Hur ska man tänka kring FIP?

Hazel

Trådstartare
vill inleda med att vi INTE har en katt med FIP

I slutet på Juli bokade min mamma en kattunge från vårt lokala katthem, kattungen va då bara några veckor gammal så vi åkte och hälsade på den nån gång i veckan. Ett par besök senare så sa både jag och mamma att kattungen inte var så pigg som den borde vara och vi pratade såklart med personalen om det som trodde att det berodde på att mamman inte hade tillräckligt med mat och att han behövde stödmatas. Jag hade en känsla av att det var mer men man kan ju inte göra mycket åt det utifrån, ett par veckor senare meddelade katthemmet att vår kattunge va död och att veterinären misstänkte FIP vi va såklart jätteledsna, katthemmet var ledsna för våran skull och dom stängde hemmet för att kunna utvärdera resten av katterna.

Vi hittade en renrasig kattunge istället och han är nu hemma :love:

Men redan när vi bokade kattungen från katthemmet pratade vi om att mamma skulle ta en till kattunge och vi pratade senare om att hon kanske skulle ta en från ett katthem som kompis till den renrasiga. Nu är katthemmet öppet igen men hur ska man egentligen tänka kring detta? Jag läste på om FIP när dom sa att vår kattunge hade det, och jag förstår principen att Corona virus är vanligt på katt och att även om Corona kan leda till FIP så smittar inte FIP till FIP sas. Men det känns ändå inte alls tryggt att ta en katt från katthemmet. Det känns dessutom som att det borde vara betydligt mindre risk att vår renrasiga katt som bara varit inne och endast träffat sin kattfamilj alls har Corona?
 
Nästan alla katter har Corona. Att din raskattunge kommer från ett seriöst hem är ingen garanti. Vilka katter som utvecklar FIP verkar ockå vara riktig slump. FIP är vanligt hos raskatter, och jag hänger runt på olika forum och har insett att det verkar vara ett problem inom de flesta raser. Inom min ras dyker det ibland upp specifika linjer som verkar ge en större omfattning FIP än annars. De brukar man försöka undvika att avla vidare på. I andra fall dyker det bara upp plötsligt. Jag har sålt en kattunge som fick FIP vid 6 månaders ålder. Ingen annan katt (mig veterligen) i de linjerna har fått FIP.

Jag hade inte oroat mig för att ta en kattunge från katthemmet. Sedan får man bara hålla tummarna för att katten får hålla sig frisk och att ingen utveckling av Corona sker.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Pinus
·
  • Låst
Relationer Har träffat en kille från tinder vi började prata ganska omgående och tog varandras snap. Vi bor väldigt nära varann så vi träffades...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
47 324
Senast: Mineur
·
Tjatter Min mamma fyller år om ett par veckor – och det är helt stopp på idéfronten. Hade en tanke att köpa en typ "textiltvätts"-maskin, då hon...
Svar
12
· Visningar
1 139
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp