Hur ska man hinna med allt?

Nevercruelorcowardly

Trådstartare
Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka och stegra sig och vara allmänt otrevlig att ha och göra med. Utöver detta pluggar jag och har en sambo. I höstas blev jag sjukskriven för utmattning/stress för tredje gången i mitt 22 åriga liv. Detta varade dock bara ett par månader, eftersom jag har lätt för skolan och inte behöver plugga ihjäl mig för att hänga med. Men de sista två månaderna har jag pluggat närmare 200% för att ta igen det jag missade, samt börjat på mitt gamla extrajobb igen, och nu har sambon börjat säga att han mår dåligt och känner sig bortprioriterad när jag kommer hem från stallet och inte orkar städa eller laga mat utan mest vill gå och lägga mig. Inte en hållbar situation.

Hur ska man hinna med allt? Tar examen till sommaren och det lär ju inte bli bättre med ett heltidsjobb förstår jag.. Har funderingar på att skaffa medryttare, men vill helst ha en hoppryttare då jag själv tävlar dressyr, så hästen får lite variation. Men måste jag köpa en hoppsadel till denne i så fall?
 
Okej, det är blir ett sådant där "präktigt" svar.

Men du är bara 22 år och har redan sprungit in i stress-fållan.
Du behöver se över dina prioriteringar. Och fundera på vad just din ork räcker till, utan att jämföra med något slags mall av vad du tror är normalt och "vad som ska orkas".

Nu vet ju inte jag hur du har hästen uppstallad, men helinackordering är ett sätt att inte behöva lägga så mycket tid på hästen, mer än ridningen.
Diskutera med din sambo om hur han kan känna sig mer delaktig, eller fundera på om hästlivet ryms i ditt vardagsliv.

jobb: tja, heltidsjobb är ju oftast mer tidskrävande än heltidsstudier eftersom man förväntas befinna sig på en arbetsplats 40 timmar per vecka i normalfallet medan det kan vara ganska lite obligatorisk närvaro på vissa utbildningar (undantag finns förstås).
Jo, man måste - även här - fundera på sina prioriteringar.
hinner och orkar man ha en tävlingshäst som kräver mycket ridning - och där även tävlandet tar mycket tid och pengar i anspråk.

Välkommen till vuxenlivet ;) där man själv måste få allt att gå runt och får välja bort det som inte ryms.
 
Städa och laga mat kan du väl göra på helgen, tillsammans med sambon? ät enklare på vardagarna? man måste inte laga mat varje kväll efter jobb, det orkar inte jag heller. Man kan planera, göra matlådor etc. En medryttare kan ju dock vara bra ändå, åtminstone någon gång i veckan.
 
Men vad för slags sketet liv har jag byggt åt mig själv om jag måste prioritera bort allt jag har velat göra hela mitt liv? Hästen är ju huvudnumret, och kan jag inte hinna med det känns det som om allt är fel.

Har alltid trott att det går att tävla på hobbynivå utan att ha hästarna som jobb, för att kunna ha ett relativt normalt liv i övrigt. Är detta en naiv illusion? Börjar bli rädd för att behöva välja sambon eller hästen, och det skrämmer mig verkligen. Jag älskar min sambo men kommer jag att hata honom om några år för att han tagit ifrån mig min passion i livet? Om jag väljer hästen kommer jag att få leva ensam? Han är dessutom allergisk mot pälsdjur inkl. hästar...
Har faktiskt lagt ut en medryttarannons nu, men det känns som ett träsk.
 
Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka och stegra sig och vara allmänt otrevlig att ha och göra med. Utöver detta pluggar jag och har en sambo. I höstas blev jag sjukskriven för utmattning/stress för tredje gången i mitt 22 åriga liv. Detta varade dock bara ett par månader, eftersom jag har lätt för skolan och inte behöver plugga ihjäl mig för att hänga med. Men de sista två månaderna har jag pluggat närmare 200% för att ta igen det jag missade, samt börjat på mitt gamla extrajobb igen, och nu har sambon börjat säga att han mår dåligt och känner sig bortprioriterad när jag kommer hem från stallet och inte orkar städa eller laga mat utan mest vill gå och lägga mig. Inte en hållbar situation.

Hur ska man hinna med allt? Tar examen till sommaren och det lär ju inte bli bättre med ett heltidsjobb förstår jag.. Har funderingar på att skaffa medryttare, men vill helst ha en hoppryttare då jag själv tävlar dressyr, så hästen får lite variation. Men måste jag köpa en hoppsadel till denne i så fall?

Jag håller med @kryddelydd. Du m å s t e skala av ditt liv till en mer, för dig, hanterbar situation. Hjärnstress är inget som man bara lättvindigt blir av med utan det kommer att följa med dig i resten av ditt liv!! Har du kollat upp sköldkörteln/tagit blodprov?
För det första, både du och din sambo måste ha full förståelse för vad hjärnstress är, vad det innebär och hur man kan/bör hantera det som närstående. Går det för långt så kommer du helt plötsligt inte ens upp ur sängen på morgonen. Du tar slut. Klarar inte ens av att klä på dig. Inte sällan följer depression för att man känner sig värdelös som inte klarar minsta lilla. Går det så långt så tar det låååång tid att bli frisk(are).
Du kan inte ta på dig mer saker. Du måste skaffa avlastning med hästen (medryttare, helinack?)och det Finns inga måsten. Prioritera en eller två saker. För tillfället.
Och planera mycket, dvs den här tiden gör jag det här, då gör jag det.
Det gäller att hitta en balans i livet där du orkar göra lite av mycket och inte bara mycket av en sak (hästen).
Jag rekommenderar även starkt att kolla på mindfullness-övningar och mental träning. Det kan ge dig verktyg att hantera stressen och det har hjälpt mig mycket när 'bollen snurrar för fort'.

Det Går att tävla på hobbynivå och ha ett 'vanligt' liv men det gäller samtidigt att göra det bästa av situationen.
Jag har mitt djur (tävlingshäst)på lösdrift för att förenkla mitt liv och hon går 'bara' ca fem dgr/v. Men så har jag också skalat av mitt liv till familjen (sambo och barn), jobbet och hästen. Det är det jag orkar med... En strukturerad och ordnad vardag med litet utrymme för annat. Tyvärr, det är så det ser ut. Och då 'gick jag in i väggen' när jag var 24. Nu är jag 37.

Jag hoppas du lyckas prioritera och planera om så att din vardag blir mer hanterbar!
 
Men vad för slags sketet liv har jag byggt åt mig själv om jag måste prioritera bort allt jag har velat göra hela mitt liv? Hästen är ju huvudnumret, och kan jag inte hinna med det känns det som om allt är fel.

Tja, jag fick inte ihop tillvaron med heltidsjobb och relation, om jag ville ha häst. Det gick inte. Och för mig är det inte försvarbart att försöka hålla ihop en relation där en part känner sig ständigt bortprioriteras. När jag var klar med livet så det såg ut då, kunde jag ta tag i relation.

För mig är jobb nödvändigt. Jag måste försörja mig. Jag vill ha häst (men har inte längre), och nu är jag i ett förhållande. För mig går det inte att få ihop dessa tre på ett vettigt sätt.
 
Jag har en tävlingshäst som är väldigt krävande. Om han inte rids 6 dagar i veckan minst så blir han hysterisk att rida och börjar bocka och stegra sig och vara allmänt otrevlig att ha och göra med. Utöver detta pluggar jag och har en sambo. I höstas blev jag sjukskriven för utmattning/stress för tredje gången i mitt 22 åriga liv. Detta varade dock bara ett par månader, eftersom jag har lätt för skolan och inte behöver plugga ihjäl mig för att hänga med. Men de sista två månaderna har jag pluggat närmare 200% för att ta igen det jag missade, samt börjat på mitt gamla extrajobb igen, och nu har sambon börjat säga att han mår dåligt och känner sig bortprioriterad när jag kommer hem från stallet och inte orkar städa eller laga mat utan mest vill gå och lägga mig. Inte en hållbar situation.

Hur ska man hinna med allt? Tar examen till sommaren och det lär ju inte bli bättre med ett heltidsjobb förstår jag.. Har funderingar på att skaffa medryttare, men vill helst ha en hoppryttare då jag själv tävlar dressyr, så hästen får lite variation. Men måste jag köpa en hoppsadel till denne i så fall?

Det där med att bli frånvarande från skolan och sedan behöva kompensera det med dubbelt jobb efter sjukskrivning av den orsak du beskriver är inte vettigt ... På samma sätt som det är att komma tillbaka till dubbelt så mycket jobb efter en sådan problematik. Faktum är också att om du har haft den här problematiken med utmattning och stress, tidigare blivit sjukskriven för det tre tillfällen trots att du är så ung så finns det all anledning att tänka på det som ett högst närvarande bekymmer. Det försvinner liksom inte bara för att man lyckas ta sig från sjukskrivning och lyckas styra upp i studier eller jobb igen. Risken är överhängande att man faller ner igen, ganska ofta även om man tar hand om sig så är det väldigt vanligt med återkommande fall.

Kanske hade det varit bättre att skjuta upp examen om möjligt? Kanske behöver du se om villkoren för häst, hitta en medryttare? Hur som, handlar det rent praktiskt om att hitta en helhetsstruktur där det finns tid för återhämtning. Och balans mellan tempo och vila. Vilka förändringar som krävs kan man ju bara komma underfund med själv.

Angående inriktad medryttare och sadel beror det ju helt på hur du söker, och vad du tänkt dig. Rent teoretiskt kan jag tycka att om man förmånligt får ta del av någon annans häst, istället för att köpa en egen så borde man rimligtvis kunna lägga pengar på en sadel som funkar för ändamålet. Själv har jag ridit i egna sadlar på andras hästar. Har ganska liten rumpa och korta ben. Och när jag har ridit hästar vars sadlar varit förstora och skapta för långa ben så har jag inte sett något annat alternativ.

Man kan ju också söka hopp intresserad medryttare med tanken på att köpa en hoppsadel när man ser att det fungerar .. Jag menar om man inte har nytta av sadeln själv, känns det ju inte så roligt att slänga ut massa tusenlappar på något som kanske bara blir hängandes.
 
Hoppas att du får tag på en medryttare för det låter tufft med en häst som måste gå så mycket, det borde ju ta bort det roliga lite med att känna sig så tvungen jämnt?
För att få ihop mitt pussel har jag valt att inte jobba heltid, man får lära sig hålla i slantarna och leva snålt. Min belöning för det är att få ha hästarna. Men där har jag valt hästar som inte kräver så mycket, dom blir inte galna av att bara ridas 3-4 dagar i veckan utan trivs jättebra ändå.
Förstår att det inte är möjligt för alla men jag hoppas att du i första hand får bra napp på medryttare :) va rädd om dig!
 
Man hinner inte allt. Var rädd om dig! Helackordering och medryttare några till flera dagar i veckan är mitt förslag. Eller fodervärd tills studierna är klara/skjuta upp examen.

Jag har inte varit inne i väggen, men närapå. Heltidsjobb, barn, ensamstående och en travhäst att hålla i tävlingskondition höll på att kosta mig hälsan. Och känslan av att jag alltid hade bråttom. Det hade jag iofs också.... men jag njöt inte av något alls då jag ständigt hade dåligt samvete över något jag kunde/borde gått bättre.
 
Tack för fina och bra svar. Det är skönt att höra lite från folk som förstår vad man går igenom. Det är tufft, och att hästen skulle vara så krävande var ju svårt att veta på förhand tyvärr, var egentligen ute efter en lugnare variant... men så är det när säljare inte riktigt är ärliga. (När han går tillräckligt är han oftast lugn och trevlig. Därför märkte jag inte detta problem förrän det var för sent.) Hoppas på att hitta en pålitlig medryttare, ett par dagar i veckan stallfritt ger ju massa extra tid till annat.
 
Tack för fina och bra svar. Det är skönt att höra lite från folk som förstår vad man går igenom. Det är tufft, och att hästen skulle vara så krävande var ju svårt att veta på förhand tyvärr, var egentligen ute efter en lugnare variant... men så är det när säljare inte riktigt är ärliga. (När han går tillräckligt är han oftast lugn och trevlig. Därför märkte jag inte detta problem förrän det var för sent.) Hoppas på att hitta en pålitlig medryttare, ett par dagar i veckan stallfritt ger ju massa extra tid till annat.
Vad äter din häst? Hur ser hagen/hagtiden ut? Det kan ju spela in på hur 'spattig' den är. Säljarna behöver inte nödvändigtvis farit med osanning utan faktiskt upplevt hästen som lugn. :)
Och oavsett om den är lugn eller inte så tar en häst mycket tid.

Tänk bara på att inte planera in något förutom det allra viktigaste om du har en hästfri dag! Jag tror att du kommer att få jobba stenhårt på att tänka om, tänka rätt. :D Och att andas!!
 
Vad äter din häst? Hur ser hagen/hagtiden ut? Det kan ju spela in på hur 'spattig' den är. Säljarna behöver inte nödvändigtvis farit med osanning utan faktiskt upplevt hästen som lugn. :)
Och oavsett om den är lugn eller inte så tar en häst mycket tid.

Tänk bara på att inte planera in något förutom det allra viktigaste om du har en hästfri dag! Jag tror att du kommer att få jobba stenhårt på att tänka om, tänka rätt. :D Och att andas!!

Han äter i princip enbart hösilage eftersom han är så pigg, får en näve müsli ett par gånger om dagen. Hagen lämnar mer att önska, skulle kunna tänka mig att lösdrift skulle underlätta men står på min tränares anläggning i dagsläget vilket underlättar för att kunna träna och rida lektioner...
 
Han äter i princip enbart hösilage eftersom han är så pigg, får en näve müsli ett par gånger om dagen. Hagen lämnar mer att önska, skulle kunna tänka mig att lösdrift skulle underlätta men står på min tränares anläggning i dagsläget vilket underlättar för att kunna träna och rida lektioner...
Packar du höpåsar? hur många per dag? Kan du packa höpåsar för hela veckan under helgen? Vad har du för strö i boxen? Fungerar hästen att ha på bädd?

Jag gör så här om jag vet att jag har en hektisk tid framför mig:
jag packar höpåsar för hela veckan
förbereder kraftfoder för hela veckan (blandar färdigt i hinkar så att om det behöver blötas är det bara att hälla på vatten så är det klart)
Jag ser till att det finns bra med strö i boxarna, till dom hästar det går så gör jag en hög med nytt strö under krubban, bara att skotta ut i boxen när det behövs.

sen har jag bädd i boxarna, går 3ggr så snabbt att mocka och bal i hagen så att höpåsepackandet minskar rejält.
Jag har tre hästar och jag kan, om jag måste och har förberett innan, göra stallet på 20min. Nu har jag två hästar på lösdrift så till dom behöver jag bara bära ut vatten och visitera en stressig dag. När alla stod på box så tog en stressig stalldag 45 minuter.

Medryttare är guld värt! stallfria dagar är något jag uppskattar väldigt mycket oavsett om jag har full rulle i livet eller mest bara driver omkring. Ett tips är att ha medryttare någon veckodag och en helgdag! Väldigt skönt att ha en hel dag till att umgås med nära och kära och tvätta och städa och göra matlådor för veckan :)
 
Han äter i princip enbart hösilage eftersom han är så pigg, får en näve müsli ett par gånger om dagen. Hagen lämnar mer att önska, skulle kunna tänka mig att lösdrift skulle underlätta men står på min tränares anläggning i dagsläget vilket underlättar för att kunna träna och rida lektioner...
Min var superpigg förra året när han fick timotejhö, det är sötare än den blandvall han får nu. Sånt kan man också kolla på. Om jag var du skulle jag byta ut müslin mot något sockerfritt, det finns flera bra alternativ. Jag har sett över mineralerna till min också, ger nu melassfritt för att undvika socker.

Jag får inte heller ihop mitt liv med heltid, pojkvän/socialt liv och krävande häst. Den här perioden är det socialt liv jag typ inte har, andra perioder har jag jobbat mindre. Och vissa dagar hjälper stallkompisarna till att rida så hjälper jag dem att mocka och rida andra dagar..
 
Jag kan nog ärligen säga att om jag hade ett heltidsjobb hade jag aldrig kunnat ha hobbytävlingshäst och då behöver de inte gå sex dagar för att de är pigga utan i så fall för att hålla sig i konditionen jag behöver.

Då har jag ändå vuxna barn och en av hästarna som "pensionär".

Jag skulle fundera på att, med en sådan häst, ha någon sorts lösdrift där energi går åt till att röra på sig hela dagarna och vara vaksam och äta stora delar av dygnet (om det är möjligt) för att få en lugnare häst. Det kan dessutom bidraga till att hålla kondition, hull och "fromhet".

En medryttare kan också vara skönt om man hittar den rätta.
 
Okej, det blev en hel del text.. :rofl:

Vad tråkigt att höra om din situation TS!
Glädjande att du mår lite bättre, helt rätt att också ta tillfället i akt att kanske bygga om lite i livet när man mår bra nog och har lite mer energi till det.

Jag jobbar heltid och är sambo sedan 6 år tillbaka.
Jag har 30 min körväg till stallet. Jag lägger alltså 1h om dagen bara i körning om jag skall dit.
En vanlig vardag är jag hemma mellan 20-21.00 på kvällen.
Jag har en hobbytävlingshäst som rids 6 ggr i veckan. Jag rider 5 dagar och en sjätte får jag hjälp av antingen någon i stallet eller av medryttare (egentligen av min syster men hon är skadad och har fått 6 månaders ridförbud) Dagen hästen vilar får jag antingen hjälp av stallkompisarna att göra sysslorna eller så åker jag dit och gör det själv (tar 20 min att mocka och göra höpåsar etc,).

Jag hade gärna haft en "dressyr-medryttare" men jag värdesätter personkemin och hjälpen högre, och är glad bara någon jag litar på motionerar hästen åt mig en gång i veckan, oavsett om det är trim/uteritt/markarbete/longering/gå som handhäst. Att köpa en ny sadel tycker jag är något man gör tillsammans med sin medryttare när man efter ett tags samarbete kommit överens om att det behövs och gynnar alla. Så oroa dig inte ett dugg för det.

Jag är nog lite inne på det @Efwa skriver; Se över din stallplats, jag vet fler som fått "helt nya liv" av att stå i fullservice stall och därför inte behöva åka ut alls de dagar man inte måste rida. (Då skall ju dock ekonomin tillåta det, tid är pengar :-)
Lösdrift i flock skulle kanske kunna göra att hästen inte exploderar av 2 vilodagar/veckan.
Även om jag inte skulle vilja ha min tävlingshäst på lösdrift.

Medryttare känns som ett givet alternativ och väl värt mödan när du hittar den rätte. Dock hade jag i ditt fall sett situationen som lite för akut för att insnöat leta efter en duktig medryttare som vill hoppa, jag hade i första hand letat efter någon som du gillar, som rider rätt och som ser till att din häst motioneras på något sätt. punkt.

Sedan gäller det din sambo,. Nu vet jag inte hur många timmar du lägger i stallet om dagen eller hur er relation ser ut i övrigt men man skall inte behöva välja mellan sin hobby och sin partner.
Min sambo jobbar som Polis och är därför inte alltid hemma och väntar på mig, vilket är skönt.
Han har också ett väldigt socialt och aktivt hobby-liv vilket gör att vi bägge (om vi t.ex. är lediga en dag tillsammans) ser till att börja dagen med att åka till stall/ishall/gym för oss själva och möts hemma igen för lunch.
Vi är med andra ord lika självständiga (läs.ego?) bägge två, och helt överens om att vi inte behöver varandra för att överleva utan att livet bara är väldigt mycket roligare tillsammans.
 
Som de andra sagt så kan en medryttare vara nyckeln för dig. Att veta att hästen får det han behöver utan att du behöver göra det alla dagar. En helgdag hade ju varit superbra för då kan du och sambon umgås den dagen och fixa saker och slappa eller vad man vill. Bara sitta i soffan och kolla på en bra tv-serie en hel dag utan dåligt samvete för hästen.

Jag tror absolut att det finns en bra möjlighet för dig att en bra medryttare.

Det är viktigt med balans i livet. Balans kan vara olika saker för olika personer men du måste hitta din balans där du trivs och mår bra.

Du sa att du står på din tränares anläggning. Har din tränare kanske elever som inte har egen häst (kanske haft egen häst innan men inte hinner längre eller som är mellan hästar) men som är duktiga och vill ta privatlektioner för din tränare på lånad häst (din)? Om du inte kan/vill hitta en medryttare. Stalljobbet de dagarna går kanske att avtala med tränaren om. Om du litar på och har en bra relation till din tränare. Eller nån annan liknande lösning om det skulle passa hästen och dig.
 
Jag tror att det för de flesta är tufft med tex heltidsjobb och häst alla dagar i veckan. Så jag tror man måste vara realistisk om den tid och energi som man har. För mig skulle det inte funka att vara i ett stall elker ha ett fritidsintresse varje dag. Jag tror du får börja strukturera upp det och fundera på hur mkt tid du har och sen ordna efter det

Som du varit inne på- medryttare, annat stall med större hagar etc
 
Du har fått många bra svar, jag har löst det såhär; hästen på lösdrift med bal i hagen. Jobbet runt om går riktigt fort, hon blir dessutom mer stimulerad än att stå på box = lugnare att rida, dock behöver hon nästan gå 6 dagar i veckan ändå. Tävlingshäst. Söker Medryttare men har inte hittat någon än tyvärr.

Heltidsjobb, sambo och egen gård dessutom. ;)
 
Sedan gäller det din sambo,. Nu vet jag inte hur många timmar du lägger i stallet om dagen eller hur er relation ser ut i övrigt men man skall inte behöva välja mellan sin hobby och sin partner.
Min sambo jobbar som Polis och är därför inte alltid hemma och väntar på mig, vilket är skönt.
Han har också ett väldigt socialt och aktivt hobby-liv vilket gör att vi bägge (om vi t.ex. är lediga en dag tillsammans) ser till att börja dagen med att åka till stall/ishall/gym för oss själva och möts hemma igen för lunch.
Vi är med andra ord lika självständiga (läs.ego?) bägge två, och helt överens om att vi inte behöver varandra för att överleva utan att livet bara är väldigt mycket roligare tillsammans.

Så lever jag också, eller vi. Vi är av åsikten att vi har tre liv, han ett, jag ett o så har vi ett ihop. Bara för att man är partner o sambo så är man inte livegen.

Jag har dock, TS, varit med om att partner opponerade sig på antal timmar i stallet. Men det handlade mer om att han skulle ha makten o kontrollen över mitt liv o inte så mkt över att se till mitt bästa. Han är idag ett x.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 679
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 935
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp