Hur ska man tänka?

Nougat

Trådstartare
Hejsan svejsan 🤩
Återigen så har jag som vanligt svårt att bestämma mig om hur jag ska göra.

Fick ju i maj ett väldigt fint hingstföl som jag hade tyckt att det hade varit kul att försöka matcha mot bruksprov och ungponnychampionaten etc.

Problemet är att jag pluggar till förskolelärare (3 år kvar) och kan inte behålla både honom och hans mamma .
Hade ju funderingar där i lördags på att seminera om mamman,men fokus föll över till årets föl igen, är så nöjd med honom, 3:e generationens uppfödning för mig.

Men om jag skulle sälja stoet så har jag inget att rida på sen eller att fortsätta avla på, samtidigt känner jag att om man verkligen vill satsa så kan man behöva offra lite, och stoet har fina kvaliter,så hade varit kul om hon fick chansen med en ännu mer rutinerad ryttare i sadeln, fick hoppdiplom f

Jag skulle typ bli dumförklarad av vissa i min omgivning om jag ens tänkte dessa tankar 🙃.

Någon som kan hjälpa till i denna soppan? 🙏.
 
Inte så tokigt svar @cirkus ✌️Tål att tänkas på.

Ett annat alternativ hade varit att lägga en Halvblodshingst på henne för att försöka höja mankhöjden lite till och göra en större häst till mig, hon va 155 cm i mkh förra året och jag är 170 lång 👋.

Men då hade man inte kunnat behålla årets fina fölunge 🙃
 
Får nog säga att jag ska göra som du sa @cirkus ✅ va en riktigt riktigt bra idé 👍 vilket gör att stoet får utbildning och meriter och att jag kan ha kvar fölet 🍀👌

ska man lägga ut annons om att man söker ett typ av samarbete med en duktig ryttare på tex H*stnet?
 
Får nog säga att jag ska göra som du sa @cirkus ✅ va en riktigt riktigt bra idé 👍 vilket gör att stoet får utbildning och meriter och att jag kan ha kvar fölet 🍀👌

ska man lägga ut annons om att man söker ett typ av samarbete med en duktig ryttare på tex H*stnet?
Du kan höra av dig till något naturbruksgymnasium om du har det i närheten, ofta letar elever häst och kunnig personal finns på plats. Vet flera som lånat ut hästar till elever som ska gå niu tex och där båda parter varit nöjda med utbytet
 
Du kan höra av dig till något naturbruksgymnasium om du har det i närheten, ofta letar elever häst och kunnig personal finns på plats. Vet flera som lånat ut hästar till elever som ska gå niu tex och där båda parter varit nöjda med utbytet
Men vill man låna ut hästen till en tonåring att utbilda sig på, verkligen, om syftet är att hästen ska meriteras?
 
Visst går det att lära sig tillsammans, men annars brukar man ju säga att det är bra om en i ekipaget kan det det är meningen att de ska göra. Det är svårare när häst och ryttare båda ska utbildas samtidigt.
Många elever på niu har redan tävlat medelsvår innan de börjar. En sån elev blir ju sannolikt en bättre pilot än en som behöver jobba lite för att öht ta sig ut på tävlingar. Sånt vet ju skolans personal om och kontaktar man SKOLAN och inte random elev tänker jag att de kan förmedla kontakt till lämplig pilot om sådan finnes?
 
Har man ekonomiskt inte möjlighet att ha två hästar själv har man inte heller ekonomisk möjlighet att ställa en av dem hos rutinerad företagare som utbildar hästar, vilket annars såklart är det mest optimala för att få hästen så utbildad och meriterad som möjligt.
 
Tänkte något samarbete där ryttaren får en viss procent i hästen m.m. Alternativt att sälja på en gång.
 
Får nog säga att jag ska göra som du sa @cirkus ✅ va en riktigt riktigt bra idé 👍 vilket gör att stoet får utbildning och meriter och att jag kan ha kvar fölet 🍀👌

ska man lägga ut annons om att man söker ett typ av samarbete med en duktig ryttare på tex H*stnet?
Var finns du?
Jag har en superbra tjej till rimligt pris som rider min C-ponny.
 
Tänkte något samarbete där ryttaren får en viss procent i hästen m.m. Alternativt att sälja på en gång.
Jag har haft samarbete med uppfödare där dealen varit att jag står för inridning/utbildning av hästen, efter en viss tid har jag antingen möjlighet att köpa loss hästen till en tidigare bestämd summa eller så säljs hästen och jag får x % av försäljningspriset.
 
Jag har haft samarbete med uppfödare där dealen varit att jag står för inridning/utbildning av hästen, efter en viss tid har jag antingen möjlighet att köpa loss hästen till en tidigare bestämd summa eller så säljs hästen och jag får x % av försäljningspriset.
Fast ni verkar det ju som TS inte vill sälja hästarna utan låna ut den och sedan få hem den igen.
 

Liknande trådar

Gnägg Hejsan på er kära Buke 🌺 Har några funderingar som jag tror ni kan hjälpa mig med 😇 Jag håller ju på att studera nu igen, är en...
Svar
9
· Visningar
1 552
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp