Hur "ska" man se ut på en begravning?

Problematisk

Trådstartare
Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt".

För det första, hur gör man med hår och smink? Jag har 99% av tiden utanför huset håret antingen utsläppt med mössa (inte ett alternativ med mössa under begravningen) eller i en slarvig hästsvans/knut. Det känns inte riktigt rätt med nån snabb och slarvig uppsättning, men man kommer väl inte i nån avancerad frisyr heller? Tycker inte om att ha håret helt utsläppt (utan mössa) så det är inget alternativ. Jag har ganska kort hår, strax under axlarna, och ganska tunt. Förslag?
Och smink... Jag är oftast osminkad, men jag vill sminka mig lite. Vattenfast mascara är självklart, likaså att fixa ögonbrynen lite, vad mer kan/"bör" man ha? T.ex. concealer under ögonen, hur mycket kan sånt smetas av ev. gråt?

Nästa fråga, kläder. Jag tänker ha svarta byxor och en vit ärmlös blus, men vet inte vad jag ska ha över. Kofta? Tröja? Kavaj är inte min grej och känns för uppklätt. Vilken färg? Min vanliga klädsel är typ en grå eller blå hoodie, och det känns som fel typ av kläder. Kan man ha en sån där tunn öppen kofta, eller blir det "för mycket vitt" om man inte har något knäppt? Vilka färger skulle kunna passa?

Jackan hänger man av sig vet jag sedan tidigare, kan man ha med en liten handväska under själva begravningsceremonin? Eller blir det mycket iochmed att man har handblomma också? Tänker att det är bra att kunna stoppa näsdukar, halstabletter, liten vattenflaska och sånt nånstans (jag är sjuk och vill kunna ta halstablett/klunk vatten för att stoppa hostattack).

Sista frågan gäller skor. Jag har bara ett par svarta skor som funkar på vintern, och de är åt sneakershållet med vit sula, i övrigt svarta. Kan man ha det? Jag skulle kanske egentligen vilja ha några lite finare skor, men har inte råd att köpa skor som jag förmodligen nästan aldrig skulle använda.

Personen som ska begravas hade förmodligen skitit fullständigt i vad jag klär mig i ("håll inte på och köp massa nya kläder bara för begravningen" - citat personen som ska begravas), men vissa släktingar är nog mer "strikta och konservativa", och jag vill framförallt för MIN skull "göra rätt". Hur skulle ni tänka och resonera kring kläder, skor, hår och smink?
 
Var bekväm. Jag tycker att du resonerar bra. Kofta låter lämplig. Ha utsläppt hår om du trivs. Ja, du kan ha dina skor. Dom flesta kanske har mer uppklätt, men kommer du ren och prydlig räcker det. Vem klär du upp dig för?
 
Ta på dig det som du är bekväm i, en tunn, öppen kofta i ljust grått tror jag skulle vara fint till toppen, byxorna och skorna om du har en sådan.
Tycker dessutom du kan ha håret i en knut eller hästsvans, och inte mer smink än du vill. Man ser inte snyggare ut efter att ha snorat och gråtit ändå.

Jag var på begravning för en vecka sen, hade svarta jeans o svart kavaj med en grön topp under.
Självklart är väska okej att ha.
Hade vanlig mascara som jag hade hemma men skippade att ta på undre raden fransar så rann det inte.

De som skulle ge sig på någons klädsel på en begravning är där av fel anledning säger jag...
 
Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt".

För det första, hur gör man med hår och smink? Jag har 99% av tiden utanför huset håret antingen utsläppt med mössa (inte ett alternativ med mössa under begravningen) eller i en slarvig hästsvans/knut. Det känns inte riktigt rätt med nån snabb och slarvig uppsättning, men man kommer väl inte i nån avancerad frisyr heller? Tycker inte om att ha håret helt utsläppt (utan mössa) så det är inget alternativ. Jag har ganska kort hår, strax under axlarna, och ganska tunt. Förslag?
Och smink... Jag är oftast osminkad, men jag vill sminka mig lite. Vattenfast mascara är självklart, likaså att fixa ögonbrynen lite, vad mer kan/"bör" man ha? T.ex. concealer under ögonen, hur mycket kan sånt smetas av ev. gråt?

Nästa fråga, kläder. Jag tänker ha svarta byxor och en vit ärmlös blus, men vet inte vad jag ska ha över. Kofta? Tröja? Kavaj är inte min grej och känns för uppklätt. Vilken färg? Min vanliga klädsel är typ en grå eller blå hoodie, och det känns som fel typ av kläder. Kan man ha en sån där tunn öppen kofta, eller blir det "för mycket vitt" om man inte har något knäppt? Vilka färger skulle kunna passa?

Jackan hänger man av sig vet jag sedan tidigare, kan man ha med en liten handväska under själva begravningsceremonin? Eller blir det mycket iochmed att man har handblomma också? Tänker att det är bra att kunna stoppa näsdukar, halstabletter, liten vattenflaska och sånt nånstans (jag är sjuk och vill kunna ta halstablett/klunk vatten för att stoppa hostattack).

Sista frågan gäller skor. Jag har bara ett par svarta skor som funkar på vintern, och de är åt sneakershållet med vit sula, i övrigt svarta. Kan man ha det? Jag skulle kanske egentligen vilja ha några lite finare skor, men har inte råd att köpa skor som jag förmodligen nästan aldrig skulle använda.

Personen som ska begravas hade förmodligen skitit fullständigt i vad jag klär mig i ("håll inte på och köp massa nya kläder bara för begravningen" - citat personen som ska begravas), men vissa släktingar är nog mer "strikta och konservativa", och jag vill framförallt för MIN skull "göra rätt". Hur skulle ni tänka och resonera kring kläder, skor, hår och smink?
En strikt hästsvans eller inbakad fläta kanske kan vara ett alternativ? En kofta på låter bra, en somdu trivs med men som inte är för ”grällig” i färgen. Handväska går utmärkt, jag skulle dock lämna den vid min plats när jag går fram till kistan.
 
Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt".

För det första, hur gör man med hår och smink? Jag har 99% av tiden utanför huset håret antingen utsläppt med mössa (inte ett alternativ med mössa under begravningen) eller i en slarvig hästsvans/knut. Det känns inte riktigt rätt med nån snabb och slarvig uppsättning, men man kommer väl inte i nån avancerad frisyr heller? Tycker inte om att ha håret helt utsläppt (utan mössa) så det är inget alternativ. Jag har ganska kort hår, strax under axlarna, och ganska tunt. Förslag?
Och smink... Jag är oftast osminkad, men jag vill sminka mig lite. Vattenfast mascara är självklart, likaså att fixa ögonbrynen lite, vad mer kan/"bör" man ha? T.ex. concealer under ögonen, hur mycket kan sånt smetas av ev. gråt?

Nästa fråga, kläder. Jag tänker ha svarta byxor och en vit ärmlös blus, men vet inte vad jag ska ha över. Kofta? Tröja? Kavaj är inte min grej och känns för uppklätt. Vilken färg? Min vanliga klädsel är typ en grå eller blå hoodie, och det känns som fel typ av kläder. Kan man ha en sån där tunn öppen kofta, eller blir det "för mycket vitt" om man inte har något knäppt? Vilka färger skulle kunna passa?

Jackan hänger man av sig vet jag sedan tidigare, kan man ha med en liten handväska under själva begravningsceremonin? Eller blir det mycket iochmed att man har handblomma också? Tänker att det är bra att kunna stoppa näsdukar, halstabletter, liten vattenflaska och sånt nånstans (jag är sjuk och vill kunna ta halstablett/klunk vatten för att stoppa hostattack).

Sista frågan gäller skor. Jag har bara ett par svarta skor som funkar på vintern, och de är åt sneakershållet med vit sula, i övrigt svarta. Kan man ha det? Jag skulle kanske egentligen vilja ha några lite finare skor, men har inte råd att köpa skor som jag förmodligen nästan aldrig skulle använda.

Personen som ska begravas hade förmodligen skitit fullständigt i vad jag klär mig i ("håll inte på och köp massa nya kläder bara för begravningen" - citat personen som ska begravas), men vissa släktingar är nog mer "strikta och konservativa", och jag vill framförallt för MIN skull "göra rätt". Hur skulle ni tänka och resonera kring kläder, skor, hår och smink?
Jag tänker att hel och ren duger bra. Gällande håret, om du inte gillar att ha det helt utsläppt utan mössa men tänker att slarvig knut eller hästsvans är fel - försök att göra en simpel variant av något av alternativen som inte ser medvetet slarvig ut? Det behöver ju inte vara speciellt avancerat. Samma med sminket, brukar du inte ha concealer så låter det kanske lite onödigt nu? Krångla inte till det, om du inte vill förstås.

Beklagar att du behöver gå på en begravning hur som helst :heart
 
Det beror HELT på vems begravning du går på!
Min pappa sket fullständigt i klädkoder, seder och etikett. Han närmast föraktade det. När han dog ville han begravas i ridbyxor ;) På hans begravning hade jag på mig precis vad jag kände för. Sen var jag väl inte jättetaggad på en färgglad outfit direkt..
När min farmor gick bort var det mer formellt. Svart klädsel, kostym för män, svarta byxor alt kjol/klänning för kvinnor och en svart kavaj.
Personligen tänker jag att kavaj alltid känns mer klätt och propert än en kofta. Jag hade kört på en välsittande snygg svart kavaj och sen en mörk klänning under, alternativt svarta långbyxor och en mörk topp under kavajen. Även om jag tycker att hatt är snyggt, hade jag hellre hållit låg profil och skippat huvudbonad, om jag inte var helt klar över nivån liksom.
 
Nu är det några år sen jag senast var på begravning, men de gånger jag har gått så har jag tagit något av det som funnits hemma i garderoben. En svart enkel klänning och, beroende på årstid, kanske ett par strumpbyxor och mörka skor. Och håret - när jag varit långhårig har jag nog satt upp det i en enkel tofs och om jag varit korthårig, så har jag alltid haft en frisyr som klarar sig utan styling. (jag har växlat mellan långt o kort hår många gånger genom vuxenlivet, mitt hår växer som ogräs... Minns inte om det varit långt eller kort på de begravningar jag varit på.)
Och vad gäller smink, så sparsmakat, som möjligt. Vattenfast mascara är ett måste, eftersom jag personligen alltid gråter floder på begravning.

Personligen tänker jag att kavaj alltid känns mer klätt och propert än en kofta.
Jag skulle nog säga att om man är en person som normalt använder kavaj och är bekväm med det, så kan jag kanske hålla med dig.
Men är kavaj ett plagg som inte ens finns i ens tankevärld att ha på sig (*räcker upp handen!*) så finns det ingen anledning att ta på sig en sådan bara för att det råkar vara begravning.
 
Tack till er som svarat! Ska leta i gareroben om jag hittar nån diskret kofta som jag kan ha då, och försöka mig på nån variant av hästsvans/knut som inte är så slarvig kanske :) Kan man ha fläta annars? Det är inte konstigt på nåt sätt?

Det beror HELT på vems begravning du går på!
Min pappa sket fullständigt i klädkoder, seder och etikett. Han närmast föraktade det. När han dog ville han begravas i ridbyxor ;) På hans begravning hade jag på mig precis vad jag kände för. Sen var jag väl inte jättetaggad på en färgglad outfit direkt..
När min farmor gick bort var det mer formellt. Svart klädsel, kostym för män, svarta byxor alt kjol/klänning för kvinnor och en svart kavaj.
Personligen tänker jag att kavaj alltid känns mer klätt och propert än en kofta. Jag hade kört på en välsittande snygg svart kavaj och sen en mörk klänning under, alternativt svarta långbyxor och en mörk topp under kavajen. Även om jag tycker att hatt är snyggt, hade jag hellre hållit låg profil och skippat huvudbonad, om jag inte var helt klar över nivån liksom.

Det är min mormor som ska begravas, hon skulle som sagt förmodligen inte bry sig vad jag än kom i. Mjukisbyxor, linne och hoodie är nog vad hon såg mig oftast i, och det skulle hon säkert inte ha några åsikter om :D:love: Inte morfar eller mamma heller kanske, men jag vill liksom känna att jag gör mig lite "fin" iallafall. Lite ordentligare än vardagens mjukisbyxor/ridbyxor typ.
Jag tror att det mest kommer släktingar på begravningen, och där tror jag nog det är lite 50/50 av "avslappnat men diskret" och "helsvart och klassiskt".
 
Jag skulle nog säga att om man är en person som normalt använder kavaj och är bekväm med det, så kan jag kanske hålla med dig.
Men är kavaj ett plagg som inte ens finns i ens tankevärld att ha på sig (*räcker upp handen!*) så finns det ingen anledning att ta på sig en sådan bara för att det råkar vara begravning.

Angående kavaj så tycker jag det ofta kan vara jättesnyggt, på andra. På mig passar det bara när jag sitter på hästryggen, och då i kombination med vita ridbyxor ;)
 
Och vad gäller smink, så sparsmakat, som möjligt. Vattenfast mascara är ett måste, eftersom jag personligen alltid gråter floder på begravning.

Bra att du tog upp det - en till fråga! Hur ska man "hantera" sin eventuella gråt? Jag är extremt dålig på att visa känslor inför andra, men tror inte jag kommer kunna låta bli att gråta nu. Hur mycket "får" man gråta utan att det är konstigt?
 
Bra att du tog upp det - en till fråga! Hur ska man "hantera" sin eventuella gråt? Jag är extremt dålig på att visa känslor inför andra, men tror inte jag kommer kunna låta bli att gråta nu. Hur mycket "får" man gråta utan att det är konstigt?
Hulkar du hysteriskt kan du gå på toa, annars är det fritt fram! Tycker jag. Man får visa att man är ledsen! Ta med näsdukar!
 
Jag tycker att det helt beror på vem som begravs.

När min äldre moster gick bort hade jag hår uppsatt med ett spänne, svart kjol, tröja, kavaj, strumpbyxor och skor. Det var en allvarlig tillställning med präst och psalmer.

Månaderna efter gick ett ex bort som spelat i punkband och som hade gravöl på ett anarkisthak. Där hade jag kort svart kjol, svart/vitrandig tröja, svart munkjacka i velour, utsläppt hår och rött läppstift. Det var en borglig begravningsförrättare och hans kompisar spelade, det var inga psalmer och vi sjöng inte.

När en faster gick bort för många år sedan hade hon uttryckligen sagt att hon inte ville att alla skulle vara helt svartklädda.

Jag hade vattenfast mascara och det gick bra att låta en tår eller två rinna nerför kinden utan att det syntes.
 
Bra att du tog upp det - en till fråga! Hur ska man "hantera" sin eventuella gråt? Jag är extremt dålig på att visa känslor inför andra, men tror inte jag kommer kunna låta bli att gråta nu. Hur mycket "får" man gråta utan att det är konstigt?
Man får gråta precis hur mycket man vill! Begravningen är stunden då man tar ett sista farväl till en bortgången kär vän eller släkting, självklart måste man få gråta då! Det är ditt avsked, du avgör vad som känns rätt för dig! Och även om det är jobbigt att gråta offenligt - skit idet, låt tårarna flöda!
 
Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt".

För det första, hur gör man med hår och smink? Jag har 99% av tiden utanför huset håret antingen utsläppt med mössa (inte ett alternativ med mössa under begravningen) eller i en slarvig hästsvans/knut. Det känns inte riktigt rätt med nån snabb och slarvig uppsättning, men man kommer väl inte i nån avancerad frisyr heller? Tycker inte om att ha håret helt utsläppt (utan mössa) så det är inget alternativ. Jag har ganska kort hår, strax under axlarna, och ganska tunt. Förslag?
Och smink... Jag är oftast osminkad, men jag vill sminka mig lite. Vattenfast mascara är självklart, likaså att fixa ögonbrynen lite, vad mer kan/"bör" man ha? T.ex. concealer under ögonen, hur mycket kan sånt smetas av ev. gråt?

Nästa fråga, kläder. Jag tänker ha svarta byxor och en vit ärmlös blus, men vet inte vad jag ska ha över. Kofta? Tröja? Kavaj är inte min grej och känns för uppklätt. Vilken färg? Min vanliga klädsel är typ en grå eller blå hoodie, och det känns som fel typ av kläder. Kan man ha en sån där tunn öppen kofta, eller blir det "för mycket vitt" om man inte har något knäppt? Vilka färger skulle kunna passa?

Jackan hänger man av sig vet jag sedan tidigare, kan man ha med en liten handväska under själva begravningsceremonin? Eller blir det mycket iochmed att man har handblomma också? Tänker att det är bra att kunna stoppa näsdukar, halstabletter, liten vattenflaska och sånt nånstans (jag är sjuk och vill kunna ta halstablett/klunk vatten för att stoppa hostattack).

Sista frågan gäller skor. Jag har bara ett par svarta skor som funkar på vintern, och de är åt sneakershållet med vit sula, i övrigt svarta. Kan man ha det? Jag skulle kanske egentligen vilja ha några lite finare skor, men har inte råd att köpa skor som jag förmodligen nästan aldrig skulle använda.

Personen som ska begravas hade förmodligen skitit fullständigt i vad jag klär mig i ("håll inte på och köp massa nya kläder bara för begravningen" - citat personen som ska begravas), men vissa släktingar är nog mer "strikta och konservativa", och jag vill framförallt för MIN skull "göra rätt". Hur skulle ni tänka och resonera kring kläder, skor, hår och smink?

Jag säger också att jag tycker det beror på vem som begravs. Jag har varit på begravningar där antingen den avlidna eller närmst sörjande uttryckligen önskat att det hålls lätt, färgglatt etc. Och mer traditionella begravningar med striktare klädkod.

På de flesta begravningar har jag haft antingen en snygg klänning och kavaj eller en snygg kjol, blus och kavaj. Jag brukar ha pumps, stövletter eller stövlar beroende på väder/värme.
Om du inte har allt du vill ha på dig kanske du kan låna av släkt/vänner?

Ibland har jag haft håret utsläppt och lite fixat. Ibland har jag haft en knut. Det går ju väldigt fort och enkelt att göra en striktare knut. Ev kan man dekorera den med någon scarf eller snyggt hårband/spännen etc.
Jag har väska med mig. Men lämnar den på min plats i kyrkan när man ska gå fram till kistan.

Jag brukar ha näsdukar för att kunna torka tårar. Man gråter hur mycket eller lite man vill och behöver. Det kommer finnas hela spektrat där från att inte gråta till att storböla. Så vad du än gör är det normalt och ok.
Och det finns toaletter att fixa smink på alt om du har med en spegel. Men det kommer vara fler som ev kladdar till sminket. Det är inte en dag där det kommer vara huvudfokus.
 
Svartklädd, hel och ren och nån lämplig håruppsättning. Men smink kan jag inte ha på begravningar. Är en riktig lipsill. Tänker att nu ska jag inte gråta men sen när prästen börjar tala om personen som gått bort är det helt omöjligt att inte bli berörd. Och nej jag kan inte gråta fint utan blir helt illröd och får svullna ögonlock.
 
Bra att du tog upp det - en till fråga! Hur ska man "hantera" sin eventuella gråt? Jag är extremt dålig på att visa känslor inför andra, men tror inte jag kommer kunna låta bli att gråta nu. Hur mycket "får" man gråta utan att det är konstigt?

Ingen tycker gråt är konstigt (men ta med rejält med näsdukar!). Jag satt ju längst fram vid pappas begravning med särbon så alla som gick fram såg mig (och det var många...). Många som var fram grät ju också. Jag har också sett på ytan tuffa yngre män helt förstörda av gråt när deras älskade jaktledare begravdes (mycket tragiskt, han dog väldigt mycket för tidigt).

Vad gäller klädsel går ju den avlidnes önskningar först, dvs ville hen att man inte är svartklädd så är man inte det. Annars är hel och ren fullt dugligt och personligen har jag svart (för mig skulle mörkgrått fungera också men jag har ett gäng svarta kläder i garderoben). Det sitter i mig sedan liten, sådana traditioner var viktiga för pappa och jag lärde av honom. Jag har aldrig ögonsmink på en begravning men resten av min vanliga make-up (dämpad läppfärg dock).
 
Klädsel kan ju vara specifik för en viss begravning, te.x "färgglatt" eller vitt, men finns inga sådana önskningar så är traditionen här mörk klädsel så saknar man svart går mörkt blått eller grönt bra, inte för "avklätt" så inga djupa urringningar eller för kort kjol/klänning. Det är ju inte en fest så man behöver inte klä upp sig för mycket utan tänk propert bara som om du har ett möte på jobbet eller liknande, hel och ren.

Vit sula på skor spelar ingen roll, du kan ju som sagt inte köpa nya skor för ett tillfälle.

Smink skulle jag personligen skippat, risken för tårar är överhängande. Även om du kanske inte personligen relaterar så mycket till den som dött så är det ofta jobbigt när alla andra är ledsna och det är lätt att bli berörd av hur prästen/annan pratar om den avlidne.

Håret har du som du själv finner bekvämt. Mössa hade jag låtit bli men en hästsvans ser jag inga problem med? det är ju bara att du tar lite tid och "kammar ihop den" ordentligt så det ser lite finare ut istället för att bara slänga ihop den lite fort.
 
Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt".

För det första, hur gör man med hår och smink? Jag har 99% av tiden utanför huset håret antingen utsläppt med mössa (inte ett alternativ med mössa under begravningen) eller i en slarvig hästsvans/knut. Det känns inte riktigt rätt med nån snabb och slarvig uppsättning, men man kommer väl inte i nån avancerad frisyr heller? Tycker inte om att ha håret helt utsläppt (utan mössa) så det är inget alternativ. Jag har ganska kort hår, strax under axlarna, och ganska tunt. Förslag?
Och smink... Jag är oftast osminkad, men jag vill sminka mig lite. Vattenfast mascara är självklart, likaså att fixa ögonbrynen lite, vad mer kan/"bör" man ha? T.ex. concealer under ögonen, hur mycket kan sånt smetas av ev. gråt?

Nästa fråga, kläder. Jag tänker ha svarta byxor och en vit ärmlös blus, men vet inte vad jag ska ha över. Kofta? Tröja? Kavaj är inte min grej och känns för uppklätt. Vilken färg? Min vanliga klädsel är typ en grå eller blå hoodie, och det känns som fel typ av kläder. Kan man ha en sån där tunn öppen kofta, eller blir det "för mycket vitt" om man inte har något knäppt? Vilka färger skulle kunna passa?

Jackan hänger man av sig vet jag sedan tidigare, kan man ha med en liten handväska under själva begravningsceremonin? Eller blir det mycket iochmed att man har handblomma också? Tänker att det är bra att kunna stoppa näsdukar, halstabletter, liten vattenflaska och sånt nånstans (jag är sjuk och vill kunna ta halstablett/klunk vatten för att stoppa hostattack).

Sista frågan gäller skor. Jag har bara ett par svarta skor som funkar på vintern, och de är åt sneakershållet med vit sula, i övrigt svarta. Kan man ha det? Jag skulle kanske egentligen vilja ha några lite finare skor, men har inte råd att köpa skor som jag förmodligen nästan aldrig skulle använda.

Personen som ska begravas hade förmodligen skitit fullständigt i vad jag klär mig i ("håll inte på och köp massa nya kläder bara för begravningen" - citat personen som ska begravas), men vissa släktingar är nog mer "strikta och konservativa", och jag vill framförallt för MIN skull "göra rätt". Hur skulle ni tänka och resonera kring kläder, skor, hår och smink?

Oroa dig inte för vit blus eller vita sulor! Vitt är inte förbjudet på begravning (även om man kanske inte klär sig i helvitt), de flesta jag har varit på har varit traditionella och såväl män som kvinnor har haft vit skjorta / blus. Jag har själv haft mönstrade plagg med ljusare inslag ett par gånger, inga konstigheter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 277
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 353
Senast: Anna
·
Äldre Är medbjuden till en stor formell fest på mammas jobb om ett tag där det på inbjudan stod "Klädkod: Kavaj". Då jag inte är överdrivet...
Svar
5
· Visningar
1 452
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp