Hur ska man hitta en bra medryttare?

Emmi

Trådstartare
Ursäkta långt inlägg men alltså detta med medryttare…. Hur hittar man vettiga personer? Är det någon som har något tips/knep? Känns som att det är omöjligt trots att jag knappt har några krav alls eller så är jag alldeles för petig (men tycker verkligen inte det!!) Eller ska man helt enkelt ge upp?

Har två supersnälla d-ponnier som jag har lite svårt att hinna motionera fullt ut just nu pga bebis. Innan barnet red jag och sambon (nybörjare) ut några dagar per vecka men nu så är det ju svårt att få till det såklart eftersom vi då behöver barnvakt. Så letar efter nån som vill rida ut och kanske träna lite på ridbanan också. Ena ponnyn är högt utbildad medan andra är bara basic, men båda enkla och snälla ändå även om de har ganska olika personligheter. Sticker/bockar ej etc och jag har vågat sätta upp helt nybörjare/barn/kompisar på dem och rida ut i skogen typ. Men visst bör man ha lite känsla.
Vill inte ha nått betalt och man behöver knappt göra nått stallfix då de står på egen lösdrift hemma.

De som hör av sig låter väldigt vettiga först men sen så träffas vi och då visar sig något av följande:
* De har inte med sig hjälm. Jag vill ju gärna se de rida så tycker detta är ganska underligt. Nån har velat rida utan hjälm också (några år sedan då ena hästen var en unghäst…., ja sa nej)

* De är helt fel klädda. Ex vårklädd utan ridbyxor trots flera minusgrader och blåst. Inga vantar etc och klagar på kylan då vi varit i stallet typ 5min. Helt fel skor etc.

*De frågar absolut inget om hästarna/stallet/mig (gäller framförallt yngre i 20-årsåldern) så det blir att det bara är jag som pratar och berättar. Däremot har de inga problem att prata om sigsjälva.

*De verkar inte vilja rykta hästarna även om man visar vart borstarna är, vilken borste resp häst gillar osv. Utan tar bara nått enstaka borsttag och sedan står och tittar på hästen.

* De väger betydligt mer än viktgränsen för hästarna. När vi pratat innan så har de inte nämnt detta utan säger det först när vi ses i stallet, vilket blir lite konstigt då jag tänkt att de skulle rida. Anledningen till vikten har då enligt demsjälva berott på sjukdom eller graviditet etc och att de snabbt ska gå ner i vikt bara de kan börja vara i stallet och rida. Men jag själv vet hur svårt det är att gå ner några kilo så jag tycker man isf kan säga det i förväg och då inte förvänta sig att få rida (det är ändå ponnier vi pratar om här). Sen är det ju ganska känsligt med vikt att det är svårt som hästägare att säga nått när man väl står där i stallet…

*De tar med sig bebis i vagn till första provridningen även om det innan lät som att barnets pappa alltid hade möjlighet att ta barnet. Sen tar de med sig barnvagnen ut i hagen och jag är typ livrädd att hästarna ska springa över den eller så. Vid just detta tillfälle var tanken att vi skulle rida ut med båda hästarna för att medryttaren skulle få se hur de var i skogen men det gick ju inte.

*de gillar inte att gå/promenera alls. Etc etc etc.

Såklart bör det nämnas att de flesta varit väldigt trevliga och så men tycker ändå att sakerna jag nämnt ovan är ganska konstiga och jag orkar lixom inte gå vidare och träffa dem igen.

Och när jag ändå tyckt att någon verkar kunna funka så har har detta hänt:

*de dykt upp nån enstaka gång och sedan har de avbokat varje vecka. När jag efter flera veckor utan att ha sett röken frågar om de vill fortsätta vara medryttare så svarar de att ja de vill de verkligen men det har varit sjukdom, barn, jobb etc etc. Men sen har de ändå inte dykt upp något mer.

*Ridit på hästen trots att den varit blockhalt (i detta fall hade en sko lossnat och tåkappan satt sig djupt i sulan vilket resulterat i flera klinikbesök och 5 månader konvalescens)

*Bara tröttnat efter några gånger för det varit för långt till stallet, eller att hästen typ en gång varit för pigg/trött/irriterad på bromsar etc. Känns som att de helt enkelt inte kan acceptera att hästen är en levande individ som kan bete sig lite olika beroende på dagsform. Men detta är bara min känsla.

Är det nån som upplevt samma? Eller har ni hittat nån som ni kanske först inte trodde skulle funka men sen blev jättebra? Funderar om det är jag som för snabbt dömmer ut folk😳

Det kan vara så svårt!

Min medryttare är fantastisk, men henne kände jag redan innan och jag visste att hon var duktig, ansvarsfull och lätt att ha att göra med. Det var guldläge för mig att hon var hästlös just när jag behövde medryttare.

På sommaren har jag en medryttare till som jag inte kände sedan innan, men hon är också fantastisk. Det är dock ren tur och träff. En bekant till mig skrev på Facebook att hon hade två sommarjobbare i sin restaurang som var hästvana och ville ha hästar att rida på sommaren, så då hörde jag av mig. Den ena passade inte alls med mina hästar, hon red med väldigt mycket hand och skulle ha "hästen på tygeln" hela tiden trots att jag sa till henne att mina hästar är vana vid en väldigt mjuk kontakt i munnen. När hon då inte ens lyssnade skickade faktiskt min häst av henne... Det kanske var lika bra. Den andra tjejen red dock mjukt och fint, och som en enorm bonus är hon även jätterar och okomplicerad att kommunicera med.

Har också varit med om riktiga skräckexempel när mina inackorderade har tagit in medryttare som verkligen har misskött sig i stallet. Värst var väl när de galopperade runt och hoppade med medryttarhästen som endast skulle skritta eftersom den var under igångsättning efter fång... 😬

De enda tipsen jag kan ge är väl att höra sig för riktigt noga när du har ett namn, oftast känner ju någon av ens bekanta inom hästvärlden till medryttaren. Eller om någon bara känner till dem överlag, är de vettiga utanför hästvärlden är de oftast vettiga att ha i stallet också. Och att vara med mycket i början. Man kan känna sig lite som en vakt som övervakar men hellre det än att det blir så som med fånghästen i mitt stall! Efter några veckor tycker jag ändå att man har fått en ganska bra bild av hur det funkar!

Fortsätt leta, med rätt medryttare är det verkligen guld att ha någon som hjälper till med skötsel och motion!

Jag skulle säga skitsvårt att hitta medryttare så har halvt gett upp till vår shettis som gärna hade fått komma ut en gång till i veckan. Har varit med om flera av sakerna som du tar upp🤯

* barn som föräldrarna sagt är SÅ duktiga på rida, rider själva i alla gångarter osv som när de kommer bara vill rida med grimskaft fastknäppt och knappt kan rida lätt eller hålla tyglarna korrekt. Kan förstå att man inte släpper barn på okänd ponny utan grimskaft men om de knappt håller sig kvar i sadeln i trav med ledare så känns det som föräldrarna överdrivit något 🙄

*vi har en viktgräns på 35kg, när barnen helt klart väger betydligt mer.

*de som svarar, provrider och sedan direkt efter (!) eller efter en vecka eller två kommer på att de inte alla har tid/ork/lust att komma ut en gång i veckan. Känns som vissa bara är ute efter enstaka gratis ridtur 😒

* De väger betydligt mer än viktgränsen för hästarna. När vi pratat innan så har de inte nämnt detta utan säger det först när vi ses i stallet, vilket blir lite konstigt då jag tänkt att de skulle rida. Anledningen till vikten har då enligt demsjälva berott på sjukdom eller graviditet etc och att de snabbt ska gå ner i vikt bara de kan börja vara i stallet och rida. Men jag själv vet hur svårt det är att gå ner några kilo så jag tycker man isf kan säga det i förväg och då inte förvänta sig att få rida (det är ändå ponnier vi pratar om här). Sen är det ju ganska känsligt med vikt att det är svårt som hästägare att säga nått när man väl står där i stallet…

*de dykt upp nån enstaka gång och sedan har de avbokat varje vecka. När jag efter flera veckor utan att ha sett röken frågar om de vill fortsätta vara medryttare så svarar de att ja de vill de verkligen men det har varit sjukdom, barn, jobb etc etc. Men sen har de ändå inte dykt upp något mer.

*Bara tröttnat efter några gånger för det varit för långt till stallet, eller att hästen typ en gång varit för pigg/trött/irriterad på bromsar etc. Känns som att de helt enkelt inte kan acceptera att hästen är en levande individ som kan bete sig lite olika beroende på dagsform. Men detta är bara min känsla.

Är det nån som upplevt samma? Eller har ni hittat nån som ni kanske först inte trodde skulle funka men sen blev jättebra? Funderar om det är jag som för snabbt dömmer ut folk😳

Sprid ut i bekantskapskretsen att du letar, som redan sagts så är ju ofta i övrigt vettiga personer vettiga medryttare (även om det Inte säger något om deras ridkunskaper). Jag hittade t ex en medryttare genom mamma som nämnt på sitt jobb att jag behövde hjälp med min häst. Och mamma kan inget om hästar men sa att arbetskamraten var en pålitlig person. Hon red sedan min häst i några år, tills hon skaffade egen.

Jo att ha några kontakter vore ju toppen! Jag är relativt nyinflyttad här i området så har inga ridrelationer direkt, och gården ligger långt ifrån där vi bodde förut så känner verkligen ingen i närheten ens😕 Men kanske ändå ska höra av mig till ej hästmänniskor i närheten om det är att de i sin tur känner nån…

Jo att ha några kontakter vore ju toppen! Jag är relativt nyinflyttad här i området så har inga ridrelationer direkt, och gården ligger långt ifrån där vi bodde förut så känner verkligen ingen i närheten ens😕 Men kanske ändå ska höra av mig till ej hästmänniskor i närheten om det är att de i sin tur känner nån…
Finns det någon ridskola i närheten? Prata med ridlärare där och hör om de har någon elev de kan rekommendera.

Min hästägare bad om referenser när jag blev medryttare. Så hon fick prata med min dåvarande ridlärare.
Vi mejlade en del fram och tillbaka innan jag kom till provridning också. Då kunde jag avgöra om hästarna var lämpliga för mig att ens provrida och hon kunde avgöra om jag verkade vara en lämplig ryttare för det hon var ute efter. Så ett tips är kanske att kommunicera mer innan provridning.

Ställ högre krav i annonsen än du kanske egentligen kräver. Det kommer sålla bort dels en del som då inte ens svarar och en del som avslöjar sig själva att inte passa kraven när du börjar kommunicera med dom.
Eller som flera skrivit, fråga bekanta, bekantas bekanta, de som du vet är vettiga för de rekommenderar ingen som då inte är vettig.

Jag har också alltid gått på magkänsla och vad hästen visat samt varit brutalt ärlig med vad jag behöver, när vi setts, då förstår man på hur svaret blir om det kommer funka.

De som hör av sig låter väldigt vettiga först men sen så träffas vi och då visar sig något av följande:
* De har inte med sig hjälm. Jag vill ju gärna se de rida så tycker detta är ganska underligt. Nån har velat rida utan hjälm också (några år sedan då ena hästen var en unghäst…., ja sa nej)

* De är helt fel klädda. Ex vårklädd utan ridbyxor trots flera minusgrader och blåst. Inga vantar etc och klagar på kylan då vi varit i stallet typ 5min. Helt fel skor etc.

*De frågar absolut inget om hästarna/stallet/mig (gäller framförallt yngre i 20-årsåldern) så det blir att det bara är jag som pratar och berättar. Däremot har de inga problem att prata om sigsjälva.

*De verkar inte vilja rykta hästarna även om man visar vart borstarna är, vilken borste resp häst gillar osv. Utan tar bara nått enstaka borsttag och sedan står och tittar på hästen.
Tänker att alla som söker medryttarhäst kanske inte är jättevana att åka och testa för att vara medryttare och inte vet hur det ska gå till riktigt.

Dvs känner att de verkar för på om de har på sig ridkläder och hjälm i handen (jag valde att ha ridgrejorna gömda i bilen och ha halvridkläder för att inte verka som att jag trodde att jag skulle få rida redan första gången man sågs, har man inte bil blir ju det svårt.)

Klagar på kylan, det är kanske ett sätt att konversera, söka kontakt. Det är ju inte ditt fel att det är kallt så det verkar kanske osannolikt att de faktiskt klagar.

De är väl beredda att berätta om sig själva iom att det är en form av intervju. Men du tänker mer att de även ska intervjua dig?

För mig skulle det kännas lite väl påträngande att stolpa in i värsta ridstassen, borsta hela hästen, räkna iskallt med att få rida osv. utan att ha blivit alls uppmanad. (tycker tvärtom att det är lite knasigt ibland när man testridit att det är -vad bra då slipper jag rida, och inga tips om hästen, hur den är, vad den tycker, mer som en möbel osv.)

Däremot är det lite konstigt att ha med barnvagn och baby, eller väga mer än sagt (det är kanske en kombo? man kanske väger mer precis efter en baby). Men det kan väl inte vara fler än en eller två?

Ursäkta långt inlägg men alltså detta med medryttare…. Hur hittar man vettiga personer? Är det någon som har något tips/knep? Känns som att det är omöjligt trots att jag knappt har några krav alls eller så är jag alldeles för petig (men tycker verkligen inte det!!) Eller ska man helt enkelt ge upp?

Har två supersnälla d-ponnier som jag har lite svårt att hinna motionera fullt ut just nu pga bebis. Innan barnet red jag och sambon (nybörjare) ut några dagar per vecka men nu så är det ju svårt att få till det såklart eftersom vi då behöver barnvakt. Så letar efter nån som vill rida ut och kanske träna lite på ridbanan också. Ena ponnyn är högt utbildad medan andra är bara basic, men båda enkla och snälla ändå även om de har ganska olika personligheter. Sticker/bockar ej etc och jag har vågat sätta upp helt nybörjare/barn/kompisar på dem och rida ut i skogen typ. Men visst bör man ha lite känsla.
Vill inte ha nått betalt och man behöver knappt göra nått stallfix då de står på egen lösdrift hemma.

*De tar med sig bebis i vagn till första provridningen även om det innan lät som att barnets pappa alltid hade möjlighet att ta barnet. Sen tar de med sig barnvagnen ut i hagen och jag är typ livrädd att hästarna ska springa över den eller så. Vid just detta tillfälle var tanken att vi skulle rida ut med båda hästarna för att medryttaren skulle få se hur de var i skogen men det gick ju inte.

*de gillar inte att gå/promenera alls. Etc etc etc.

Såklart bör det nämnas att de flesta varit väldigt trevliga och så men tycker ändå att sakerna jag nämnt ovan är ganska konstiga och jag orkar lixom inte gå vidare och träffa dem igen.

Och när jag ändå tyckt att någon verkar kunna funka så har har detta hänt:

*Ridit på hästen trots att den varit blockhalt (i detta fall hade en sko lossnat och tåkappan satt sig djupt i sulan vilket resulterat i flera klinikbesök och 5 månader konvalescens)

Jag tänker att det kan vara bra om du är tydlig med att dom ska provrida vid första besöket, det är inte självklart. Sen att dom kallpratar osv om väder är nog en ganska naturlig grej tänker jag, bryta nervösa tystnader osv. Sen är många blyga och vågar inte riktigt ta för sig i början vilket också är ganska förståeligt så det tycker jag man bör ha lite förståelse för. Så det är synd att sålla bort folk som faktiskt hade varit vettiga men kanske är blyga och inte vågar bara kasta sig in och ta för sig direkt. Vissa behöver lite tid för att vara bekväma nog att våga ta egna initiativ.

Så var tydlig i annonsen vad du vill att dom ska göra vid första besöket helt enkelt, säg att dom bör ha med sig ridkläder då du förväntar dig att dom ska provrida direkt osv. Säg också att det är viktigt att dom inte bara enbart vill rida utan faktiskt också uppskattar promenader och att umgås med hästen från marken. Då sållar du ju bort dom som bara enbart är intresserade av ridningen och inget annat.

När det gäller vikten och personen faktiskt säger att det är pga det ena eller det andra så säg det att det är helt okej att promenera och att jobba med hästen från marken under tiden personen går ner dom här kilona. Antar att det är bättre än att hästarna står och att du inte hittar någon som vill rida eller umgås med hästarna alls.

Sen är det såklart ett problem med medryttare som bara slutar att komma dit och som inte tar det på allvar och där kan du ju ta referenser och försäkra dig så gott det går om att dom faktiskt är seriösa även ifall det inte heller är en garanti tyvärr.

Senast ändrad:
Sen är många blyga och vågar inte riktigt ta för sig i början vilket också är ganska förståeligt så det tycker jag man bör ha lite förståelse för. Så det är synd att sålla bort folk som faktiskt hade varit vettiga men kanske är blyga och inte vågar bara kasta sig in och ta för sig direkt. Vissa behöver lite tid för att vara bekväma nog att våga ta egna initiativ.
Exakt, tänker att just att medryttaren inte får vara blyg är ett kriterium som kanske inte alltid gynnar? Själv tycker jag ganska ofta att väldigt självsäkra människor som går på och vet allt och stolpar runt och tar över inte är mer pålitliga eller skickliga än personer som är försiktiga, tysta, blyga och behöver bli lite varma i kläderna. De är kanske precis lika sprudlande och glada sedan vid tredje mötet som en gåpåare.

-Putte gillar den här borsten, du kan väl borsta och göra i ordning så så jag får se.

Jag tycker det är lite konstigt att man kommer ut för man vill bli medryttare men är varken klädd för vädret eller för provridning.

Beroende på var man bor är det svårt att hitta bra medryttare, jag har ändå haft generösa villkor när jag sökte men fick min häst skadad för livet när en tjej som ridit några gånger ville rida själv och bröt direkt mot mina instruktioner redan när hon skulle göra i ordning henne. 😢

Jag tränar min häst belöningsbaserat, alltså ett sätt som kanske inte så många är vana vid, och lyckades ändå hitta en duktig medhjälpare när jag la ut annons. Jag tror man får försöka ha förståelse för att de flesta som kommer är nervösa i någon mån. Och då är det ganska normalt att man kanske är lite blyg, inte vet vad man ska fråga/säga eller blir lite passiv och inte tar några egna initiativ.

Tyvärr är min erfarenhet att en del människor är mer mån om att vårda tjänster som kostar pengar än de som är gratis. Så mitt förslag är ta betalt och be om referenser. Det finns så många olika anledningar till att söka medryttare/medryttarhäst så hellre sålla bort någon än att lägga tid på någon som har helt andra ambitioner än vad du letar efter.

Tycker du kan fråga och kommunicera mer innan själva besöket. Vad tror du om det? Känns som du ganska fort bokat in ett besök utan att veta så mycket om dom?

Det finns absolut bra medryttare jag har haft bra medryttare i alla åldrar.
En tonåring vars morfar körde ut henne och sen hämtade henne varje gång.
Hon ställde aldrig in och skötte häst och ridningen perfekt.

Jag har avslutat min medryttare. Hon red sen oktober, vi hade avtal på 500kr/månad men fick bara betalt för november. Inget i december eller januari. Sen så kom det fram att det busreds, såg videos och annat på en media plattform...

Senaste veckorna så kommer inte medryttare ut och kommunicerar om detta en dag före... senaste gången var det en "skada" men tävla och rida på ridskolan kunde man göra ändå tydligen??

Blev så less och skrev till mamman men är ghostad. Så skrev bara att jag avbryter avtalet då det förekommit avtalsbrott flera gånger.

Så nu har jag också gett upp på medryttare. Ganska skönt ändå med facit i hand. 🤗

Men jag hoppas du hittar nån bra eldsjäl som medryttare ❤️

Jag har avslutat min medryttare. Hon red sen oktober, vi hade avtal på 500kr/månad men fick bara betalt för november. Inget i december eller januari. Sen så kom det fram att det busreds, såg videos och annat på en media plattform...

Senaste veckorna så kommer inte medryttare ut och kommunicerar om detta en dag före... senaste gången var det en "skada" men tävla och rida på ridskolan kunde man göra ändå tydligen??

Blev så less och skrev till mamman men är ghostad. Så skrev bara att jag avbryter avtalet då det förekommit avtalsbrott flera gånger.

Så nu har jag också gett upp på medryttare. Ganska skönt ändå med facit i hand. 🤗

Skäms dom inte?

Vi hade en sån typ i stallet för några år sen och hon frågade mig om hennes vän fick låna min ponny och det hade dom absolut fått om personen inte varit 176 cm lång. Så jag sa nej. Dagen efter vet stiglädren väldigt långa och chabraket blött.
Min ponny var en arab så antar dom rejsadee på gärdena utav helskotta.
När jag konfronterade henne fick jag svar att det gjorde väl ingenting för hennes kompis hade älskat att rida min häst.

Vi hade en sån typ i stallet för några år sen och hon frågade mig om hennes vän fick låna min ponny och det hade dom absolut fått om personen inte varit 176 cm lång. Så jag sa nej. Dagen efter vet stiglädren väldigt långa och chabraket blött.
Min ponny var en arab så antar dom rejsadee på gärdena utav helskotta.
När jag konfronterade henne fick jag svar att det gjorde väl ingenting för hennes kompis hade älskat att rida min häst.
Alltså sådant där borde man kunna polisanmäla, jag hade varit fullkomligt Rasande!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • .

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar