Hur ska man bete sig vid en hundattack?

_Zacke_

Trådstartare
Där vi bor är det tyvärr mycket bekymmer med andra hundar. Många som har hundar som är aggressiva mot andra hundar och som dessutom ofta rymmer. Av någon konstig anledning så är det alltid jag och min mesiga kastrerade cockerhane som råkar ut för dom. Detta har resulterat i att vi knappt vågar gå ut och gå längre 😔 jag inser ju att denna rädsla inte får ta över, vi måste ju ut. Så nu vill jag vara så förberedd det bara går. Försvarsspray är inhandlad och kommer följa med överallt i fortsättningen(sjukt att det ska behöva vara så).
Men hur är det som hundägare bäst att reagera/agera vid en attack?
I somras blev vi attackerade och min cocker blev illa biten. Vid denna attack så blev jag som förstelnad, stod helt lugnt och bara hoppades på att den andra hunden skulle hålla sig lugn och inte hugga, vilket den tyvärr gjorde. Min satt tyst ihop krupen vid mitt ben och gjorde inget motangrepp alls.
Idag var det dags igen men med andra hundar. Såg dom komma springande mot oss på långt håll, visste att dom inte var att lita på. Ställde min hund bakom mig och gjorde mig så stor jag bara kunde, gick mot dom och vrålade "Gå hem!!" till dom med den argaste röst jag kunde. Funkade någorlunda och min hund slapp ju i alla fall att bli biten. Men frågan var om det var mitt beteende som räddade oss eller om det bara var ren tur? När jag kom hem och berättade för min man så sa han att det nog bara var tur för att mitt beteende snarare hade kunnat trigga dom.
Så, gjorde jag rätt eller fel idag?
 
Där vi bor är det tyvärr mycket bekymmer med andra hundar. Många som har hundar som är aggressiva mot andra hundar och som dessutom ofta rymmer. Av någon konstig anledning så är det alltid jag och min mesiga kastrerade cockerhane som råkar ut för dom. Detta har resulterat i att vi knappt vågar gå ut och gå längre 😔 jag inser ju att denna rädsla inte får ta över, vi måste ju ut. Så nu vill jag vara så förberedd det bara går. Försvarsspray är inhandlad och kommer följa med överallt i fortsättningen(sjukt att det ska behöva vara så).
Men hur är det som hundägare bäst att reagera/agera vid en attack?
I somras blev vi attackerade och min cocker blev illa biten. Vid denna attack så blev jag som förstelnad, stod helt lugnt och bara hoppades på att den andra hunden skulle hålla sig lugn och inte hugga, vilket den tyvärr gjorde. Min satt tyst ihop krupen vid mitt ben och gjorde inget motangrepp alls.
Idag var det dags igen men med andra hundar. Såg dom komma springande mot oss på långt håll, visste att dom inte var att lita på. Ställde min hund bakom mig och gjorde mig så stor jag bara kunde, gick mot dom och vrålade "Gå hem!!" till dom med den argaste röst jag kunde. Funkade någorlunda och min hund slapp ju i alla fall att bli biten. Men frågan var om det var mitt beteende som räddade oss eller om det bara var ren tur? När jag kom hem och berättade för min man så sa han att det nog bara var tur för att mitt beteende snarare hade kunnat trigga dom.
Så, gjorde jag rätt eller fel idag?
Du gjorde rätt.
Att bara stå stilla kommer knappast stoppa en hund som vill bita en annan hund. Det är större chans att den är lite vek mot en främling och backar av om den får lite motstånd sas.

Visst kan man råka trigga - men jag tror den risken är nog bättre att ta än att inte göra något alls.

Jag har både vrålat och sparkat till framfarande hundar, har även gått i mellan och plockat en av hundarna från den andra. Jag är inte så rädd å min egen hunds vägnar men jag är inte sugen på att stå mitt i ett hundslagsmål heller.
 
Alltså jag hade faktiskt använt en hundvagn genom sånna områden. Antingen att ha hunden i eller kunna kasta i hunden vid behov. Dom är lättkörda och kostar under tusenlappen 👍
 
Där vi bor är det tyvärr mycket bekymmer med andra hundar. Många som har hundar som är aggressiva mot andra hundar och som dessutom ofta rymmer. Av någon konstig anledning så är det alltid jag och min mesiga kastrerade cockerhane som råkar ut för dom. Detta har resulterat i att vi knappt vågar gå ut och gå längre 😔 jag inser ju att denna rädsla inte får ta över, vi måste ju ut. Så nu vill jag vara så förberedd det bara går. Försvarsspray är inhandlad och kommer följa med överallt i fortsättningen(sjukt att det ska behöva vara så).
Men hur är det som hundägare bäst att reagera/agera vid en attack?
I somras blev vi attackerade och min cocker blev illa biten. Vid denna attack så blev jag som förstelnad, stod helt lugnt och bara hoppades på att den andra hunden skulle hålla sig lugn och inte hugga, vilket den tyvärr gjorde. Min satt tyst ihop krupen vid mitt ben och gjorde inget motangrepp alls.
Idag var det dags igen men med andra hundar. Såg dom komma springande mot oss på långt håll, visste att dom inte var att lita på. Ställde min hund bakom mig och gjorde mig så stor jag bara kunde, gick mot dom och vrålade "Gå hem!!" till dom med den argaste röst jag kunde. Funkade någorlunda och min hund slapp ju i alla fall att bli biten. Men frågan var om det var mitt beteende som räddade oss eller om det bara var ren tur? När jag kom hem och berättade för min man så sa han att det nog bara var tur för att mitt beteende snarare hade kunnat trigga dom.
Så, gjorde jag rätt eller fel idag?
Kan säga att det var ditt beteende som räddade dig men möter du en hund som redan är i totalt tunnelseende lär det bara hjälpa om du fysiskt får tag i hunden. Så vidrigt att behövs bo i ett område som detta :/
Vad är det för människor som äger dessa hundar? Kan du prata med dom utan hund?
Veka kastrerade hundar blir extra ofta offer är min erfarenhet.
 
Eftersom ditt beteende hjälpte så gjorde du rätt just denna gången. Nu tror jag också att det mer var tur och att hundarna som kom springande egentligen inte var så aggressiva utan mer kom flamsande för att hälsa/undersöka. En hund som kommer farande med viljan att attackera och har låst sig på din hund bryr sig sällan om verbala åthutningar.

För min del så anser jag att attack är bästa försvar. Det innebär att om det kommer en hund springande mot oss och jag befarar att hunden vill göra mer än att bara hälsa/busa så kommer jag utan att blinka två gånger att sparka hunden så fort den kommer inom räckhåll ifall jag inte kan få den att stanna/vända med rösten. Vilken kraft jag lägger bakom beror på hundens storlek, man fotar ju inte en liten hund med full kraft i första läget. Siktar på bogen/bringan i första hand men kniper det så spelar det för mig ingen roll vilken kroppsdel som kommer i vägen först. Om hunden inte backar av det utan fortsätter attacken så försöker jag få tag i hunden, halsband, sele, nackskinnet eller i värsta fall bara slänga mig på den och försöka brotta ned den om det går. Blir jag biten själv så må det vara hänt.

Jag försöker ha som rutin att alltid ha ett tunnt retrieverkoppel i fickan så att jag har chans att koppla en lös hund som kommer fram till oss även om den kanske inte har halsband eller sele på. I värsta fall kan man använda det för att strypa med om en sån situation uppstår.

Ofta får man ett rejält adrenalinpåslag när man hamnar i såna situationer och det är lätt att bli handlingsförlamad. I grund och botten så är det viktigaste nog att man gör NÅGOT.
 
Alltså jag hade faktiskt använt en hundvagn genom sånna områden. Antingen att ha hunden i eller kunna kasta i hunden vid behov. Dom är lättkörda och kostar under tusenlappen 👍
Jag går med barnvagn så funkar inte tyvärr 😔 dom gånger jag går utan barnvagn så vill jag helst kunna gå rakt ut i skogen
 
Kan säga att det var ditt beteende som räddade dig men möter du en hund som redan är i totalt tunnelseende lär det bara hjälpa om du fysiskt får tag i hunden. Så vidrigt att behövs bo i ett område som detta :/
Vad är det för människor som äger dessa hundar? Kan du prata med dom utan hund?
Veka kastrerade hundar blir extra ofta offer är min erfarenhet.
Dom flesta av dom helt vanligt folk, med vassa tuffa jakthundar för vildsvin. Det som hände idag var en olyckshändelse, dom brukar ha sina inhägnade men dom smet. Dom flesta andra händelser har dock berott på slarv...
 
Där vi bor är det tyvärr mycket bekymmer med andra hundar. Många som har hundar som är aggressiva mot andra hundar och som dessutom ofta rymmer. Av någon konstig anledning så är det alltid jag och min mesiga kastrerade cockerhane som råkar ut för dom. Detta har resulterat i att vi knappt vågar gå ut och gå längre 😔 jag inser ju att denna rädsla inte får ta över, vi måste ju ut. Så nu vill jag vara så förberedd det bara går. Försvarsspray är inhandlad och kommer följa med överallt i fortsättningen(sjukt att det ska behöva vara så).
Men hur är det som hundägare bäst att reagera/agera vid en attack?
I somras blev vi attackerade och min cocker blev illa biten. Vid denna attack så blev jag som förstelnad, stod helt lugnt och bara hoppades på att den andra hunden skulle hålla sig lugn och inte hugga, vilket den tyvärr gjorde. Min satt tyst ihop krupen vid mitt ben och gjorde inget motangrepp alls.
Idag var det dags igen men med andra hundar. Såg dom komma springande mot oss på långt håll, visste att dom inte var att lita på. Ställde min hund bakom mig och gjorde mig så stor jag bara kunde, gick mot dom och vrålade "Gå hem!!" till dom med den argaste röst jag kunde. Funkade någorlunda och min hund slapp ju i alla fall att bli biten. Men frågan var om det var mitt beteende som räddade oss eller om det bara var ren tur? När jag kom hem och berättade för min man så sa han att det nog bara var tur för att mitt beteende snarare hade kunnat trigga dom.
Så, gjorde jag rätt eller fel idag?
Du gjorde rätt. Tyvärr räcker det där ju verkligen inte alltid.

Om det är nått som förekommer så här pass ofta och ägarna är så oansvariga så hade jag skaffat någon slags tillhygge att försvara mig med. SÄRSKILT om jag skulle gå med barnvagn, herrejävlar vad jag inte hade varit snäll på den hund som sprang fram på oss då och visade minsta lilla problembeteende.

Vettesjutton vad som är effektivast att ta med sig dock. Nån försvarsspray är ju smidig att packa i vagnen så det skulle jag skaffa oavsett. Sen kanske nån väldigt solid ek-käpp tex. Och retrieverkoppel man kan strypa med. Och vad som helst annat som vore effektivt och smidigt nog att ha med. Visste jag dessutom vilkas hundar det var, och att de springer löst/"rymmer" då och då så hade jag förklarat för deras ägare att deras hundar riskerar att skadas allvarligt om de springer fram till oss i framtiden. Då kanske de slutar "råka rymma".
 
Mina tips:

1) mental förberedelse
2) försvarsspray
3) retrieverkoppel att koppla en lös hund som inte är aggressiv men påstridig
4) retrieverkoppel att använda som strypverktyg på aggressiv attackerande hund. Om hunden har eget halsband kan man försöka strypa även med detta.
5) fötter och ben - en välriktad spark kan avbryta eller minska skadan vid en attack.

För övrigt kan det vara bra att veta att rent juridiskt så sträcker sig nödvärnsrätten ganska långt. Med andra ord får du nyttja det våldet som krävs för att freda dig själv och/eller din egendom (hund räknas som lös egendom i lagens mening). Praxis på området finns, flertalet fall där ägare gått ganska långt i syfte att freda sig själva och sina hundar och där nödvärn har ansetts föreligga. Det yttersta exemplet kan du läsa om här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-hundattacken-patrik-friad
 
Mina tips:

1) mental förberedelse
2) försvarsspray
3) retrieverkoppel att koppla en lös hund som inte är aggressiv men påstridig
4) retrieverkoppel att använda som strypverktyg på aggressiv attackerande hund. Om hunden har eget halsband kan man försöka strypa även med detta.
5) fötter och ben - en välriktad spark kan avbryta eller minska skadan vid en attack.

För övrigt kan det vara bra att veta att rent juridiskt så sträcker sig nödvärnsrätten ganska långt. Med andra ord får du nyttja det våldet som krävs för att freda dig själv och/eller din egendom (hund räknas som lös egendom i lagens mening). Praxis på området finns, flertalet fall där ägare gått ganska långt i syfte att freda sig själva och sina hundar och där nödvärn har ansetts föreligga. Det yttersta exemplet kan du läsa om här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-hundattacken-patrik-friad
Bra inlägg, vill trycka extra på mental förberedelse! Gå igenom olika scenarion i huvudet, vad gör jag om... Många gånger! Det är a och o för att agera så som man vill. Bra poäng med nödvärnsrätten också.
 
Jag promenerar i ett område där en hund får springa vind för våg, tyvärr. Numera går jag endast där med sällskap, ifall att. Det är ett så härligt område så vill inte släppa det helt men är varje gång orolig att den där jäkla hunden ska komma. Ägaren har förut haft aggressiva hundar.
Skulle jag möta den skulle jag inte tveka att agera, allt för att skrämma och få iväg den.

Har förut vart tvungen att sätta mig på en aggressiv hund, som bet mig till följd.
I sådana situationer är allt ”tillåtet” tänker jag, för att hindra att sin egen hund skadas.

Om jag var du skulle jag anmäla varenda händelse när en oönskad hund kommer fram.
 
Mamma och pappa bor i ett område där dom ofta stöter på lösa hundar. Nu senast i veckan....
Våra småhundar skulle inte ha en chans.

De har alltid med en tygkasse med en hammare i. Hur effektivt det är vet jag inte. Ska iallafall tipsa om råden i denna tråd!
 
Mina tips:

1) mental förberedelse
2) försvarsspray
3) retrieverkoppel att koppla en lös hund som inte är aggressiv men påstridig
4) retrieverkoppel att använda som strypverktyg på aggressiv attackerande hund. Om hunden har eget halsband kan man försöka strypa även med detta.
5) fötter och ben - en välriktad spark kan avbryta eller minska skadan vid en attack.

För övrigt kan det vara bra att veta att rent juridiskt så sträcker sig nödvärnsrätten ganska långt. Med andra ord får du nyttja det våldet som krävs för att freda dig själv och/eller din egendom (hund räknas som lös egendom i lagens mening). Praxis på området finns, flertalet fall där ägare gått ganska långt i syfte att freda sig själva och sina hundar och där nödvärn har ansetts föreligga. Det yttersta exemplet kan du läsa om här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/efter-hundattacken-patrik-friad
Den rätta formuleringen är "ej uppenbart oförsvarligt" vilket är REJÄLA mängder våld, framförallt om man får motstånd. Bra att ha koll på!
 
Ett uppfällbart paraply, där du trycker på en knapp så det fälls upp med en smäll. Att fälla upp framför anfallande hund för att bryta beteendet och att hålla som sköld. Kan ju enkelt förvaras hopfällt på barnvagnen.
 
Min nära släktings hund blev dödad av två lösspringande grannhundar för en månad sen, detta trots att min släkting är mycket hundvan och var långt i från passiv i attacken. Hundarna slutade inte trots att han till slut låg över sin hund för att skydda den.
Faktumet var att hundarna hetsade varandra och den enda chansen var ägaren till dem som till slut, för sent, fick tag på dem.

Att tro att man kan koppla en aggressiv lös hund samtidigt som man håller i sin egen är naivt, speciellt om det är två. Enda chansen är att försöka avvärja innan något skett, precis som de flesta är inne på.

Är det vildsvinshundar finns det ju hopp att det finns nån slags fostran i dem, använd ditt spray, köp en lång ridpiska, paraply, allt som får dem att hålla avstånd.
 
Nu är barnvagnen välutrustad.
Retriverkoppel för att kunna koppla dom hundar som kommer fram men inte är aggressiva(vill ändå inte ha dom snurra runt oss).
Försvarsspray, när det blir minsta osäkerhet på vad den andra hunden tänker göra.
En käpp för absoluta nödsituationer. Där är jag därimot rädd att det skulle trigga ännu mer så det är absolut sista utväg 🙄
Sjukt att det ska behöva vara såhär.
Senast igår var det en lös hund som sprang runt i våran trädgård, glad att vi var inne då...
 
Jag tackar också för tips, även om jag inte har hund. Jag och mannen mötte två barn i 6-7års åldern som var ute och gick med en STOR lös dobberman när vi var i Spanien sist. :nailbiting: Den sprang emot oss, morrade och skällde och barnen skrattade och tyckte att det var jätteroligt. Jag antar att den vaktade dem. Jag som egentligen inte är rädd för hundar tyckte det var jätteobehagligt och har tänkt många gånger sen dess hur jag ska göra om jag hamnar i en liknande situation igen. Då höll vi oss bara passiva och försökte visa att vi inte var något hot vilket jag egentligen inte hade en aning om ifall det var rätt. Vi kunde tyvärr inte ta vägen någon annanstans, annars hade nog det varit mitt förstahandsval.
 
Apropå hundar som används för vildsvinsjakt så skall ju inte dessa vara mer benägna att bli aggressiva än någon annan hund.

Däremot kan jag tipsa om att det finns väldigt bra skyddsvästar för vildsvinsjakt. Både billigare och dyrare. Kanske kan det vara något? Dessa skyddar bra mot hundbett, har också sett att det finns västar med el, för att skydda mot vargangrepp.

Ett annat alternativ är en elektrisk kofösare längst ut på en käpp, då kan man försvara sig på lite avstånd.
 
Apropå hundar som används för vildsvinsjakt så skall ju inte dessa vara mer benägna att bli aggressiva än någon annan hund.

Däremot kan jag tipsa om att det finns väldigt bra skyddsvästar för vildsvinsjakt. Både billigare och dyrare. Kanske kan det vara något? Dessa skyddar bra mot hundbett, har också sett att det finns västar med el, för att skydda mot vargangrepp.

Ett annat alternativ är en elektrisk kofösare längst ut på en käpp, då kan man försvara sig på lite avstånd.
Var inte så jag menade. Både jag och min man är jägare så har koll på det. Men i jämförelse med min cocker så är dom betydligt mer framåt, orädda och ger sig inte i första taget om det är något dom vill. Den gången han blev rejält biten så var det inte av någon jakthund utan en kamphunds-blandning. Men man blir lite spak när det rusar fram stora Laikor och karelare :nailbiting: och tyvärr är några av dom här ute aggressiva mot andra hundar tyvärr, men ser inte det som rasbundet utan mer otur att det är så här.
Har också funderat på sån väst!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 159
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp