår ev skritt på stor volt nån gång.
Min häst blev fullt frisk, veterinären trodde det var kört då han blev halt så fort efter 1:a behandlingen.
Min hade knäledsinflammation fram.
Jag köpte en bomlös sadel och han skulle gå i rast tempo skritt för att inte överbelasta frambenen vid konvalecenten.
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Tack för ditt svar! Skönt att veta att jag inte är ensam, började nästan tro att jag höll på att bli helt galen. Och det är samma för mig, när min ponny inte mår bra, mår inte jag heller bra. Det blir som en tjock, tung filt av oro och ångest som ligger över hela tillvaron. :(
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Tråkigt att höra att din häst blev dålig igen på första igångsättningsförsöket, men vad skönt att det gick bra andra gången! :) Hur gjorde du när du ökade på? Hur lång tid tog det att få igång hästen helt?
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Från 1:a veterinärbesök till att rida fullt ut ca 1 år. konvalescent utan ridning 3-4 månader. Men man blir nojig och jag var försiktig när jag red därefter.
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Jag är PRECIS likadan :)! Det som har hjälpt mig allra mest är att ha hjälp, dvs att ha en snäll människa som hjälper mig med ridningen och som också rider min häst ibland. Det är guld värt att någon annan talar om för mig att min häst känns okej när jag själv tvivlar och inbillar mig både det ena och det andra.
 
Sv: Hur ska jag våga sätta igång min häst efter skada?

Tack för ditt svar! Det där var ju en väldigt bra idé! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp