Hur ska men få tillbaka sitt självförtroende?

annie_cool

Trådstartare
Hej jag har börjat tappa det nu har svårt att fråga saker och är rädd för att fråga med om det är nått som jag vill ha svar eller vill. Detta har jag alltid haft så när jag bode med min pappa så stod jag i ett hörn och bara tvekade jag vågade inte fråga om vi kunde göra något men var rädd för att fråga. Han var rätt så arg och hade ett rätt så hett temperament så man viste inte vilken humör han var. Så hur ska jag våga mera att ta saken i egna händer?
 
Det är svår resa att få tillbaka självförtroendet, Jag kämpar med det var dag men jag tar ett steg framåt så ofta jag orkar. hoppas att du hittar ett verktyg att komma framåt. Önskar att jag hittar en snabb lösning men har ingen att ge dig tyvärr.
Men glöm aldrig att du är en person.
 
Självförtroendet kommer inte tillbaka över en dag. Man behöver utmana sig själv lite och våga göra saker och blir det fel så är det inte hela världen, då försöker man igen.
Det man behöver ändra först är sina egna tankar och det är riktigt svårt. Det vi tänker tror vi att det är sant t ex. ”Jag kan inte va dålig jag är” går att vända till ”jag kan visst och jag är bra”.

Vi kan oftast mer än vi tror.
Kan ta ett exempel om mig själv. Jag har haft väldigt dåligt självförtroende. När jag började mitt jobb, när jag kom till företagen första gångerna var det en osäker tjej som klev in och nästintill viskade om vilka pallar jag skulle ha.
Ju mer jag besökte företagen desto mer insåg jag att det är inte så farligt. Det har hänt både bra och dåliga saker genom åren.
Nu idag kan jag klampa in som en elefant och ropa med hög röst vilka pallar jag ska ha.

Ju mer jag övat och fått en positiv upplevelse ju bättre blev självförtroendet.

Det finns tyvärr inga genvägar och det är olika för person till person då vi alla är olika och har olika förutsättningar.

Oavsett lycka till, det är ingen lätt resa men väl värr det i slutänden. :)
 
Hej jag har börjat tappa det nu har svårt att fråga saker och är rädd för att fråga med om det är nått som jag vill ha svar eller vill. Detta har jag alltid haft så när jag bode med min pappa så stod jag i ett hörn och bara tvekade jag vågade inte fråga om vi kunde göra något men var rädd för att fråga. Han var rätt så arg och hade ett rätt så hett temperament så man viste inte vilken humör han var. Så hur ska jag våga mera att ta saken i egna händer?

Självkänsla och självförtroende är två egenskaper som är viktiga för människor. Hur man lär sig den ena eller andra är olika eftersom vi alla har olika förutsättningar, men jag tror att du är rätt ute som tittar bakåt för att försöka förstå varför det är som det är just nu. Jag antar att man kan se det så att människor lägger till nya saker, att man ska "skaffa" självkänsla eller självförtroende, lägga till dem i sin påse med tricks, men det tror inte jag. Eller ja, det är åtminstone mer komplicerat än så.
Som barn så har vi bara vår egen lilla värld, familjen, de få människor som finns omkring oss, som påverkar oss. Dessa människor kommer att placera små knyten av lärdomar i oss utifrån hur de behandlar oss och agerar i olika situationer. Man tolkar sin omgivning och försöker pussla ihop hur allt hänger ihop så att man kan anpassa sig så bra som möjligt. Om man gör "fel" så blir personen arg, vi lär oss att försöka göra så lite fel som möjligt, vi lägger den lilla lärdomen i ryggsäcken och bär med oss den. Vi frågar om vi kan få en sak eller göra en sak och personen tycker att vi är själviska eller begär för mycket, vi lär oss att inte fråga om saker och ta mindre plats, lägger den lärdomen i våra ryggsäckar. Och så ramlar det på.
När vi sen börjar komma upp i ålder så har vi med oss väldigt mycket i bagaget och vi kan titta utåt på ett helt annat sätt, för vår värld har växt. Vi kanske har jobb, vi kanske studerar med andra vuxna, vi märker att de har något vi inte har. Vi märker att vi hamnar efter, att det är något som är fel. Vi lär oss att självförtroende är superviktigt i den här världen och funderar över hur man skaffar det.
Självförtroende och självkänsla är inget man kommer hitta där ute, det är inget man lägger till uppe på allt annat man har, det vore som att bygga ut det lutande tornet i Pisa med en ny takvåning. Jag tror att det viktigaste steget man lär ta är att ta av sig ryggsäcken och titta igenom vad det är man faktiskt bär med sig. Först när vi omdefinierat vad som är rätt och fel här i världen, vad som gäller för oss själva och vad som gäller för andra och varför det är så, så har vi skapat möjligheten för oss växa. När vi har fixat grunden så kan vi börja bygga igen.

Har tyvärr inga konkreta tips, bara att vara brutalt ärlig mot dig själv och försök att hitta någon att prata med som är duktig på att ge perspektiv (vårdcentralen kanske erbjuder kurator osv?), och framförallt, våga ändra uppfattning om saker, särskilt dig själv. Det är väldigt många som är orättvisa mot sig själva och det är något vi måste tillåta oss själva att sluta vara. Vi behöver inte slå på oss själva, det är tufft nog som det är ändå.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 479
Senast: miumiu
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 505

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp